Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@12:49:46 GMT

شعار ندهید، بیمارستان بسازید!

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۵۴۰۷۶

شعار ندهید، بیمارستان بسازید!

ایسنا/البرز البرز طی سال‌های اخیر از یک طرف با رشد بالای جمعیت و از طرف دیگر با عدم توسعه زیرساخت‌های درمانی مواجه بوده و همین باعث شده امروز این استان با کمبود ۶۰۰۰ تخت بیمارستانی مواجه و آخرین استان کشور در سرانه تخت‌های بیمارستانی باشد.

به گزارش ایسنا، استان البرز قطب تولید دارو و تجهیزات مورد نیاز درمان است چون این استان ۷۰ درصد داروی مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند، تقریباً تمام وسایل مورد نیاز دیالیز بیماران کلیوی کشور در البرز تولید می‌شود، این استان دومین تولید کننده فاکتور۷ در دنیا است و در همان روزهای ابتدایی کرونا البرز به بزرگترین تولیدکننده ماسک در کشور تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگترین قطب تولید داروهای ضد MS، بزرگترین قطب تولید داروهای ضدسرطان و تولید نخستین واکسن کرونای ایرانی هم جایگاه البرز را در بخش درمان کشور ارتقا داده است ولی ما دیگر دلمان با این جایگاه‌ها و لقب‌های زیبا خوش نمی‌شود.

چون همه این نقش‌آفرینی‌ها و داشتن چنین جایگاهی در بخش درمان کشور، باعث نشده که وضعیت البرز در سرانه درمانی به خصوص در زمینه تخت‌های بیمارستانی بهبود پیدا کند و متأسفانه این استان از نظر سرانه درمانی برای استفاده شهروندان در کنار سیستان و بلوچستان در جایگاه آخر کشور قرار گرفته است.

به طور خلاصه استان البرز با جمعیتی بیش از سه میلیون نفر به ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی نیاز دارد اما تعداد تخت‌های بیمارستانی در این استان به ۳۰۰۰ هزار مورد می‌رسد که البته فقط ۲۰۰۰ تخت، دولتی است. این استان با کمبود ۶۰۰۰ تخت مواجه است، همین باعث شده بیمارستان‌های البرز جای سوزن انداختن هم نداشته باشند.

البته گرفتاری البرز در بحث سرانه درمان فقط به کمبود ختم نمی‌شود؛ توزیع نامناسب همین ۳۰۰۰ هزار تخت هم یک وجه دیگر این گرفتاری است به طوری که از هفت شهرستان البرز دو شهرستان چهارباغ و طالقان اصلاً بیمارستان ندارند و کار تنها بیمارستان فردیس هم بعد از ۱۵ سال ناتمام مانده و در گیر و دار دعوای پیمانکار و دانشگاه علوم پزشکی است.

ناگفته نماند که نزدیک به یک میلیون نفر در این استان حاشیه‌نشین هستند و در مناطق کم برخوردار زندگی می‌کنند، مناطقی که بیش از هر چیز به بیمارستان‌های دولتی نیاز دارند.

اگرچه طی سال‌های اخیر تلاش زیادی برای بهبود سرانه درمانی البرز صورت گرفت و در یک برهه نزدیک به ۱۲۰۰ تخت در این استان به بهره‌برداری رسید اما اینها برای البرز کافی نبوده و نیست. این استان دیگر گوش شنیدن شعار ندارد و فقط به تلاش و درایت برای جبران عقب‌ماندگی ۶۰۰۰ تختی است.

در پایان باید گفت یکی از مقصران اصلی این عقب ماندگی در این سال‌ها برخی مسئولان استانی بوده‌اند که بر ارائه تصویری زیبا، توسعه یافته، تر و تمیز و خلاف واقع از البرز پافشاری کرده‌اند اما واقعیت این است که البرز در بحث زیرساخت‌ها (درمانی، آموزشی، ورزشی و...) اوضاع چندان مناسبی ندارد و حالا همین که مسئولان عالی کشور متوجه این محرومیت شده‌اند جای خرسندی دارد. مثل گزارشی که اخیراً وزیر بهداشت در جلسه هماهنگی سفر رئیس جمهور به البرز از وضعیت درمانی این استان ارائه کرده و دستور معاون اول رئیس جمهور برای ارتقاء وضعیت بهداشت و درمان و احداث، تکمیل و تجهیز مراکز درمانی مجهز را در پی داشته است. امیدواریم با حضور مسئولان واقع‌بین استانی، تصویر ذهنی مسئولان عالی کشور در خصوص سایر مسائل البرز هم واقعی شود...

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سرانه درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۴۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان البرز

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۲۰۰ ماما در استان البرز فعالیت می‌کنند
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • کسب رتبه دو کشوری در شاخص بی دردی زایمان طبیعی
  • ببینید | تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان البرز
  • البرز رتبه دوم کشوری در شاخص‌های بی دردی زایمان طبیعی را کسب کرد
  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین
  • بیمارستان رازی کوهدشت سال ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه درمانی خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز بزرگ‌ترین پروژه درمانی خراسان شمالی/ کلنگی که در نهایت بر زمین خورد