Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، ۲۰۵ نفر از دانشگاهیان، فعالان محیط‌زیستی و مدنی، روزنامه نگاران و مدیران کشوری و استانی روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در نامه‌ای سرگشاده به سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان، خواستار حفظ پایداری جریان اندک آب در رودخانه زاینده‌رود پس از اتمام توزیع ۱۲ روزه آب به کشاورزی شرق این خطه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این نامه تاکید شده که بارش‌های نسبتاً مناسب در سرشاخه‌ها و جاری بودن رودخانه برای کشت کشاورزان شرق، امکان جاری سازی دائمی با جریان کمینه را مهیا می‌سازد.

بر پایه این درخواست ضمن حفظ خط قرمز سد زاینده‌رود برای تأمین آب شرب، می‌توان با رهاسازی حداقلی بخشی از نیاز زیست محیطی و پایداری جریان رودخانه مصوب شده در برنامه توزیع آب سال جاری و همچنین مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی حوضه (۱۷۶ میلیون مترمکعب) ضمن تغذیه حداقلی آبخوان و جلوگیری هرچند اندک از تشدید فرونشست، امکان تقویت چاه‌های مورد استفاده در شرب و کشاورزی را نیز فراهم نمود.

در این نامه خطاب به استاندار اصفهان آمده است: همانگونه که آگاهی دارید زاینده رود اصلی ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که در تمام طول سال جریان داشته، هم اکنون به علت بارگذاری‌های بی رویه به ویژه در بالادست و کمبود شدید آب، به خشک رودی بدل شده است. شهر تاریخی اصفهان که به برکت جریان زاینده‌رود شکل گرفته، بالیده و به پایتخت فرهنگی ایران ارتقا یافته، در هیچ زمانی به اندازه دوره کنونی در معرض آسیب‌های زیست محیطی و گسترش بی قاعده و تغییر کاربری اراضی فراتر از توان اکولوژیک نبوده است.

متأسفانه طی سالیان اخیر تبدیل زاینده رود و زیست بوم طبیعی آن به کانال موقت آبرسانی و قطع و وصل مکرر جریان و خشکاندن ادواری زاینده رود و نابودی میلیاردها زیستمند حریم و بستر رودخانه، به رویه‌ای عادی بدل شده است و از آثار منفی و خطرناک افت آبخوان‌ها و بروز پدیده بازگشت ناپذیر فرونشست زمین در شهر اصفهان که حیات در این شهر را در معرض تهدید جدی قرار داده، غفلت شده است.

یکی از مصادیق بارز این رویه تکراری که بی شک تخطی از قانون نیز محسوب می‌شود، حذف سهم پایداری جریان رودخانه و نیاز زیست محیطی در سال آبی جاری، با وجود تصویب در کارگروه سازگاری با کم آبی استان است. این درحالی است که سرعت و گستردگی بروز و پیشروی بحران‌هایی که تنها به بخشی از آنها اشاره شد، به حدی است که برای نجات اصفهان فرصت چندانی وجود ندارد و در صورتی که فوراً برای جریان دائمی زاینده‌رود تصمیم‌گیری نشود، شاید برای همیشه باید نگران قضاوت تاریخ و نسل‌های آینده به عملکرد خود باشیم.

اگرچه، حفظ جریان پایدار در زاینده رود به معنای حل همه مسائل نیست، ولی بی شک اولین و مهمترین گام است؛ گامی که باید برداشته شود تا طبیعت به ما مجال برداشتن گام‌های بعدی را بدهد. گامی در جهت ایجاد روحیه امید و همکاری و درک مشترک در تأمین نیاز زیست محیطی و باور به امکان پذیر بودن حفظ جریانی حداقلی ولی دائمی در زابنده رود به صورت طبیعی.

ما امضاءکنندگان این درخواست بر اساس دلایل زیر خواستار حفظ جریان زاینده‌رود و تأمین هر چند اندک نیاز زیست محیطی در بازه زمانی اتمام تحویل آب به کشاورزان شرق تا زمان رهاسازی مجدد در نیمه فروردین ۱۴۰۱ هستیم.

۱- در بسیاری از اسناد و قوانین بالادستی از جمله اصل ۵۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی محیط‌زیست و منابع آب ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، آئین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها و مصوبات هیئت دولت بر اهمیت حفظ محیط‌زیست و تأمین نیاز آبی زیست محیطی بعد از تأمین آب شرب تصریح شده است. بنابراین، خشکاندن زاینده‌رود در فواصل بین نوبت‌های آبیاری غیر قانونی است.
۲- بارش‌های نسبتاً مناسب در سرشاخه‌ها و جاری بودن رودخانه برای کشت کشاورزان شرق، امکان جاری سازی دائمی با جریان کمینه را مهیا می‌سازد.
۳- بر پایه این درخواست ضمن حفظ خط قرمز سد زاینده‌رود برای تأمین آب شرب، می‌توان با رهاسازی حداقلی بخشی از نیاز زیست محیطی و پایداری جریان رودخانه مصوب شده در برنامه توزیع آب سال جاری و همچنین مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی حوضه (۱۷۶ میلیون مترمکعب) ضمن تغذیه حداقلی آبخوان و جلوگیری هرچند اندک از تشدید فرونشست، امکان تقویت چاه‌های مورد استفاده در شرب و کشاورزی را نیز فراهم نمود.

خشکاندن رودخانه در بازه زمانی پایان تحویل آب به کشاورزان شرق تا رهاسازی مجدد در فروردین‌ماه آثار زیان بار زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.

این جریان کمینه آب در رودخانه می‌تواند تلاشی در جهت حاکمیت قانون و رعایت عدالت، انصاف و اخلاق و بارقه امیدی برای زنده ماندن این پیکره نیمه جان و نمادی از امکان ایجاد تغییر و تعهدی به این رودخانه تمدن ساز و شاهرگ حیاتی اصفهان و قلب تپنده ایران باشد.

کد خبر 5421277

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری زاینده رود فرونشست زمین شرکت آب منطقه ای اصفهان وزارت نیرو استاندار اصفهان تالاب گاوخونی دهه فجر ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه راهپیمایی 22 بهمن انقلاب اسلامی ایران آمار کرونا گرگان افتتاح طرح عمرانی جشنواره فیلم فجر شیوع کرونا عکس استانها ایلام تبریز نیاز زیست محیطی پایداری جریان کشاورزان شرق زیست محیطی زاینده رود حفظ جریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۶۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم

مدیرکل محیط زیست شهرستان ری گفت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

محمد رستگاری، مدیرکل محیط زیست شهرستان ری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در رابطه با معضلات تولید و مصرف پلاستیک اظهار داشت:متاسفانه معضل پلاستیک در سطح کشور همه گیر شده است و در سطح ملی باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: خوشبختانه مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست‌محیطی دارند و در راستای استفاده از احکام جایگزین برای متخلفانی که جرایم زیست‌محیطی مرتکب شده‌اند یا موارد دیگری که قاضی صلاح می‌داند پاکسازی طبیعت را به عنوان جایگزین در نظر می‌گیرند و برخی محکومان  را برای انجام این کار  اداره کل محیط زیست معرفی می‌کنند. امروز هم برخی محکومان با جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی در حال گذراندن مجازات جایگزین حبس هستند.

وی بیان داشت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

رستگاری تاکید کرد: این کار شاید در پاکسازی شهرستان تاثیر چشمگیری نداشته باشد، ولی کار فرهنگی است و محکومان به تبعات ریختن زباله آگاه می‌شوند و گامی به جلو در فرهنگسازی و جلب مشارکت همگانی برای حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر