Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه ترکیه ضمن انتقاد از دیپلماسی تریبونی که غرب درباره روسیه دنبال می‌کند، تاکید کرد، مسکو گزینه مذاکرات با کی‌یف با میانجیگری آنکارا را به طور کامل کنار نگذاشته است. همچنین او از موافقت روسیه با حضور در نشست آستانه در آنتالیا خبر داد و گفت: منتظر پاسخ ایران هستیم.

به گزارش ایسنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز (پنج‌شنبه) در گفت‌وگویی با شبکه "تی‌آرتی" ترکیه اظهار کرد: اوکراین به ابتکارعمل ما برای آغاز مذاکراتی با روسیه پاسخ مثبت داد، روسیه نیز درب‌ها به روی مشارکت در چنین نشست‌هایی را نبسته است، بحث و مناقشات از جمله در ارتباط با تعیین تاریخ‌ها ادامه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاووش‌اوغلو گفت: ترکیه قصد دارد در آینده‌ای نزدیک با روسیه امکان مشارکت خود در کاهش شدت تنش‌ها در روابط کی‌یف-مسکو را بررسی کند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: اکنون نوبت ترکیه است تا میزبان نشستی با حضور ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) باشد و ما از طرف روس خواستیم تاریخی را تعیین کند. در مرحله آتی نشست عالی رتبه شورای همکاری دو کشور در ترکیه برگزار می‌شود و آنکارا قصد دارد با شرکای روس خود امکان نقش‌آفرینی خود به عنوان یک میانجی در آرام کردن اوضاع میان روسیه و اوکراین و سازش میان آنها را بررسی کند.

او در ادامه گفت: اظهارات مقامات برخی کشورهای غربی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین تنها موجب افزایش نگرانی‌ها و وخامت شرایط اقتصادی در آنجا می‌شوند و باید از اظهارنظرهای غیرضروری خودداری شود، این گمانه‌زنی‌ها که روسیه امروز به اوکراین حمله خواهد کرد، فردا ناآرامی‌ها و تنش‌هایی را در اوکراین ایجاد خواهد کرد، همچنین این اظهارات موجب زیان‌های اقتصادی برای اوکراین و واحد پول ملی آن می‌شوند.

چاووش‌اوغلو ادامه داد: معتقدیم این تصویر نادرست است، آیا تنشی وجود دارد؟ بله، آیا احتمال آغاز درگیری هست؟ بله، اما نباید همانند برخی کشورهای غربی با دیپلماسی تریبونی درباره آن صحبت کرد.

این مسؤول وزارت خارجه ترکیه در ادامه مصاحبه خود با تی‌آرتی اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه احتمالا در نشست وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه که قرار است ماه مارس در آنتالیا برگزار شود، شرکت کند.

او اظهار کرد: یک روز پیش از برگزاری همایش دیپلماسی در آنتالیا در روزهای ۱۱ تا ۱۳ مارس آتی، به احتمال قوی نشست وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه در چارچوب نشست‌های آستانه برگزار خواهد شد و روسیه مشارکت خود در این نشست را اعلام کرده و ما منتظر پاسخی از طرف ایران هستیم.

سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه اواخر ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که نشست بین‌المللی آتی درباره سوریه در چارچوب آستانه برای بهار سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

نشست قبلی روزهای ۲۱ و ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد.

وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری تی‌.آر.تی (TRT Haber)، تجمیع پرسنل نظامی و مسلح کردن جزایر اژه توسط یونان را به معنی نقض پیمان‌های صلح لوزان و پاریس خواند.

چاووش‌اوغلو با اشاره به ممنوعیت مسلح کردن جزایر موجود در دریای اژه براساس پیمان‌های لوزان و پاریس، اظهار کرد: اگر یونان از روند فعلی (مسلح کردن جزایر اژه) صرف نظر نکند، ممکن است مباحث مربوط به حق حاکمیتی بر این جزایر مطرح شود.

وی با بیان اینکه تاکنون درباره نقض پیمان‌های پاریس و لوزان توسط یونان دو نامه به سازمان ملل ارسال کرده است، بر پیگری این مساله از سوی ترکیه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جزایر موجود به شرط «عدم وجود نیرو و تجهیزات نظامی» در اختیار یونان قرار گرفته، گفت که یونان از دهه ۱۹۶۰ موارد موجود در پیمان‌های پاریس و لوزان را نقض کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که «در صورت تداوم سکوت سازمان ملل و ادامه روند مسلح کردن جزایر مذکور از سوی یونان، آیا ترکیه مشروعیت حق حاکمیت بر جزایر دریای اژه را زیر سوال خواهد برد؟» پاسخ داد: طبیعتا؛ پیمان‌های مذکور دارای طرف‌های مشخصی هستند. یعنی پیمان صلح لوزان و پیمان صلح پاریس؛ طبیعتا این موضوع را در مجامع بین‌المللی پیگری خواهیم کرد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مولود چاووش اوغلو روسیه و اوکراین چاووش اوغلو خارجه ترکیه خارجه روسیه وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۷۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی در روزهای ۲۸ تا ۲۹ آوریل، قرار است به ابتکارات آنکارا برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین ادامه دهد.

منابع دیپلماتیک ترکیه در این خصوص اعلام کردند که فیدان یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در ریاض با اعضای گروه تماس تشکیل شده از سوی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب برای پایان دادن به کشتار مردم مظلوم غزه و تضمین صلح دائمی دیدار و گفتگوخواهد کرد.

به گفته این منابع قرار است گروه تماس با وزرای خارجه کشورهای غربی نیز دیدار کند.

گفته می‌ شود وزیر امور خارجه ترکیه در ریاض دیدارهای دوجانبه ای نیز خواهد داشت و محور گفتگوها هم آخرین وضعیت تحولات در نوار غزه خواهد بود.

کد خبر 6090379

دیگر خبرها

  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند