Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همدان، یکی از پیشروترین استان‌ها در مبارزات انقلابی علیه رژیم ستم شاهی پهلوی بود. اما چه چیزی باعث شد تا این مبارزات و ایستادگی‌ها و موج مخالفت‌ها بدون ذره‌ای از پا نشستن ادامه یابد؟ مردم همدان همواره در طول تاریخ از زمان مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرین و در برابر ظلم و نفی عقاید دینی، مذهبی و ملی شأن ایستادگی کردند؛ مسیری که انتهای آن به پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بی‌نظیرترین انقلاب‌های تاریخ جهان ختم و حکومت استبدادی توسط مردم ساقط شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این راه، آنچه که جای تأمل دارد، حضور همگام گروه‌های مختلفی از مردم، اقشار، نخبگان، روحانیون و وارد عرصه شدن آنها برای رسیدن به یک هدف مشترک است. خطی که در همدان ترسیم و برای آن همه همگام و هم صدا پیش رفتند.

کشف حجاب در ایران زمانی اتفاق افتاد که رضاشاه قانونی را در ۱۷ دی ۱۳۱۴ به تاریخ ایران تصویب کرد که به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر، روبنده و روسری در مدارس، و دانشگاه‌ها، مراکز اداری و دولتی منع شدند؛ حال، در این نوشتار برآنیم تا اقدامات صورت گرفته در همدان در برابر این موضوع را در دوران مساله ساز و البته مذموم کشف حجاب در همدان مورد بررسی قرار دهیم.

از اتحاد بین روحانیون و روشنفکران تا ایستادگی در برابر کشف حجاب

شهرام غفوری در این خصوص گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: با توجه به اینکه در همدان، یک صبغه سنتی و روحانی حاکم بود و به نوعی تبادل نظر و تشکیک مساعی بین روشنفکران یعنی افرادی که مدرس، معلم، روزنامه نگار و غیره بودند با قشر روحانیون مبارز همدان ایجاد شده بود.

این پژوهشگر تاریخ اجتماعی با بیان اینکه روحانیون همدان پس از مشروطه مبارزاتی داشتند و حال بین این دو گروه تعاون و اشتراکی ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: همین اتحاد در همدان در حوادث بعد از مشروطیت در مقابله با حملات سالارالدوله پسر مظفرالدین شاه خود را نشان می‌دهد، هم چنین در ادامه در جنگ جهانی اول نیز می‌توان این روند را شاهد بود.

وی ادامه داد: شهر همدان در دوران جنگ جهانی اول، به عنوان پایگاهی برای مبارزه با نیروهای روس و انگلیس در نظر گرفته شده بود و در دوران انتقال به پهلوی اول و حوادث کشف حجاب نیز مجدد شاهدیم که همدان یکی از شهرهای پیشرو در مقابله با این دستورات حکومتی و دولتی بوده است.

غفوری با تاکید بر اینکه در تمامی این برهه‌ها و حوادث تاریخی شاهد اتحادی بین روحانیون و روشنفکران در همدان هستیم، اظهار کرد: در جنگ جهانی دوم هم این اتحاد بسیار مهم بود. اختلافاتی شاید در مجلس و تهران در آن دوران وجود داشت اما در همدان، این اختلافات خیلی کمتر بود.

وی با اشاره به اینکه در همدان صبغه روحانیت طولانی است، گفت: با این روند، روشنفکران نیز خودشان را هماهنگ کرده بودند؛ بنابراین، برای مقابله با حوادثی که بر منطقه غرب شور به خصوص همدان ایجاد شده بود، یک اتحاد وجود داشت.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران با تاکید بر اینکه شکل گیری این اتحاد مردمی بر علیه نظام شاهنشاهی در همدان اهمیت ویژه ای دارد، تصریح کرد: مسئله کشف حجاب، مسئله‌ای بحث برانگیز در کشور بود همدان نیز در این عرصه حوادث زیادی را شاهد بود؛ موافقین این موضوع از طرف نیروهای حکومتی مانند نظمیه و حکومت حمایت می‌شدند و مخالفین این طرح نیز که بسیار چشمگیر بودند، به مقاومت‌های خود ادامه می‌دادند.

وی با بیان اینکه مقاومت‌ها و مقابله‌ها در برابر موضوع کشف حجاب در بسیاری از محلات همدان چشمگیر بود، گفت: در آن دوران که چادرها را از سر زنان می‌گرفتند و برای ترساندن مردم آنها را در نظمیه مناطق به آتش می‌کشیدند، شاهد قیام مردم همدان در برابر موضوع کشف حجاب بودیم.

قیام‌های مردم همدان در برابر کشف حجاب بازگو شود

غفوری ادامه داد: باید این قیام‌های مردم همدان به ویژه برای نسل‌های آینده، جوانان و نوجوانان مطرح شود، در روزگاری که به دنبال عادی سازی کشف حجاب با زور حکومتی بودند، همدان به عنوان یک شهر مذهبی که پایگاه روحانیت بود، خاموش نماند و وارد عرصه شد، مقاومت‌ها در این مسیر بسیار چشمگیر بوده و باید این موارد برای نسل‌های بعدی بازگو شوند.

این پژوهشگر تاریخ اجتماعی خاطرنشان کرد: در کنار این موارد، بحث تغییر لباس و کلاه پهلوی مطرح شده بود که روحانیون همدان از جمله اقشاری بودند که مخالفت‌های خود را در این خصوص اعلام کردند.

وی با اشاره به اینکه اسناد این موارد موجود است که حکومت به آنها اعلام می‌کردند که در صورت مخالفت‌ها دستگیر می‌شوید، اظهار کرد: روحانیون و روشنفکران در همدان همواره متحدانه ایستادگی می‌کردند و در برابر چنین مواردی مقاومت‌های بسیاری را در همدان شاهد بوده‌ایم.

همدان یکی از شهرهایی بود که به هیچ عنوان زیر بار کشف حجاب نرفت

در این راستا، سیدعلی مساوات نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به نقش آفرینی مردم همدان در عرصه‌های ایستادگی در برابر رژیم پهلوی و حکومت شاهنشاهی اشاره کرد و گفت: مخالفت‌های مردم همدان در این زمینه‌ها سابقه‌ای دیرینه دارد.

پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی در همدان با بیان اینکه در جنگ جهانی اول همدان یکی از شهرهایی بود که در سطح کشور به اشغال متجاوزین خارجی درآمد، عنوان کرد: فرماندهان نظامی امثال رضاشاه که در آن زمان به سلطنت نرسیده بودند، به عنوان فرماندهان نظامی در همدان بی عرضگی و ترسو بودن خود را به اثبات رسانده بودن؛ چراکه با حضور افراد و نیروهایی که تحت امر چنین فرماندهانی بودند، همدان به اشغال نیروهای خارجی درآمده بود و ظلم‌های زیادی را در سطح شهر همدان شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در آن دوران، رضاخان به عنوان یکی از اهرم‌های نیروی مهاجم علیه مردم به کار گرفته شده بود، اظهار کرد: تا اینکه در اوایل قرن ۱۴ (۱۲۹۹ هجری شمسی) شاهد کودتای وی و در نهایت به سلطنت رسیدن بودیم، اما همدانی‌ها اصلاً خاطره خوشی از این فرد نداشتند و حال، قرار بود که بنیان یک حکومت و سلسله شاهنشاهی جدید در سطح کشور توسط همان فرد گذاشته شود.

به هیچ عنوان، روضه در خانه‌های همدان قطع نشد

مساوات با بیان اینکه مردم همدان از همان ابتدا مخالف این فرد بودند، گفت: تا اینکه مخالفت مردم همدان با مسئله کشف حجاب در سال ۱۳۱۴ و ۱۳۱۵ بار دیگر مطرح شد.

این فعال انقلاب اسلامی با بیان اینکه همدان یکی از شهرهایی بود که به هیچ عنوان زیر بار کشف حجاب نرفت، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان، روضه در خانه‌های همدان قطع نشد.

وی با اشاره به اینکه این روند در حالی ادامه داشت که رژیم همواره سعی داشت تا جلوی تدیّن مردم را بگیرد، اضافه کرد: اما مردم همدان، هوشیار و آگاه در مقابل این موضوع ایستادند.

مساوات خاطرنشان کرد: مقاومت مردم همدان در سایه تدیّن و دارالمومنین بودن آن معنا پیدا کرد و در این عرصه ادامه دار بود.

امام با بهره گیری از اندیشه نو و الهی خود در صحنه سیاست بین المللی نه تنها توانست رژیم قدرتمند پهلوی را سرنگون کند، بلکه با ارائه تفکر و روشی جدید و کاملاً دینی که با تمام مبارزات دنیا متفاوت است و هدایت این جریان انقلابی به جهانیان نشان داد که در سایه اسلام و با بهره گیری از مذهب و محوریت توحید می‌توان دولتی بزرگ و اسلامی تشکیل داد که با ظلم و جور مبارزه کند.

اساس اسلام بر اتحاد و برادری بنا نهاده شده است، آنچه که آمیخته مبارزات انقلابی مردم همدان شد و در سایه اتحاد و تدیّن بین گروه‌های مختلف مردم در نهایت، شاهدیم که مردم همدان از دوران مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی در مبارزات انقلابی همواره پیشگام و پیشرو پای کار بودند، روندی که در سایه اتحاد و تدیّن ادامه دار و جاودانه شد.

کد خبر 5421468

منبع: مهر

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران همدان کشف حجاب دهه فجر ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه انقلاب اسلامی ایران گرگان راهپیمایی 22 بهمن آمار کرونا افتتاح طرح عمرانی جشنواره فیلم فجر شیوع کرونا عکس استانها ایلام تبریز مبارزات انقلابی انقلاب اسلامی پژوهشگر تاریخ مردم همدان هیچ عنوان همدان یکی کشف حجاب جنگ جهانی مقاومت ها مخالفت ها همدان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۴۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در صحن شورای شهر همدان چه گذشت؟

در جلسه صحن شورای این هفته همدان وضعیت کیفیت نان همدان مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای حل مشکلات این حوزه احصا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، در این جلسه که امروز با حضور اعضای شورا، شهردار همدان، معاون فرماندار، مدیرکل اداره غله استان و غیره برگزار شد وضعیت کیفیت نان و افزایش تعداد نانوایی‌ها در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به ضرورت افزایش تعداد نانوایی‌های شهر اظهار داشت: در حال حاضر کمبود نانوایی در برخی نقاط شهر همدان برای مردم مشکل ساز شده و انتظار می‌رود این مشکل با همکاری دستگاه‌های مربوطه حل شود.

محمود مسگریان بیان کرد: در حال حاضر چهار نقطه از شهر برای ساخت نانوایی شناسایی شده است و لازم است تا دیگر نقاطی که نیاز به نانوایی دارند شناسایی و در راستای این موضوع اقدامات لازم انجام شود.

*مکانی برای عرضه تولیدات مشاغل خانگی در همدان ایجاد شود

وی عنوان کرد: همکاری فرمانداری و اداره مسکن و شهرسازی لازمه حل مشکل تامین زمین برای ایجاد نانوایی بوده و شورا و شهرداری نیز آماده همکاری و مساعدت کامل است.

رئیس شورای شهر همدان با اشاره به اقدامات شهرداری در زمینه ایجاد بستر برگزاری فروشگاه‌هایی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی گفت: ایجاد 13 هزار شغل خانگی در سال گذشته در همدان اقدام شایسته‌ای است که نیاز است تا مکانی برای عرضه تولیدات مشاغل خانگی در همدان نیز فراهم شود.

*اعلام آمادگی شهرداری برای رفع مشکل کمبود نانوایی‌های سطح شهر

شهردار همدان نیز در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه رویکردی که در ماموریت‌ها و عمل به وظایف در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد نگاه سود محور در ارائه خدمات است.

سید مسعود حسینی بیان کرد: می‌توانیم با دستگاه‌های مربوطه در زمینه ساخت نانوایی کمک کنیم از جمله مسکن و شهرسازی با ارائه زمین و اعلام همکاری اوقاف در دادن تعدادی از قطعات زمین ضمن ساختن نانوایی این املاک را به نانواها اجاره دهیم ضمن اینکه می‌توانیم از ظرفیت مساجد و مدارس در این زمینه استفاده کنیم.

حسینی در مورد حمایت مشاغل خانگی اظهار داشت: مهم‌ترین کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد بازاریابی مناسب است و در این زمینه شورا و شهرداری همکاری و حمایت خود را از مشاغل خانگی اعلام می‌کند.

* ضرورت احداث نان سراها برای رفع مشکل کمبود نانوایی‌ها

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز اظهار داشت: متاسفانه در برهه‌ای از زمان کاربری نانوایی‌ها را به عنوان تجاری لحاظ کرده‌اند که امروزه به دلیل افزایش قیمت ملک و زمین مالکان نانوایی‌ها را به فروشگاه‌های تجاری تبدیل کرده‌اند.

حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی بیان کرد: کانکس‌ نانوایی اعتبار و وجاهت قانونی ندارد و در حال حاضر 13 کانکس نانوایی در نقاطی از شهر مستقر شده که یک تصمیم موقت است اما نباید به یک بدعتی در حوزه شهرسازی تبدیل شود چرا که این موضوع منظر شهری را مخدوش می‌کند.

*مردم همدان از کیفیت نان و میزان دورریز آن ناراضی هستند

وی با بیان اینکه طبق قوانین و اختیارات؛ شورای شهر باید در زمینه رفع مشکلات نان و نانوایی وارد شود افزود:مردم از کاهش کیفیت انواع نان و افزایش میزان دور ریز آنها ناراضی هستند و مسئولان باید در این مورد چاره اندیشی کرده و کیفیت نان را افزایش دهند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان افزود: با توجه به افزایش جمعیت شاید پخت نان سنتی زمان زیادی را نیاز داشته باشد و بر اساس نیاز به افزایش پخت تمایل نانوایان به سمت پخت نان صنعتی پیش برود اما اقبال مردم بیشتر به مصرف نان‌های سنتی است و ما باید موضوع سلامت شهروندان را مد نظر قرار دهیم.

صفری افلاکی اعلام کرد: ساخت مجتمع یا سرای نان از راهکارهای مهم در رفع مشکل کمبود نانوایی و پخت نان است و این مجتمع‌های نان را می‌توان در چندین نقطه شهر در وسعت بالا ساخت ضمن اینکه نانسراها می‌توانند چندین مدل نان را به صورت شبانه‌روزی تولید کنند

وی با بیان اینکه در کنار مجتمع‌های نان می‌توان موزه‌های نان نیز ایجاد کرد افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که سازه‌هایی با معماری ایرانی اسلامی برای مجتمع‌های نان احداث کنیم و کرامت مردم هم برای تهیه نان حفظ شود.

* ضرورت اجرای طرح ساماندهی نانوایی‌ها

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار همدان با بیان اینکه در چندین سال اخیر با مشکل نان و نانوایی مواجه هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 15 نقطه شهر با مشکل کمبود نانوایی مواجه است که این مشکل در نقاط کم برخوردار وجود ندارد و رد بالای شهر همدان دیده می‌شود.

اسدالله ربانی‌مهر بیان کرد: امنیت حوزه نان و نانوایی‌ها مباحث مهمی است که در این راستا پیگیر طرح ساماندهی نانوایی‌ها هستیم و انتظار می‌رود شهرداری با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد ما را در حل این مشکل کمک کند.

* فعالیت 200 نانوایی در این شهر اجاره‌ای است

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه قیمت نان باید افزایش یابد عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت 200 نانوایی در این شهر اجاره‌ای است که هم اکنون به دلیل گرانی اجاره‌بها رو به تعطیلی می‌روند.

خوانساری تصریح کرد: در حال حاضر معضل بسیار بزرگی که در این حوزه وجود دارد این است که نانوایی از، پخت نان سنگک ریگی به سمت پخت نان صنعتی یا چدنی پیش می‌روند که این برای سلامتی شهروندان آسیب است چرا که پخت نان سنگکی چدنی برای بدن سم است و باید با راهکارهای مناسب نانوایی‌ها را به سمت پخت نان ریگی و سنتی سوق دهیم.

وی افزود: تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری همایش نان کامل در سیلوی مرکزی همدان در میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود و در این همایش نان کامل پخت کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/