Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:53:30 GMT

روایت کتاب‌ها از انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۷۴۸۸

روایت کتاب‌ها از انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، انقلاب اسلامی، رویداد مذهب و اندیشه محور به شمار می آید که روایت های بسیاری از آن وجود دارد، تاریخ، هنر، شعر و ادبیات، هر یک به نوعی در روایت این انقلاب نقش داشته اند و اینگونه کتاب ها بهترین روایان رویدادی هستند ک حاضران آن هنوز به خوبی روزهای انقلاب را به خاطر دارند.

انقلاب به روایت راویان زنده تاریخ

 داریوش بایندر، دیپلمات و کارگزار سیاسی ایران در دوره محمدرضا پهلوی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوابق او می‌توان به عضویت در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، مدیر دفتر منطقه‌ای امریکا در وزارت امور خارجه، مشاور سیاست خارجی نخست‌وزیری در سال‌های پایانی سلطنت پهلوی، هماهنگ‌کننده منطقه‌ای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بنگلادش و کنگو و عضویت در دفتر هماهنگی اقدامات بشردوستانه را نام برد.

کتاب شاه ، انقلاب اسلامی و ایالت متحده، نوشته بایندر است که در این کتاب نگاهی تاریخی به انقلاب ۱۳۵۷ دارد. او پس از سالها، مدارک بایگانی شده ای را که پیش از این به آن توجه نشده بود، ارائه کرده تا جنبه های پیچیده ی داخلی و بین الملی را که منجر به شکل گیری و وقوع انقلاب شد، از نو بیازماید.
کتاب در ابتدا با بررسی تغییرات اقتصادی و اجتماعی دهه شصت میلادی آغاز شده است، در ادامه روند حکومت شاه در دهه هفتاد میلادی، رد پای ظهور جنبش های مخالف، خطاهای فاحش شاه و محاسبات اشتباه او، اثرات جانبی جنگ ویتنام و نقش دولت رییس جمهور وقت آمریکا، جیمی کارتر را دنبال می کند.
این انقلاب عظیم و معمای تاریخی چندوجهی، توسط بایندر ریشه یابی و عوامل فرهنگی، جمعیتی و تاریخی آن برجسته سازی شده است. در کنار این ها، نقص های سیستماتیک حکومت استبدادی شاه، سبب شد تا نیروهای اجتماعی سیاسی مختلف با روحانیت رادیکال در هم آمیخته و میخی بر تابوت سلطنت هزاران ساله ی شاهنشاهی ایران بکوبند.

این کتاب همچنین پی‌جوی عوامل خارجی است، گرچه ترکیب انقلاب به گونه‌ای بی‌همتا داخلی بوده است، تاریخ این رویداد تحول ساز را نمی‌توان به طور کامل و جدای از تأثیراتی درک کرد که از سوی کانون‌های اصلی قدرت در خارج یا به سبب دسیسه‌های سنجیده و جناحی در حکومت کارتر، به درون کشور رخنه کردند. بخش‌های متعددی از این کتاب به بررسی این جنبه اختصاص یافته و بر اساس یافته‌های تازه در برخی منابع آمریکایی است که تاکنون استفاده نشده بوده اند.

شاه، انقلاب اسلامی و ایالت متحده، نحوه به آشوب کشیده شدن ایران و از دست دادن کنترل توسط حاکمی پریشان که عواقبش هنوز در کشور طنین انداز است را به شکل جدید افشا می کند.

این کتاب با ترجمه محمد آقاجری، در ۴۹۶ صفحه توسط بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه به چاپ رسیده است. 

انقلاب به روایت نگاره ها

هنر، یکی از بهترین راویان رویدادی است که نمی توان آن را درقالب کلمات محدود کرد، انقلاب اسلامی نیز مورد توجه هنرمندان بسیاری قرار گرفته است که با هنرشان، گوشه ای از این اتفاق بزرگ تاریخ معاصر جهان را بازگو کرده اند.

در سال ۱۳۹۸، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاه نگارگری  آسمان نگاره ها با هدف نمایش آثار نگارگری ای که با مضامین انقلابی در ۴۰ سال اخیر خلق شده اند، با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با همکاری فرهنگستان هنر و چندین نهاد هنری دیگر برگزار شد و حاصل آن نیز کتابی با همین نام است

در این کتاب که آثار نگارگری ۲۹ هنرمند نامی را در برگرفته است، نگاره هایی از عبدالحمید شریف‌زاده خاوری، مینا صدری، خشایار قاضی‌زاده، پرویز حاصلی، سیده راضیه یاسینی، پریسا شاد قزوینی، رضا میر مبین، رضا صفری، محمد خزایی، پرویز اقبالی، هادی بابایی، سلنیا پوریا، حسین عصمتی، فریده فاضلی‌نژاد، زینب رجبی، حسین حبیبی، فاطمه صغرا منذوری، پرویز اسکندری پور، جمشید سرحدی، سارا آقا میری، امیر طهماسبی، مسعود هنرکار، مهدی فرخی، رقیه لطفی و امیر حسین آقا میری، به چشم می خورد.

 کتاب آسمان نگاره ها، مجموعه آثار نگارگری با مضامین انقلاب اسلامی، به کوشش محمدعلی رجبی دوانی، در ۱۲۸ صفحه گالینگور رحلی، توسط انتشارات فرهنگستان هنر(متن) به چاپ رسیده است. 

روایت انقلاب برای کودکان کار آسانی نیست اما برخی از بهترین نویسندگان کودک و نوجوان توانسته اند از بیان خود آنها روایت درستی از این انقلاب اسلامی ارائه دهند.

کتاب انقلاب و لاله ها عنوان اثر داستانی سوسن طاقدیس برای کودکان است که وقایع سه دهه منتهی به انقلاب را به رشته تحریر درآورده است.

قصه با پرسش‌های دختری به نام لاله از مادرش آغاز می‌شود که در دوران انقلاب پدرش شهید شده است. چرایی شهادت پدر، شاه که بود و حکومت نظامی چیست از جمله سوال‌هایی هستند که با واژه‌های ساده توضیح داده می‌شوند.

عروسک ها بابا ندارند، بابای آسمانی، لالایی برای بچه های بی خواب، تبعید یعنی چی؟ بوی گل،بوی شهید، ایران کشور ماست و...، بخشی از فصل های این کتاب را تشکیل می دهند.

لاله ها و انقلاب، نوشته سوسن طاقدیس است که با تصویرگری پریسا پورحسینی در ۱۱۲ صفحه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران سازمان ملل متحد پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا انقلاب اسلامی نگاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۷۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علیرغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتا ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار داشت: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد. همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملا به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود. بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی ـ مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آنها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.

رئیس دولت سیزدهم همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود. منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899379

دیگر خبرها

  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • دختران حق دارند شادی کنند/ همه هجمه دشمن روی دختران ایران است
  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»
  • روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است