سینما وامدار هنر نمایش و تئاتر است
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۲۳۵۵
ایسنا/اصفهان یک کارگردان وومستندساز گفت: سینما از سایر هنرها چیزی به عاریه گرفته و بیشترین وام خود را از هنر نمایش و تئاتر دریافت کرده و بنابر همین اعتقاد، سینما میتواند ایدههای تئاتری را برگزیند و یا بهبود بخشد و در قالب آنها تولیداتی داشته باشد.
کارگاه «ایده، پژوهش، کارگردانی» با تدریس «رهبر قنبری»، امروز چهارشنبه، ۲۰ بهمن در حاشیه دوازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، در محل پردیس سینمایی اصفهان سیتیسنتر اصفهان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدرس این کارگاه گفت: هر روز ایدههایی به ذهن بشر خطور میکند که متفکرین این ایدهها را به انواع مختلف تقسیم کردهاند، اما باید هشیار بود که هر ایده متناسب با نوع خود، کجا مناسب است و به کار میآید؛ ایده سینما باید مختص خود سینما باشد.
وی در تفهیم این موضوع افزود: شاید ریاضیات در حل معادلات شیمیایی بکار بیاید، ولی در ترکیب دو مایع، ایدههای ریاضی بیشتر از حجم عددی مایعات برای اختلاط، جوابگو نیست؛ براساس همین مثال، در سینما هم ایدههایی به کار ما میآید که قابلیت نمایش و درام شدن را داشته باشد.
قنبری معتقد است: سینما از سایر هنرها چیزی به عاریه گرفته و بیشترین وام خود را از هنر نمایش و تئاتر دریافت کرده است و بنابر همین اعتقاد، سینما میتواند ایدههای تئاتری را برگزیند و یا بهبود بخشد و در قالب آنها تولیداتی داشته باشد.
این کارگردان مستندساز، ایدههای سینمایی را شامل چهار دسته دانست و افزود: اولین ایده موجود در سینما «ناظر، نظر کننده» است؛ نتیجه پرورش این ایده، یک خلق خوشبینانه مبتنی بر حق یا ناظرمتعال است، مفاهیمی مثل «عدالت مردنی نیست»، «شرافت مردنی نیست»، «بیگناه تا پای دار میرود ولی سرش بر دار نمیرود»، و اثبات مضامین اخلاقی «نجابت»، «دلاوری» و... از جمله مقاصد محوریت این ایدهها در سینما است. در فیلمهایی با محوریت این ایده، مخاطب همیشه احساس آرامش و خشنودی میکند، مثل عاشقانههای سینمایی که پایان خوب و خوشی دارند.
وی ایده دوم را «ناقض متناظر هم؛ دو گروه متخاصم و متعال» خواند و توضیح داد: فیلمهای مبتنی بر ایده متناظر، برنده و بازنده مشخص نیست و مخاطب در نهایت خودش باید تصمیم بگیرد که گروههای حاضر در فیلم، چه دستاوردی داشتند؛ مشابه «طعم گیلاس» کیارستمی و یا «درباره الی» اصغر فرهادی. پایان باز در سینما، یکی از خروجیهای این نوع ایده سینمایی است.
قنبری سومین ایده را «ایدههای چندسویه؛ ایدههای کنایی، تلمیح، تمثیل، متلکپرانی و...» دانست و بیان کرد: این ایده، پیچیدهترین ایدهها هستند و اگر مثالی برای آنها لازم باشد، طنزهای تلخ چارلی چاپلین، سفرسنگ مسعود کیمیایی و در کل مجموعه فیلمهای تحلیلی-کنایی نمونههای بارز این ایده سینمایی هستند.
ایده چهارم، بنابر گفتههای کارگردان و نویسنده فیلم «پرنده باز کوچک»، «ایدههای پژوهشگرانه» است که به بیان خودش «ایدههایی عالمانه» هستند؛ ایدههایی که حد فاصل سینمای داستانی و سینمای مستند هستند و حاصل سینمای تکنیکال مدرن به حساب میآیند.
منظرگاه این ایدهها چیست؟
قنبری تمامی ایدهها را قائل به «صحبت» یا «موضوع» دانسته و افزود: موضوع داستانی، حامل میخواهد و حامل، همان کاراکتر است، هدف اوج و نهایت این فرآیند است و موانع رسیدن به هدف همان فیلم است؛ به عبارت دیگر شخصیت برای به نتیجه(هدف) رسیدن باید به مانع برخورد کند، وگرنه داستان پیش نمیآید! و این مجموعه، کلیت «فیلمنامه» است.
کارگردان فیلم سینمایی «روییدن در باد» تاکید کرد: باید ایدههایی را انتخاب کنیم که به درد سینما و نمایش بخورد؛ ایدههایی که قابلیتهای درام شدن، همهگیری (اکثریت اجتماع احساس مشارکت در آن داشته باشند) و نمایشی (همه کس برای خودش داستانی دارد باید بتوان به هر روی آن را نمایش داد) داشته باشند.
وی اظهار کرد: بعضی از ایدهها، با اینکه زنده و حقیقت جاری اجتماع هستند، اما مناسب سینما نیستند، یا اگر هم به هر زحمتی ایجاد شوند، در نهایت کارکرد خوب و قابل ملاحظهای ندارند و شاید آن ایده، در دنیای نوشتار و در قالب یک شعر یا مقاله، گویایی بیشتری پیدا میکرد، این ایدهها درام نیستند و حتما باید برای این ایده مقاله نوشت یا شعر گفت، نه فیلم ساخت.
در بخش دیگر این کارگاه، قنبری در باب پژوهش در سینما گفت: گاهی فیلمهای مستندی تولید میشوند که بسیار قدرتمند و داستانی هستند، مثل آیینههای غبار گرفته که نمونه موفقی بوده است.
کارگردان مستند «بر توسن خیال» شیوههای پژوهش را تلاشهای کتابخانهای، میدانی؛ مصاحبه یا جستوجو محور، رسانهای و براساس علوم برشمرد و افزود: وقتی «ذهن، هوش و درایت» را بر «حق» اقامه میکنیم، فرق ندارد مستند میسازیم یا فیلم داستانی؛ فقط تفاوت در این است که فیلم داستانی، بیانگر ماجرای تماما پیگیری شده است و در یک محیط دست ساز و با شرایط بازسازی شده ثبت میشود. این در حالی است که در مستند، وقتی همه اسناد و انسانها حاضر هستند، فیلم را در شرایط حقیقی و منحصر به فردش ثبت میکنیم.
وی تفاوت دیگر را در روش پژوهش پیش از فیلم عنوان و اظهار کرد: فیلم داستانی مطلقا با چهار روش تحقیق به نتیجه میرسد، حال آنکه پژوهش نفسانی، درونی و خودی هم افزون بر روشهای گفته شده، در ساخت یک مستند دخیل میشود.
قنبری با اشاره به «گونههای مختلف پژوهش در مستند»، پیشنهاد کرد که کارآموزان حرفه فیلمسازی، در کار خود ابتدا موضوع مورد نظر را به لحاظ علمی، سپس سینمایی و بعد تکنیکی پژوهش کنند و در این راستا تاکید کرد که سوالات و نتایج بکار برده در فیلم، نباید مبین چیزی باشد که به عینه در فیلم قابل رویتاند و لازم است به سبب نمایش وجوه مخفی و البته مورد نظر کارگردان، دکوپاژ هر فیلم با هوشمندی اعمال شود و ناگفتنیها را تصویر کند.
کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» سینما را امری از پیش فکر و تعیین شده قلمداد کرد و ضمن ارائه آموزشهای تخصصی در دکوپاژنویسی و کارگردانی، در ادامه این کارگاه گفت: بعد از اینکه تصمیم گرفته شد که فیلم داستانی یا مستند ساخته شود، وقت زیبایی شناسی تصویر است به معنی برگزیدن هر چیز که زیبنده است و به فیلم میآید.
وی نقشه یا برنامه راه برای ساخت یک فیلم را شرط اصلی موفقیت دانست و با همین توضیحات کارگاه «ایده، پژوهش، کارگردانی» را به پایان رساند؛ این کارگاه در حاشیه دوازدهمین جشنواره فجر در اصفهان برگزار شده بود و هدفش توضیح تخصصی کارگردانی روند «رسیدنِ پدیدار به فیلم» بود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سینما پژوهش فیلمسازی اصفهان توليد فيلم كارگاه آموزشي فیلم داستانی ایده ها ایده هایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۲۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
«اتاق فرار» و «ایساتیس»؛ پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه و مستند در هنر و تجربه
از زمان شکلگیری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، فیلم کوتاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اکران عمومی فیلمهای کوتاه در این گروه سینمایی معنایی دیگر پیدا کرد و امیدی برای فیلمسازان سینمای کوتاه برای اکران فیلمهایشان شکل گرفت. فیلمهای کوتاه در بستههایی ۴ الی ۷ فیلمی به صورت یک اکران واحد در سینماهای «هنر و تجربه» اکران میشدند که این روش، از سوی فیلمسازان سینمای کوتاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۹۸ تاکنون؛ بستههای «یلدای کوتاه»، «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، «بازگشت کوتاه»، «هفت»، «وضعیت قرمز»، «پنج گان کوتاه»، «یک سانس؛ چند رویا»، «ژانر وحشت» و «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» و «اتاق فرار» اکران شده اند.
اقبال عمومی به فیلمهای کوتاه به اندازه سینمای بدنه نیست اما در هفتهای که گذشت اعلام شد تعداد مخاطبانی که بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» را دیدند، بیش از همه بستههای قبلی بوده اند.
این اتفاق برای فیلم مستند «ایساتیس» نیز افتاد و اکران این فیلم مستند نیز با اقبال عمومی مواجه شده است. مستند «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان طبق آمار در سامانه سمفا تاکنون بیش از ۱۰ هزار مخاطب داشته است.
پیش از این فیلمهای «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور، «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی پرمخاطبترین فیلمهای «هنر و تجربه» (۱۴۰۱ تاکنون) بودند.
اضافه شدن ۳ فیلم به چرخه اکران سینماها
جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد که پس از بررسی، قرارداد سه فیلم ثبت شد؛ فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز. فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت. همچنین مقرر شد اکران فیلمهای سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
حسین سهیلی زاده پیش از این، موفقیتهایی را با سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب به دست آورده است و «نیلگون» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب میشود و باید دید که مخاطبان سینمایی نیز از اثر او استقبال میکنند یا خیر.
مصطفی شایسته تهیه کننده و کارگردان سینما است که تهیهکنندگی آثاری چون «بی پولی» و «کنعان» را در کارنامه دارد. او نیز که کارهای سینمایی معدودی را کارگردانی است، در سال ۱۴۰۲، فیلمهای «قلهک» و «خرچنگ» را ساخته است و حالا «قلهک» طی روزهای آینده به اکران میرسد.
فیلم «تاوان» هم همان «لایه های دروغ» است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به عنوان اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند معرفی شده است.
شایعاتی برای رفتن رییس سازمان سینمایی و رد آن
در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری و تودیع محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سمت خود منتشر شده بود که در نهایت مهدی سموعی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب توییتی به این شایعات پایان داد و تودیع یا تغییر محمد خزاعی را رد کرد.
مهدی سموعی، ابتدای این هفته با انتشار یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ، محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت: خزاعی کارهای نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. تمام. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیهها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»
اولویتهای تولید سینما در سال جدید چیست؟
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است. با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه
انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایتهای خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد. این انجمن بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلماولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیاتمدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلماولیها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند. همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد به علاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
سامانه ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازگشایی میشود. علاقهمندان به سینمای مستند و همکاری با مرکز گسترش میتوانند از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ورود به سامانه ثبت طرح درdefc.ir (بخش تولید) طرح خود را ثبت کنند. پیگیری وضعیت بررسی طرحها و نتایج در سامانه مرکز و صفحه شخصی امکانپذیر است.
اولویتهای مرکز گسترش نیز همچون اولویتهایی که سازمان سینمایی اعلام کرده، به «خانواده و جمعیت»، «محیط زیست، مدیریت انرژی، حیات وحش»، «طرح مسایل اجتماعی، پرسشگری، مطالبهگری»، «پیشرفت و تولید در کشور» و «انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت فلسطین» اختصاص دارد.
طرحهایی که در قالب این اولویتها نباشند اما با معیارهای تولید و حمایت در مرکز گسترش همخوانی داشته باشند، فرصت ساخت را به دست خواهند آورد، همچنین طرحهایی که دارای دمو باشند، در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.
آغاز نظارت سازمان سینمایی بر محتوای خارجی پلتفرمها
پس از انتشار و ممنوعیت پخش سریال مصری «حشاشین» در پلتفرمهای نمایشی، محمد خزاعی در نامهای خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:
«با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.»
در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم برای تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است. خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است. با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.
اکران خصوصی «مست عشق» برای شمس و مولوی پژوهان
اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق» برای مولویشناسان، شمس پژوهان و شاهنامهپژوهان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار شد. در این اکران، چهرههای برجستهای چون محمدعلی موحد، میرجلالالدین کزاری، ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی، عبدالمجید ارفعی متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و یونس شکرخواه متخصص علوم ارتباطات حضور داشتند.
حسن فتحی در این مراسم متنی را قرائت کرد که عبارت است از:
«همه ما آدمها بیآن که خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسؤولیت اخلاقی همراه است؛ مسؤولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم. این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
کد خبر 6096213