Web Analytics Made Easy - Statcounter

زن ایرانی در دو زمان و دو تاریخ، تحولی اساسی را درک کرده است: نخستین تغییر با ظهور مکتب اسلام رقم خورد و دیگری تغییری است که با ظهور انقلاب اسلامی در سرنوشت زن ایرانی ایجاد شد. به برکت این دو مقطع، زن ایرانی از بردگی و رنج تا اوج عزت و سربلندی را طی کرد، بی‌شک انقلاب اسلامی تحولی اساسی و ژرف در وضعیت زنان جامعه ایران به وجود آورد و جایگاه و منزلت واقعی آنان را اعتلا بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ مرور تاریخ تمدن های گذشته نشان می دهد که برای زن منزلت و ارزش حقوقی و انسانی نبوده و اساسا شریک زندگی محسوب نمی شد در عصر کنونی و در نگاه مادی نگر غرب نیز زن تنها موجود و ابزاری برای رفع غرائز و نیازهای جنسی مردان مورد بهره برداری قرار می گرفت، به بهانه دفاع از حقوق زنان جنبش فمینیسم را مطرح کردند که این جنبش نه تنها هیچ گونه حقوق و ارزشی را برای زن در بر نداشت بلکه پیامدهای این جنبش موجب تضعیف نهاد خانواده، تقابل زن و مرد، تشابه حقوق زن و مرد، ترویج الگوهای غیر اخلاقی در روابط جنسی و …شد این بلایی است که غرب با تفکر غلط و کارهای غلط تر و حرکت افراطی و تفریطی درباره زن، بر سر جامعه بشری آورد و بیشتر از همه بر سر زن غربی آمد و امروز همچنان نه تنها بر آن اصرار دارند بلکه با ابزارهای مختلف تلاش می کنند این نگاه غلط و نسخه مهلک و سمی خود را با رنگ و لعابی مدرن تر برای زنان جوامع اسلامی در شرق نیز القا کنند.

در دوره سیاه پهلوی به دلیل بی کفایتی، فساد و استبداد شاهان و البته نفوذ و سطله طلبی استعمار و ایادی آنها به دربار پهلوی تا حدودی موفق شدند و با طرح شعارهای دروغین مساوات و برابری، فرهنگ برهنگی و بی بند و باری را از دنیای غرب برای زن مسلمان به ارمغان آوردند شاه پهلوی با خشن ترین رویه استبدادی زنان را وادار به کشف حجاب کرد شاه بعدی با زیرکی تمام فریبا بودن زن را مطرح کرد در منطق شاهان پهلوی زن مدرن و زن آزاد از قیود مذهب، رسالتی فریبایی دارد و برای تحقق این رسالت باید همه موانع برداشته شود و همه امکانات و ظرفیت ها بکار گرفته شود به این معنی که نیم دیگر جامعه یعنی مردان هم باید گرفتار افسون فریبایی زن باشد به این ترتیب جامعه عقب مانده، درد کشیده و مردم فقیر ایران به حال خود رها شدند و کاباره ها و رقاص خانه ها، مجالس رسمی و غیر رسمی، معابر و خیابان ها، پارکها، مراکز تفریحی، استخرها و سواحل دریاها جلوگاه سیاست کثیف شاهانه شد و به عشرتکده هایی در خدمت ابتذال و فساد تبدیل شد.

زن فریبا، نسخه بدلی و استعماری از تصویر زن در جامعه غربی است که متاسفانه در نسخه اصلی آن نیز کرامت و شخصیت واقعی زن در مسلخ فلسفه مادی غرب قربانی شده تا معبود و مقصود انسان غربی یعنی اقتصاد و لذت فراهم شود. به همین دلیل است که در تمدن غرب زن در حد زیادی یا در خدمت تبلیغ و فروش کالا یا در خدمت تبلیغ و فروش خود است در هر دو صورت زن در جامعه غربی کالایی ارزان در خدمت نظام سلطه است و متاسفانه همین شیوه را برای به استعمار کشاندن کشورهایی که دارای ذخایر غنی مادی و معنوی هستند نیز استفاده می کند.

این در حالی است که اسلام به زن کرامت بخشیده و الگویی بی نظیر و بی بدیل همچون حضرت زهرا(س) آفرید و به جهانیان معرفی کرد تا همه انسان ها اعم از زنان و مردان در همه قرون و اعصار با الگوگیری از این بانوی برگزیده قله کمالات انسانی را فتح کنند. حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر نهضت بزرگ انقلاب اسلامی نیز نقش زن را مهمتر از نقش مردان مطرح و می فرمودند زن موجودی سازنده است که علاوه بر اینکه خود را می سازد در همه عرصه ها نیز فعال است اقشار مختلف دیگر را هم تربیت می کند. ایشان همچنین معتقد بودند: «اسلام به زنان بیشتر از مردان بها داده» و فقه شیعی بهترین دفاع را از حقوق زنان به عمل آورده است. این دیدگاه، نکته های مهمی را برمی انگیزد و سرفصلهای تازه ای را در خصوص نقش و جایگاه زن در جامعه امروز ایران می گشاید.

زن ایرانی در دو زمان و دو تاریخ، تحولی اساسی را درک کرده است: نخستین تغییر با ظهور مکتب اسلام رقم خورد و دیگری تغییری است که با ظهور انقلاب اسلامی در سرنوشت زن ایرانی ایجاد شد. به برکت این دو مقطع، زن ایرانی از بردگی و رنج تا اوج عزت و سربلندی را طی کرد، بی‌شک انقلاب اسلامی تحولی اساسی و ژرف در وضعیت زنان جامعه ایران به وجود آورد و جایگاه و منزلت واقعی آنان را اعتلا بخشید و دامنه مشارکت آنان را نیز گسترش داد؛ نقشی که در هیچ دوره‌ای از تاریخ چنین پررنگ و واضح نبوده است. در یک کلام این انقلاب اسلامی بود که باعث شد هویت زن اصیل ایرانی به همه دنیا معرفی شود.

 

*** نگاه حضرت امام خمینی(ره) به مسئله زن 

حضرت امام خمینی(ره) در مورد زن و اهمیت نقش او دیدگاه های جامعی بر اساس جهان بینی و مکتب نجات بخش و انسان ساز اسلام داشتند. ایشان از معدود کسانی بود که به این جهان بینی کامل، دست یافته و معتقد بودند بانوان در اسلام عالی رتبه هستند. جملات و عبارات زیادی در ارتباط با حجاب، تعلیم و تعلم، خودباری و انسان سازی و جایگاه سیاسی و اجتماعی بانوان با بیانی ساده ومعانی ژرف از ایشان برجای مانده که همانند منشوری جاویدان است که اگر دستورالعمل زنان و دولتهای اسلامی قرار گیرد، موجب سعادت و هدایت می شود.

در پاسخ به این سوال که چرا حضرت امام خمینی(ره) تلاش می کرد شخصیت و هویت زن مسلمان را روشن و آشکار کرده و زنان را از مقام و مرتبه خودشان آگاه سازد؟ باید گفت؛ امام(ره) در جایگاه احیاگر ارزشهای اصیل دینی، ساحت دین را از باورها و نواهای بی ریشه ای که با رنگ دین در ارتباط با بانوان در جامعه رسوخ کرده بود، را پاک کرد و فرمود: «اسلام می خواهد که زن و مرد رشد داشته باشند. اسلام زنها را از آن چیزهایی که در جاهلیت وجود داشت نجات داد. آنقدر که اسلام به زن خدمت کرده خدا می داند به مرد خدمت نکرده است. شما نمی دانید که در دوران جاهلیت زن چه بوده و در اسلام چه شده. حالا هم اینها دارند از جاهلیت بدتر می کنند آن وقت آنها زن را بی اهمیت می کردند و حالا ایشان (شاه) می فرمایند که زن باید لعبت باشد! زن باید نمی دانم  چه باشد، یک چنین حرفی که به کرامت زن برمی خورد اعتقاد ایشان درباره زن این است که باید- یک تعبیر سوئی کرده بود، اینطوری باشد، اسلام می خواهد زن این طوری نباشد، اسلام می خواهد زن همان طوری که مرد همه کارهای اساسی را می کند، زن هم بکند اما نه اینکه زن یک چیزی بشود که آقا دلشان می خواهد که بزک کرده بیاید توی جامعه و با مردم مخلوط بشود، با جوان ها آن  طوری مخلوط شود! اسلام می خواهد جلو اینها را بگیرد. اسلام می خواهد حیثیت و احترام زن را حفظ کند، می خواهد به زن شخصیت بدهد تا از این شی بودن بیرون بیاید. اینها می خواهند زن را بفروشند و او را از این دست به آن دست کنند، اسلام با اینها مخالف است، اسلام کجا با زن مخالف است؟! اسلام به زن خدمتی کرده است که در تاریخ بشر چنین سابقه ای نداشته، اسلام زن را از توی آن لجنزارها برداشته آورده و به او شخصیت داده. این اسلام با زن مخالف است؟ اینها تبلیغات است. می خواهند شما را از اسلام دور کنند و مال شما را بخورند.» (صحیفه امام،ج4،ص 428-427)

امام راحل بر این موضوع تأکید داشت که اگر زنان جامعه در حفظ حقوق و صیانت از حریم حجاب و عفاف خود بکوشند، از درون این جامعه انسان هایی پاک پدید می آیند. بها دادن امام به رشد و کمال زن به این دلیل بود که زنان را وسیله رشد و تعالی جوامع و ملتها می دانست و یقین داشت که اگر نقش مهم و خطیر انسان سازی زنان، در جامعه ای به ابتذال و انحطاط کشیده شود، آن جامعه و افرادش به سمت نابودی و گمراهی خواهند رفت و معتقد بودند که اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملتها گرفته شوند، ملتها به شکست و انحطاط کشیده می شوند، امام از طرفی بر حفظ شئون اسلامی و انسانی زنان تأکید می کرد و از سوی دیگر این مسئله را با حضور زنان در عرصه های اجتماعی در تقابل نمی دانست. از نظر ایشان حضور زنان در صحنه های فرهنگی و اجتماعی که مناسب شئون آنان است، امری ضروری است. آنان بدون حضور در میدان های اجتماعی، نمی توانند نقش اصلی و سازنده ای در ارتقای معنویات جامعه ایفا کنند.

* نقش زن در خانواده از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره)

از دیدگاه امام خمینی خانواده اولین و مهمترین جایگاه تربیتی بشر و محل بروز و ظهور عواطف انسانی و رکن عمده جامعه است اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسان ها به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد و محیط خانواده گرم تر و باصفاتر خواهد شد و جامعه نیز پیشرفت بیشتری خواهد کرد، ایشان می فرمودند: «دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آن تربیت می شود. آنچه که بچه از مادر می شنود، غیر از آن چیزی است که از معلم می شنود. بچه … در دامن مادر بهتر تربیت می شود تا در جوار پدر، تا در جوار معلم..» (صحیفه امام، ج9،ص 294-293)

* نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی در کلام امام راحل

امام خمینی معتقد بودند که زنان و مردان در کنار هم این انقلاب را به وجود آورده اند. زنان همدوش با مردان یکپارچه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سر دادند. زنان شیردل متعهد همراه با مردان به ساختن ایران عزیز پرداختند. ایشان بیستم آبان سال 57 در مصاحبه ای با نماینده مجله عربی «القومی العربی» فرمودند: «زندان‌های شاه مملو از زنان شیردل و شجاع است. در تظاهرات خیابانی زنان ما بچه های خردسال خود را به سینه فشرده، بدون ترس از توپ، تانک و مسلسل، به میدان مبارزه آمده اند. جلسات سیاسی ای که زنان در شهرهای مختلف ایران برپا می کنند کم نیست. آنان نقش بسیار ارزنده ای در مبارزات ایفا کرده اند. مادران شجاع فرزندان اسلام، خاطره جانبازی و رشادت زنان قهرمان را در طول تاریخ، زنده کرده اند. در چه تاریخی و در چه کشوری چنین زنانی را سراغ دارید؟» (صحیفه امام ،ج4،ص440)

حضرت امام(ره) در بیانات متعدد همواره از حضور زنان در این نهضت قدردانی کرده و زن را مبدأ همه خیرات می دانست و تاکید می کردند همه تلاش ها و حرکت های انقلابی و مبنای همه چیز در انقلاب اسلامی مرهون حضور فعال بانوان است ایشان می فرمودند «این پیروزی را ما از بانوان داریم قیل از اینکه از مردها داشته باشیم. بانوان محترم ما در صف جلو واقع بودند. بانوان عزیز ما اسباب این شدند که مردها هم جرأت و شجاعت پیدا کنند. ما مرهون زحمات شما خانمها هستیم و همیشه دعا به همه و همه ملت و همه شماها می کنیم.» (همان،ج7،ص6)

* حضور اجتماعی زنان در انقلاب اسلامی 

امام راحل در خصوص برخی از بانوان که گرفتار منجلاب پهلوی شده بودند می فرمودند: «زنانی هستند که شرایط بد محیط و اجتماع سابق آنان را از محیط سالم دور کرده است. امیدوارم با تغییر محیط اجتماعی ایران تمام نارواهایی که معلول آن محیط بود از بین برود. شنیده شده است که اینان تقاضای کار کرده اند. لازم است به وضع آنان هرچه بهتر رسیدگی کنید و موجبات رفاه آنان را با اشتغال به کارهای مناسب فراهم نمایید.» (همان،ج6،ص381)

نقش زنان در عالم از ویژگیهای خاصی برخوردار است. صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می گیرد. زن یکتا موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه بلکه جوامع مختلف به استقامت و ارزش های والای انسانی دست پیدا کنند و یا به عکس آن باشد.

 

*** نگاه حضرت آیت الله خامنه ای به مسئله زن 

«ما در مسئله‌ زن، از غرب طلبگاریم؛ ما مدعی غربیم؛ آنها هستند که دارند به زن ظلم میکنند، زن را تحقیر میکنند، جایگاه زن را پائین می آورند؛ به اسم آزادی، به اسم اشتغال، به اسم مسئولیت دادن، آنها را مورد فشارهای روحی، روانی، عاطفی و اهانت شخصیتی و شأنی قرار میدهند؛ آنها باید جواب بدهند.» این سخنی است که تاکنون بارها از رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت ایت الله خامنه ای در رابطه با موضوع حقوق زنان شنیده شده ایم. از نظر ایشان این موضوع مانند بسیاری موضوعات دیگر همچون حقوق بشر، دموکراسی و آزادی، در زمره‌ «مفاهیم شریف» است که مورد سوء استفاده سردمداران تمدن غرب قرار گرفته و با آنها برخوردی کاملاً دوگانه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر نگاه جمهوری اسلامی به موضوع زن و الگویی که از زن مسلمان ایرانی ارائه می‌کند را باید در زمره سخنان نو جمهوری اسلامی دانست که به بشر سرخورده از فضای گفتمانی تمدن غرب ارائه می‌شود.

نگاه مقام معظم رهبری به مسئله زن، نگاهی جامع است که هم ارزش های الهی و هم منطق انسانی، در آن لحاظ شده است. در اندیشه رهبر معظم انقلاب نقش زن به عنوان انسانی در راه تکامل معنوی و نفسانی است که در این دیدگاه، زن و مرد با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند. در تاریخ، زنان بزرگ و برجسته‏ ای حضور داشته‏ اند؛ همچنان که مردان بزرگ و برجسته ‏ای وجود داشته است. در قرآن، وقتی خدای متعال می‏ خواهد برای مؤمنین مثال بزند، از زن مثال می‏زند؛ «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» زن به عنوان عنصر مؤمن برجسته ‏ای که نظیر او در میان انسان‏های آن روز نبود یا کمیاب بود، حضور دارد.

مقام معظم رهبری معتقد هستند: «آن هم نیمی که اگر نگاه کاوشگر انسان بخواهد نقش آن را با نقش‌‏های دیگر مقایسه کند، خواهد دید که نقش این نیم، حساس‏ترین، ظریف‏ترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقش‏‌ها در حرکت تاریخ انسان و در سیر بشریت به سوی کمال است. خدا زن را این‏گونه آفریده. اگر بنای آفرینش انسان و جهان را به دو بخشِ کارهای ظریف و ریزه ‏کاری و بخشِ دیگر کارهای مستحکم – و به تعبیر سازندگان بناها، سفتکاری – بگذاریم، بخش اول که ظریف‏ کاری‏ها و ریزه‏ کاری‏ ها و رشته رشته پروردن احساسات و عواطف بشر است، در اختیار زن قرار دارد. گناه بزرگ تمدن مادی، تضعیف و گاهی به فراموشی سپردن این نقش است».

رهبری معتقد است، نقش زن در جامعه نقش مادری است. «هرجا سخن از تضعیف خانواده است، نقش این بخشِ مهم نادیده گرفته شده. هرجا سخن از بی‏اعتنایی به هنر مادری و هنر تربیت فرزند در آغوش پر مهر و محبت مادر است، این نقش نادیده گرفته شده. دنیای غرب این جرم بزرگ را دارد که این نقش را تضعیف کرده و در مواردی نادیده گرفته است. بخشی از بزرگی این گناه به این مربوط است که این حرکت فاجعه‏آمیز را با نام «حمایت از زن» انجام می‏دهد؛ در حالی‏که این حمایت از زن نیست؛ این خیانت به زن و خیانت به انسان است.»

مقام معظم رهبری، زندگی دنیا و آخرت و هرچه در آن است همه را تحت تاثیر مادران می داند: «همه تحت تأثیر مادران هستند. آن که بهشتی می‏شود، پایة بهشتی شدنش از مادر است؛ که «الجنة تحت اقدام الأمهات» . البته نقش زن به عنوان همسر هم داستان بسیار طولانی دیگری است. دنیایی که زن را از داخل خانواده جدا می‏کند و با وعده‏های توهم‏ آمیز بیرون می‏کشد و او را در مقابل نگاه و حرکت هرزة جامعه، بی‏پناه و بی‏دفاع می‏کند و میدان را برای تعرض به حقوق او باز می‏کند، هم زن را تضعیف می‏کند، هم خانواده را نابود و هم نسل‏های آینده را به خطر می‏اندازد. هر تمدن و فرهنگی که این منطق را داشته باشد، دارد فاجعه ایجاد می‏کند؛ »

بنابراین تنها دینی که به جایگاه زن اهمیت وافر داده اسلام است «اسلام به معنای واقعی زن را تکریم کرده است. اگر روی نقش مادر و حرمت او در درون خانواده تکیه می‏کند، یا روی نقش زن و تأثیر و حقوق و وظایف و محدودیت‏های او در داخل خانواده تکیه می‏کند، به‏هیچ‏وجه به معنای این نیست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعی و دخالت در مبارزات و فعالیت‏های عمومی مردم منع کند.»

* تعادل حقوق زن و مرد

معظم له در خصوص وظایف جامعه و خانواده درباره زنان می فرمایند: «در اسلام به مرد اجازه داده نشده است که به زن زور بگوید و امری را بر او تحمیل کند. برای مرد در خانواده، حقوق محدودی قرار داده شده است که از روی کمال مصلحت و حکمت است. این حقوق، برای هر کس گفته و تشریح شود، مورد تصدیق قرار خواهد گرفت. همچنین برای زن در خانواده، حقوقی معین شده است که آن هم از روی مصلحت است»

همچنین ایشان در باب نقش زن در خانواده می فرمایند: «مرد و زن هر کدام طبیعت، اخلاق، روحیات و غرایزی دارند که ویژه خودشان است. آنها اگر از خُلقیات ویژه خود به طور صحیح استفاده کنند در خانواده، زوجی کامل، هماهنگ و مساعد تشکیل می‏دهند. اگر مرد زیاده‏ روی کرد، تعادل به هم می‏خورد. زن هم اگر زیاده‏ روی کرد، تعادل به هم می‏خورد. اسلام در داخل خانواده، دو جنس زن و مرد را مانند دو لنگه یک در، دو چشم در چهره انسان، دو سنگرنشین در جبهه نبرد زندگی و دو کاسب شریک در یک مغازه قرار داده است. هر کدام از این دو، طبیعت، خصوصیات و خصلت‏هایی هم در جسم و روح و فکر و هم در غرایز و عواطف دارند که ویژه خودشان است. این دو جنس، اگر با همان حدود و موازینی که اسلام معین کرده است در کنار هم زندگی کنند، خانواده‏ای ماندگار، مهربان، بابرکت و پرفایده خواهند داشت».

 

* رنجاندن زنان مساوی است با متلاشی شدن خانواده

حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص اهمیت بنیان خانواده می فرمایند «امروز در دنیای غرب، خانواده بنیان بسیار سستی دارد. خانواده‏ها – به خصوص زنان – از جدایی و متلاشی شدن رنج می‏برند. اگر خانواده‏ای – خدای ناکرده – متلاشی شود، هم مرد و هم زن، سرگردان و آواره و ناراحت می‏شوند و رنج می‏بینند؛ اما در این میان، زن بیشتر رنج می‏بیند. امروز در دنیای غرب، زنان دچار این رنجند؛ چون خانواده‏ها به آسانی به هم می‏خورند؛ متلاشی می‏شوند و از بین می‏روند. گاهی خود زنان، اقدام به فروپاشی کانون خانواده می‏کنند؛ اما خود آنها هم، چوبش را بیشتر می‏خورند».

* زن مسئول تعادل میان وظیفه و پاداش است

یکی دیگر از مسئولیت های زن، عمل به وظایف خود است. ایشان درباب زن می فرمایند: «عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها و هوس هوسرانان را به خودش جلب کند؛ این افتخاری برای زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه ای را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را با عزت مؤمنانه و با احساس تکلیف و وظیفه بیامیزد»

بنابراین رهبر معظم انقلاب معتقد هستند که اسلام از همان ابتدا نردبان ترقی برای صعود ملکوتی زن را به همراه داشته است، تا آنجا که بهشت را زیر پای خود می بیند. کرامتی که به زن در اسلام بخشیده شده است نه در قالب آرزو و خیال، بلکه واقعیتی است که اگر صفحات تاریخ اسلام را از همان ابتدا تا به امروز ورق بزنیم با نمونه ها و واقعیت های بی شماری از شخصیت بزرگ داشته شده زن در اسلام برخورد می کنیم. در قران کریم هرجا خداوند از انسان صحبت می کند با واژه هایی چون «ناس»، «بنی آدم» و «انسان» او را مورد خطاب قرار می دهد که این اصطلاحات در قرآن 309 بار تکرار شده اند. اینها واژه های عامی هستند که هیچ کدام از آنها به جنسیت خاصی اشاره ای ندارند و معیار برتری را برای هر دو جنس در تقوا و پرهیزکاری می داند. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ».

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حضرت امام خمینی ره اسلام می خواهد انقلاب اسلامی تحولی اساسی معتقد بودند اسلام به زن زن در جامعه مسئله زن زن ایرانی دنیای غرب انسان ها جامعه ای زن و مرد برای زن حقوق زن نقش زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۶۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد

تافی‌ها بیش از هر تیم دیگری در سطح اول فوتبال انگلیس حضور داشته‌اند. 

طرفداری | تافی‌ها با شایستگی در لیگ برتر ماندگار شدند. 

اورتون با پیروزی 1-0 خانگی مقابل برنتفورد، به طور قطع در فصل آینده لیگ برتر حضور خواهد داشت. تیم تحت هدایت شان دایچ پس از پیروزی حیاتی مقابل ناتینگهام فارست، در دربی مرسی‌ساید به برتری دست یافت. تافی‌ها طی 3 بازی اخیر در کنار 9 امتیاز، سه کلین‌شت به ثبت رساندند. سال آینده هفتاد و یکمین فصل متوالی اورتون در سطح اول فوتبال انگلیس خواهد بود. آن‌ها با 122 فصل بیش از هر تیم دیگری در سطح اول فوتبال انگلیس به میدان رفته‌اند. اورتون فصل آینده برای آخرین بار در ورزشگاه گودیسون پارک حاضر خواهد بود و از فصل 26-2025 راهی استادیوم جدید می‌شوند. 

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • موگویی: وزارت خارجه هنوز اسناد پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است/ باقری‌کنی: ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت می‌خواهد
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه