Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، 99.5 درصد از جمعیت شهری به همراه 82.6 درصد از جمعیت روستایی ایران به آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار دسترسی دارند. این یعنی هر زمانی که اراده کنند، در کمترین زمان ممکن با باز کردن شیر آب می‌توانند نیاز خود را به آب مایه حیات تامین کنند.

دسترسی مردم کشور به آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار در شرایط رقم می‌خورد که دولت سیزدهم قصد دارد، در کمتر از 30 ماه زمینه سطح استفاده جمعیت روستایی کشور را ارتقا داده و به نزدیک 90 درصد برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر با وجودی که شاخص‌های تامین آب آشامیدنی بهداشتی ایران از بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بهتر است، اما این مسئله همچنان در صدر توجه تصمیم‌گیران حوزه آب قرار گرفته و تا زمانی که 100 درصد جمعیت کشور از آب با کیفیت مطابق مشخصات ذکر شده استفاده نکنند، تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

در نگاه اول ممکن این مسئله موضوعی به نظر بیاید که در تمام کشورهای دنیا مرسوم است، اما اگر سری به فهرست کشورهایی بزنیم که مردم آن از آب ناسالم استفاده می‌کنند و در موارد بسیاری حتی به سیستم لوله‌کشی آب دسترسی ندارند، متوجه فاصله معنادار کیفیت بالای آب آشامیدنی کشور در مقایسه با سایر کشورها می‌شویم.

*61 میلیون آمریکایی آب لوله‌کشی برای آشامیدن ندارند

در همین راستا به منظور بررسی شرایط آبی کشورها سری به شرایط آب آشامیدنی در ایالات متحده آمریکا زده‌ایم. بر خلاف تصور رایج در کشور، کیفیت آب در کشور آمریکا به هیچ عنوان مناسب نبوده و هموار اخبار مخابره شده از بحران آب آشامیدنی در شهرهای و ایالت‌های این کشور به طور گسترده مخابره می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از 61.4 میلیون از جمعیت 329.5 میلیونی آمریکا یعنی چیزی نزدیک به 20 درصد از کل جمیعیت این کشور از آب آشامیدنی لوله‌کشی در این کشور استفاده نمی‌کنند، این درحالی است بر اساس گزارش دیگ دیپ و یو اس واتر آلیانز که هم اکنون بیش از 2  میلیون آمریکایی دسترسی به آب لوله‌کشی در خانه خود ندارند و برای تامین آب آشامیدنی از منابع سطحی نظیر برکه‌ها و رودخانه استفاده می‌کنند یا برای تامین اساسی‌ترین نیاز خود در هر بار مجبور هستند، بیشتر از 30 دقیقه زمان صرف کنند.

*100 هزار شهروند آمریکایی آب سرب‌دار استفاده کردند

یکی از بزرگترین بحران‌های آب آشامیدنی در کشور آمریکا، بحران آب گسترده شهرهای فلینت و میشیگان بود که از سال 2014 آغاز شد و هم اکنون ادامه دارد. این بحران به دلیل آلودگی گسترده آب دو شهر فلینت و میشیگان به سرب و باکتری لژیولا به عنوان یک باکتری مرگبار برای اولین بار در آوریل 2014 مطرح شد.

ماجرای منابع آب آلوده آشامیدنی در این 2 شهر زمانی به جریان افتاد که به بهانه یک بحران مالی، مقامات شهر فلینت منبع تامین منابع آب  مردم خود را از آب تصفیه شده اداره آب و فاضلاب دیترویت از منشا دریاچه هورون و رودخانه دیترویت به رودخانه فلینت تغییر دادند.

این تغییر سبب افت قابل توجه کیفیت آب شد به حدی که مردم از طعم، بو و ظاهر آب انتقاد گسترده کردند. در این شرایط مقامات شهر فلینت در استفاده از بازدارنده‌های خوردگی روی شبکه توزیع آب شکست خوردند و همین مسئله سبب ورود سرب گسترده از شبکه لوله‌کشی فرسوده به منابع آب شد.

ورود سرب به آب سبب شد تا 100 هزار نفر از ساکنان فلینت در معرض سطوح بالای سرب قرار بگیرند. این در حالی بود که 6 هزار  تا 12 هزار کودک فلینتی در بین جمعیت در خطر آب سرب‌دار بودند. کودکان در معرض آب سرب‌دار خطر نقایصی نظیر کاهش عملکرد عقلانی، افزایش احتمال به بیماری آلزایمر را در نزدیکی خود حس می‌کردند.

از سوی دیگر تغییر منبع آب در شهر فلینت و شیوع باکتری کشنده لژیولا  سبب شد تا 12 نفر در این شهر بمیرند و 87 نفر دیگر نیز با بیماری‌های سخت دست و پنجه نرم کنند. این مسئله در حالیست که مقامات دولتی این شهر همچنان گزارشی دال بر پیدا کردن منبع آلودگی در رودخانه فلینت ارائه نداده‌اند.

*فساد مسئولان حقوقی آمریکا در بحران آب‌ سرب‌دار فلینت

در شرایطی  که مقامات دولت آمریکا در سال 2019 از حل مشکل خبردادند، اما دان کیلدی، نماینده وقت مردم منطقه آسیب دیده در کنگره از عملکرد مقامات دولتی فلینت انتقاده کرد و گفت آب آشامیدنی شهر فلینت همچنان غیر قابل اعتماد است و مردم نباید از این آب استفاده کنند.

دونالد ترامپ زمانی که نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود در 19 ژانویه 2016 ضمن اینکه اتفاق آب فلینت و میشیگان را مایه شرمساری آمریکا خواند، عنوان کرد:« در گذشته فلینت مرکز ساخت اتوموبیل بود و شما نمی‌توانستید از آب در مکزیک بنوشید، در حال حاضر مکزیک به مرکز اتوموبیل‌سازی تبدیل شده و شما نمی‌توانید از آب در فلینت بخورید. این وحشتناک است.»

پرونده حقوقی آب ناسالم در بحران فلینت همچنان مفتوح است. جاییکه جردن چاریتون و چارل لیداف در مقاله‌ای که 17 ژانویه 2022 در روزنامه گاردین منتشر شد، فاش کردند، در زمان بررسی حقوقی پرونده تیم دادستانی به دلیل آنچه فساد مالی و رشوه خوانده می‌شوند، پرونده را رها کرده‌اند.

*یک چهارم آمریکایی‌ها در معرض آب آلوده قرار دارند

به گزارش فارس، پرونده بحران آب آشامیدنی شهر فلینت و میشیگان تنها یکی از هزاران مشکلات آبی است که آمریکایی‌های به طور روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. نشریه مولتی پور به عنوان یک نشریه تخصصی آمریکایی در حوزه آب آشامیدنی اخیر نوشت، اگر فکر می‌کنید، مسئله آب آلوده تنها متعلق به ایالت میشیگان در آمریکا است، سخت در اشتباه هستید، یک چهارم آمریکایی‌ها در حال حاضر آب را از منابعی دریافت می‌کنند که مورد تایید آژانس حفاظت از محیط زیست این کشور نیست و موارد آلاینده‌ نظیر آرسنیک و سرب در نمونه‌های آب آشامیدنی سراسر آمریکا دیده می‌شود.

به نقل از گزارش مذکور، آب نا ایمن در حال حاضر به مناطق روستایی و اغلب کم‌درآمد آمریکا بیشترین ضربه را وارد کرده است و آمریکایی‌ها در این مناطق به دلیل قیمت بالای فناوری تصفیه آب بیش از گذشته در خطر هستند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: آب آشامیدنی آب شرب آمریکایی ها آب آلوده فلینت میشیگان مسئولان حقوقی آمریکا شهروند آمریکایی آب لوله کشی تامین آب ایالت میشیگان آب آشامیدنی بهداشتی فلینت و میشیگان آمریکایی ها شهر فلینت آب آلوده بحران آب لوله کشی سرب دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۵۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۷۰ هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

رضا اصغری سرپرست مدیریت بهره‌برداری شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: پارسال ۴۳ هزار و ۵۱۰ اشتراک در بخش شهری و ۲۶ هزار و ۷۲۰ اشتراک روستایی پذیرش شده که در مقایسه با سال ماقبل آن افزایش ۵ درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، در مجموع ۶۶ هزار و ۸۵۶ اشتراک‌پذیری انجام گرفته بود، افزود: ۵۳۴۴ انشعاب شهری و ۱۷ هزار و ۹۰۵ انشعاب هم روستایی بود.

اصغری با اعلام اینکه نصب انشعابات پارسال نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۲۰ درصدی داشت، خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸ هزار و ۴۰۵ انشعاب شهری و روستایی نصب شده بود.

وی در ادامه به گازرسانی حفرات خالی شهری و روستایی نیز اشاره کرد و گفت: پارسال به ۶۷۵ مورد از حفرات خالی گازرسانی شد و طی آن ۱۰ هزار و ۷۶۷ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

سرپرست مدیریت بهره‌برداری شرکت گاز آذربایجان‌غربی همچنین با بیان اینکه تعویض کنتور مشترکان از دیگر وظایف بهره‌برداری است، اعلام کرد: در این خصوص نیز پارسال ۲۵ هزار و ۴۶۵ کنتور مورد تعویض قرار گرفت.

اصغری در ادامه با اشاره به قانون برخورد با استفاده‌کنندگان از انشعابات غیرمجاز، گفت: پارسال در این زمینه ۹۷ مورد استفاده غیرمجاز شناسایی و جمع‌آوری شده که البته در مقایسه با سال ۱۴۰۱ که طی آن ۱۳۷ مورد شناسایی شده بود، کاهش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • ثبت بیش از ۷۰ هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی
  • راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد