Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@23:28:36 GMT

پروژه جدید آمریکا برای تلافی شکست در بحران سوریه

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۵۰۹۵۳

پروژه جدید آمریکا برای تلافی شکست در بحران سوریه

به گزارش الف، بعد از شکست توطئه جنگ جهانی تروریسم علیه سوریه که به سرکردگی مستقیم آمریکا و با بودجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سال 2011 آغاز شد، هنوز هم تلاش‌های واشنگتن برای تحقق هدف خود در این پروژه که «براندازی نظام سوریه» بود متوقف نشده است.

در جنگی که نزدیک به یک دهه طول کشید و تبعات آن هنوز هم نه تنها در سوریه بلکه کل منطقه دیده می‌شود و مقدمه ورود داعش به عراق نیز بود، آمریکا در کنار هم‌پیمانان عربی و غربی خود با به راه انداختن سناریو شورش‌های داخلی، بحرانی فاجعه‌بار در سوریه به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه خسارت‌های زیادی در جریان این جنگ به سوریه وارد شد و هنوز هم نزدیک به 30 درصد اراضی سوریه و به ویژه مناطق شمال شرقی این کشور در اشغال نیروهای آمریکایی و متحدان آنهاست؛ اما دولت دمشق توانست با کمک هم‌پیمانان خود از جمله ایران و روسیه درصد بالایی از مناطق سوریه را از شر تکفیری‌ها آزاد کند.

اما این پایان کار نبود و بعد از اینکه هدف آمریکا در سوریه با ابزار تروریسم محقق نشد، محاصره خفقان‌آور خود را علیه این کشور آغاز کرد. ناگفته نماند که این محاصره و تحریم‌های ناعادلانه آمریکا هرچند که بر بحران اقتصادی و معیشتی سوری‌ها دامن زد اما در عین حال موجب رشد روند خودکفایی این کشور و تقویت ائتلاف آن با محور مقاومت شد.

با این وجود آمریکا هنوز امیدوار است از تبعات این محاصره و شرایط وخیم معیشتی شهروندان سوری در راستای براندازی نظام سوریه سوءاستفاده کند. در همین زمینه اخیرا نشانه‌هایی درباره سناریو جدید آمریکا برای آشوب‌آفرینی در سوریه و تکرار حوادث سال 2011 آشکار شده است.

اخیرا سرویس اطلاعاتی مسکو در تحقیقات خود متوجه شد که ایالات متحده کمپینی برای تحریک گروه‌های مخالف نظام سوریه و متحد کردن همه آنها به راه انداخته و در صدد فریب مردم و سرازیر کردن آنها به خیابان‌هاست تا به بهانه مشکلات معیشتی دست به شورش بزنند.

در تاریخ شنبه 5 فوریه 2022 نیز گروهی از مخالفان سوری به رهبری «ریاض حجاب» نخست‌وزیر فراری این کشور که توسط بشار اسد برکنار شده بود، کنفرانسی تشکیل دادند که به مدت 2 روز ادامه داشت. برخی اطلاعات حاکی از وجود طرحی از جانب آمریکا برای متحد کردن این معارضان جهت اجرای برنامه واشنگتن در سوریه است.

این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که چند ماه قبل یک شبکه وابسته به معارضان سوریه گزارش داد که دولت آمریکا تصمیم گرفته در سال 2022 گروه‌های مخالفان سوریه را احیا و آنها را برای اجرای هر برنامه‌ای جهت براندازی نظام سوریه آماده کند.

 از طرف دیگر بعد از اعلام خبر کشته شدن «ابو ابراهیم القرشی» سرکرده داعش که وزارت دفاع آمریکا ادعا می‌کند در جریان عملیات نیروهای ایالات متحده در ادلب سوریه به قتل رسید،  برخی تحلیلگران به سناریو قتل «ابوبکر البغدادی» سرکرده سابق داعش و همچنین «اسامه بن لادن» سرکرده القاعده اشاره می‌کنند.

بر این اساس همانطور که آمریکا با اعلام خبر کشته شدن بن لادن و البغدادی مدعی شد در جنگ واقعی با تروریسم قرار گرفته و قصد ریشه کردن کردن آن را دارد، اکنون نیز با تکرار همین سناریو درباره ابوابراهیم القرشی قصد دارد پوششی برای ادامه همکاری خود با گروه‌های تروریستی در منطقه و به شکل ویژه در سوریه ایجاد کند.

در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا می‌تواند شکست خود در بحران 2011 سوریه را جبران کند و آیا بستر لازم برای احیای گروه‌های افراطی در این کشور فراهم شده است، باید گفت که شرایط کنونیِ حاکم بر سوریه با وضعیت نابسامان این کشور در دهه گذشته که موجب شد آشوب‌گران زمینه را برای ورود تروریست‌ها به مناطق مختلف سوریه فراهم کنند متفاوت است.

در وهله نخست روشن است که محور مقاومت نقش اصلی را در نجات سوریه از چنگال تروریسم ایفا کرد و ارتش عربی سوریه به لطف تقویت اتحاد خود با این محور منسجم‌تر از هر زمانی شده است. علاوه بر آن محور مقاومت با تجربه‌ای که در جریان این بحران فاجعه‌بار به دست آورد هرگز اجازه تکرار چنین توطئه‌ای را نخواهد داد؛ همانطور که طی همه این سالها مانع گسترش تروریسم در منطقه شده است.

از طرف دیگر همانطور که اشاره شد کشورهای عربی یکی از بزرگترین حامیان پروژه تروریسم در سوریه بودند و بودجه مالی و تسلیحات گروه‌های تکفیری و افراطی را تامین می‌کردند. اما اکنون همین کشورها به دنبال احیای روابط خود با سوریه و بازگرداندن این کشور به اتحادیه عرب هستند.

البته این تغییر رویکرد کشورهای عربی در قبال سوریه به حسن نیت این کشورها برنمی‌گردد بلکه مربوط به ناامیدی آنها از سقوط نظام سوریه مربوط می‌شود. درواقع شیخ نشینان خلیج فارس می‌بینند که بعد از 10 سال خدمت به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نابودی نظام دمشق، اکنون چیزی نصیب آنها نشده است. علاوه بر آن غلبه دولت سوریه با کمک محور مقاومت بر ده‌ها گروه تروریستی به ویژه داعش و بازپس گیری بیش از 70 درصد از اراضی سوریه بیانگر آن است که حتی اگر آمریکا قصدی هم برای آشوب و بحران در سوریه داشته باشد، دیگر سناریو 2011 تکرار نمی‌شود و این پروژه در نطفه خفه خواهد شد. 

منبع: الف

کلیدواژه: محور مقاومت نظام سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۰۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • شکست ذوب‌آهن در فولادشهر، بحران در خانه جدی‌تر از همیشه
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • ترور برای بقا
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست