Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ایران دومین دارنده منابع گازی دنیاست و به همین دلیل گاز طبیعی به عنوان محور توسعه در کشور قرار گرفته است.البته گازرسانی به شهرها و روستاها علاوه بر اینکه باعث ظهور صنایع تولیدی و کارخانه‌ها می‌شود، یک رفاه عمومی نامحسوس نیز برای مردم ایران ایجاد کرده است.

بررسی روند گازرسانی به شهرها و روستاها بعد از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که توسعه شبکه گاز یکی از اولویت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده است، نعمتی که باوجود برخورداری از آن باید در استفاده بهینه و حفظ آن برای نسل‌های آینده کوشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*تعداد شهرهای گازرسانی شده از 9 به 1216 شهر افزایش یافت

تصویر یک، درصد پوشش گازرسانی به شهرها بعد از انقلاب اسلامی را طبق اطلاعات شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد. در ابتدای انقلاب تعداد کل شهرهای گازرسانی شده 9 شهر بود، ولی الان این عدد به 1216 شهر رسیده است. همچنین درصد پوشش گازرسانی به خانوارهای شهری نیز از 30 درصد به تقریبا 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

تصویر 1- گازرسانی به شهرها (درصد پوشش جمعیت شهری)

*گازرسانی به روستاها از صفر به 85 درصد جمعیت روستایی رسید

اما شاید تغییر رویکرد نظام سیاسی ایران با وقوع انقلاب اسلامی را بتوان در موضوع گازرسانی به روستاها مشاهده کرد. طبق تصویر 2، قبل از انقلاب تعداد روستاهای گازرسانی شده تنها 3 روستا بوده است ولی در حال حاضر این عدد به 34884 روستا رسیده است. به بیان دیگر درصد پوشش خانوارهای روستایی به شبکه گاز تقریبا صفر درصد بوده است و هم‌اکنون به 85 درصد رسیده است.

گازرسانی گسترده به روستاها در 43 سال گذشته یکی از گام‌های بزرگ ایران برای توسعه رفاه عمومی و کاهش فاصله طبقاتی در کشور بوده است. طبق تصویر 2 نهضت گازرسانی به روستا از دولت نهم روندی صعودی گرفته است و در دولت تدبیر و امید نیز این روند ادامه پیدا کرده است.

تصویر 2- گازرسانی به روستاها (درصد پوشش جمعیت روستایی)

*95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار گرفته‌اند

تصویر 3 درصد پوشش کل خانوارهای کشور اعم از شهری و روستایی را نشان می‌دهد. قبل از انقلاب 20 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز بهره‌مند بودند ولی هم‌اکنون 95 درصد جمعیت از گاز خانگی استفاده می‌کنند.

تصویر 3- گازرسانی در کشور (درصد پوشش جمعیت ایران)

*درصد تحت پوشش شبکه گاز ایران از روسیه هم بیشتر است

البته شاید این شائبه پیش بیاید که مقایسه قبل و بعد از انقلاب در حوزه گازرسانی به شهرها و روستاها مقایسه درستی نیست، اما در حال حاضر در مقیاس جهانی نیز ایران صاحب پیچیده‌ترین شبکه گازرسانی دنیاست و هیچ کشوری در دنیا نیست که 95 درصد از جمعیت آن تحت چنین رفاهی ناشی از گازرسانی قرار گرفته باشند.  

تصویر 4 درصد پوشش شبکه گاز در ایران و سایر کشورها را نشان می‌دهد. درصد پوشش شبکه گاز ایران حتی از روسیه بزرگترین دارنده منابع گازی دنیا نیز بیشتر است. درصد تحت پوشش شبکه گاز در کشور روسیه حدود 70 درصد ولی در ایران 95 درصد است.

تصویر 4

*ایران دارنده پیچیده‌ترین شبکه گازرسانی دنیا

در تصویر 5 شبکه گاز ایران قبل و بعد از انقلاب نشان داده شده است. طول خطوط لوله گاز سراسری بعد از انقلاب 26 برابر شده است. مجموع طول خطوط گاز طبیعی قبل از انقلاب 1.5 هزار کیلومتر بوده است، اما الان این عدد به 38 هزار کیلومتر رسیده است.

همچنین تا بهمن 1357 مجموع ایستگاه‌های تقویت فشار در ایران 14 ایستگاه بوده است که این عدد هم‌اکنون به 88 ایستگاه افزایش یافته است. در حال حاضر ایران پیچیده‌ترین شبکه گازرسانی دنیا را در اختیار دارد.

تصویر 5- شبکه گازرسانی ایران قبل و بعد از انقلاب

*نهضت گازرسانی در کشور ادامه دارد

با وجود شرایط مناسب ایران در گازرسانی به شهرها و روستاها، اما همچنان نهضت گازرسانی ادامه‌دار است به‌گونه‌ای که چهارشنبه هفته جاری آیین گشایش و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی وزارت نفت با حضور رئیس‌جمهوری و از طریق ویدیو کنفرانس در محل افتتاح تأسیسات تقویت‌فشار گاز ارسنجان برگزار شد.

در این مراسم مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید این شرکت، ظرفیت روزانه انتقال گاز کشور ۱۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت و به نظر می‌رسد توسعه رفاه عمومی گاز در حال تکمیل شدن نهایی است.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز با اشاره به دستاوردهای انقلاب در گازرسانی گفت: با رویکرد جهادی دولت سیزدهم، گازرسانی به همه شهرها و روستاهای کشور تا دو سال آینده تکمیل و پرونده گازرسانی بسته می‌شود. تاکنون بیش از ۹۸ درصد از شهرهای کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند و کار گازرسانی به حدود ۹۰ درصد از روستاهای کشور نیز تکمیل شده است.

هر چند به هر کار خوبی می‌توان از زوایای مختلف ایراداتی را نیز وارد دانست، اما این حقیقت که هم‌اکنون گاز به عنوان یک رفاه عمومی در سراسر کشور توسعه پیدا کرده و مردم کشور از این نعمت برخوردار هستند، موضوعی است که هر فرد منصفی به آن اذعان می‌کند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: انقلاب گازرسانی روستاها شبکه گاز درصد پوشش گاز ایران توسعه شبکه گازرسانی گازرسانی به شهرها و روستاها شبکه گازرسانی پوشش شبکه گاز بعد از انقلاب نشان می دهد رفاه عمومی درصد جمعیت گاز ایران درصد پوشش ترین شبکه هم اکنون 95 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۰۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا محمدی فشارکی در مراسم روز شوراها ضمن تبریک روز ملی شوراها به نسخه مردم سالاری دینی امام راحل اشاره کرد و گفت: مصادیق این مردم سالاری را امروز در اصل هفتم قانون اساسی در بدست گرفتن امور مدیریت شهر توسط شوراها را به نمایندگی از مردم شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم شوراهای اسلامی شهرها و روستاها امانت‌دار خوبی در رفع نیازهای مردم براساس قانون باشند، گفت: امروز شوراها مأموریت سنگینی را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی به عهده دارند.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان با بیان اینکه در عرصه امنیتی باید حد و مرزهایی داشته باشیم، تصریح کرد: وظیفه شوراها در عرصه امنیتی نیاز به نگاه جامع و اشراف کامل در این عرصه است.

محمدی فشارکی با بیان اینکه نباید نگاه‌ها در شوراها صرفاً عمرانی، سیاسی و فرهنگی گرفته باشد و لو اینکه نمره ۲۰ را گرفته در این عرصه‌ها گرفته باشند، گفت: مردم امروز از شوراهایشان در شرایط بد اقتصادی و معیشتی توقع دارند نگاه خود اتکایی و پایداری به روستاهایشان داشته باشند تا مهاجرت از روستا کمتر و بر عکس برجمعیت روستا روز بروز افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه روستاها باید محیطی آرام بخش برای عموم مردم باشد تصریح کرد: شوراها در خدمت رسانی به مردم روستا باید در تراز نظام و انقلاب باشند.

کد خبر 6092202

دیگر خبرها

  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز