Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: همزمان با سراسر کشور شیوع کرونا در خراسان شمالی نیز شدت گرفته است به طوری که طی چند روز میزان موارد ابتلاء و بستری نزدیک به ۲ برابر شد.

خراسان شمالی که پیش از این گفته می‌شد در صدر واکسیناسیون کشور قرار دارد و بیش از ۹۵ درصد واجدین شرایط حداقل یک دز واکسن دریافت کرده بودند، اکنون روند رو به رشدی در زمینه ابتلاء به کرونا را شاهد است؛ البته نباید منکر شد که سرعت رشد در خراسان شمالی به نسبت سایر نقاط کشور آرام تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش تعداد بستری‌ها / ‏‬ وضعیت قرمز شد

سید جواد پورنقی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با مهر اظهار کرد: هم اکنون ۲۲۸ بیمار کرونایی در خراسان شمالی بستری هستند.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شدند؛ همچنین در این مدت هیچ بیماری جان خود را از دست نداد.

پورنقی بیان داشت: موج ششم در خراسان شمالی آغاز شده است و در این موج اطفال درگیری بیشتری به نسبت قبل دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: به میانه‌های پیک ششم در خراسان شمالی رسیده‌ایم و احتمال شدت گرفتن وضعیت کرونا وجود دارد.

افشین دلشاد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: طبق آخرین نقشه کرونایی، ۷ شهرستان خراسان شمالی به وضعیت قرمز کرونا وارد شد و تنها راز و جرگلان وضعیت بهتری دارد.

وی افزود: این در حالی است که در ابتدای هفته گذشته وضعیت عموم شهرها نارنجی و زرد بود و این نشان می‌دهد سویه امیکرون سرعت انتقال بسیار بیشتری دارد.

دلشاد تاکید کرد: همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون امری ضروری است زیرا از ابتلاء جلوگیری می‌کند و در صورت ابتلاء علائم خفیف خواهد بود و به مرگ منجر نمی‌شود.

ویروسی که دست کم گرفته شده

اما کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی این روزها مشهود است؛ افزایش عروسی‌ها خصوصاً در مناسبت‌های مختلف، شلوغ تر شدن بازارها در ایام منتهی به عید نوروز و عادی انگاری شرایط و افزایش دیدوبازدیدها و دورهمی را می‌توان جزو اصلی ترین عوامل شیوع کرونا قلمداد کرد.

اما مردم عدم کشنده بودن این بیماری را عامل عدم رعایت پروتکل‌ها می‌دانند؛ یکی از شهروندان بجنوردی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: امیکرون مانند یک سرماخوردگی ساده است و آنچنان خطرناک نیست.

وی افزود: برخی آشنایان ما مبتلا به کرونا شده‌اند اما بسیار خفیف و در حد سرماخوردگی بوده است و حتی کارشان به پزشک و بیمارستان نکشیده و با داروهای خانگی و گیاهی درمان شدند.

این شهروند بیان داشت: قبل از کرونا هم در فصل سرما سرماخوردگی وجود داشت؛ اکنون هم سرما خوردگی وجود دارد و نمی‌توان این را به کرونا ربط داد.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در این خصوص می‌گوید: دو سال است ماسک می زنیم و این خسته کننده شده است.

وی افزود: واکسن تزریق کردیم تا از ماسک و رعایت پروتکل‌ها راحت شویم و حال نمی‌توانیم دوباره شرایط سختی را برای خودمان ایجاد کنیم.

این شهروند تصریح کرد: امیکرون دیگر یک سرماخوردگی ساده است و همه در زمستان آب ریزش بینی و سردرد و سرفه دارند؛ نمی‌شود هر سر دردی را کرونا دانست.

وی در انتها گفت: ۲ دز واکسن زده‌ایم و تعداد بیماران فوت شده در استان بسیار کم است؛ دیگر نباید شرایط را حاد و بحرانی دانست.

این دست کم گرفتن امیکرون شاید به ثبت شدن روزهای بدون فوتی کرونایی در استان، غلبه نوعی اعتماد به نفس کاذب از واکسیناسیون و یا خستگی مردم از فرسایشی شدن این بیماری برگردد ولی هر آنچه است این نگاه موجب شده بسیاری از مردم به اشتباه تصور کنند که سویه امیکرون برخلاف سویه‌های قبلی کشنده نیست و تنها حالتی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد.

قدرت سرایت این ویروس به شدت بالاست

در این میان به باور بسیاری از کارشناسان، امیکرون از جهت علائم و نشانه‌ها، به سرماخوردگی بسیار شبیه است و برخلاف تصورات می‌تواند، کٌشنده نیز باشد و واکسیناسیون نیز دلیلی بر عدم ابتلاء نیست؛ بلکه احتمال ابتلاء، شدت وضعیت بیماری و مرگ ومیر را کاهش می‌دهد.

موسی الرضا خداشاهی، یکی از پزشکان متخصص عفونی خراسان شمالی در گفتگو با مهر اظهار کرد: سویه امیکرون سن و سال نمی‌شناسد، بنابراین کودکان، افرادی که واکسینه نشده‌اند، سالخورده‌ها و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر شدید قرار دارند.

وی افزود: این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و می‌تواند به راحتی در بدن نفوذ کند و تأثیر خود را بگذارد.

خداشاهی ادامه داد: نباید خیال کرد این سویه ملایم است و تأثیر کمی دارد و با این تصور به روزهای بد کرونایی برخواهیم گشت.

با این شرایط باید منتظر روزهای سخت‌تری نیز باشیم. در صورتی که عادی انگاری‌ها حذف نشوند و مردم پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت نکنند می‌توان انتظار اوج گیری شدید کرونا را داشت.

کد خبر 5422850

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی امیکرون آمار کرونا بجنورد رنگ بندی کرونایی دهه فجر راهپیمایی 22 بهمن ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران کرمانشاه 22 بهمن عکس استانها خطبه های نماز جمعه آمار کرونا جشنواره فیلم فجر چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گرگان شیوع کرونا خراسان شمالی رعایت پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۵۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان بارش‌های روز گذشته در خراسان شمالی اعلام شد

میزان بارش‌های سامانه اخیر که روز گذشته در خراسان شمالی فعال بود، اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، میزان بارش‌های سامانه اخیر که روز گذشته در خراسان شمالی فعال بود، اعلام شد.

بر این اساس بجنورد ۶.۵ میلی متر، آشخانه ۵.۱ میلی‌متر، راز ۴.۹ میلی‌متر، شیروان ۱۱.۹ میلی‌متر و صفی‌آباد ۵.۵ میلی‌متر بارندگی را ثبت کردند.

همچنین ۱۰.۷ میلی متر بارش در فاروج را شاهد بودیم.

ایستگاه کلات اسفراین با ۳۵.۶ میلی‌متر بیشترین بارش را طی گذر سامانه بارشی به خود اختصاص داده است.

کد خبر 750744

دیگر خبرها

  • هوای کرمان بر مدار قرمز ثبت شد / شاخص کیفی ۱۹ شهر سالم و پاک است
  • هوای اصفهان ناسالم است/ کاشان در وضعیت قرمز آلودگی
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است
  • کارت قرمز به جای تشویق به نجات جان! اخراج بازیکن به خاطر درخواست کمک برای هوادار بیمار
  • میزان بارش‌های روز گذشته در خراسان شمالی اعلام شد
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • (تصاویر) تشییع پیکر عیسی قلی‌پور، آخرین بخشی خراسان شمالی
  • خراسان شمالی غرق در ماتم عزای صادق آل محمد
  • باز باران، با طراوت بهاری
  • وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی