Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، نشست رسانه‌ای فیلم درب ظهر امروز (پنجشنبه، ۲۱ بهمن) با اجرای حامد مهربانی در خانه جشنواره برگزار شد.

سیدهادی محقق (کارگردان، نویسنده، بازیگر)، رضا محقق (تهیه کننده)، محمد اقبالی (بازیگر)، عیسی خیبرمنش (طراح صحنه و لباس)، حسین قورچیان (صداگذار)، منصور عبدرضائی (مدیر فیلمبرداری)، سامان مجد وفایی (اصلاح رنگ)، محمد دارابی فر (آهنگساز)، فرشاد عباسی (تدوینگر)، امیرمهدی نوری (مدیر صدابرداری) در این نشست حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدهادی محقق، کارگردان اثر، در بخشی از اظهاراتش در پاسخ به این سوال که سینمای مستقل چه تعریف و ویژگی‌هایی دارد، گفت: سینمای مستقل در وهله اول یعنی کسی را در نظر نگیرید. مثلا نگویید برای مخاطب فیلم می سازم. اول باید خود فیلم و نیازهای فیلم را در نظر گرفت. سینمای مستقل یعنی باج ندادن به خیلی از موضوعات پیرامونی. یعنی اینکه به آن چه می اندیشید باور داشته باشید و منتظر تایید یا تکذیب نباشید و بخواهید به ذات هنر برسید.

بازیگران شناخته شده حس همذات پنداری را کاهش می دهند

وی در پاسخ به این که چرا از بازیگران شناخته شده در فیلم خود استفاده نکرده است گفت: مشکل مالی نداشتیم. ضرورت در این جنس آثار که تلاش می کنند در نگاه اول به مخاطب بگویند مرا باور کن استفاده از نابازیگران است. استفاده از بازیگران شناخته شده موجب می‌شود حس همذات پنداری کاهش یابد. ضرورت این جنس از سینما این است که سراغ این دست بازیگران نرویم. با این کار می‌خواستیم از کاهش ارتباط حسی جلوگیری کنیم.

محقق افزود: فیلم باید مستند به نظر برسد و وقتی آن را می‌بینید باورش کنید. اساسا ما هنر را می‌ببینیم تا باورش کنیم. بنابراین باید از المان‌هایی استفاده کنیم که میزان باورپذیری اثر را افزایش دهد. استفاده از بازیگران شناخته شده چنین تاثیری را کاهش می‌دهد.

به گفته کارگردان فیلم درب، رسیدن به یک نقش مرارت‌های زیادی دارد و به همین علت است که بسیاری از بازیگران در مرحله تیپ باقی می مانند.

فرم همان محتواست

محقق در پاسخ به این که چگونه به فرم روایی فیلم درب رسیدید، گفت: سالهاست روی این مساله کار میکنم که قرابت فرم و محتوا در چیست. در نهایت به این رسیدم که فرم همان محتواست. این محتواست که باعث می شود فرم شکل گیرد. فرم هم به تجربه زیستی فیلمساز برمی‌گردد.  

وی در این باره افزود: بسیاری از فیلم‌ها به مرحله فرم هم نمی‌رسند چون در همان گفتمان اول گیر کرده‌اند.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: در فیلم بدل‌کار نداشتم و به ترس هایم غلبه کردم. اگر از بدل‌کار استفاده می کردم حس باورپذیری را کاهش می داد.

محقق با اشاره به این که نقش مامور برق در فیلم درب مابه ازای واقعی ۱۰۰ درصدی ندارد، گفت: این نقش با یکی از دوستانم که رئیس اداره برق شهر سوق در استان کهگیلویه و بویر احمد قرابت‌هایی داشت.  

کارگردان فیلم درب درباره این که چرا پلان های فیلم طولانی بود، خاطرنشان کرد: اهمیت روایت همین است. برای این که اثر باورپذیر باشد اجتناب ناپذیر است که باید به صحنه ها زمان داد. البته قبول دارم که ممکن است حوصله سربر باشد اما ضرورت این جنس از سینما همین است. اگر این کار را نکنم حس درنمی آید. این چیزی است که روایت از من می‌خواهد.

وی در پاسخ به این که تا چه زمانی به ساخت این سبک از فیلم‌ها ادامه خواهد داد، گفت: من سینما را همین جور می بینم و تا همیشه در همین جریان پیش خواهم رفت. اگر تغییر جربان بدهم یعنی گذشته خودم را قبول نداشتم.

نگاه جنسیت زده نداشتیم

این کارگردان درباره این که چرا تعداد بازیگران خانم کم بود، توضیح داد: به هیچ وجه نگاه جنسیت زده نداشتیم. من برای جنس زن به شدت احترام قائلم مگر می شود زن را جدی گرفت. وقتی یک پیرمرد در تلاش است جوراب معشوقه اش را تعمیر کند چرا می گویید زن وجود ندارد. نابینایی که سر قرار می رود اگر دختر نیست پس چه کسی است. زنی که امر امانت داری را به ما تذکر می دهد کیست؟ احترام به زن در فیلم ما وجود داشت.

وی درباره این که چرا فیلم درب را به جشنواره ارائه داده است، توضیح داد: اکران و جشنواره دو امر متفاوت هستند. شاید این فیلم مناسب اکران سرگروه نباشد. ولی جشنواره اکران عمومی نیست. جشنواره یک فرآیند محفلی است. ممنونم از هیات انتخاب که اجازه داد این نوع سینما نیز نفس بکشد. نمایش این نوع فیلم ها ریشه سینما را تنومند می کند.

محقق تاکید کرد: مخاطبان این فیلم باید مثل خود فیلم خلوت باشد. اگر صندلی های سالن پر بود شک می کردم. چون این سینما صفر و صدی است و مخاطبان خاص خودش را دارد.

در بخش دیگری از نشست، حسین قورچیان صداگذار فیلم درب درباره این فیلم گفت: درب یک فیلم کاملا مستقل بود. این فیلم حس و حال و روحی دارد که فیلم های پرهزینه از آن برخوردار نیستند. شاید قصه کندی داشته باشد اما بدون هیچ پیچیدگی قصه خود را به مخاطب ارائه می دهد و خیلی ارزشمندتر از فیلم هایی است که برای ساخت آنها ۲۰ تا ۳۰ میلیارد هزینه شده است.

سامان مجدوفایی، مسئول اصلاح رنگ فیلم، درباره این که آیا فیلم درب مناسب جشنواره بود، توضیح داد: ما در تمام جشنواره های بزرگ دنیا بخش های مختلفی داریم بخش هایی که مختص فیلم با رویکرد سیاسی، هنری، کودکان، گذشته حکومت هستند اما متاسفانه در جشنواره فجر مشغول حذف کردن بخش های مختلف هستیم. همانطور که شاهد بودید امسال بخش فیلم مستند و کوتاه خیلی محدود برگزار شد.

رضا محقق، تهیه کننده فیلم، هم در این باره گفت: فیلم من فیلم جشنواره است. فیلم به خاطر شرافت انسانی که دارد بهترین جایی که می توانستم آن را ارائه دهم. کسانی که سینما را می شناسند حالشان با فیلم درب خوب خواهد شد.

فرشاد عباسی، تدوینگر فیلم، گفت: فیلم مستقل فیلمی نیست که با هزینه شخصی ساخته شده باشد. اصلی ترین مولفه این سینما در کنار کم هزینه بودن این است که فیلمساز اندیشه ای که دارد را تصویر کند و آن را بسازد. این که فیلمساز از اولین فیلم خود یک خط فکری را داشته و آن را ادامه دهد.

کد خبر 656373 برچسب‌ها جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران بازیگران شناخته شده فیلم درب فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۷۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما

تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود و پس از آن فیلمنامه‌ای که مجوز ساخت گرفته، می‌تواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلم‌های کوتاه داستانی «خاک» به تهیه‌کنندگی ایمان ایران‌منش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربان‌پور، «دستبند» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینی‌فر، «سمیه» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیه‌کنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.

همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزه‌های هنر نام برده شده است.

برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعه‌ساز!

ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت‌ ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضی‌علی عباس‌میرزایی کارگردان و منتقد سینما به‌عنوان کارشناس با حضور عوامل فیلم‌ها به نقد این آثار پرداختند.

پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار می‌کردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من می‌گفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی می‌بیند و اصلاً مگر چه می‌شود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعه‌سازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست می‌کردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر می‌کردم که مدیر کافه الان سر می‌رسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگس‌ها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگس‌ها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.

عباس‌میرزایی درباره مواجهه‌اش با فیلم‌کوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلم‌سازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر می‌رسد کارگردانش هم آدم بامزه‌ای است. من حس می‌کنم آدم‌هایی سراغ کمدی و فانتزی می‌روند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.

تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!

در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار می‌شد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کناره‌گیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانه‌ای می‌شود. جالب این‌جاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.

حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.

عاشقانه شمس و مولانا از کمدی‌های سبقت گرفت

فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفته‌ای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیش‌فروش بلیت‌هایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروش‌ترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصله‌ای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشته‌اش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.

در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیه‌کنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب می‌شود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی می‌کند.

حسام منظور در نقش حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیک‌کول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.

فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد

علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربی‌های تیم ملی فوتبال ایران می‌پردازد، در اکران موفق باشد، این‌گونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.

فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد

عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامه‌ای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.

سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغی‌پور، قدرت‌الله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک

روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفه‌ای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میان‌برنامه‌های متنوع روی آنتن می‌رود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.

کد خبر 6089286

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند
  • واکنش رونالدو به ششمین پیروزی متوالی النصر
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • واکنش مورایس به ازدواجش در ایران و روی آوردن به اسلام