Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - آمار شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران تا پایان ماه دسامبر ۲۰۲۱ برای اولین بار به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است که در سه سال گذشته بالاترین رقم است.

بر اساس برآورد‌های مشاوران و تحلیلگران صنعت نفت، ایران در سال ۲۰۲۱ با وجود تحریم‌ها توانست صادرات خود را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صادرات بسیار کمتر از ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز است که قبل از اعمال مجدد تحریم‌ها صادر می‌شد.

بر اساس این آمار‌ها عمده صادرات نفت ایران به چین بوده است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی ماه‌های گذشته رایزنی‌هایی را با دولت چین انجام داده است تا از صادرات نفت ایران به چین جلوگیری کند، اما علیه افراد و شرکت‌های چینی تحریم‌هایی را اعمال نکرده است. پکن از واشنگتن خواسته است که تحریم‌های ایران را که چین با آن مخالف است، لغو کند.

صادرات نفت ایران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم‌ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمد‌های مرتبط با آن علیه دولت ایران بازگرداند، محدود شده است.

با روی کار آمدن دولت بایدن مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای آغاز شد. مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای نیزروز سه شنبه از سر گرفته شد. ایران در جریان این دور از گفتگو‌ها بر موضع خود مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها تأکید و اعلام کرده است که توافق جدیدی را نمی‌پذیرد یا تعهدی بیش از آنچه در قالب اصلی برجام آمده است، نخواهد پذیرفت.

مقامات غربی بار‌ها اعلام کرده‌اند که مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران وارد مراحل نهایی خود شده و دور هشتم مذاکرات دور نهایی خواهد بود. خبرگزاری سی ان ان نیز به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به کنگره گفته است طی هفته‌های آینده تکلیف توافق با ایران مشخص می‌شود. گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد، ایران می‌تواند فروش آزاد نفت را از سر بگیرد.

در همین حال، بهای نفت خام به تبعیت از برخی بحران‌های سیاسی از جمله افزایش تنش میان روسیه و اوکراین و نیز بخش‌هایی از خاورمیانه به بالاترین سطح طی ۸ سال گذشته رسید که تاثیر خود را علاوه بر نفت‌های شاخص بین المللی بر افزایش قیمت نفت ایران و اوپک نیز گذاشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات نفت نفت ایران سازمان اوپک صادرات نفت ایران توافق هسته ای تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۰۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را به صورت موقت کاهش داده است.

بنابراین، خزانه داری ایالات متحده اجازه معامله نفت، گاز و الوار با بانک‌های روسیه را صادر کرده است.

 این تصمیم موقت است و تا ۱ نوامبر ۲۰۲۴ معتبر است با این حال، احتمال تمدید آن وجود دارد.

کاهش تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه شامل بانک دولتی توسعه و امور اقتصادی خارجی، شرکت سهامی عام اوتکریتی، شرکت سهامی ساوکومبانک، سبربانک روسیه، بانک وی تی بی سهامی عام، آلفابانک، روسبانک سهامی عام، بانک زنیت، بانک سن پترزبورگ و بانک مرکزی فدراسیون روسیه می‌شود.

وزیر انرژی آمریکا اخیرا اعلام کرد دولت جو بایدن احتمال اعمال تحریم علیه کشور‌هایی که نفت روسیه را در بحبوحه جنگ اوکراین می‌خرند، منتفی ندانسته است، ولی درباره تاثیر این اقدام روی بازار‌های نفت دقت دارد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا همراه با انگلیس و کانادا ممنوعیت‌هایی درباره خرید نفت روسیه اعمال کرده اند، ولی واشنگتن تحریم‌های ثانویه علیه کشور‌هایی وضع نکرده است که نفت مسکو را می‌خرند. این مدل تحریم اقدامی است که آمریکا علیه کشور‌هایی که نفت از ایران می‌خرند، اتخاذ کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد