Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوران میجی (Meiji era) در تاریخ ژاپن دورۀ بسیار مهمی است. در این دوره که بین حدود ۱۵۰ تا ۱۱۰ سال قبل را در بر می‌گیرد، ژاپن با هدایت امپراطور میجی از یک کشور فئودالی و سنتی به یک امپراطوری قدرتمند نظامی و صنعتی تبدیل شد. مجموعۀ عکس‌هایی که در اینجا می‌بینیم مربوط به این دوران هستند؛ تصاویری که آخرین جلوه‌ها از ژاپن سنتی و قدیمی را به ما نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آخرین دهه‌های قرن نوزدهم و قبل از اینکه عکاسی رنگی اختراع شود، تکنیک رنگ‌آمیزی دستی عکس‌های سیاه و سفید رواج پیدا کرده بود. با اینکه این تکنیک در اروپا ابداع شده بود، اما ژاپنی‌ها خیلی از آن استقبال کردند و هنرمندان نقاش ژاپنی علاقۀ زیادی به این کار نشان دادند. این تکنیک برای آن‌ها به نوعی امتداد هنر نقاشی آبرنگ ژاپنی به حساب می‌آمد.این علاقه و توجه به رنگ‌آمیزی عکس در ژاپن باعث شده که ما امروز گنجینه‌ای ارزشمند از عکس‌های رنگی زنده و شفاف داشته باشیم که زندگی روزمرۀ مردم ژاپن در اواخر قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم را به ما نشان می‌دهند. خیلی از این عکس‌ها را عکاسان اروپایی ساکن ژاپن می‌گرفتند و هنرمندان ژاپنی آن‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کردند.

تصاویری که در اینجا خواهیم دید کار عکاسانی ناشناس هستند و هربرت گدس (Herbert Geddes) آن‌ها را در طی ماموریتی که در ژاپن داشته، بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۸ جمع‌آوری کرده است. این عکس‌ها با استفاده از اسلاید‌های شیشه‌ای حساس به نور گرفته شده‌اند که در آن زمان تکنیک عکاسی تازه‌ای بوده و به همین خاطر کیفیت و جزئیات عکس‌ها واقعا بالاست. هنر رنگ‌آمیزی عکس‌ها هم طوری است که بعضی از عکس‌ها انگار همین دیروز با دوربین‌های عکاسی رنگی گرفته شده‌اند.

ردیف گسترده‌ای از سوژه‌ها را در این تصاویر می‌توانیم ببینیم؛ از معابد و خیابان‌ها گرفته تا فعالیت‌های مختلف مردم عادی؛ تصاویری که ما را به عمق زندگی و فرهنگ مردم ژاپن در بیش از صد سال قبل می‌برند. تعدادی از عکس‌های مجموعۀ گدس را در زیر همراه با توضیحاتی مختصر ملاحظه می‌کنیم.

۱. تصویری از یک کارناوال در خیابان

 

۲. خیابانی پر جمعیت با فانوس‌ها و تزئینات

 

 

۳. گیشاها که در کنار لوازم مهمانی چای و آلات موسیقی‌شان خوابیده‌اند

 

۴. مردم روستایی در حال عبور از کوهستان

 

۵. استراحتگاه کنار دریاچه

 

۶. کارخانه تولید ابریشم

۷. کارگاه ساخت بشکه‌های چوبی

 

۸. کارگاه تراش سنگ

 

 

۹. مرد مجسمه‌ساز در حال کار

۱۰. مردی در حال نقاشی سایبان‌های چوبی

۱۱. کارگاه رنگ‌آمیزی صدف

۱۲. مردانی در حال ساخت نقاب‌های بزرگ سفالی

۱۳. کارگاه ساخت تزئینات چوبی

۱۴. مردی با کالسکۀ چینی در جادۀ جنگلی

۱۵. پیرزنی در حال آسیاب کردن

۱۶. مغازۀ تزئینات سرامیکی

۱۷. نقاشی روی ظرف‌های سفالی

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ژاپن رنگ آمیزی عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۴۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم عقاب: فخرفروشی لیگ روشن به لالیگا!

به گزارش ورزش سه، الهلال در رقابت های لیگ حرفه ای عربستان در فصل جاری 2023-2024 در دیدار تشریفاتی خود مقابل الفتح در هفته بیست و نهم از استفاده از فناوری خط دروازه "چشم شاهین" در رقابت های لیگ حرفه ای عربستان سود برد.

دو تیم عصر جمعه به میزبانی الهلال در ورزشگاه کینگدوم آرنا در ریاض پایتخت عربستان به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری سه بر یک الهلال به پایان رسید.

بازی با تساوی بدون گل دنبال می‌شد تا اینکه لوکاس زلارایان ارمنی در دقیقه 57  الفتح را پیش انداخت اما الهلال بلافاصله و با اولین حمله پس از برتری الفتح با ضربه سر بازیکن برزیلی میشل دی اولیویرا به گل تساوی رسید.

پس از گل، در مورد اینکه توپ تا چه حد از خط دروازه الفتح عبور کرده یا نه، بحث و جدل به وجود آمد، اما تکنیک چشم شاهین این بحث را در کمتر از دو ثانیه حل کرد و از طریق ساعت مچی نتیجه به داور اعلام شد: گل!

لازم به ذکر است که بارسلونا به دلیل عدم استفاده از تکنیک چشم عقاب در لیگ اسپانیا برخلاف لیگ روشن عربستان متضرر شده و به دلیل عدم احتساب گل لامین یامال به مراجع مختلف شکایت کرده است.

بارسلونا  همچنان معتقد است که "توپ در تمام محیط خود از خط دروازه عبور کرده است"، در حالی که داوران فناوری ویدیو قبل از اینکه از داور مسابقه بخواهند بازی را از سر بگیرد، تأیید کردند که "هیچ شاهدی برای اثبات این موضوع وجود ندارد".

دیگر خبرها

  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد
  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه
  • سفر به تهران قدیم؛ ۹۰ سال پیش تهرانی‌ها چه آبی می‌نوشیدند؟ (+عکس)
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • سفربه تهران قدیم؛ اولین مجری برنامه‌های مهران مدیری سکته کرد (+عکس)
  • برنامه‌نویسی، زندگی را هدایت می‌کند | گفت‌وگوی همشهری با مخترع زبان برنامه‌نویسی روبی
  • چشم عقاب: فخرفروشی لیگ روشن به لالیگا!
  • شکوفه‌های بهاری دیدنی ژاپن/ عکس