Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-یک رسانه آمریکایی نزدیک به اعضای تندرو کنگره آمریکا گزارش داد حداقل یک قانونگذار جمهوریخواه روز سه شنبه پس از برگزاری اولین جلسه توجیهی محرمانه رابرت مالی در کنگره، با سوالات بیشتری مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا،حاضر شدن رابرت مالی مقابل اعضای کنگره یکی دیگر از نشانه‌های چنددستگی‌هایی در حاکمیت آمریکا در قبال ایران و برجام است که به عامل بن‌بست در مذاکرات در ماه‌های گذشته منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت آمریکا علاوه بر درگیر بودن با اختلافات داخلی در خصوص برجام خودش را به گزارش‌دهی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی نیز ملزم کرده است. 
گروهی از قانونگذاران در «کاپیتول هیل» بعد از انتصاب رابرت مالی به این سمت، دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفتند. این گروه که عمدتاً از طرفداران سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران بودند مدعی بودند تعیین رابرت مالی به این سمت به معنای نرمش در مذاکرات با ایران است.
گروهی از قانونگذاران آمریکا چند روز پیش در نامه‌ای به وزارت خارجه این کشور گفته‌ بودند رابرت مالی باید با حضور در جلسه استماع با حضور اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به این سئوالات پاسخ دهد: «چرا مقام‌های وزارت خارجه از تیم مذاکره‌کننده کنار گذاشته می‌شوند؟ موضع دولت بایدن درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران چیست؟ چرا تحریم‌ها علیه بخش انرژی ایران به طور کامل اجرا نمی‌شوند؟ وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و افزایش غنی‌سازی اورانیوم این کشور چیست؟»
ادعای عدم اجرای تحریم‌ها در حالی مطرح شده که کارشناسان مسائل تحریم اذعان دارند که آثار تنبیهی تحریم‌ها زمان‌مند است و بعد از گذشت مدتی، اقتصادهای کشورهای هدف راه تنفس و زیستن با آنها را پیدا می‌کنند و آثار تحریم بعد از گذشت مدتی به صورت طبیعی فروکش می‌کنند.
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها راه بازگشت آمریکا به برجام عقب‌گرد از سیاست شکست‌خورده فشارحداکثری است. ایران اعلام کرده در مذاکرات وین به دنبال رفع هر چه سریعتر تحریم‌ها است اما سیاست اصلی خودش را خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار داده است.
تهران همچنین با اعلام اینکه مذاکرات را به معیشت مردم گره نزده در تلاش است برجام را بر اساس تجربه 6 ساله نقض عهد آمریکایی‌ها و سایر کشورهای غربی در ریل یک توافق مبتنی بر «برد-برد» قرار دهد. 
تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس در مذاکرات وین روی دو اصل «اخذ تضمین برای ماندگاری برجام» و «راستی‌آزمایی تحریم‌ها» به عنوان مطالبات ایران در اجرای برجام، در صورت موافقت با بازگشت آمریکا به آن تأکید کرده است.

گزارش رابرت مالی به کنگره آمریکا برخی نمایندگان را قانع نکرد
"رابرت مالی" نماینده ویژه دولت دموکرات جو بایدن در امور ایران در پی فشار تندروها و جمهوریخواهان در آمریکا که همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 تحرکات خود را شدت بخشیده اند، درباره این مذاکرات برای نخستین بار به آنان توضیح و به سوالاتشان پاسخ داد.
"جالینا پورتر"معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست خبری تلفنی به خبرنگاران در واشنگتن گفته بود رابرت مالی که برای گفت‌وگوهای غیرمستقیم تهران - واشنگتن در وین به سر می‌برد، حتی از راه دور به ارائه گزارش‌های خود به اعضای کنگره ادامه می‌دهد.
رسانه راستگرای واشنگتن فری بیکن آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش داد "کلاودیا تنی" عضو جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره این جلسه گفت: جلسه محرمانه رابرت مالی در مورد توافق هسته ای ایران بیشتر از جواب، سوال ایجاد کرده است.
 فری بیکن نوشت رابرت مالی که تا روز سه شنبه و پس از گذشت بیش از یک سال از جریان مذاکرات با تهران، از شهادت در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اجتناب کرده بود، با انبوهی از سئوالات قانونگذاران جمهوریخواه مواجه شد که از تصمیم کاخ سفید در اواخر هفته گذشته برای اعطای معافیت های تحریمی به ایران  خشمگین شده بودند..
  قانونگذاران آمریکایی معتقدند این معافیت های تحریمی کشورهایی مانند روسیه و چین را قادر می سازد تا  برنامه هسته ای غیرنظامی تهران را توسعه دهند.
 کلودیا تنی نماینده جمهوریخواه نیویورک و عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ، رهبری فشار بر رابرت مالی جهت شهادت در کنگره را بر عهده داشته است. او بعدازظهر سه‌شنبه گفت که این جلسه توجیهی سوالات بیشتری برای او ایجاد کرد و رابرت مالی باید فوری در یک جلسه علنی شهادت دهد تا مردم آمریکا بدانند که دولت این کشور در ازای یک توافق جدید به ایران چه قولی داده است.
این نماینده تندرو جمهوریخواه گفت: تا پیش از امروز، راب مالی در کمیته روابط خارجی، چه به صورت علنی یا محرمانه، برای پاسخ به سئوالات ما و توضیح به مردم آمریکا که چرا تحریم‌ها به طور کامل علیه ایران اجرا نمی‌شوند، حاضر نشده بود. متاسفانه این جلسه توجیهی مرا با سئوالات بیشتری مواجه کرد. اگرچه این جلسه یک شروع بود، اما هنوز کافی نیست.

روسیه و چین رهبری فشارها بر آمریکا برای پذیرش درخواست ایران را برعهده دارند
رسانه آمریکایی واشنگتن فری بیکن نوشت، تصمیم نماینده ویژه امریکا در امور ایران برای حضور در کنگره برای یک جلسه توجیهی نشان می دهد که آمریکا در آستانه ورود مجدد به برجام و آزاد سازی میلیاردها دلار دارایی مالی مسدود شده ایران است.
مخالفان و منتقدان تند ایران در کنگره مذاکرات وین را بصورت دقیق مورد بررسی قرار داده اند زیرا شواهد حکایت از آن دارند که روسیه و چین رهبری فشارها بر آمریکا برای پذیرش درخواست های ایران برای رفع تحریم‌ها را برعهده گرفته اند.
تنی گفت که به اعمال فشار بر رابرت مالی و دولت بایدن ادامه خواهد داد تا از مخفی کردن جزئیات دیپلماسی  با ایران در مقابل مردم آمریکا خودداری کنند.
 رسانه تندروی آمریکایی فری بیکن نوشت یکی از دستیاران ارشد کنگره  اعلام کرده است که دولت بایدن از مهمترین سئوالات کنگره در مورد این توافق مانند اینکه چقدر پول نقد به تهران داده می شود و ایران در ازای آن چه خواهد کرد، طفره می رود.
 فری بیکن ادامه داد دستیار ارشد کنگره که اجازه صحبت در مورد جلسه توجیهی محرمانه را نداشت، گفت: دولت بایدن باید مستقیما به سئوالات سخت مردم آمریکا پاسخ دهد و از طفره رفتن دست بردارد.
این منبع مدعی شد مشخص است که این دولت قصد دارد  به رغم خطرات شدید، سوء نیت و رفتار ایران، به توافق هسته ای شکست خورده پایبند باشد. آمریکا از موضع قدرت در آغاز سال 2021  به درماندگی کامل رسید. ما از ابتدا گفته ایم که در ایران این روند را پیش می برند و جلسه توجیهی امروز، دیدگاه ما را تغییر نداد.
پیش از این، این رسانه آمریکایی اعلام کرده بود 9 نماینده جمهوریخواه  در نامه ای به وزارت امور خارجه آمریک از دولت بایدن خواسته اند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد تلاش های خود برای احیای برجام به کنگره شهادت دهد.
واشنگتن فری بیکن نوشته بود با توجه به اینکه انتظار می‌رود دولت بایدن در هفته‌های آتی توافق با ایران را اعلام کند، راب مالی برای پاسخ به سووالات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تحت فشار قرار گرفته است.
شبکه خبری سی ان ان آمریکا در تداوم تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی درباره مذاکرات وین گزارش داد که دولت جو بایدن معتقد است تا پایان ماه فوریه (ماه جاری میلادی) فرصت دستیابی به توافق در وین وجود دارد.
 به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه درحالی از سر گرفته شده است که احتمال دستیابی به توافق نهایی در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بستگی دارد

33 سناتور جمهوری‌خواه به بایدن: توافق با ایران را بی‌اثر می‌کنیم اگر به سنا نیاید
  33 سناتور جمهوریخواه مخالف برجام با ارسال نامه ای به جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، تهدید کردند در صورتی که رییس جمهوری آمریکا توافق با ایران را به عنوان یک "پیمان" برای تصویب به سنا نفرستد و سناتورها تشخیص دهند توافق احتمالی احیای برجام بر اساس قوانین و امنیت ملی آمریکا نیست، از "تمام گزینه ها و اهرم های موجود" خود برای مقابله و بی اثر کردن آن، استفاده خواهند کرد.
به گزارش رویترز، 33 سناتور جمهوریخواه در نامه ای که به ابتکار سناتور " تد کروز" نوشته شده، از دولت بایدن خواسته اند بازگشت دوباره آمریکا به برجام را منوط به رای مثبت دو سوم اعضای سنا کند.
اکثریت جمهوریخواهان و حتی بسیاری از سناتورهای دموکرات آمریکا با احیای برجام فعلی مخالف هستند و به طور یقین در هرنوع رای گیری در مجلس سنا درباره برجام، علیه آن رای خواهند داد.
سناتورهای امضا کننده نامه، بایدن را تهدید کرده اند در صورتی که رای سنا را در بازگشت دوباره آمریکا به برجام در نظر قرار ندهد، با استفاده از همه اهرم ها و اختیارات خود مانع بازگشت آمریکا به برجام خواهند شد.
این سناتورها که بسیاری از آنها در زمان دولت اوباما و هنگام انعقاد توافقنامه برجام (2015) هم از مخالفان جدی آن بودند، در نامه خود تاکید کرده اند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ملی ایالات متحده از چنان اهمیتی برخوردار است که مستلزم قرار گرفتن ذیل عنوان "معاهده" و بررسی آن در سنا به منظور کسب رای دو سوم اعضا سناست.
آنها تهدید کرده اند هر توافقی با ایران که به تایید سنا نرسد در روزهای آغازین رییس جمهوری بعدی آمریکا از بین خواهد رفت.
نامه این سناتورها تایید کننده نگرانی های ایران از روند مذاکرات وین و درخواست این کشور برای دریافت تضمین عملی بابت عدم نقض برجام از سوی آمریکا در آینده است.
چند سال پیش و هنگام امضای توافقنامه برجام نیز سناتور جمهوریخواه "تام کاتن" و چند سناتور همفکر دیگر با ارسال نامه ای خطاب به رهبران ایران، به آنها هشدار دادند توافقنامه برجام پس از پایان دولت اوباما تنها با یک امضای رییس جمهوری بعدی از میان خواهد رفت.

واکنش شمخانی به نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن درباره برجام
طی روزهای اخیر، موضع‌گیری‌ها و نامه‌نگاری‌های نمایندگان کنگره آمریکا علیه مذاکرات در وین، نشان از افزایش اختلافات درونی آنها دارد، اما آنها می‌خواهند این ناتوانی و نقطه ضعف را به برگ برنده خود تبدیل کنند.
 بنا بر اعلام نور نیوز علی شمخانی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «صداهایی که از هیئت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود نشان می‌دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد. دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.»
آمریکایی‌ها این بار هم طبق روال همیشگی خود به دنبال استفاده از ابزار «مخالفت سیاسی داخلی» برای فشار به طرف مقابل در میانه مذاکرات هستند و می‌کوشند از این رهگذر برای امتیازگیری بیشتر استفاده کنند.
برخی معتقدند که ادعای وجود اختلاف در هیئت حاکمه آمریکا در قبال موضوعاتی از این دست، بیش از آنکه واقعی باشد یک بازی زرگری برای پیشبرد منافع خودشان است اما چه این مسئله بازی زرگری و چه واقعی باشد، در صورت مسئله تغییری ایجاد نخواهد کرد.
دولت ایالات متحده که با خروج غیرقانونی خود از برجام هزینه‌های سنگینی را به ایران تحمیل کرده، در شرایط فعلی نیز تلاش می‌کند به بهانه‌های مختلف هزینه ضعف و بی‌اختیاری خویش را از کیسه حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کرده و در عین حال با القاء وقت‌کُشی ایران، بازی را به نفع خود به پایان برساند.


 
 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام آمریکا کنگره بایدن خارجی مجلس نمایندگان کمیته روابط خارجی آمریکا به برجام سناتور جمهوری رفع تحریم ها مردم آمریکا جلسه توجیهی مذاکرات وین رییس جمهوری دولت بایدن اعلام کرده رابرت مالی جو بایدن هسته ای سه شنبه نامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک گزارش "خیلی محرمانه"

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبکه تلویزیونی بی بی سی ادعا کرده: اسنادی در دست دارد که ابعاد تازه ای از یک پرونده را نشان می دهد. بی بی سی این اسناد را بسیار محرمانه خوانده! در ادامه گزارشی در این زمینه ببینید. 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هو شدن نماینده کنگره آمریکا و حامی رژیم صهیونیستی (فیلم)
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • آمریکا قصد دارد این ۳ کشور را به آتش جنگ اوکراین بکشاند
  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • آمریکا واردات اورانیوم روسیه را ممنوع کرد
  • یک گزارش "خیلی محرمانه"
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود