Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان موفق شده‌اند تا با کمک یک ابررایانه، بزرگترین و دقیق‌ترین شبیه‌سازی را در مورد نحوه تکامل جهان ارائه دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، بزرگترین و دقیق‌ترین شبیه‌سازی رایانه‌ای جهان که تکامل کیهان را از زمان انفجار بزرگ نشان می‌دهد، توسط یک گروه بین‌المللی از دانشمندان ابداع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبیه‌سازی سه‌بعدی که در "دانشگاه دورام" (Durham University) انگلستان ابداع شده است، محل قرار گرفتن و ویژگی‌های کهکشان‌های "گروه محلی" (local group) را به درستی نشان می‌دهد.

این شبیه‌سازی با استفاده از یک ابررایانه طراحی شده است تا رویدادهای جهان پس از انفجار بزرگ را منعکس کند.

"کارلوس فرنک" (Carlos Frenk)، استاد دانشگاه دورام و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این شبیه‌سازی، به ستاره‌شناسان کمک خواهد کرد تا به همان راحتی که می‌توانند به اکتشاف در سیاره زمین بپردازند، همسایگان کیهانی ما را نیز بررسی کنند.

به گفته این گروه پژوهشی، این شبیه‌سازی به قدری با مدل استاندارد جهانی مطابقت دارد که می‌تواند اطلاعاتی را به شواهد مبنی بر وجود "ماده تاریک سرد" (CDM) اضافه ‌کند.

این پروژه موسوم به "SIBELIUS-DARK"، تا فاصله ۶۰۰ میلیون سال نوری از زمین را پوشش می‌دهد و بیش از ۱۳۰ میلیارد ذره را شامل می‌شود که یک پتابایت داده را تولید می‌کند. این مقدار، معادل ۵۰۰ میلیارد صفحه متن چاپ‌شده استاندارد است.

ماده تاریک سرد، نوعی ماده تاریک فرضی است و تصور می‌شود مانند یک چسب گرانشی نامرئی باشد که کهکشان‌ها را بدون بازتاب یا جذب نور در کنار یکدیگر نگه ‌می‌دارد.

فرنک ادامه داد: این واقعیت که ما توانسته‌ایم ساختارهای آشنا را بازآفرینی کنیم، پشتیبانی قابل توجهی از مدل استاندارد ماده تاریک سرد را ارائه می‌کند. این به ما نشان می‌دهد که در مسیر درستی برای درک تکامل کل جهان، از انفجار بزرگ تا به امروز هستیم.

این ارائه مجازی، مبتنی بر روش‌های آماری پیشرفته است و با هر چه که در مورد جهان می‌دانیم، در یک ابررایانه تغذیه می‌شود.

این شبیه‌سازی نشان می‌دهد که "ابرخوشه سنبله" (Virgo Supercluster)، غیرمعمول است زیرا مقدار کمتری از میانگین جمعیت ستارگان را در بر دارد. دانشمندان توضیح دادند که این موضوع به این دلیل است که در ابرخوشه سنبله، ماده تاریک کمتری نسبت به سایر نواحی فضا وجود دارد.

دکتر "استوارت مک آلپاین" (Stuart McAlpine)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شبیه‌سازی جهان، ما را به درک ماهیت کیهان نزدیک‌تر می‌کند. این شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که نظریه پیشرو کنونی کیهان‌شناسی یعنی مدل ماده تاریک سرد می‌تواند تمام کهکشان‌هایی را که در زیستگاه محلی خود می‌بینیم، بازآفرینی کند. این یک معیار ضروری برای شبیه‌سازی‌هایی از این دست است. این پروژه، پل مهمی را بین دهه‌ها نظریه و مشاهدات نجومی ایجاد می‌کند.

مدل ماده تاریک سرد، طی دو دهه گذشته توسعه یافته است و مجموعه‌ای از پدیده‌ها مانند ویژگی‌های گرمای به جا مانده از انفجار بزرگ تا تعداد و نحوه توزیع کهکشان‌ها را توضیح می‌دهد.

الگوریتم‌های پیشرفته، خوشه‌هایی مانند "دوشیزه" (Virgo)، "کما" (Coma)، "برساووش" (Perseus) و "دیوار بزرگ" (Great Wall) را به همراه یک منطقه خالی موسوم به "Local Void" بازآفرینی کردند.

در مرکز این شبیه‌سازی، همتایان مجازی راه شیری و همسایه بزرگ ما یعنی "آندرومدا" (Andromeda) قرار دارند که روزی با کهکشان خودمان ادغام خواهند شد.

دکتر "متیو شالر" (Matthieu Schaller)، پژوهشگر "دانشگاه لیدن" (Leiden University) هلند و از اعضای این گروه پژوهشی گفت: این پروژه واقعا پیشگام است و نقطه عطفی در تلاش ما برای به چالش کشیدن مدل کنونی تکامل جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: این شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که مدل استاندارد ماده تاریک سرد می‌تواند همه کهکشان‌هایی را که در همسایگی خود می‌بینیم، بازآفرینی کند. این کار، یک آزمون بسیار مهم برای قبولی مدل استاندارد ماده تاریک سرد به شمار می‌رود.

این پژوهش، در مجله "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شبیه سازی ابررايانه کهکشان انفجار بزرگ کهکشان راه شیری ماده تاریک ستاره مدل استاندارد شبیه سازی انفجار بزرگ کهکشان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۸۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس توضیحاتی درباره نحوه واگذاری سهام این باشگاه به کارکنان و پیشکسوتان ارائه کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت رسمی باشگاه پرسپولیس در این مورد نوشت: «در روزهای اخیر مطالب نادرستی درباره دخالت و اعمال‌نظر مدیران باشگاه پرسپولیس در تخصیص سهام ترجیحی به کارکنان و پیشکسوتان باشگاه منتشر شده است.

در این ارتباط به اطلاع می‌رساند؛ مطابق ماده یک آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی، حداکثر پنج درصد از سهام شرکت می‌تواند در قالب فروش سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان شرکت واگذار شود.

مواد قانونی در این ارتباط وجود دارد و در دسترس عموم است. تاکنون 95 درصد سهام باشگاه پرسپولیس در قالب عرضه بلوکی و عرضه عمومی از محل افزایش سرمایه به بخش خصوصی واگذار شده است.

درخواست برای تخصیص سهام ترجیحی به اعضای باشگاه (حداقل دارای یک سال سابقه بیمه‌ای نزد باشگاه) نیز انجام شده است و سازمان خصوصی‌سازی سقف سهام اعطایی به هر فرد را مشخص می‌کند. در این ارتباط سازمان خصوی‌سازی افراد شاغل در باشگاه با حکم مشاور را نیز اصلاً در زمره کارکنانی که به آنها سهام تعلق می‌گیرد، قرار نداد.

حسب اطلاع این باشگاه با توجه به حضور شرکت پیشکسوتان کهن و با تصمیم مقام‌های ذیربط، امور سهام مربوط به پیشکسوتان نیز از آن طریق در حال پیگیری است و تاکنون در خصوص اسامی و نحوه شناسایی پیشکسوتان، مکاتباتی با باشگاه صورت نگرفته است.

در نهایت تصمیم‌گیری درباره سهم‌بندی و نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان، سازمان خصوصی‌سازی و هیئت واگذاری است. باشگاه پرسپولیس نیز مانند تمام مراحل قبلی، مجری دستورالعمل ابلاغی در جهت انجام تکالیف مربوط به خود خواهد بود».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد