Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@19:45:15 GMT

اکران فیلم‌های جشنواره فجر در روستاهای خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۷۷۵۷

اکران فیلم‌های جشنواره فجر در روستاهای خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین جشنواره فجر مشهد از ۱۵ تا ۲۲ بهمن در ۸ پردیس سینمایی در حال برگزاری است که خبرگزاری مهر خراسان رضوی برای پوشش این رویداد فرهنگی در پردیس سینمایی پارک بازار مشهد استودیو خبری خود را راه‌اندازی کرد.

محمد حسین زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برای بازدید از فرآیند برگزاری جشنواره در این پردیس سینمایی حاضر شد و با حضور در استودیو خبرگزاری مهر، به بیان کم و کیف برگزاری این جشنواره در مشهد پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکران فیلم‌های جشنواره در روستاهای خراسان رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در رابطه به برگزاری جشنواره فجر در مشهد اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوب و مبارک این دوره جشنواره فیلم فجر که با استرس و خون دل خوردن فراوان برای ما همراه بود، افزایش پردیس‌های اکران‌کننده جشنواره فیلم فجر به ۸ پردیس سینمایی در سطح شهر بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این امر محقق شد و امروز هشت پردیس سینمایی در مشهد اکران فیلم‌های جشنواره را انجام می‌دهند که اتفاق خوبی است، البته قطعأ ایراداتی داشت، به‌طور مثال نتوانستیم تعداد فیلم‌ها را به اندازه‌ای که می‌خواستیم، برسانیم.

حسین‌زاده، ایجاد بستر اکران فیلم‌های جشنواره فجر در مناطق روستایی را اتفاقی نو در حاشیه جشنواره فجر مشهد برشمرد و خاطرنشان کرد: دوستان ما در سینمای جوان، با راه‌اندازی سینمای سیار، فیلم‌های «موقعیت مهدی» و به احتمال زیاد «دسته دختران» را در برخی روستاها و مناطق محروم استان اکران می‌کنند که اتفاق جذاب و عجیبی است یعنی در عین حال که در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و مراکز استان اکران فیلم‌های جشنواره انجام می‌شود، بتوانیم در دل روستا حاضر شده و فیلم اکران کنیم.

وی به استقرار رسانه‌ها در پردیس‌های اکران‌کننده فیلم فجر و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر برنامه‌های میدانی، برنامه تلویزیونی به مجری‌گری آقای حاجتمند در شبکه ملی پخش می‌شود که اتفاقی منحصر به فرد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برپایی نمایشگاه کتاب در حاشیه اکران فیلم‌های فجر به‌عنوان اتفاقی مکمل در کنار برگزاری جشنواره فجر در مشهد یاد و تصریح کرد: متأسفانه پیک امیکرون برنامه‌ها را تحت الشعاع قرار داد و ظرفیت سینماها را ۵۰ درصد کاهش داد، البته حفاظت از جان مردم مهم‌تر است.

فقدان فضای فرهنگی کافی در کشور

وی در خصوص راه‌اندازی پردیس سینمایی در منطقه‌ای کم‌برخوردار از مشهد نیز گفت: فقدان فضاهای فرهنگی در کشور وجود دارد، هرچند می‌بینیم در سال‌های پس از انقلاب اسلامی رشد خوبی داشته اما هنوز جای کار دارد؛ از لحاظ سینما و کتاب فروشی‌ها در مشهد وضعیت خوبی داریم.

حسین‌زاده اضافه کرد: شاید اگر ۲۰ سال قبل می‌گفتیم جشنواره فیلم فجر باید در مراکز استان هم برگزار شود خیلی در دسترس نبود اما امروز به راحتی اتفاق می‌افتد و با تعدد سینما و فیلم مواجه هستیم؛ ان‌شاءالله دور نباشد که در شهرستان‌ها نیز این اتفاق را شاهد باشیم.

وی به بازخوردهای مردمی از برگزاری نوزدهمین جشنواره فجر مشهد اشاره و اظهار کرد: چندین مورد انتقاد هم بود، برخی از انتقادات درست بود که سعی می‌کنیم برای سال‌های آینده آن اصلاحات را داشته باشیم؛ وقتی اقدام نویی بخواهد انجام شود، از آنجا که برخی اقدامات تجربه نشده است، احتمال خطا در آن نیز وجود دارد.

وجود برخی محدودیت‌ها در برگزاری جشنواره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: تشنگی مردم به خصوص نسل جوان، دانشجو و اهل علم نسبت به این رویداد فرهنگی وجود دارد که نمی‌توانیم پاسخگوی همه این نیازها باشیم زیرا محدودیت‌هایی در اجرای جشنواره داشتیم لذا نارضایتی پیش می‌آید؛ امیدوارم کلیت کار رضایت بخش باشد و اگر مشکلی پیش آمد، دوست‌داران حوزه هنر ما را ببخشند.

وی در رابطه به برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برای توجه به محتوای بومی در رویدادهای سینمایی نیز خاطرنشان کرد: اگر بگوییم برنامه نداریم، اشتباه است، قطعأ برنامه داریم ولی در کل، بسته سینمای ایران در تهران و شمال شهر تهران بسته می‌شود، در بسته فیلم‌های ۱۴۰۰ یا ۱۳۹۹، معدود فیلم‌هایی داریم که سراغ هویت‌های محلی و بومی رفته‌اند، در جشنواره امسال «موقعیت مهدی» به برادران آذری زبان پرداخت یا «بدون قرار قبلی» به هویت مشهد اشاره داشت.

وی اضافه کرد: این جنس فیلم‌ها هم هست اما به دلیل ساختارهای اقتصادی و پشتیبانی‌ها، بازهم همان فیلم‌ها نیز برای ساخت به تهران وابسته می‌شوند کما این‌که در سال‌های گذشته فیلم‌هایی توسط کارگردانان مشهدی ساخته شد که برای برخی امورات خود به تهران تکیه داشتند؛ سعی می‌کنیم در حوزه‌های نرم‌افزاری قطعأ موضوع هویت‌های خراسان و مشهد را پیگیری کنیم.

حسین‌زاده با انتقاد از تک بعدی بودن جریان محتوایی سینمای در کشور، گفت: اگر این ادبیات را به‌عنوان ادبیات عامیانه بپذیریم، فیلم‌ها «تهرانیزه» است یا به‌نوعی از جغرافیای خاصی در تهران صادر می‌شود، دغدغه‌هایی که در در فیلم‌ها مطرح می‌کنند دغدغه‌های عموم مردم ایران نیست و این آفت سینمای ماست زیرا امکانات متمرکز در آنجا بوده، مخاطب، نقاط مرفه‌نشین تهران بودند و دغدغه فیلم‌ساز نیز به‌خصوص اگر به گیشه نگاه کند، به سمت آنان می‌رود.

وی با تأکید بر این‌که هرچه بستر فرهنگی گسترده‌تر شود، کارگردانان سعی می‌کنند به دغدغه عموم مردم توجه کنند، ابراز کرد: مبنا حوزه اندیشه و ایدئولوژی است، متن هر فیلم که یک فیلمساز می‌سازد از یک اندیشه نشأت گرفته شده که سو و جهتی دارد.

لزوم توجه به ادبیات انقلاب اسلامی در سینما

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این‌که در حوزه اندیشه و ادبیات انقلاب اسلامی و حوزه نرم‌افزاری باید بیشتر تلاش کنیم، فکر تولید کنیم که تبدیل به متن شود و روی پرده نمایش بیاید.

وی افزود: در حوزه عدالت و بی‌عدالتی در سینمای کره‌جنوبی تولیداتی انجام می‌شود که بعضأ اسکار و جوایزی کسب کردند اما نوع نگاهش به عدالت یا مبتنی بر نگاهی از جنس نگاه شرقی و کمونیستی و یا نگاه اقتصاد سرمایه‌داری است، آیا از منظر دینی و انقلاب اسلامی نمی‌توانیم به حوزه عدالت بپردازیم؟ نگاه سوم را انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی به دنیا معرفی کرده است، این نگاه باید در حوزه ادبیات سینمایی ما نیز دیده شود.

حسین‌زاده با بیان این‌که در شروع یک اتفاق هستیم، متذکر شد: باید سینمای ما نیز پاسخگوی مخاطب ملی خود باشد، این ۸۰ میلیون ایرانی یک نیاز ملی دارند، به‌عنوان مثال در روزهای اخیر برخی رسانه‌های ضد انقلاب به زبان فارسی به‌عنوان محور مشترک ایرانیان هجمه‌هایی داشتند، این هجمه به زبان نیست، هجمه به تمامیت ایران است، آیا سینمای ایران برای اعتلای زبان فارسی به‌عنوان محور مشترک ایرانیان تلاشی کرده یا برخی کارگردانان ما عکس این عمل کردند؟

معرفی تاریخ و هویت ایرانی به زبان سینما

وی یادآور شد: این محورهای مشترک و بحث‌های هویتی باید بتواند در سینمای ملی، ۸۰ میلیون ایرانی را تأمین کند، رشد دهد و همبستگی و انسجام ملی ایرانیان را بالا ببرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: آیا برای چند میلیارد جمعیت جهان حرف برای گفتن نداریم؟ قطعأ داریم، مگر حافظ، سعدی و فردوسی ما برای جهان حرف نداشت؟ پس قطعأ این تاریخ و این هویت نیز برای جهان حرف برای گفتن دارد، ما باید تلاش کنیم این هویت را به زبان سینما برای مردم جهان بیان کنیم.

کد خبر 5421941

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد جشنواره فیلم فجر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي محمد حسین زاده اکران عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر دهه فجر ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه راهپیمایی 22 بهمن انقلاب اسلامی ایران گرگان افتتاح طرح عمرانی آمار کرونا جشنواره فیلم فجر شیوع کرونا عکس استانها خراسان رضوی همدان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اکران فیلم های جشنواره پردیس سینمایی جشنواره فیلم فجر برگزاری جشنواره جشنواره فجر انقلاب اسلامی حسین زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۷۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ میلیمتر باران در مشهد بارید

زهرا مبشری نسب کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: پس از مشهد بیشترین میزان بارش در شهرستان صالح آباد واقع در شرق خراسان رضوی با ۲۲ میلیمتر و کاخک گناباد با ۲۱ میلیمتر بارندگی گزارش شده است.

او افزود: این بارش‌ها بر طبق پیش بینی‌ها تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد و در این روز بیشتر بارش‌ها به صورت رگباری همراه با رعد و برق در ساعات بعد از ظهر رخ خواهد داد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین میزان بارش برای روز جمعه در جنوب غرب استان و روز شنبه در شمال غرب خراسان رضوی پیش‌بینی شده است و در این مدت شاهد وزش باد شدید در استان خواهیم بود.

مبشری با اشاره به کاهش دما در خراسان رضوی از دیروز (چهارشنبه)، بیان کرد: این روند کاهش دمای استان تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، بر طبق پیش بینی‌ها در این مدت دمای شبانه در مناطق مرکزی خراسان رضوی به حدود هفت درجه سلسیوس و در شهر قوچان تا سه درجه افت خواهد کرد.

او تصریح کرد: کاخک گناباد با کمینه دمای هشت درجه سلسیوس و سرخس با ۲۷ درجه به ترتیب سردترین و خنک‌ترین مناطق استان خراسان رضوی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند، در همین مدت دمای کلانشهر مشهد بین ۱۳ تا ۲۳ درجه در نوسان بود.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی تاکید کرد: در این مدت بیشترین سرعت وزش باد از شهرستان رشتخوار با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت به ثبت رسید.

مبشری اظهار کرد: دمای شهر مشهد برای امروز در گرمترین ساعات ۱۷ درجه سلسیوس و در سردترین ساعات ۱۳ درجه پیش بینی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • استقبال گسترده زائران و مجاوران رضوی از جشنواره لاله‌های مشهد
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود
  • ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد
  • ۲۵ میلیمتر باران در مشهد بارید