Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتقال ارزش ها و باورهای انقلاب از یک نسل به نسل بعد و تلاش برای حفاظت از آن ها در برابر تهاجمات و توطئه های دشمنان از مهم ترین دغدغه ها و کارکردهای نظام است که با گذشت 43 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران باید به دنبال راهکارهایی برای تداوم آن بود تا با ترویج شبهات، خدشه ای به آن وارد نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک؛ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای کسانی که آن روزها را از نزدیک دیده و با تمام وجود لمس کرده اند، ولو درآن زمان در سنین نوجوانی یا کودکی بوده باشند مالامال از خاطره هاست، که یکی از جاذبه‌های دهه فجر در طول سال ها نیز نقل همین خاطرات از زبان شخصیت‌های مختلف و حتی شهروندان عادی یا انقلابیون بوده اما در سال‌های اخیر در رسانه های رسمی کمتر از این خاطرات می شنویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، در میزگردی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد نجفی زاده، نماینده حوزه نمایندگی استان های ایلام و همدان از سال 80 تا 94 و مدیر مدرسه علمیه امام خمینی بجنورد و در حال حاضر امام جماعت مسجد انقلاب بجنورد و حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق باقرپور از فعالان انقلابی بجنورد بودند، به بررسی نقش مردم در شکل گیری انقلاب و چگونگی مقابله با هجمه ها و شبهه هایی که علیه نظام شکل می گیرد، به گفتگو پرداخته شد.

 

 موج انقلاب بجنورد از چه زمانی بوده است؟  

حجت الاسلام والمسلمین باقرپور با بیان اینکه در ایام انقلاب 17 ساله و دانش آموز بوده، گفت: قبل از انقلاب آشنایی مختصری با امام خمینی (ره) از طریق مدرسه و مطالعه کتاب های دکتر شریعتی که یکی از مریدان امام (ره) بود و به واسطه ایشان، امام خمینی در دانشگاه ها و مدرسه ها معرفی می شد، داشتم. 

حجت الاسلام نجفی زاده با اشاره به اینکه در زمان انقلاب 23 سال سن داشتم و در مدرسه حوزه علیمه قم درس می خواندم، گفت: در سال 48 در مدرسه میرزا جعفر مشهد که همچون مدرسه فیضیه قم محلی برای مطرح کردن مسائل سیاسی بود، محصل بودم، که از همان سال آشنایی من نسبت به امام خمینی (ره) رقم خورد.

 

اوج انقلاب در بجنورد از مهر 57 بود

وی ادامه داد: یکی از هم حجره ای هایم از نجف آمده بود و  در کلاس های درس امام حضور داشته و از ایشان برای ما صحبت می کرد، علاوه بر این درس های ولایت فقیه ایشان به صورت محرمانه منتشر شده بود که در اختیار ما قرار می گرفت و طلبه ها آن را مطالعه می کردند.

حجت الاسلام باقرپور با اشاره به اینکه در شهر بجنورد، مرحوم آیت الله مهمان نواز، حجت الاسلام محمدی مقدم و حاج اقای شاددل، در راس هرم انقلابیون بجنورد قرار داشتند و مردم پشت سر این افراد حرکت می کردند، اضافه کرد: بیشترین تلاش در رابطه با پخش اعلامیه ها توسط حاج آقا شاددل به همراه همسرش انجام می شد بطوری که اعلامیه ها را از مشهد می آوردند و ما در بجنورد آنها را توزیع می کردیم و در واقع اوج انقلاب بجنورد از اوایل مهر 57 رقم خورد.

وی اضافه کرد: همچنین به مناسبت شهادت مصطفی خمینی مراسمی در بجنورد به صورت بسیار محدود و تحت کنترل جدی ساواک انجام شد، اما اوج گیری انقلاب همزمان با بازگشایی مدارس در مهر 57 بود که طی دو هفته مدارس مجدد بسته شدند و دانش آموزان به همراه مردم برای راهپیمایی ها به خیابان ها می رفتند که در انتهای مراسم با سخنرانی آیت الله مهمان نواز به پایان می رسید.

 

 

نهضت و جرقه انقلاب از سال 54 در قم آغاز شد

حجت الاسلام نجفی زاده با اشاره به اینکه از سال 54 در قم بوده و روزهای انقلاب را در اینجا پشت سرگذاشته، گفت: قم مرکز انقلاب بود و نهضت و جرقه این انقلاب از سال 54 به بعد در قم آغاز شده بود، به گونه ای که مراسمی طی سال 54 در مدرسه فیضیه قم برای شهدای 15 خرداد 42 برگزار شد، بعد از اقامه نماز و قرائت قرآن و پراکنده شدن بخش زیادی از مردم برای جلوگیری از ایجاد درگیری، حدود 800 نفر در مدرسه مانده بودند و علیه شاه و دولت شعار دادند که به دنبال آن شهربانی درب مدرسه را قفل کرد و طلبه ها محبوس شدند و این اتفاق سه روز به طول انجامید و با تمام پیگیری ها نتیجه بخش نبود و نیروهای گارد شاهنشاهی مسلح مسیر را بسته اند و اجازه عبور و خروج را نمی دادند.

وی با اشاره به اینکه برق و آب مدرسه را قطع کرده بودند و به صورت کامل مدرسه تحت نظر نیروهای شاه قرار گرفته بود، گفت: عصر روز سوم، طلبه های محبوس شده در مدرسه فیضیه با پرچم قرمز، به علامت شهادت بر بالای پشت بام ها رفته بودند که در همان زمان، گارد شاهنشانی و ارتش وارد مدرسه شدند و تنهای چیزی که دیده می شد، ضربه های باتوم ها بر سر مردم و طلبه ها بود و بعد از آن هم آمبولانس هایی که از مدرسه خارج شدند.

حجت الاسلام نجفی زاده با بیان اینکه مدرسه فیضیه تعطیل شد و هیچ وقت، سرنوشت افرادی که در آن مدرسه محبوس شده بودند، مشخص نشد، خاطرنشان کرد: بعد از این حوادث، رژِیم شاه اعلام کرده بود که افراد محبوس در مدرسه خرابکار و کمونیسیم بوده اند، که جهت محکوم کردن این حرکت، طلاب قم بیانیه ای دادند.

 

تعطیلی 3 ساله مدرسه فیضیه قم تا پیروزی انقلاب

وی با اشاره به اینکه درگیری های رسمی و آشکار روزهای انقلاب در قم از سال 54 آغاز شده بود، گفت: طی سه سال تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به خصوص در خیابان چهارمردان قم روزی نبود که شهید نداشته باشند، وضعیت شهر هم به گونه ای بود که 45 تانک زره ای جلوی کلانتری در داخل شهر مستقر شده بود.

حجت الاسلام نجفی زاده اضافه کرد: در سال 56 با گذشت دو سال از تعطیلی مدرسه فیضیه قم، مردم با رحلت یکی از علمای شهر، به بهانه تشییع جنازه  به سمت این مدرسه رفته و در را باز کردند که صحنه های همچون خون خشکیده بر دیوار و زمین نکته اساسی اتفاق سال 54 بود، که بعد از مراسم، مردم مدرسه را شستند و چراغانی کردند، اما با ورود نیروهای شهربانی مجدد مدرسه تا زمان انقلاب تعطیل شد.

 

عصراترک: جنایت های رژیم پهلوی در ایران به چه حدی رسیده بود که مردم دیگر تحمیل رژیم پهلوی را نداشتند؟

حجت الاسلام باقرپور با اشاره به اینکه در سطح ملی، آتش زدن مسجد کرمان و سینما رکس آبادان از جمله حوادثی بود که انزجار ملت از این رژیم را رقم زده بود، گفت: همچنین در این راستا، اربعین های شهدای انقلاب نقش به سزایی در شکل گیری این نظام داشت، به گونه ای که برای شهدای هر شهر در شهر دیگری مراسم گرفته می شد و به صورت مرتب این مراسم ها و تجمع ها اجرایی می شد.

وی همچنین با بیان اینکه در سال های 54 تا 55 آیت الله کافی که از جمله سخنرانان و روضه خوان هایی بود که طرفداران زیادی به خصوص در روستاهای سراسر کشور داشت، در بزرگراه قوچان به شهادت رسید، گرچه رژیم پهلوی تمام تلاشش را کرد که این را یک حادثه نشان دهد اما چون اجازه دفنش را در حرم ندادند، خون مردم به جوش آمد و همه یک پارچه آماده قیام بودند.

 

اوج گیری انقلاب در بجنورد با شهادت حسن حسن آبادی

این فعال انقلاب در بجنورد شهادت آیت الله مصطفی خمینی را نیز از دیگرعوامل برای تحریک مردم علیه رژیم عنوان کرد و گفت: در بجنورد همزمان با شهادت اولین شهید انقلاب بجنورد، شهید حسن حسن ابادی و شهید منصور حصاری موج اعتراض و عصبانیت مردم به راه افتاد و جمعیت 90 درصدی حتی طرفداران رژیم با این اعمال از رژیم برگشتند و مخالف رژیم شدند.

حجت الاسلام نجفی زاده با اشاره به اینکه در زمان شهادت آیت الله مصطفی خمینی، مراسمی که در مسجد اعظم برگزار شد، گفت: مسجد مملو از جمعیت بود، بعد از سخنرانی از مردم درخواست شد که جهت جلوگیری از درگیری ها بدون شعار مراسم را ترک کنند، اما مردم در حین خارج شدن از مسجد با سردادن شعار، تظاهرات و درگیری شروع شد.

وی با اشاره به اینکه جرقه انقلاب که منجر به انقلاب شد، همزمان با توهین به امام در روزنامه اطلاعات بود، گفت: به دنبال انتشار مقاله ای در این روزنامه، بازار قم و حوزه علمیه تعطیل شد و مردم و طلبه ها برای اعلام حمایت از امام (ره) جلوی درب منازل علما حضور پیدا می کردند و سه روزی تعطیلی ها طول کشید.

 

 

شهادت 300 نفر در  19 دیماه 57 در قم

حجت الاسلام نجفی زاده با اشاره به اینکه در روز 19 دی 57  با حضور جمعیت در منزل آیت الله نوری همدانی، ایشان با تشکر از مردم، درخواست کرد که بازار ها را باز کنند و درس در حوزه ها آغاز شود که رژیم متوجه شد مردم پشتیبان مرجع تقلیدشان هستند.

این فعال انقلابی بجنوردی اظهار داشت: بعد از منزل آیت الله همدانی به سمت میدان آستانه حرکت کردیم که در مسیر صدای شکستن شیشه های بانک صادرات، توجه مردم را جلب کرد و با این صدا درگیری ها آغاز شد و نیروهای گارد شاهنشاهی روبروی مدرسه حجتیه قم، مسلسل نصب کرده بودند و و تیراندازی ها به حدی بالا بود که بوی باروت فضا را پر کرده بود.

وی با بیان اینکه بعدها طی آمارها، مشخص شد که همان روز 300 نفر در قم به شهادت رسیده بودند، گفت: از آن روز درگیری ها در قم جدی شد و شهر در خفقان و حکومت نظامی کامل بود، مردم وحشت زده بودند و شهادت تمام اقشار همچون دانشجو، طلبه، بازاری، زن، بچه، کارگر مردم را عصبانی و خونشان را به جوش آورده بود.

حجت الاسلام نجفی زاده خاطرنشان کرد:  مراسم اربعین شهدای 19 دی ماه قم، در مسجد اعظم تحت کنترل گارد شاهنشاهی بود و حضور بالای دانشجویانی که کفن پوشیده و آماده شهادت از شهرهای شیراز، کرمان، همدان، مشهد آمده بودند، توجه گارد را چندبرابر کرده بود، که بعد از اتمام مراسم دوباره درگیری ها از سرگرفته شد و عده ای نیز در همان روز به شهادت رسیدند.

 

عصراترک: از روزهای پیروزی انقلاب و حال و هوای مردم در شهرها بیان کنید:  

حجت الاسلام باقرپور گفت: چهارراه قیام در بجنورد در آن ایام فلکه بود که دکه مطبوعاتی در آن قرار داشت، صبح اول وقت، همه مردم به دنبال روزنامه بودند و فقط به دنبال نام امام خمینی می گشتند و با هر قیمتی بود آن را خریداری می کردند، در واقع عشق خاصی ایجاد شده بود که به هیچ وجه دنبال شکست نبود.

وی گفت: اعدام ها، شکنجه ها، سرنوشت اعتراض کنندگان بود، اما هیچ کدام از انقلابیون به این فکرنبودند که ممکن است شکست بخورند، بلکه عزم ملت جزم شده بود که انقلاب به پیروزی برسانند.

 

شهادت 5000 نفر در میدان ژاله تهران خون مردم را به جوش آورده بود

حجت الاسلام نجفی زاده با بیان اینکه مردم نقش به سزایی در شکل گیری انقلاب داشتند، گفت: راهپیمایی میدان ژاله تهران و شهادت بیش از پنج هزار نفر و برخورد ظالمانه با مردم، خون مردم را به جوش آورده بود، گفت: طی سندی که بعدها منتشر شد، رئیس دادگستری تهران به ساواک نامه زده بود که چه برخوردی است انجام می دهید، چرا افراد را بدون محاکمه قضایی اعدام می کنید، زیرا افراد زیادی را بدون محاکمه با هلی کوپتر در دریاچه نمک قم می انداختند و همه این ها بخشی از جنایت های پهلوی علیه مردم بود.

وی خاطرنشان کرد: با ورود امام خمینی (ره) به کشور و با عظمت ورود امام در تهران، بهشت زهرا و سخنرانی با شجاعت و ابهتی که داشت، مردم قوت قلب گرفتند و دیگر واهمه ای برای ادامه مسیر نداشتند وآمدن امام (ره) پیروزی انقلاب را جلو انداخت.

حجت الاسلام نجفی زاده گفت: علاوه بر این دیدار همافران نیروی هوایی در 19 بهمن به  محضر امام (ره) ، شکست بزرگی برای رژیم پهلوی بود که باعث شد به نیروی هوایی حمله شود.

حجت الاسلام باقر پور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی الهی و دارای انگیزه فوق مادی بود، افزود: مردم برای صرف مصارف مالی، قیام نکردند، بلکه شهدایی که نظام و انقلاب را شکل دادند، نیت الهی داشتند.

 

 

ترویج اشرافیگری در دولت های اصلاحات به اوج خود رسید

عصراترک: دلایل تغییر جنگ نظامی دشمن به جنگ رسانه ای  و ایجاد شبهات برای ضعیف نشان دادن انقلاب، نظام و ایجاد ضعف در ایمان قلبی نسل جوان نسبت به این نظام، چیست؟

حجت الاسلام باقرپور توضیح داد: از جمله عوامل می توان  به خیانت های خواص کشور اشاره کرد که این رفتارها بزرگترین ضربه را در این قسمت وارد کرده اند، به طور نمونه در دولت مرحوم هاشمی و بعد از آن خاتمی در برهه ای از زمان در حوزه سازندگی، اقدامات خوبی انجام شد اما اشتباه بزرگی آن زمان این بود که اقتصاد محوری مطلق را در کشور رواج دادند.

وی ادامه داد: کارگزاران، اقتصاد محوری را ایجاد کردند و همه مردم  به سمت اقتصاد سوق داده شدند، از طرفی متاسفانه نظارت در کشور تا اخیرا به حالت رها شده بود و یک مسئول اجرایی هر کاری می خواست انجام می داد و اختلاس های بزرگی شکل گرفت.

حجت الاسلام باقرپور با اشاره به اینکه مردم نسبت به تمامی موارد آگاهی دارند که انقلاب به چه قیمتی در 43 سالگی قرار گرفته است، گفت: جنگ مجازی و رسانه ای که اکنون دشمن به راه انداخته است، به مراتب بزرگتر از جنگ فیزیکی است، محاصره اقتصادی و تحریم شوخی نیست، جوان ها باید بدانند که همان دشمنی که این مشکلات را یجاد کرده در فضای مجازی رهبر و قوای سه گانه را مقصر جلوه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: لذا باید اصل این مباحث در فضای مجازی و رسانه، تبیین شود که جوان امروزی بداند که تمام گرفتاری ها زیر سر آمریکا است، قطعا در کنار این ها نیز مدیریت های ضعیف برخی نفوذی ها، نادیده گرفته نمی شود، اما جوان ها بدانند که کشور رهبر دارد و مسئولان پاکدست زیادی دارد، بنابراین باید مراقب باشیم که دشمن با تزویر ما را همراه نکند.

 

تلف شدن 35 کودک گرمه ای طی یک روز از بیماری در زمان پهلوی

حجت الاسلام نجفی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از علت هایی که در این 43 سال دشمن با وجود تمام توطئه ها، نتوانسته انقلاب را شکست دهد و ناکام مانده، رهبری امام و مقام معظم رهبری و پیروی مردم از رهبری بوده است، والا هر کدام از این توطئه هایی که دشمن داشته اگر برای هر حکومتی باشد، قطعا باعث شکست می شد.

وی با بیان اینکه دشمن همان دشمن جنگ تحمیلی و درگیری های داخلی کشور است، اما سبک درگیری مسلحانه نیست، اضافه کرد: دولت هایی همچون روحانی، خاتمی و هاشمی مسئله اشرافیگری را ترویج دادند، خصوصا این موضوع در دولت رفسنجانی به اوج خود رسید.

حجت الاسلام نجفی زاده گفت: اکنون در داخل کشور مشکلات وجود دارد و  کتمان نمی شوند اما قطعا این مشکلات با مشکلات زمان پهلوی غیرقابل قیاس است، آن زمان مردم از خدمات رفاهی آب، برق، تلفن، راه، سلامت محروم بودند که اکنون پیشرفت ها و دستاوردهای زیادی در کشور دیده می شود.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از زمان پهلوی تعریف می کنند، گفت: در اواخر انقلاب، در محل به نام درق از توابع گرمه، در یک روز 35 کودک به دلیل بیماری تلف شدند، الان از لحاظ بهداشت و سلامت رسیده ایم، قبل از بارداری، مسائل پزشکی به صورت کامل تحت نظر است و از لحاظ سلامت و علم پزشکی در گروه برترین های جهان قرار داریم.

 

رواج خودتحقیری ها در فضای مجازی، ساخته دست دشمنان است

وی با بیان اینکه متاسفانه خود تحقیری ها در فضای مجازی تنها پرداختن به نقاط ضعف کشور از توطئه های دشمنان است،  گفت: این در حالی است که نقاط قوت کشور به خوبی نشان داده نمی شود و دستاوردها مطرح نمی شود و همین قضیه باعث شده که مردم به راحتی برخی مشکلات را باور کنند.

حجت الاسلام نجفی زاده گفت: جوانان باید مطالعه بیشتری داشته باشند و تحت تاثیر غرب قرار نگیرند، گفته نمی شود که انتقاد نداشته باشید زیرا انتقاد عامل پیشرفت کشور است، اما زمانی که عده ای هزاران کانال و شبکه دارند و در جهت نابودی نظام فعالیت دارند، بدانند دشمن ما دشمن نظام است، بذر ناامیدی ایجاد می کند.

وی گفت: دشمن به دنبال این است که اعتقادات را از جوانان بگیرد، در حالی که آنچه کشور را به پیروزی رساند، دیانت مردم، اعتقاد به قیامت، اسلام و اهل بیت بود، که اگر در این نقاط به ضعف برسیم، شکست خواهیم خورد.

حجت الاسلام نجفی زاده، بزرگترین خیانت به جوانان را ناامیدی در آنها خواند و گفت: امروز وظیفه جوانان است که در قالب افسران جنگ نرم، برای ادامه مسیر انقلاب قلم به دست بگیرند و با امکانات امروزی با دشمن بجنگند و جوابشان را بدهند.

 

تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدرسه فیضیه قم انقلاب بجنورد انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب فضای مجازی گیری انقلاب رژیم پهلوی امام خمینی درگیری ها طلبه ها توطئه ها آیت الله آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۵۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس تبلیغات اسلامی شهرستان جغتای معرفی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام هادی صاحبقرانی در مراسم معرفی رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان جغتای با گرامی داشت هفته معلم اظهار کرد: جامعه روحانیت نیز در کسوت معلمان جامعه هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: از محورها و ماموریت‌هایی که تبلیغات اسلامی در این خصوص تلاش می‌کند مساله رصد، کارها و اقدامات دشمنان است و در حال حاضر با بیداری دانشجویان اروپا و آمریکا در قبال نسل کشی صهیونیست‌ها یعنی درگیر شدن دشمنان ما با همدیگر است.

وی افزود: منشأ این تحولات دانشگاهی در آمریکا و اروپا نامه رهبری در ۱۰ سال پیش است که به جوانان اروپایی نوشت و حالا به آینده نگری رهبری می‌رسیم و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند باید جهاد تبیین کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم با تقدیر از حجت الاسلام یداللهی، حجت الاسلام حسین حسن نژاد به سمت رئیس تبلیغات اسلامی جغتای معرفی شد.

کد خبر 6094765

دیگر خبرها

  • تاکیدامام جمعه سلماس بر حمایت از اجرای طرح نور
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم جهان شده است
  • خسرو غفوریان کیست؟
  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • رییس تبلیغات اسلامی شهرستان جغتای معرفی شد
  • تشکیل کمیته امنیت روانی برای برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی
  • اتمام حجت دادستان کرمان با شایعه‌سازان در فضای مجازی
  • توزیع بیش از ۴۰۰ دستگاه لوازم خانگی در بجنورد