Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:29:19 GMT

منطقه فسیلی مراغه چه نقشی در روند توسعه کشور دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۵۵۷۴۸

منطقه فسیلی مراغه چه نقشی در روند توسعه کشور دارد؟

اکبر سهرابی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نتایج حاصل از مطالعات زیست‌شناختی، فیلوژنیکی یا تبارزایی، پالئواکولوژیکی، پالئوکلیماتولوژیکی و پالئونتولوژی می‌تواند در بالا بردن سطح علوم زمین و دیرینه‌شناسی کشور موثر باشد. 

به گفته وی ثبت شدن نام منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی– طبیعی فسیلی ایران با بالاترین رده حفاظتی محیط زیست و به عنوان بهشت فسیل‌شناسان جهان نیز از دیدگاه‌های فراوان از جمله به لحاظ مطالعات علمی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دره گرگ در شمال روستای «مردق» یکی از مهم‌ترین بخش‌های حفاری‌شده در منطقه فسیلی مراغه بوده و  فسیل‌های متنوعی از مهره‌داران از این دره استخراج شده، اظهار داشت: فسیل‌های کشف‌شده از این دره شامل عاج ماستودونت، دندان و اسکلت اسب، دندان میمون، آهو، گوزن، شاخ انتیلوپ و قطعه‌هایی از اسکلت فیل است. 

به گفته وی در سال ۱۳۸۳ سازمان محیط زیست و موزه تاریخ طبیعی ایران طی یک ابتکار جدید یک دوره استخراج جدید را در حوضه مراغه شروع کردند و در سال ۱۳۸۴ یکهزار و ۲۶ هکتار از اراضی اطراف رودخانه مردق از روستای مردق تا روستای آغاجری، منطقه اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه معرفی شد و سازمان محیط زیست یک موزه صحرایی در دره گرگ ایجاد کرد. 

وی که نخستین مجری طرح «شناسایی فسیل با هوش مصنوعی» در سطح جهان به شمار می‌رود، ادامه داد: فسیل‌های مهره‌داران کشف‌شده از این منطقه همراه با فونای «پیکرمی» و «ساموس» در یونان یکی از برجسته‌ترین فونای زمانی «میوسن» فوقانی محسوب می‌شود. 

به گفته «سهرابی» مجموعه‌های فسیلی کشف‌شده در داخل سازند مراغه شامل رسوبات مردابی، رودخانه‌ای، دریاچه‌ای و دشت سیلابی بوده و دارای گسترش زیادی در دامنه سهند است. 

وی اظهار داشت: با توجه به حضور فسیل‌هایی چون انواع هیپاریون‌ها در این منطقه و مقایسه آنها با فسیل‌های دیگر مناطق جهان، سازند مراغه سن میوسن پسین ۷.۵ میلیون تا ۱۲.۵ میلیون سال را نشان می‌دهد.

«سهرابی» اضافه کرد: تجمع موجودات فسیلی به صورت عدسی‌های رسوبی در لایه‌های فسیل‌دار مراغه را می‌توان با پایین آمدن سراسری دمای زمین در ارتباط دانست که باعث مهاجرت موجودات از عرض‌های جغرافیایی بالا به عرض‌های جغرافیایی پایین شد.

وی افزود: تغییر جوی ناشی از فعالیت آتشفشانی سهند نیز به احتمال زیاد باعث مرگ و میر این موجودات شد و همچنین خاکستر آتشفشانی حاصل از این آتشفشان در مدفون شدن و فسیل‌شدگی نقش داشت.

دستاورد نظام اسلامی برای علم دیرینه‌شناسی کشور

۱۸۴۰ میلادی سرآغازی برای مطالعه‌های متخصصان خارجی در منطقه فسیلی مراغه موسوم به «بهشت دیرینه‌شناسان جهان» به شمار می‌رود و از آن تاریخ به بعد بسیاری از فسیل‌شناسان اروپایی، آسیایی و آمریکایی به مطالعه‌ در این منطقه دست زده‌اند اما نتایج آنها را هم در اختیارمان قرار نداده‌اند.

هریک از متخصصان اتریشی، روسی، فرانسوی، ژاپنی، آلمانی و آمریکایی فسیل‌هایی را به عنوان سوغات مراغه با خود برده‌ و پس از توسعه علم دیرینه‌شناسی کشورشان، آنها را در معرض دید قرار داده‌اند؛ بدون آنکه مطالعه آنان نفعی برای ایران و حتی مراغه داشته باشد.

شاید تداوم همین سوءاستفاده خارجی‌ها از ظرفیت دیرینه‌شناسی ایران باعث شده بود که تا دهه ۱۳۸۰ شمسی حتی متخصصان داخلی هم نسبت به اهمیت منطقه فسیلی مراغه به صورت کامل واقف نبودند، زیرا تا آن زمان نتایج مطالعه‌های سیستماتیک، چینه‌شناسی فیزیکی، رسوب‌شناسی، بیوستراتیگرافی، بیوکرونولوژی، پالئواکولوژی و تعیین سن رادیومتریک فسیل های یافته شده در این منطقه در اختیار ما قرار نداشت.

تا اینکه مطالعات پایه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست و موزه تاریخ طبیعی ایران در دهه ۸۰ شمسی به دستارودی از جنس تکیه بر توان داخلی در نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل و معلوم شد که چرا منطقه فسیلی مراغه «بهشت دیرینه‌شناسان جهان» است. 

 اطلاعات به دست آمده از  این مطالعات، به گفته کارشناسان از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ در سطح جهانی انتشار یافت، اطلاعاتی که برای دیرینه‌شناسان جهان تازگی اندکی داشت، اما از پنهان کاری آنان پرده کنار زد.

به گزارش ایرنا مطالعات مربوط به منطقه فسیلی مراغه علاوه بر توسعه علم دیرینه‌شناسی، ظرفیتی برای توسعه گردشگری کشور در زمینه تاریخ طبیعی بر حسب تجربه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود؛ ظرفیتی که طی حدود ۲ دهه اخیر و با حفاری‌ها و استخراج فسیل‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بیش از پیش تقویت شده است.

برچسب‌ها گردشگری سازمان حفاظت محیط زیست پژوهش موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی زمین شناسی مراغه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری سازمان حفاظت محیط زیست پژوهش گردشگری سازمان حفاظت محیط زیست پژوهش موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی زمین شناسی مراغه منطقه فسیلی مراغه دیرینه شناسی تاریخ طبیعی شناسان جهان محیط زیست فسیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۵۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام نیا ظهر یکشنبه در دیدار با امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از همراهی و همکاری ستاد کل نیروی مسلح در کنگره جهانی اربعین‌حسینی، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح همواره بستر را برای برگزاری کنگره بزرگ اربعین‌حسینی فراهم می‌کند.

استاندار ایلام از آمادگی کامل از جمله تامین زمین مورد نیاز و دیگر نیازمندی‌ها برای استقرار تیپ مستقل ارتش در استان خبر داد و افزود: به دلیل موقعیت مهم و راهبردی استان ایلام در کشور، استقرار تیپ مستقل ارتش به عنوان یکی از مطالبات دیرینه استان بسیار مهم و اساسی است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام بیان داشت: در صورت وجود تیپ مستقل ارتش در ایلام، نیروهای بومی کادر ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سایر استان‌ها خدمت می کنند می‌توانند در استان ایلام خدمت کنند و این مهم در آرامش و مدیریت زمان و اقتصاد بسیار مهم است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق، استقرار یک بالگرد نیروهای مسلح در ایلام را ضرورت دانست و گفت: زیرساخت و پشتیبانی برای استقرار بالگرد تامین می‌شود و امیدواریم این بالگرد در استان مستقر شود.

وی با اشاره به حضور فرماندهان عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح و بازدید از زیرساخت این ستاد در استان گفت: امیدواریم این بازدیدها منشا خدمات فراوانی برای استان باشد چرا که همراهی و هماهنگی نیروهای مسلح برگرفته از ولایت‌پذیری است.

وی با اشاره به پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به رژیم منحوس صهیونیستی، این اقدام را مایه افتخار هر ایرانی عنوان کرد و افزود: سپاه مقتدر با مشارکت نیروهای مسلح با انسجام و وحدت، این عملیات مهم را انجام دادند و موجب شدند هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخته شود.

وی عنوان کرد: با همکاری همه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و ارتش و اعضای شورای تامین، هارمونی خدمت در استان شکل گرفته است.

امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این دیدار گفت: کنگره اربعین‌حسینی به‌عنوان آبروی نظام در ایلام باشکوه برگزار شد که در این راستا به همه اعضای ستاد اربعین و در راس آن استاندار ایلام که به‌صورت میدانی پای کار بودند عرض خداقوت دارم.

ی با قدردانی از حمایت‌های استاندار ایلام از نیروهای مسلح در استان، افزود: نیروهای مسلح وظیفه تامین امنیت را دارند و این امنیت با هم‌افزایی و کمک مسئولین استان و شخص استاندار به عنوان مدیریت ارشد استان حاصل می‌شود.

جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پاسخ دندان‌شکن ایران اسلامی به رژیم منحوس صهیونیستی، ادامه داد: به دلیل ضربه موشکی ایران به استکبار، نیروهای مسلح بیش از گذشته مورد هجمه و رصد نظام استکبار قرار می‌گیرد.

گفتنی است در این نشست امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به درخواست‌های استاندار در خصوص استقرار تیپ مستقل ارتش و استقرار یک فروند بالگرد نیروهای مسلح در ایلام، قول پیگیری مساعد دادند.

کد خبر 6091092

دیگر خبرها

  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • استخراج ۱۸۳ هزار بشکه نفت در بهمئی/ سد آبریز آرزویی بر دل مردم
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است