فیلمی که «پدیده» جشنواره چهلم شد/ چه کسی «سیمرغ مردمی» را کشت؟
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۵۰۶۷۹
خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر میپردازد. هر روز میتوانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور، در تازهترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز جمعه ۲۲ بهمنماه و همزمان با روز برگزاری آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر، با دوازدهمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گزارش ویدئویی خبرگزاری مهر از یازدهمین روز برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر را اینجا تماشا کنید.
چهره روز؛ مسعود نقاشزاده
از همان ابتدا یکی از غیرمنتظرهترین گزینههایی بود که برای دبیری جشنواره فیلم فجر از سوی رئیس سازمان سینمایی معرفی شد؛ در قیاس با دبیران جشنواره فجر در سیونه دوره گذشته مسعود نقاشزاده یکی از گزینههای کمتر شناختهشده بود که انتظار میرفت دورهای پرچالش را هم پیش روی خود داشته باشد.
ابتلا به بیماری کرونا آن هم کمتر از یک هفته مانده به آغاز جشنواره، این چالش را به اوج خود رساند تا نقاشزاده امکان همراهی فیزیکی با جشنواره چهلم در روزهای ابتدایی را نداشته باشد و محمد حمیدیمقدم بهعنوان جانشین، پیگیری امور اجرایی «خانه جشنواره» را برعهده بگیرد.
در میانه راه برگزاری اما دبیر جشنواره از قرنطینه خارج شد و با حضور در یک نشست رسانهای به برخی ابهامات و حواشی جشنواره پاسخ گفت. نقاشزاده که صراحتاً از فرصت اندک خود برای ساماندهی امور جشنواره بر مبنای ایدهآلهای خود گفت، تأکید کرد: «باورم این است که از پایان جشنواره چهلم تدبیر لازم برای جشنواره بعدی باید آغاز شود و این دبیرخانه دایمی باشد. آنچه که در این دوره بنا داشتیم دنبال کنیم قانون مداری و استانداردسازی رویهها بود که آن را از آئیننامه آغاز کردیم. این موضوع باید بنیادی باشد تا سالهای بعد فقط تغییرات جزیی باشد. ما نیازمند به چارچوب اولیه پایدار هستیم که باید در آیین نامه مشخص شود و یک سری جزییات تغییر پیدا کند.»
نقاشزاده هرچند در این سخنان نگاه به آینده دارد و در همین نشست خبری درباره احتمال دبیری خود در جشنواره چهل و یکم را موکول به مذاکرات بعد از برگزاری آیین اختتامیه این دوره دانست، باید دید آیا کارنامه او از نگاه مدیریت کلان سازمان سینمایی تا چه اندازه همراه با توفیق بوده و آیا میتواند تبدیل به یکی از دبیران چند دورهای «فجر» شود؟
تصمیمگیری روز گذشته مسعود نقاشزاده برای حذف یکی از مهمترین سیمرغهای جشنواره فیلم فجر، بیتردید یکی از مهمترین و جسورانهترین تصمیمات او در مقام دبیری جشنواره فجر محسوب میشود. تصمیمی که برخی با توجه به تکرار حواشی و ابهامات پیرامون اهدای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم در دورههای اخیر جشنواره، آن را شجاعانه و ضروری توصیف کردند و برخی هم با انتقاد از تأخیر در واکنش به این حواشی، اتخاذ آن را پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن دانستند.
امشب و در آیین اختتامیه مسعود نقاشزاده به سنت دیگر دبیران فجر، به ارائه گزارشی از عملکرد خود خواهد پرداخت، باید دید او مهمترین دستاوردهای خود در دبیری جشنواره چهلم فجر را چه میداند.
حاشیه روز؛ انصراف فیلم محبوب مخاطبان
«نظر به عدم توجه به آرا مردمی در جشنواره فجر و حذف آن و از طرفی با عنایت به اینکه به زعم این حقیر این تصمیم اثر وضعی بر سینمای ایران دارد، ضمن سپاس از حضرت عالی و همکارانتان، به این وسیله اعلام میدارم که فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی آقای امید شمس و تهیهکنندگی اینجانب را از داوری جشنواره خارج نمایید و در هیچیک از بخشها داوری نشود، ان شاالله که جوابی برای حق الناسی که ضایع شد داشته باشید» این بخشی از نامه امیر بنان تهیهکننده فیلم «ملاقات خصوصی» خطاب به مسعود نقاشزاده است. نامهای که شب گذشته و ساعتی مانده به انتشار فهرست نهایی نامزدها از سوی هیأت داوران در فضای مجازی منتشر شد.
امیر بنان که پیشتر و در واکنش به حذف سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره، در گفتگو با خبرگزاری مهر این تصمیم را موجب آسیب به شأن مردمی جشنواره فجر و لطمه به آبروی سینمای ایران توصیف کرده بود، در ادامه تصمیم گرفت با انصراف از داوری فیلمش در این دوره، اعتراض خود و عواملش را بهصورت عملی اعلام کند.
ملاقات خصوصیفیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» که اولین ساخته سینمایی امید شمس محسوب میشود، از موفقترین فیلمهای این دوره از جشنواره در برقراری ارتباط با مخاطبان بود و هم از منظر تعداد بلیت فروخته شده جزو آثار پرمخاطب بود و هم در فرآیند ثبت آرای مردمی توانست تا یک روز مانده به برگزاری آیین اختتامیه صدرنشینی خود را در جدول آرای مردمی حفظ کند. به این ترتیب این فیلم جدیترین شانس را برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره داشت و به همین دلیل تصمیم به حذف این سیمرغ با واکنش تند تهیهکننده آن مواجه شد.
«ملاقات خصوصی» در حالی از داوری در بخشهای مختلف انصراف داد که براساس فهرست نهایی نامزدها که شامگاه دیشب منتشر شد، این فیلم تنها در دو بخش «بهترین بازیگر نقش مکمل مرد» و «بهترین فیلم اول» نامزد شده بود.
هرچند مسعود نقاشزاده اعلام کرد «به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار، و جلوگیری از ضایع شدن کوچکترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت.» اما به نظر میرسد این تصمیم نیاز به شفافسازی بیشتر دارد؛ هنوز مشخص نیست آیا ابهام بهوجود آمده در فرآیند ثبت آرای مردمی این دوره محصول وقوع یک تخلف است و یا صرفاً یک اشتباه فنی اعتبار این آرا را خدشهدار کرده است؟ مقصر اصلی در حذف مهمترین سیمرغ جشنواره چهلم از ترکیب جوایز این رویداد کیست؟
نکته روز؛ از «اکران» چه خبر؟
حضور در جشنواره فیلم فجر، در دورههای دورتر و در دهه ۶۰ یکی از شروط لازم برای ورود فیلمها به چرخه اکران عمومی بود؛ به این معنا که تنها فیلمهایی شانس اکران عمومی در طول سال را داشتند که میتوانستند خود را به ویترین جشنواره فجر برسانند و در این رویداد مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرد.
جشنواره فجر دیگر سالهاست که چنین جایگاهی ندارد و واقعیت این است که فیلمهای صدرنشین گیشه و آثاری که جریان اصلی اکران عمومی سینماها در طول سال را تشکیل میدهند، غالباً حضوری در جشنواره فیلم فجر نداشتهاند و اتفاقاً برخی عدم حضور فیلمشان در جشنواره را تضمینی برای فروش بهتر و بیشتر در گیشه قلمداد میکنند!
با این همه اما هنوز هم جشنواره فیلم فجر مهمترین ویترین برای ارزیابی وضعیت یکساله سینمای ایران محسوب میشود.
سینمای ایران نزدیک به دو سال است که با بحران کرونا دست و پنجه نرم میکند و چرخه اکران عمومی بیشترین آسیب را از این رویارویی دیده است. به همین دلیل هم صف طویلی از فیلمهای آماده اکران پشت درهای سینماها به انتظار ایستادهاند تا مگر با فروکش کردن بحران و تضمین حداقلی برای توفیق در گیشه، بتوانند روانه پرده سینماها شوند.
حالا و با برگزاری جشنواره چهلم در حالی ۲۲ فیلم دیگر به صف اکران عمومی اضافه شدند که هنوز بخش قابل توجهی از فیلمهای جشنواره فجر در دورههای سیوهشتم و سیونهم در انتظار تعیین تکلیف برای اکران عمومی هستند.
فارغ از این نکته اما در یک نگاه کلی باید اعتراف کرد که بیش از نیمی از فیلمهای حاضر در جشنواره امسال، حداقل ویژگیهای لازم برای برقراری ارتباط با مخاطب را ندارد و بعید است در صورت عادی شدن شرایط هم سینماداران تمایلی به میزبانی از آنها در اکران عمومی داشته باشند.
فیلم روز؛ موقعیت مهدی
حالا دیگر با قطعیت میتوان آن را «پدیده» جشنواره چهلم نامید؛ هادی حجازیفر که در نیمه دوم دهه ۹۰ و در قامت بازیگر، تبدیل به یکی از چهرههای محبوب و کنجکاویبرانگیز برای مخاطبان جشنواره فیلم فجر شده بود و هر بار با نقشآفرینیهای خود حضوری تحسینبرانگیز را در این رویداد تجربه میکرد، حالا و با اولین حضور خود در قامت کارگردان، شگفتیساز شد و توانست رکورد بیشترین نامزدی در بخشهای مختلف آرای هیأت داوران را به نام فیلم اول خود ثبت کند.
«موقعیت مهدی» که براساس جدول آرای مردمی جشنواره از فیلمهای محبوب مخاطبان در این دوره هم بود و همزمان مورد استقبال اصحاب رسانه و منتقدان قرار گرفت، در ارزیابی داوران جشنواره چهلم هم بیشترین بخت را برای شکار سیمرغهای این دوره از جشنواره دارد.
اولین ساخته سینمایی هادی حجازیفر براساس آرای هیأت داوران جشنواره چهلم در بخشهای بهترین جلوههای ویژه میدانی، بهترین چهرهپردازی، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، بهترین فیلمبرداری، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم اول، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شایسته نامزدی شناخته شده و در این ۱۴ بخش شانس شکار سیمرغ را در آیین اختتامیه این دوره دارد.
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» روایت هادی حجازیفر از زندگی و شهادت حمید و مهدی باکری است؛ فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس که پیکرشان هنوز هم به خانه بازنگشته است. روایت دراماتیک، شخصیتپردازی تأثیرگذار و کارگردانی متبحرانه در راستای خلق فضاهای پرالتهاب جنگ، از اصلیترین برگبرندههای این فیلم سینمایی است.
کد خبر 5422214منبع: مهر
کلیدواژه: چهلمین جشنواره فیلم فجر فیلم موقعیت مهدی چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره تئاتر فجر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر تئاتر ایران جشنواره موسیقی فجر هنرمندان تئاتر هادی حجازی فر فیلم موقعیت مهدی حسین مسافر آستانه دهه فجر موسیقی ایرانی سرود برج میلاد جشنواره فیلم فجر مسعود نقاش زاده آیین اختتامیه ملاقات خصوصی جشنواره چهلم سینمای ایران بهترین فیلم جشنواره فجر اکران عمومی آرای مردمی ترین فیلم بخش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۰۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خبر داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی در نخستین محفل شعر ارادت رضوی که در هویزه برگزار شد، اظهار داشت: در استان خوزستان 14 دوره جشنواره شعر رضوی برگزار شده و جشنواره امروز پا گرفته و به جشنواره نامدار و شناسنامهداری تبدیل شده که در سراسر کشور اهالی شعر، فرهنگ و ادب در وزارت ارشاد و دیگر وزارتها و دستگاهها همه آن را به این نام میشناسند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه این استان دروازه ورود تشیع به کشور و قدمگاه آقا امام رضا (ع) است، عنوان کرد: همه شهرهای خوزستان معطر به عطر آقا امام رضا (ع) است به همین دلیل سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم که با توجه به ظرفیت عظیم و بزرگی که در شعر و ادب استان خوزستان به ویژه در بخش شعر عربی وجود دارد، چرا صرفاً یک یا دو شهر میزبان باشند.
منادی ادامه داد: اگر در استان خوزستان بتوانیم موضوع شعر عربی، ادب و فرهنگ شیعی و ولایی را با زبان عربی منتقل و مطرح کنیم و آنطور که باید خدمتگزاری و شکوفایی انجام شود، آنگاه میتواند دریچهای برای ارتباط با کل جهان اسلام و دنیای اسلام باشد.
وی افزود: امروز شاهدیم در دورهای که ایران اسلامی به دلیل فرهنگ حسینی و رضوی که در میان مردمش وجود دارد، مقابل رژیم غاصب صهیونیست میایستد و به او سیلی تاریخی میزند، لذا این مسئله یک مسئله هویتی است که باید سر دست گرفته و آن را مطرح کنیم تا جوانهای ما دچار خود کم بینی یا اندیشههای انحرافی نشوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: جوانهای ما باید متوجه باشند که قدرت، هویت و آن فرهنگی که آنها را در دنیا سربلند و عزتمند میکند کدام فرهنگ، تاریخ و هویت است و این هویت ولایی را داشته باشیم که اگر رشد پیدا کرد و شکوفا شد، دریچهای ارزشمند برای گفتوگو با جهان اسلام خواهد بود.
منادی گفت: نگاه ملتها و مردم مسلمان در سراسر کشورهای اسلامی قبل و بعد از عملیات وعده صادق را که بررسی کنید، مشاهده میکنید که ایستادگی در مقابل ظلم و فساد مربوط به فرهنگ حسینی و رضوی است که ما مردم خوزستان افتخار داریم بگوییم این استان قدمگاه آقا امام رضا (ع) است.
وی بیان کرد: امسال همچون سال گذشته، روند جدید جشنواره شعر رضوی در حال اجراست به این صورت که اغلب شهرستانهای خوزستان به نوعی میزبان جشنواره بینالمللی شعر رضوی باشند تا بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که از ادب، فرهنگ، شعر، محصولات فرهنگی و هویتی در شهرهای و برنامههای مختلفی را استفاده کنیم.
انتهای پیام/