Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد میرزایی در مورد تاثیر رفع تحریم‌های مالی و بانکی بر کاهش هزینه‌های صادراتی، اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی، بحثی به نام هزینه‌های مبادلاتی (Transaction Cost) وجود دارد که مربوط به هزینه‌های مستقیم تولید کالا نمی‌شود، بلکه مفهوم آن به صورت عام، ناظر بر هزینه‌های ناشی از مبادله و سامان دادن به فرآیند آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این راستا برقراری تحریم‌ها را می‌توان به عنوان یک منشاء برای افزایش هزینه‌های مبادلاتی قلمداد کرد. با فرض آنکه تحریم‌ها به صورت عملیاتی کاهش یابد و بحث‌های روانی برای افزایش هزینۀ تبادل اقتصادی با ایران توسط کشورهای تحریم کننده صورت نپذیرد، هزینۀ مبادلات کشورهای خارجی با ایران کاهش خواهد یافت و مبادلات مالی از طریق مجاری رسمی و با هزینۀ کمتری انجام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شاخص‌های عملکرد نظام بانکی در حوزۀ مقوله‌های مرتبط با ریسک، چندان مطلوب و استاندارد نیست. همچنین نحوۀ تهیه صورت‌های مالی در ترازنامۀ بانک‌ها نیز در سطح مطلوبی قرار ندارد. آنچه که برای بانک‌های خارجی برای تبادل با بانک‌های داخلی بسیار حائز اهمیت است، مربوط به استانداردسازی وضعیت سیستم بانکی در زمینه‌های مختلف است. در غیر این صورت انجام مبادله منجر به ایجاد ریسک برای بانک‌های خارجی می‌شود.

میرزایی اظهار کرد: کاهش هزینه‌های تولید صنایع به میزان واردات بستگی دارد، از سوی دیگر نیز هزینۀ وارداتی به طور کلی تحت تاثیر دو عامل مهم قرار دارد نخست نرخ ارز و واردات نهاده‌های تولیدی (از قبیل تکنولوژی، مواد خام) به نحوی که اگر رفع و کاهش تحریم‌ها بتواند بر کاهش نرخ ارز تاثیر بگذارد، هزینۀ ریالی هر واحد واردات نیز کاهش خواهد یافت و این به معنای افزایش حاشیۀ سود صنایع تولیدی خواهد بود.

وی تاکید کرد: در صورتی که برخی معافیت‌های تحریمی برای تامین قطعات و نهاده‌های تولیدی نیز برقرار شود، زمینۀ رونق خطوط تولیدی فراهم می‌شود، با این حال در مورد افزایش تولید، افزایش فروش و افزایش صادرات بنگاه‌ها باید تامل کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: فرآیند تولید علاوه برآنکه تا حدودی از بحث تحریم ها تاثیر می پذیرد، اما به طور عمده تحت تاثیر فضای کسب و کار داخلی قرار دارد. به نظر می‌رسد تا زمانی که فضای کسب و کار داخلی بهبود نیابد و نااطمینانی در متغیرهای کلان اقتصادی کاهش نیابد، تولیدکننده و سرمایه‌گذار چندان رغبتی برای گسترش سرمایه‌گذاری و جهش تولید نخواهند داشت.

میرزایی تاکید کرد: از جمله مهم ترین عوامل در این زمینه باید به تعدد قوانین و مقررات، نظام تامین مالی ناسالم، پیچیدگی اخذ مجوز برای کسب و کار جدید، فقدان تدوین و پایبندی کامل به حقوق مالکیت و به ویژه جهش‌های پی در پی نرخ ارز و تضعیف مکرر ارزش پول ملی اشاره کرد.

وی بیان کرد: در صورتی که این موارد حل شوند، کشور می‌تواند شاهد رشد تولید باشد، البته رفع تحریم‌ها بر رشد صادرات نیز موثر خواهد بود، لیکن باید دقت شود که پیش از صادرات، لازم است محصولی تولید شود که بتوان آن را صادر کرد و این مهم، در گروی بهبود وضعیت داخلی اقتصاد است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تاثیر رفع تحریم‌ها بر توسعۀ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنایع پتروشیمی و پالایش و خودروسازی سرمایه‌گذاری و توسعۀ آن، پدیده‌ای چند وجهی است که تحریم را میتوان یکی از مولفه های موثر بر آن دانست.

میرزایی گفت: تا زمانی که اقدامات اصلاحی در بهبود داخلی فضای کسب و کار و کاهش نااطمینانی‌های متغیرهای کلان اقتصاد صورت نپذیرد، رفع تحریم‌ها نمی‌تواند به تنهایی بر رشد سرمایه‌گذاری داخلی موثر واقع شود.

وی بیان کرد: سرمایه گذار خارجی در شرایطی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند که اولاً کشور هدف، فضای اقتصادی مناسبی داشته باشد، به عنوان مثال در کشوری که طی یک دهه سطح قیمتها بیش از ۹ برابر شده، تولید حقیقی در سطح ثابت باقی مانده و قوانین مستحکمی برای حفظ حقوق مالکیت وجود ندارد، فضای سرمایه گذاری خارجی مساعد نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از طرفی بر حسب پیشینۀ تاریخی، احتمال آنکه توافقات میان ایران و غرب بعد از گذشت چند سال دچار فروپاشی و تزلزل شود، وجود دارد؛ از همین رو سرمایه‌گذار خارجی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت است، شاید چندان نسبت به سرمایه‌گذاری در فضای نااطمینانی رغبت نداشته باشد، به ویژه آنکه مقامات کشورهای تحریم کننده نیز در گفتار، به طور مکرر نسبت به سرمایهگذاری در ایران هشدار می‌دهند.

میرزایی گفت: تجربۀ تاریخی نیز نشان می‌دهد که در دوران نخست برجام، در حالیکه نرخ ارز درحال کاهش بود، رئیس کل وقت بانک مرکزی طی مصاحبه‌هایی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و عملا اجازۀ کاهش نرخ ارز را نداد. بنابراین تاثیر رفع تحریم بر کاهش نرخ ارز، به طور ویژه معطوف به ارادۀ سیاست‌گذاران اقتصادی کشور برای وقوع این رخداد است، کما اینکه هم اکنون نیز با ابزارهای در دسترس و مدیریت منسجم، زمینۀ کاهش نرخ ارز و رونق تولید فراهم است، اما در عمل چنین اقدامی صورت نگرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: از جمله نکات مهمی که تا حدودی می‌توان به وقوع آن با رفع تحریم‌ها امید داشت، کاهش فروش اوراق بدهی است. در صورتی که درآمدهای نفتی دولت افزایش یابد، به طور طبیعی سمت درآمدهای دولت تقویت خواهد شد و نیاز به فروش اوراق کاهش خواهد یافت که در نتیجۀ آن، از این مجرا نرخ بهره رشد نخواهد کرد، لذا می تواند تاثیرات مثبتی بر کاهش هزینۀ تامین مالی در اقتصاد و همچنین بهبود وضعیت بازارهای مالی داشته باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1129376 برچسب‌ها اقتصاد ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اقتصاد ایران کارشناس بازار سرمایه سرمایه گذاری رفع تحریم ها کاهش نرخ ارز کسب و کار بر کاهش بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۲۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما همزمان و حتی شاید ساعتی پیش از باز شدن در سالن‌های هفده‌گانه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به عنوان بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین رویداد تجاری برای معرفی توانمندی‌های صادراتی کشورمان به بازارهای جهانی، خیل عظیم بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی در محوطه نمایشگاه و ورودی‌ها خودنمایی می‌کند؛ بازدیدکنندگانی که طبعاً به واسطه ترکیب چهره و رنگ پوست، لباس‌های ملی و محلی و یا کت و شلوارهای رسمی به آسانی امکان تشخیص «خارجی بودن» یا «هموطن بودن» را به بیننده می‌دهند.

تحریم، حریف توان و اراده ایرانی نیست
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ برقرار است، خوشبختانه با استقبال چشمگیر استان‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی همراه بوده به طوری که فعالان حوزه‌های صنعت ساختمان و خدمات فنی، مهندسی و پتروشیمی، صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، فرش و صنایع ‌دستی و گردشگری، صنعت دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی در آن حضور به هم رسانده‌اند تا ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی و صادراتی خود عرصه تجارت خارجی کشور و بازارهای هدف برای محصولات وطنی را چابک‌تر، هموارتر و شفاف‌تر کنند.
در این گردهمایی بزرگ اقتصادی و تجاری  ۲هزار و ۵۰۰ تاجر از ۱۰۰ کشور و ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی داخلی حضور دارند.از سویی با توجه به حضور پررنگ استان‌ها به نظر می‌رسد رویداد بزرگ برای صاحبان صنعت و تولید در اقصی نقاط کشور به قدری انگیزه‌بخش بوده که غرفه‌هایی برای خود تدارک دیده‌اند تا از نزدیک هر آنچه در چنته دارند را برای معرفی به جامعه هدف ارائه کنند و به خوبی اثبات کنند میله‌های سخت و بلند تحریم هیچ گاه محکم‌تر و برافراشته‌تر از پرچم اراده صنعتگران و صادرکنندگان ایرانی و قوی‌تر از اراده دیپلماسی اقتصادی کشورمان برای توسعه ظرفیت‌ها و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، منطقه و بازارهای جهانی نیست.

حضور پرتعداد میهمانان خارجی در محوطه بیرونی سالن‌ها و همچنین غرفه‌های نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به خوبی مؤید این واقعیت است که فرصت پنج‌روزه برگزاری این گردهمایی، علاوه بر معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی اقتصادی و تجاری کشور، امکان دستیابی بیش از پیش به ذائقه طرف‌های تجاری، آشنا شدن شرکت‌های ایرانی با توان و ظرفیت اقتصادی و تجاری میهمانانشان و بازاریابی به صورت رودررو و بی‌واسطه فراهم آمده است.

هدف گذاری یک میلیارد دلاری
بر اساس اظهارات مجریان نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حدود ۶۰درصد از تاجران حاضر در نمایشگاه سال گذشته برای نخستین بار به ایران سفر کرده بودند و پس از بازدید از نمایشگاه پنجم و آشنایی با توان و ظرفیت‌های تجاری شرکت‌های ایرانی، امسال حضور پررنگ‌تر و پرتعدادتری در نمایشگاه داشته‌اند.

ارقام منتشر شده از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته ایران اکسپو نشان می‌دهد در نتیجه قراردادهای منعقد شده میان طرف‌های ایرانی و خارجی بیش از یک میلیارد دلار صادرات محقق شده و بر این اساس انتظار می‌رود امسال رقم صادرات حاصل از این گردهمایی فراتر از رقم یک میلیارد دلار باشد.

نمایشگاه ششم ایران اکسپو ۲۰۲۴ در شرایطی بستری هموار برای متنوع‌تر شدن کالاها و گروه‌های کالایی صادراتی و افزایش آمار مقاصد و بازارهای صادراتی ایران فراهم آورده که همزمان با این رویداد شاخص تجاری، برنامه‌هایی برای بازدید از کارخانه‌های بزرگ، شهرک‌های صنعتی و دانش‌بنیان‌ها هم پیش‌بینی شده و قرار است در این فرصت پنج‌روزه ۳هزار و ۵۰۰جلسه بی‌توبی (Business-to-Business) نیز برای فروش محصولات و خدمات بین شرکت‌ها برگزار شود.

فرزانه غلامی

دیگر خبرها

  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • انعقاد ۳۱ تفاهم‌نامه داخلی و خارجی بر مبنای توانمندی‌های فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است