Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@22:47:42 GMT

دستاوردهای علمی و عملیاتی اهدای عضو بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۵۶۵۱

دستاوردهای علمی و عملیاتی اهدای عضو بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در این همایش که به صورت برخط و با شرکت مدیران عامل ۲۰ شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان برگزار شد، رئیس هیأت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای استان‌ها، برای ترویج فرهنگ اهدای عضو تاکید کرد.

علی نوبخت هدف اصلی از تشکیل انجمن اهدای عضو ایرانیان را تسریع در روند اهدای عضو برشمرد و گفت: براساس تفاهم نامه همکاری با وزارت بهداشت، علاوه بر فرهنگ سازی در حوزه اهدای عضو، وظیفه آموزش، نظارت، ایجاد زیرساخت، تحقیقات و نیز حمایت از خانواده بزرگ اهدای عضو کشور به انجمن اهدای عضو ایرانیان واگذار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس هیأت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان، نقش شعب را در پیشبرد اهداف انجمن بسیار مهم ارزیابی کرد و از مدیران عامل شعب خواست با مراکز فراهم آوری و پیوند دانشگاه‌های علوم پزشکی همکاری مستمر داشته باشند.

کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز از افزایش ۶۶ درصدی اهدای عضو در ایران نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان نیمه اول، ۴۴۶ مورد اهدای عضو در کشور انجام شده که نسبت به سال گذشته (با ۲۶۹ مورد) ۶۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی در عین حال تصریح کرد: به علت شیوع کرونا، آمار اهدای عضو در پارسال نسبت به سال قبل از آن ۵۳ درصد افت داشت و ما همچنان نسبت به آمار ۵۷۴ موردی قبل از شیوع کرونا، افت ۲۲ درصدی را شاهد هستیم.

عضو کارگروه پیوند اعضای سازمان جهانی بهداشت (WHO)، به پیشینه موفق اهدای عضو در ایران اشاره کرد و گفت: در طی ۲۲ سال گذشته روندی رو به رشد را طی کرده‌ایم، چنانکه میزان شاخص اهدای عضو از ۰.۲ در سال ۱۳۷۹ به ۱۰.۹ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

وی بازگشت حدود ۷۰ هزار ایرانی به زندگی با پیوند عضو، ذخیره‌ی ارزی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از بومی سازی اهدای عضو و افزایش نیروهای کارآمد با ورود نیروهای بازتوان یافته را از مهمترین دستاوردهای اهدای عضو در ایران برشمرد.

کتایون نجفی زاده شعب را بازوی اجرایی انجمن برشمرد و با اشاره به فاصله معنی دار اهدای عضو در مناطق مختلف کشور، بر لزوم جدیت بیشتر شعب انجمن برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های بالقوه استان‌ها تاکید کرد.

امید قبادی نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز عدم باور به مرگ مغزی = با مرگ را مهمترین مانع تحقق اهدای عضو در کشور دانست و گفت: در حالی که سالانه بیش از ۳ هزار نفر بیمار در صف پیوند را به علت تأمین نشدن ارگان حیاتی از دست می‌دهیم، همزمان سالانه ۶ تا ۷ هزار عضو سالم افراد مرگ مغزی را خاک می‌کنیم.

وی دلایل عدم رضایت به اهدای عضو را در دو محور عدم باور و عدم تمایل به اهدای عضو دسته بندی کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم باور از نظر کیفی علت ۸۰ درصد موارد عدم رضایت به اهدای عضو است و عدم باور به مرگ مغزی مساوی با مرگ در این ردیف حرف اول را می‌زند.

وی به نقش سازنده کارت اهدای عضو در ترغیب خانواده‌ها به رضایت به اهدای عضو اشاره کرد و گفت: گرچه در ایران رضایت خانواده فرد مرگ مغزی برای اهدای عضو شرط اصلی است اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که اگر خانواده از قصد عزیز فوت شده شأن نسبت به اهدای عضو با خبر باشد، حدود ۹۷ درصد به اهدا رضایت می‌دهد، در غیر این صورت احتمال تحقق اهدای عضو فقط ۴۸ درصد است.

در ادامه این همایش مدیران عامل ۲۰ شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان از توفیقات خود در عرصه اهدای عضو و نیز موانع و مشکلات راهشان گزارش دادند.

سپس کتایون نجفی زاده مدیرعامل و امید قبادی نایب رئیس و نیز مسئولان واحدهای مختلف انجمن در پنل پرسش و پاسخ به سوالات مدیران عامل شعب پاسخ و گستره حمایت‌های مرکز از شعب را تشریح کردند.

کد خبر 5421716 مهسا شمس

منبع: مهر

کلیدواژه: انجمن اهدای عضو ایرانیان کارت اهدای عضو علی نوبخت اهدای عضو سویه اومیکرون کرونا واکسن کرونا ویروس کرونا واکسیناسیون آمار کرونا واکسن بهرام عین اللهی شیوع کرونا بارداری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی علیرضا زالی کمال حیدری انجمن اهدای عضو ایرانیان اهدای عضو اهدای عضو مدیران عامل مرگ مغزی عدم باور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | گزارش اختصاصی CNN از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه

265 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902062

دیگر خبرها

  • ببینید | گزارش اختصاصی CNN از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه
  • کارگاه دوره‌ای سرمایه‌گذاری به سبک ساده با همکاری سازمان بورس کشور برگزار شد
  • آغاز به کار بیست و چهارمین کنگره مغز و اعصاب کودکان
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • کنگره علمی پژواک با ارائه دستاورد‌های دانش آموزی در کاشان
  • دستاوردهای علمی مرهون تلاش معلمان و اساتید دانشگاه است
  • دستاوردهای عملیات‌ وعده صادق ‌در عرصه علم و فناوری چه بود؟
  • بررسی اندیشه های فلسفی شهید مطهری در برنامه رادیویی سوفیا
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر