Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:53:08 GMT

کارگردان «نمور»: مضمون اصلی فیلم ایثار است

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۸۳۸۸

کارگردان «نمور»: مضمون اصلی فیلم ایثار است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست رسانه‌ای فیلم نمور عصر امروز (پنجشنبه، ۲۱ بهمن) با اجرای حامد مهربانی در خانه جشنواره برگزار شد. داود بیدل (کارگردان)، سید یاسر جعفری (تهیه کننده)، نوشین معراجی (نویسنده)، نسیم ادبی، سمیرا حسن پور، باربد بابایی، محمدرضا عباسی، بهاره کیان افشار، محمدرضا علیمردانی، بنیامین شهید زاده، پریسا شاه ولیان (بازیگر)، زهره سلطانی (طراح لباس)، امین جهانی (طراح صحنه) و مهدی ایل بیگی (مدیر فیلمبرداری)، در این نشست حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارگردان فیلم نمور در این نشست درباره هدف اصلی ساخت این فیلم توضیح داد: شخصیت داود در این فیلم پا روی دلش می‌گذارد و ایثار او رفته رفته برای مخاطب و شخصیت های داخل فیلم آشکار می‌شود، بنابراین ایثار را می‌توان محور و مفهوم اصلی این فیلم دانست.

وی افزود: خانواده مهمترین عنصر تشکیل دهنده جامعه است. اگر در خانواده با حرف زدن مسائلمان حل کنیم جامعه وضع بهتری خواهد داشت.

داود بیدل در توضیح سبک پلان‌های فیلم گفت: در سینما سبکی به نام فضای منفی داریم که معمولا بیشتر در فیلم های اروپای شرقی دیده می‌شود. فضای منفی حس و حال فیلم را برای مخاطب جا می‌اندازد. در پلان هایی که می‌بینیم ردپای کارگردان را حذف کردیم تا مخاطب درگیر دکوپاژ نشود.

وی درباره پاسخ به این سوال که چرا نمور شبیه فیلم کوتاه است و پایان بندی تکراری دارد، عنوان کرد: فیلم سفره خود را به لحاظ دراماتیک درست پهن کرده و نویسنده با مهارت توانسته مخاطب را با خود همراه کند. مدت هاست با متن های مختلف سروکار دارم و این را با اطمینان می‌گویم که این فیلم ملودرام مخاطب را به خوبی با خود همراه می‌کند.

کارگردان نمور درباره منطق چینش و انتخاب بازیگران توضیح داد: ترکیب بازیگر برای من خیلی مهم بود و فکر می‌کنم ترکیب موردنظر درآمد.

 اگر به عقد اشاره نمی‌کردیم مجوز نمی‌دادند

سید یاسر جعفری، تهیه کننده نمور، درباره روند ساخت این فیلم بیان کرد: حدود یک سال قبل از شروع کار، فیلمنامه را از نوشین معراجی گرفتم و مطالعه کردم پس از آن با آقای بیدل برای کارگردانی صحبت کردم، ایشان هم فیلمنامه را دوست داشتند و از آنجا پروژه کلید خورد.

جعفری برای شفاف سازی درباره روابط کاراکترهای داستان اذعان کرد: اگر به بحث عقد اشاره نمی‌کردیم، نمی توانستیم مجوز بگیریم.

تهیه‌کننده نمور درباره انتخاب تیم بازیگران این فیلم توضیح داد: ترجیحم این بود که به جای یک سوپراستار از یک تیم بازیگری مناسب استفاده کنم. در این فیلم دو سه بازیگر جدید داریم که نقش های اصلی را به آنها سپردیم. معمولا در همه کارهایم همین کار را میکنم و امیدوارم راه برای این بازیگران باز شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سرمایه این فیلم صرف کارهای پرمحتواتر نشده، گفت: هرکسی می تواند در حوزه اختیارات خود تصمیم گیری کند. تصمیم گرفتیم این کار را بسازیم و تمام قد پشت آن می ایستیم.

بازیگری برایم یک تجربه گذرا نیست

باربد بابایی، بازیگر فیلم نمور، در این نشست اظهار کرد: فعالیت هنریم را با بازیگری شروع کردم ولی در ۲۰ سال اخیر درگیر برنامه سازی شدم. شاید باز هم بازی کنم.

وی با اشاره به سریالی که به زودی از او پخش می‌شود، افزود: هیچ کار هنری‌ای برای من کار گذرا نیست. شاید تا به حال در سینما خیلی حضور نداشتم ولی هر وقت احساس کنم می توانم نقش کوچک با بزرگی که دوستش داشته باشم را بازی کنم، حتما آن را قبول خواهم کرد.

وقت بازی به سیمرغ فکر نمی‌کنم

سمیرا حسن پور، دیگر بازیگر نمور، درباره آن که آیا نقشی که در این فیلم بازی کرده در سطح نقش‌آفرینی او در فیلم سه کام حبس است یا نه، گفت: هر نقشی با نقش های دیگر متفاوت است. فریبای سه کام حبس کاراکتر دیگری بود و قصه دیگری داشت. نمی توانم این دو نقش را در یک کفه ترازو بگذارم. این نقش را دوست داشتم و چالش های خوبی برایم داشت. چیزی بود که تا به حال تجربه نکرده بودم.

وی درباره شانس خود برای دریافت سیمرغ جشنواره چهلم نیز خاطرنشان کرد: اصلا کسی نیست که از جایزه گرفتن بدش بیاید ولی به شخصه وقتی در حال بازی در یک نقش هستم حتی یک درصد هم به نامزد شدن و جایزه گرفتن فکر نمی‌کنم.

حسن پور ادامه داد: به نظرم وقتی یک بازیگر فقط به جایزه فکر کند توان ارائه نقش را نخواهد داشت. این نقش قابلیت رسیدن به جایزه را دارد اما سینما یک هنر جمعی است و همه چیز باید دست به دست هم بدهد تا نقشی دیده شود. همچنین در این میان سلیقه داوران مطرح است.

اطلاعات را ذره ذره به داستان تزریق کردم

نوشین معراجی، فیلمنامه‌نویس نمور، در پاسخ به این که چرا در این فیلم تعلیق و داستان پیش برنده نداریم، توضیح داد: سعی کردم فیلمنامه ای بنویسم که ضعیف نباشد. اتفاقا سعی داشتم تعلیق را به داستان اضافه کنم تا قصه گره گره پیش برود و اطلاعات را ذره ذره تزریق کنم.

وی درباره این که سکانس اول چه کمکی به شخصیت پردازی و پیشروی داستان می کند، توضیح داد: سکانس اول نشان می دهد شخصیت دانیال متزلزل است، قابل اعتماد نیست و زندگی درستی ندارد. از همان اول سعی کردیم شخصیت دانیال را ذره ذره به مخاطب نشان دهیم.

معراجی در ادامه درباره هدف فیلم و پیامی که می‌خواست منتقل کند، اظهار داشت: هدفم از نگارش این فیلمنامه این بود که مشکلات روابط در جامعه را به تصویر بکشم.  

مهم این است که مردم نقش هایم را دوست داشته باشند

نسیم ادبی، از بازیگران فیلم نمور در پاسخ به این چقدر احتمال می دهید در بین نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره چهلم باشید، گفت: همیشه جایزه گرفتن و مورد توجه قرار گرفتن در یک رقابت اتفاق جذاب و جالبی است  ولی چیزی که از ابتدای کار بازیگری پیش روی خودم قرار دادم این بود که چه در تئاتر و چه در سینما و تلویزیون کار خوب ارائه کنم و بهترین خودم را انجام دهم. در این فیلم هم بیشتر برایم مهم بود که مخاطب بتواند با نقش من ارتباط برقراری کرده و با آن همذات پنداری کند.

وی افزود: این که جایزه ببرم مهم نیست. مهم این است که مردم نقش هایم را دوست داشته باشند. هر کدام از دوستانم که جایزه بگیرند من افتخار می کنم و انگار که خودم جایزه گرفتم.

ادبی درباره این که چرا بازی در این فیلم را پذیرفت، اظهار داشت: برای من نقش سمیرا نقش خیلی متفاوتی بود. زمانی که فیلمنامه را خواندم فکر کردم این یک نقش تخت است اما بعد از صحبت با کارگردان و فیلمنامه نویس تصمیم گرفتم رنگ و بویی به آن ببخشم.

فکر نمی‌کنم سیمرغ بگیرم

بهاره کیان افشاری، از دیگر بازیگران نمور، گفت: فکر نمی‌کنم برای هیچ بازیگری گرفتن جایزه بی اهمیت باشد اما فکر نمیکنم این نقش با توجه به نوع شخصیتی که داشته بتواند جایزه سیمرغ را از آن خود کند چون نقش های کوتاه و مکمل از لحاظ برون گرایی مورد توجه قرار می گیرند که در این شخصیت جایی نداشت. به هر حال هدف من دریافت سیمرغ نبوده و نیست.

محمدرضا علیمردانی نیز در پاسخ به این که چه عاملی باعث شد بخواهید در این فیلم با فیلمنامه ضعیف حضور پیدا کنید، گفت: از نظر من فیلمنامه ضعیف نبود. هم فیلمنامه هم عوامل کار را دوست داشتم. هر کسی حق دارد یک فیلم را دوست داشته یا نداشته باشد.

برچسب‌ها چهلمین جشنواره فیلم فجر سمیرا حسن پور بهاره کیان افشار پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهلمین جشنواره فیلم فجر سمیرا حسن پور بهاره کیان افشار چهلمین جشنواره فیلم فجر سمیرا حسن پور بهاره کیان افشار فکر نمی کنم فیلم نمور حسن پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۸۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزدم برای فسیل کم بود

به گزارش همشهری آنلاین، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیش‌رو، قیمت‌های پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.

در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آن‌که این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس فسیل و بسیاری از فیلم‌های کمدی چند سال اخیر به گفت‌وگو نشستیم.

صالحی در واکنش به قیمت‌ها و درصد تحقق‌ آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردان‌ها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمی‌کنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود. در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد

صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند اما اینجا این‌گونه نیست.

جزئیاتی تازه درباره سال گربه و بهرام افشاری | کمدی متفاوت در سینمای ایران ارگان‌ها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمی‌گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان آن‌که با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگان‌ها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگان‌ها یا تهیه‌کننده نباشد با شما چانه می‌زنند و آن عدد را دریافت نمی‌کنید. در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسنده‌ها در سینما رخ می‌دهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد.

حمزه صالحی نویسنده فیلم «فسیل»

او ادامه داد: از این رو در بازار قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمی‌کنند چراکه قیمت‌های خیلی پایین‌تری وجود دارد. قیمت را نصف می‌کنند و با یک فیلمنامه‌نویس دیگر کار می‌کنند.

نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه‌نویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگان‌ها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.

در این بیانیه حتی قیمت‌ها به تفکیک ژانر نوشته نشده‌اند!

صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دسته‌بندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دسته‌بندی نشده‌اند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام می‌شود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند. در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند

وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را می‌کنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه می‌دانیم که بودجه تهیه‌کننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می‌دهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار می‌کند.

او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرم‌ها، دسته‌بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا می‌توان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه‌های خاص و تاریخی.

فیلمنامه‌ اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلم‌های کمدی هم تعلق نمی‌گیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش می‌شود.

صالحی در نهایت با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار می‌کنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی می‌فروشد، خودشان یک هدیه در نظر می‌گیرند.

کد خبر 849248 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • مادری که عمرش را پای معلم شدن دختر ناشنوایش گذاشته است
  • «له له» جایزه جشنواره هیوستون را گرفت
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است