نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر | ضدّ قهرمان بیمانع ضد و خرابکاری فیلمنامه خائنکشی
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۸۷۱۸
گویی کیمیایی ارتباط معنایی خود را با مخاطبانش از دست داده و نمیتواند برای آنها آنچه که میبیند را تصویر کند و دچار لکنت شده است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم ـ سید سعید هاشمزاده درباره دو فیلم "ضد" و خائنکشی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شدند نوشت:
ضد:
ضد خطرناک است. خطرناکتر از آنچه بتوان تصور کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حال اگر داستان را استراتژیک بررسی کنیم، اوضاع از این هم بدتر میشود. اگر سیانور را به عنوان فیلم معیار کنار بگذاریم چون در پیش از انقلاب میگذرد و اتفاقا قدرت ساواک را نشان میدهد، که آن هم جای بحث دارد، در ماجرای نیمروز به علاوه اینکه شخصیت ساخته میشود، قطبها و دگردیسیها تعریف میشود و در نهایت آن چیزی که در تاریخ به وقوع پیوسته رخ میدهد، پیروزی سازمان اطلاعات بر منافقین. حال به ضد بنگریم. ضد قهرمان نفوذی ما به راحتی دکتر بهشتی را ترور میکند. روند عملیات به شکلی است که سختی هم نمیبینیم. هیچ هیجان یا تعلیقی هم موجود نیست چون زمینه براحتی برای ترور فراهم است. آیا برای دراماتیزه کردن یک عمل ترور نباید این موانع را در روند داستانگویی چید؟! آن را سر راه ضد قهرمان گذاشت تا او به زحمت بیفتد؟! آیا در تاریخ روند ترور به همین راحتی اتفاق افتاده است؟! اگر هم اینگونه باشد که یقینا نیست، باید داستانسرایی کرد و درامپردازی و کشمکش بهوجود آورد. زیرا این روند دراماتیک، پاتکسی خطرناک هم در بر دارد. اینکه هیچ مانعی برای منافقین وجود نداشته است.
به عناصر اجرایی اثر که برسیم اوضاع از این خرابتر میشود. مسئله انتخاب بازیگر یک نفوذی و ستون پنجمی مسئله مهمی است، بازیگری که باید بر مرز دوگانگیها حرکت کند، خیر و شر را به لحظه و در آنی تعویض کند و نشانمان دهد، شر واقعی باشد اما خیر را نمایشی کند و ما هر دو را باور کنیم... که متاسفانه این دوگانگیها در بازیگری و بازیگردانی وجود ندارد. و به همین دلیل است که فیلم نمیتواند به مخاطب رو دست بزند و قدم به قدمش غیر قابل باور و قابل پیش بینی است.
خائنکشی:
*کیمیایی ما را غافلگیر کرده است. تقریبا بهترینهای سینمای ایران، حداقل از منظر اسم و رسم و فهم تکنیک، دور هم جمع شدهاند تا او فیلم خودش را بسازد؛ و تنها کیمیایی بود که میتوانست مفهوم نه شاه، نه مصدق را در اثر بگنجاند و با انتخاب داستان این زیر متن را در جای جای اثرش به خورد مخاطب بدهد. فارغ از مباحث درست و غلط تاریخی، فیلم کیمیایی موقعیت بی نظیر و ایده عالی دارد. هنگام کسوف طرفداران گنگستر شکل مصدق برای کمک به دولت او دست به سرقت از بانک ملی میزنند و پولها را میدزدند، اما مقدار زیادی از پولها ناپدید میشوند. این موقعیت اولیه میتواند آغازگر داستانی شاهکار و بینظیر باشد. استعاره کسوف در دوران مصدق و کودتا، و سرقت بردن پول مردم از بانک، همه و همه زمینهای سیاسی و تاریخی فراهم میآورد که میتواند موتور محرکهای جذاب باشد. نفسگیر شود و مخاطب را به حض بردن از داستان و شخصیتها دعوت کند.
اما استادی کیمیایی در ساخت یک ظرفیت، با فیلمنامه و پرداخت موقعیتهای بعدی خراب میشود. شخصیتها نه گسترش مییابند و نه درست پرداخت میشوند. ما هیچکدام از آنها را تا انتهای اثر نمیشناسیم و شناسنامه درستی از آنها نداریم. هر کدام جملاتی کلی / روزنامهای میگویند و از جلوی دروبین عبور میکنند و در نهایت کشته میشوند. یک مرگ دستهجمعی. همانطور که شخصیتها یک کل بودند و جزئیاتی نداشتند همانطور هم در یک قاب کلی کشته میشوند و در واقع تیر باران. کیمیایی هر قدر از منظر تکنیک و موقعیت بینظیر کار کرده است؛ البته به لطف بهترینهای سینمای ایران که به آن اشاره شد، همان مقدار نیز فیلمنامه و درست جملهبندی کردن و داستانگویی را به فراموشی سپرده است. پرشهای متعدد و بیدلیل، کشت و کشتارهای بدون ضرورت و صحنههایی که میتوانستند حذف شوند به کرّات در فیلم دیده میشود.
کیمیایی همچون چند اثر متأخرش نتوانسته فیلمی کامل بسازد. فیلمی که انسجام تکنیکال و فرمال داشته باشد و بتواند داستانی سرراست را عرضه کند. او پیش از جشنواره نیز با تصمیماش موجب شد تا بیش از پیش فیلمش دیده شود، اما بهنظر نمیرسد که فیلم بتواند موفقیتهای تاریخی او را تکرار کند یا حتی بتواند مردم را به دیدن و تماشای دلنشینی از برههای مهم از تاریخ به سینماها بکشاند. از این منظر گویی کیمیایی ارتباط معنایی خود را با مخاطبانش از دست داده و نمیتواند برای آنها آنچه که میبیند را تصویر کند و دچار لکنت شده است.
نقد فیلم های جشنواره فجر| هِناس و شب طلایی : شب ملودراماتیکنقد فیلم های جشنواره فجر |ملاقات خصوصی و ماهان: دو فیلم با یک بلیطنقد فیلم های جشنواره فجر | "برف آخر" بیش از حرف به تصویر اتکا دارد / "لایههای دروغ" جایی در ایدئولوژی فجر نداردنقد فیلم های جشنواره فجر | نگاهی به فیلم "علفزار" ؛ بازپرس وارد میشودانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: مسعود کیمیایی فیلم های جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر مسعود کیمیایی فیلم های جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر فیلم های جشنواره فجر ضد قهرمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۸۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۵۰۰ میلیارد تومان به پروژههای راهداری در استان بوشهر تخصیص یافت
ایسنا/بوشهر استاندار بوشهر گفت: با انعقاد تفاهم نامه بین استانداری بوشهر و سازمان راهداری کشور، ۲۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه های راهداری در استان بوشهر تخصیص یافت.
احمد محمدی زاده امروز چهارشنبه در حاشیه انعقاد تفاهم نامه بین استانداری بوشهر و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اظهار داشت: این تفاهم نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی به منظور تامین منابع مالی طرح های اولویت دار راهداری استان و رفع نقاط حادثه خیز در استان بوشهر بین استانداری و سازمان راهداری کشور منعقد شده است.
وی بیان کرد: رفع نقاط پرحادثه، لکه گیری روکش راه های شریانی و کریدوری، لکه گیری و روکش راه های اصلی و فرعی و روستایی، بهسازی و نگهداری ابنیه فنی و پلهای بزرگ، احداث و نگهداری واحدهای راهداری، ماشین آلات و تجهیزات و تامین تجهیزات ایمنی راههای استان از جمله مهمترین مواردی است که با این اعتبار، اجرا می شوند.
استاندار بوشهر با بیان اینکه ۱۶ طرح و پروژه راهداری مشمول این تفاهم نامه هستند، خاطر نشان کرد: بهسازی محور نمازگاه- تنگارم، لکه گیری و روکش محور دیلم- بهبهان و تکمیل واریانت گردنه عامری، فاز اول بهسازی و تعریض محور شیف- گناوه به طول ۲۰ کیلومتر، احداث و بهسازی پل دورودگاه و بهسازی و تعریض محور دلوار - محمدعامری از جمله این طرح ها هستند.
محمدی زاده تصریح کرد: رفع ۵ نقطه پرتردد و حادثه خیز استان، احداث پل گشویی گناوه، لکه گیری و روکش راه های اصلی و تامین قیر راه های فرعی و روستایی،بهسازی و تعریض محور بندرریگ- گناوه به طول ۱۲ کیلومتر، بهسازی محور جم- سیراف و بهسازی تعریض محور شُنبه- ناصری نیز از دیگر پروژههای این تفاهم نامه هستند.
وی ابراز داشت: ۴۰ درصد اعتبار لازم توسط استانداری بوشهر در دوره یکساله(۱۴۰۳) و ۶۰ درصد اعتبار لازم نیز توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در دوره یکساله(۱۴۰۳) تامین و ابلاغ می شود.
انتهای پیام