حذف سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر؛ فرصت یا تهدید؟!
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۷۷۷۷
حذف سیمرغ مردمی از جشنواره چهلم فیلم فجر، اتفاقی است که میتوان همچون فرصتی به آن نگاه کرد تا در دورههای آینده زمینه برای حذف بخشهای اضافی این رویداد نیز فراهم شود.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ حذف سیمرغ مردمی از جشنواره چهلم فیلم فجر، اتفاقی است که میتوان همچون فرصتی به آن نگاه کرد تا در دورههای آینده زمینه برای حذف بخشهای اضافی این رویداد نیز فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسعود نقاش زاده ساعتی پیش اعلام کرد که در راستای صیانت از آرای مردمی و اینکه جشنواره نمیتواند صحت آرا را تایید کند، در این دوره سیمرغ مردمی به فیلمی داده نمیشود. شاید در ابتدا این تصمیم مورد انتقادهای گستردهای قرار گیرد اما نمیتوان جسارت دبیر جشنواره چهلم را در این تصمیم نادیده گرفت.
سیمرغ مردمی از جمله بخشهای با قدمت جشنواره فیلم فجر است که حتی در زمان اکران، تاثیر به سزایی در فروش فیلم مورد نظر و استقبال مخاطبان از آن خواهد داشت. به همین دلیل سازندگان از قرار گرفتن در لیست پرفروشهای جشنواره بسیار استقبال میکنند و در این راستا در ایام برگزاری این رویداد سینمایی با تبلیغات بسیار تلاش دارند تا با پشت سر گذاشتن رقبا بتوانند سیمرغ این بخش را از آن خود کنند.
روند رایگیری برای فیلمها در دورههای گذشته به این صورت بود که مخاطبان بعد از تماشای فیلم با انداختن تهبرگ بلیت خود به صندوقی در سینما، به فیلم مورد نظر نمره میدادند اما از دوره گذشته و تاکید بسیار مسئولان سینمایی روی سمفا(سامانه فروش و اکران سینمای ایران)، روند رایگیری به صورت اینترنتی پیگیری شد.
همین موضوع در سال گذشته هم زمینه اعتراضهای فراوان به این بخش را ایجاد کرد. انتقاد فیلمسازان به این شکل از رایگیری برای فیلمها در این دوره با افزایش همراه شد. بسیاری با استناد بر مدل بلیت فروشی فیلمها که در این دوره به صورت تک برگ به فروش میرسید، تاکید داشتند که برخی از فیلمها با خرید بلیتهای فیلم خود سعی در آمارسازی دارند و از همین رو رایهای داده شده به آنها نیز فاقد ارزش است.
علاوه بر این مدل رای دادن به فیلمها در دوره چهلم به این صورت بود که مخاطبان بعد از تماشای فیلم از طریق پیامی که به آنها ارسال میشود، تا ساعتی فرصت داشتند که به آدرس اینترنتی مراجعه و به فیلم مورد نظر رای دهند. این مسیر سبب میشود تا بسیاری از مخاطبان حقیقی فیلم از رای دادن صرفنظر کنند و بسیاری دیگر به خاطر قطعی اینترنت قید این کار را بزنند. همچنین در این مدل امکان تقلب به صورت گسترده فراهم است.
همه این موارد نشان میدهد که این مدل از رایگیری نمیتواند عدالت بین آثار را رعایت کند؛ همچنین از آنجا که شعار سازمان سینمایی در دوره جدید رعایت عدالت و انصاف بین اهالی سینماست، حذف این بخش دور از ذهن نبوده است.
این اتفاق میتواند نقطه شروعی برای حذف بخشهای اضافه جشنواره فیلم فجر در دورههای آتی باشد. بنابراین باید آن را به فال نیک گرفت.
انتهای پیام//
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فرهنگ و هنر جشنواره فیلم فجر تبلیغات اینترنت ذهن جشنواره فیلم تبلیغات جشنواره فیلم فجر ذهن سینمای ایران فرهنگ و هنر سیمرغ مردمی رای گیری فیلم فجر فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۷۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیستویکم افزود: برگزارکنندگان در این دوره مجموعهای از عناصر هنری در بخشهای مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.
اسماعیلی افزود: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشتهها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.
وی با اشاره به کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرینکوب گفت: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علیبن موسی الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهندهی این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و بهطور کلی هر جامعهای که میخواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دورهای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.
اسماعیلی با اشاره به نگاه بینالمللی در بنیاد امام رضا گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه میکردند.
وی افزود: بعد از امام حسین (ع) در میان ائمهاطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.
اسماعیلی در پایان با آرزوی بهرهمندی از شفاعت و عنایت امام رضا (ع) و صلوات بر محمد و آل محمد به جلسه پایان داد.
جلسه دبیران و مدیران بیستویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) ۸ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محلل این وزارتخانه برگزار شد.
تبادل نظر درباره رویکردهای آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده از محورهای این جلسه بود.
سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرهاد قائمیان دبیر بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی و فرهنگی امام رضا (ع)، سعید زمانی مدیرعامل بیستویکمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.