Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@20:26:39 GMT

هزینه بخش خصوصی اتوبوسرانی در یزد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۳۶۱۹

هزینه بخش خصوصی اتوبوسرانی در یزد افزایش یافت

گروه استان‌ها -با تصویب لایحه افزایش کرایه اتوبوس‌های خصوصی شهر یزد، رسما کرایه بهای این ناوگان افزایش پیدا می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، به طور کلی در جهان برای حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت می‌شود تا این نوع حمل و نقل برای کل مردم به صرفه باشد.

در حال حاضر سهمی که شهرداری یزد برای حمل و نقل عمومی می‌پردازد بسیار زیاد شده و بار سنگینی را به بودجه تحمیل کرده و از آن طرف بهره‌وری لازم از حمل و نقل عمومی انجام نمی‌شود و طبق تحلیل‌های انجام شده حدود 75 درصد هزینه‌های شهرداری برای کل سامانه اتوبوسرانی است از هزینه سوخت گرفته تا لاستیک، روغن، اصطلاک، تعمیرات، راننده، سود سرمایه بهره‌بردار و غیره و حدود 25 درصد هم هزینه‌های اداری، نظارت و بازرسی و ساخت و نگهداری ایستگاه‌ها نشأت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال 1381 با خصوصی‌سازی ناوگان حمل و نقل نسبت هزینه‌ای که مردم برای پول بلیت اتوبوس می‌دادند به قدری مطلوب بوده که همان پول بلیت برای بهره‌برداران کافی بوده ولی از اواخر سال 85 که قرار بود دولت یک سوم هزینه‌ها را پرداخت کند چند ماهی دولت با تأمین قطعات یدکی کمک می‌کند و چند ماهی هم پول آن پرداخت می‌شود.

در طول شوراهای اسلامی گذشته شهر یزد پول بلیت را مطابق تورم افزایش ندادند این امر سبب شد یک سومی که طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود از سهم مردم پرداخت شود، به شدت کاهش یافته و از سال 1390 دولت هم سهم خود را پرداخت نکرده، بنابراین شهرداری سال به سال مجبور می‌شود یارانه پرداختی خود را بالا ببرد.

از اواخر سال 1396 به یک سری از اتوبوس‌ها نصف مبلغ پرداخت می‌شد و با شروع کرونا هم که هم تورم افزایش می‌یابد و هم کاهش شدید مسافر وضعیت اتوبوسرانی را به اینجا رسانده است.

بنابراین عدم اجرای قانون توسط دولت برای پرداخت یک سوم هزینه‌های اتوبوسرانی به مدت 10 سال، تورم بسیار بالا که سبب افزایش هزینه‌های اتوبوس‌ها شده، افزایش نیافتن هزینه بلیط اتوبوس‌ها متناسب با تورم، عدم برنامه‌ریزی و مدیریت حمل و نقل همگانی شهر یزد برای تشویق مردم به استفاده از این نوع حمل و نقل و همه‌گیری کرونا سبب افزایش قیمت کرایه‌های اتوبوس‌های حمل و نقل شهری شده است.

آموزش پرداخت کرایه به صورت الکترونیک به مدیران خط و رانندگان تاکسیدرخواست کامیون‌داران برای بروزرسانی کرایه حمل بارنرخ جدید کرایه تاکسی در سنندج اعلام شد+ جدول

مرتضی شایق عضو شورای اسلامی یزد در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در مورد افزایش کرایه حمل و نقل ناوگان عمومی شهر یزد اظهار داشت: در حدود  20 سال پیش شهر یزد نخستین شهری بود که ناوگان خصوصی در آن راه‌اندازی شد، قبلا خبری از هزینه تعمیرات و اصطلاک و روغن و لوازم یدکی نبوده، اینکه یک سری از مدیران بی‌عرضه استان بنابر مصلحتی می‌خواهند به ناوگان حمل و نقل شهری کمک کنند الآن شده مبلغی مانند 36 میلیارد ریال، چگونه می‌توانیم جوابگوی مردم باشیم اتوبوسی که در مسیر یزد تهران تردد دارد ماهیانه چه مقدار درآمد دارد، که برای اتوبوسی که بدون مسافر در سطح شهر تردد دارد یا برای دو اتوبوس باید چنین هزینه‌ای بپردازیم.

وی گفت: حاصل چندین سال تفکر چنین ناوگان شهری  شده، باید کاری کنیم هزینه‌ها نصف شود، اتوبوس‌ها با مسافر بسیار کم در مسیرهای شهری تردد دارند و در حال حاضر هم با آمدن اُمیکرون مسافر بسیار کمتر شده است.

عضو شورای شهر یزد تشریح کرد: برای سازمان حمل و نقل ناوگان شهری باید برنامه‌ای نوشته شود، هر سال گذاشتیم برای سال آینده یا خواهش شده به لایحه‌ای رأی داده شود، باید حساب کتاب شود، کدام بخش خصوصی می‌آید اتوبوس را بدون مسافر در سطح شهر بچرخاند، همه مردم این حساب کتاب‌ها را متوجه می‌شوند بنابراین به شرطی با افزایش کرایه حمل و نقل شهری موافق هستم که تا پایان سال برنامه‌ای برای این سازمان داشته باشیم چرا که در سال 1401 چنین ارقامی را نمی‌توانیم بیاوریم.

وی گفت: سال 1397، 14 مینی‌بوس، سال 1399، 12 اسکانیا خریدیم که 32 راننده فعال داریم ودر حال حاضر پیشروهای سال 1393 و پنج یا شش مینی‌بوس و بی‌آرتی متوقف هستند، ماشین‌هایی را با وام خریدیم و الآن کنار گذاشتیم و حالا می‌خواهیم با تصویب یک لایحه دیگر مشکلات این سازمان را برطرف کنیم.

شایق افزود: اکنون اسنپ، تاکسی‌ها و آژانس‌ها وسط کار هستند، سازمان هم باید تکلیف خود را مشخص کند که می‌خواهد چه کاری انجام دهد، وقتی دانش‌آنوزان همه خانه هستند چرا باید اتوبوس‌ها دو شیفت کار کنند.

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی همه جانبه برای اصلاح فرآیند حمل و نقل شهری، مسیرها، خطوط، استفاده از حمل و نقل ترکیبی، سیاست‌های تشویقی برای مردم در جهت استفاده از حمل و نقل عمومی، استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات، کاهش فشار تورم بین شهرداری و بهره‌برداران اقدامات ضروری برای سازمان حمل و نقل ناوگان شهری است تا بتواند جایگاه لازم خود را داشته باشد.

انتهای پیام /782/ح

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حمل و نقل عمومی حمل و نقل شهری اتوبوس ها هزینه ها شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۳۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش لوکس نوری در بوستان‌های منطقه ۷ اصفهان

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان از افزایش لوکس نوری در بوستان‌های سطح این منطقه خبر داد و گفت: افزایش لوکس نوری باغ فدک نیز شامل تعویض ۲۰۰ عدد سر چراغ با هزینه بالغ بر یک میلیارد و یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال انجام شده است.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری افزایش حجم کمی و کیفیت نور و روشنایی بوستان‌های سطح منطقه ۷ در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: نورپردازی‌های شهری از جمله عناصر تأثیرگذار در فضاهای قابل استفاده شهروندان است و تأثیر بسزایی در زیبایی و آرامش‌بخشی محیط شهری دارد.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان تصریح کرد: نورپردازی اصولی المان‌های شهری و فضای سبز علاوه بر زیبایی‌های بصری به آن مکان هویت می‌بخشد و تصویر منحصر به فردی برای مردم محلی و مسافران ایجاد می‌کند.

سلطان‌آقایی ادامه داد: در همین راستا منطقه ۷ شهرداری اصفهان اقدام به افزایش لوکس نوری در بوستان‌های منطقه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان بوستان بنفشه، بوستان صفا، مادی فرسخ، باغ فدک و سایر بوستان‌های خطی منطقه را نام برد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش لوکس نوری بوستان بنفشه واقع در خیابان فلاطوری شامل تعویض سری چراغ و نصب چراغ‌های جدید به تعداد ۸۰ عدد با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان گفت: افزایش لوکس نوری بوستان صفا، واقع در ابتدای خیابان فلاطوری نیز شامل تعویض سری چراغ و نصب چراغ جدید به تعداد ۴۵ عدد با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰ میلیون ریال صورت گرفته است.

سلطان‌آقایی افزود: با توجه به درخواست‌های مردمی، افزایش لوکس نوری مادی فرسخ در خیابان کاوه نیز شامل تعویض سری چراغ و نصب چراغ‌های جدید به تعداد ۲۹ عدد با هزینه‌ای بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به نقش محوری باغ فدک در توسعه گردشگری شهر اصفهان گفت: افزایش لوکس نوری باغ فدک نیز شامل تعویض ۲۰۰ عدد سر چراغ با هزینه بالغ بر یک میلیارد و یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال انجام شده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان تصریح کرد: در باغ فدک ۴۰ عدد پروژکتور ۲۰۰ وات ال‌ای‌دی با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد ریال و ۹۰ پروژکتور ۱۰۰ وات نیز با هزینه بالغ بر چهار میلیارد ریال خریداری و نصب شده است.

کد خبر 750500

دیگر خبرها

  • یادی از اولین خطوط اتوبوسرانی | از بلیت فلزی تا بلیت کاغذی و باجه بلیت‌فروشی
  • معرفی پایانه های اتوبوسرانی تهران
  • افزایش هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها در پنج سال گذشته
  • برای آموزش و پرورشی که سرپا نیست
  • قیمت بلیت کنسرت‌های تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
  • احتمال افزایش نرخ معاینه فنی؛ این مبالغ کجا هزینه می‌شود؟
  • افزایش لوکس نوری در بوستان‌های منطقه ۷ اصفهان
  • جولان اولین اتوبوس‌های فرنگی در پایتخت | کرایه هر مسافر ۳شاهی
  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی