کارگران رستورانها و تالارهای پذیرایی مشهد در آستانه بیکاری
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۵۶۷۰۲
باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -شیوع دوباره کرونا سبب شد محدودیتهای کرونایی دوباره به مصوبات ستاد ملی کرونا بازگردد، اما اینبار با این تفاوت که مصوبات، استانی شده و تعیین محدودیتهای کرونایی به تصمیم ستاد استانی منوط شده است. مصوبات جدید کرونا در دو هفته گذشته به محدودیت فعالیت باشگاههای ورزشی، تالارهای پذیرایی و رستورانها در مشهد منجر شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت:در زمینه کنترل هوشمند قرار بود هیچ بخشی تعطیل نشود و بیشتر به بحث واکسیناسیون افراد و رعایت فاصلهگذاریهای اجتماعی معطوف شویم. در مصوبات جدید تعطیلی تالارها و بیرونبرشدن خدمات رستورانها فقط در مشهد مصوب شده است و در دیگر شهرها این تعطیلی وجود ندارد.
به گفته محمود بنانژاد این اعمال محدودیتها فقط با کنترل هوشمند امکانپذیر است، در دو سال شیوع کرونا واحدهای صنفی آسیبهای جدی از نظر مالی دیدند و اگر بخواهند بنا را بر تعطیلیهای دوباره بگذارند، این واحدها آسیب بیشتری میبینند و امکان تعطیلی دوباره به این شکل وجود ندارد.
بیشتر بخوانید
بیکاری هزار کارگر در سایه کارشکنیها
او گفت: رستورانها و تالارها مکانهایی هستند که نیروی خدماتی بیشتری نسبت به بخشهای دیگر دارند و بهتر است اعمال محدودیت به شکل دیگری انجام شود و تعطیلی تنها راهکار نباشد. این تعطیلی فقط در مشهد و خراسانرضوی صورت گرفته و سایر استانها به این شکل تعطیلی ندارند. کاهش ظرفیت پذیرش، کنترل واکسیناسیون پرسنل و فاصلهگذاری اجتماعی راهکارهایی است که میتواند جایگزین محدودیت بهشکل تعطیلی در واحدهای صنفی باشد. امیدواریم شاهد تجدیدنظر در مصوبات استان باشیم.
بهگفته رئیس اتاق اصناف مشهد، باشگاههای ورزشی، سینماها، متروها و اتوبوسها با همین مصوبهای که تعطیلی تالارها را رقم زد، فعالاند. با اینکه بهنظر نمیرسد حجم تردد در این مکانها بیشتر از تالارها و رستورانها باشد. این ظلم دوچندانی به این حوزه و افرادی است که در این حوزه فعالیت میکنند.
تعطیلی رستورانهای مشهد بیکاری ۵۰ درصدی به همراه دارد
رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیمپزان مشهد گفت: در تعطیلی دوباره رستورانها که فقط اجازه توزیع غذای بیرونبر دارند، بیشترین آسیب را کارگران در آستانه سال نو میبینند.
حسن امیریان گفت: گفته شده است اگر کارکنان واکسیناسیون شده باشند، تعطیل نخواهیم شد. ما هم بر این اساس موادغذایی مثل گوشت و برنج خریدیم. از طرفی هم ستاد زائران به ما گفت امسال سونامی زائر خواهیم داشت و ما هم تشویق شدیم بهشکل گسترده برای این ایام موادغذایی بخریم. ۹ تن برنج کیلویی ۹۰ هزار تومان میشود ۹ میلیون تومان. مغازهدار اینقدر که پول نقد ندارد، در نتیجه مجبور است برای خرید چک بدهد. همین امر سبب شد هر واحد صنفی یکمیلیارد تومان مقروض باشد و به امید روزهای اوج مسافر موادغذایی بخرد. نمیدانستیم که در آستانه سال نو قرار است تعطیل باشیم.
به گفته او نامهای به مسئولان تصمیمگیرنده نوشتیم و تعهدمان را برای کنترلهای هوشمند اعلام کردیم. اعلام کردیم که از پذیرش مهمانیها خودداری میکنیم و حتی کارت واکسن کارکنان و مشتریان را بررسی میکنیم. اما، باشگاههای ورشی با استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت به کارشان برگشتند و ما همچنان در زمینه فعالیت بلاتکلیفیم.
رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیمپزان مشهد گفت: اگر ما این ۱۵ روز تعطیل باشیم، باید حدود ۱۵ میلیاردو ۲۵ میلیون تومان به ۶۱۷۰ کارگر ۲۳۰ چلوکبابی حقوق پرداخت کنیم. در این ۱۵ روز که تعطیل هستیم، این دستمزد را از کجا تأمین کنیم؛ مجبوریم کارگرانمان را بیرون کنیم. با بیکارکردن کارگر، آیا شب عید سفره آنها کوچکتر نمیشود؟ ما در مجموع حدود ۴۰۰ واحد صنفی داریم که حدود ۸۰۰۰ کارگر میشود و مسلما این تعطیلیها بیکاری کارکنان را بهدنبال دارد.
امیریان گفت: امیدواریم در این مصوبه تجدیدنظر شود. ما حاضریم همه شیوهنامهها را رعایت کنیم، حتی حاضریم برای هر ۱۵ واحد صنفی یک بازرس بگذاریم که نظارت کند و حتی اعلام آمادگی کردیم دستگاه کنترل کارت واکسن نصب کنیم. مسلما تعطیلی راهکار نیست و فقط بر زخم واحدهای صنفی نمک میپاشد.
منبع: تسنیم
انتهای پیام//م.م
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: محدودیت های کرونایی خسارت های اقتصادی کرونا بیکاری کارگران رستوران ها تالار ها واحد ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۶۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت: «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنانکه میدانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، بهجز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل میکنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.
مسیحیان نیز که میراثدار آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود میشمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی میافزایند.
هیچکدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را بهعنوان روز تعطیل برنگزیدهاند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه میبرد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان میکاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.
روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، بهمعنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» بهمعنی روز جشن و سرور نامیدهاند.
مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیینهای خاصی چون زیارت اهل قبور و رفتوآمدهای خانوادگی و امثال آن میپردازند.
بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند.
اخیراً شاهد جوسازیهای رسانهای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پارهای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانیسازی است. این زمزمه نغمهای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکتها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمیکند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنتهای کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخشهای مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانهها و بخشهای اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگهداریم.
سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتلعام خواب کودکاناین استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کردهاند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همهجا پاجای پای آنها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آنها، به میلادی تبدیل کنیم و...!
و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانهای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمنها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنههای تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشهدار است.
انتهای پیام/