Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور با بیان اینکه ستادی برای رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص تشکیل شده است، جزئیات و سازوکار فعالیت این ستاد را تشریح کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم  به نقل از روایط عمومی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی، ضمن اشاره به تاکیدات رئیس دستگاه قضا در خصوص تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان قصاص اظهار کرد: در راستای رسیدگی جدی‌تر به تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص نشستی با دادستان کل کشور برگزار کردیم چرا که پرونده‌های قصاص توسط دادستان‌های سراسر کشور پیگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گام اول در راستای تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص، شناسایی صاحبان این پرونده‌ها و بررسی علل تاخیر تعیین تکلیف آن است. گام بعدی بررسی امکان و زمینه‌های اجرای صلح و سازش این پرونده‌ها است و اینکه آیا موضوع پرونده صلاحیت اقدام برای صلح و سازش را دارد یا خیر. بعد از سپری شدن این دوم گام و جمع آوری اطلاعات اولیه ستاد‌های ملی صبر که در سراسر کشور فعال هستند اقدام به جلب رضایت در این پرونده‌ها می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با بیان اینکه تعداد کمی از پرونده‌ها هستند که صلاحیت پیگیری صلح و سازش را ندارند، عنوان کرد: در برخی از پرونده‌های قصاص، فرد مجرم و شرور و برای جامعه خطرناک است و باید به سزای عمل خود برسد اما افرادی هستند که بر اثر نادانی و غفلت قتلی را مرتکب شده اند.

وی تصریح کرد: این افراد در فهرست رسیدگی قرار می‌گیرند و برای صلح و سازش در پرونده ریش سفیدان و خیرین و مصلحان اقدام به پادرمیانی می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا پرونده با مصالحه مختومه شود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، گفت: ستادی برای رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص پیش بینی کرده ایم که بین شورا‌های حل اختلاف و دادستان‌های سراسر کشور، ستاد‌های صبر و بعضی از افرادی که می‌توانند در این مسیر کمک کنند اقدامات لازم صورت گیرد.

وی همچنین گفت: گروه‌های صبر نیز در راستای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قصاص متشکل از افراد و خیرین بیرون از دستگاه هستند که به قصدکمک و یاری به ستاد مذکور پیوسته اند.

گفتنی است، رئیس قوه قضاییه در 13 دی ماه در نشست شورای عالی قضایی بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تاکید کرد و گفت: قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد.

رئیس دستگاه قضا در همین زمینه با اشاره به اهمیت گذشت و بخشش و درعین حال حق اولیای دم برای قصاص گفت: شورای حل اختلاف در این خصوص باید جدی‌تر وارد عمل شود، سوابقی از افراد محکوم به قصاص در معاونت اول قوه قضاییه گردآوری شده است که دادستان کل کشور و شورای حل اختلاف با دریافت این سوابق و تکمیل آن تا پایان سال نسبت به تعیین تکلیف افرادی که در پرونده‌های قتل عمد محکومیت قصاص پیدا کرده‌اند مبادرت کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با تبیین دلایلی که باعث بلاتکلیفی محکومان به قصاص در پرونده‌های قتل عمد می‌شود، بر ضرورت توجه به ماده 429 قانون مجازات اسلامی ناظر بر مواردی که محکوم به قصاص، در زندان است و صاحب حق قصاص، بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت فاضل دیه، مرتکب را در وضع نامعین رها می‌کند، اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تعیین تکلیف پرونده های قصاص صلح و سازش حل اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۶۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس

احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به مرحله دوم انتخابات مجلس گفت: در مرحله اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، ۲۴۵ نماینده انتخاب شدند و تعیین تکلیف ۴۵ کرسی به دور دوم کشید.   وی افزود: انتخاب این ۴۵ نماینده در ۲۲ حوزه انتخابیه و بالغ بر ۱۱۰۰۰ شعبه صورت می‌گیرد؛ همچنین انتخابات در ۸ حوزه به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌گیرد. در این حوزه‌ها علاوه بر اینکه احراز هویت الکترونیکی است، شمارش آراء هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. آموزش‌های لازم در این زمینه انجام شده است و امیدواریم مردم در دور دوم نیز حضور پرشور و ارزشمندی را رقم بزنند.   وزیر کشور همچنین با ارائه توضیحاتی درباره بودجه اختصاص یافته به مبلغ ۳ میلیارد دلار به دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: این طرح در گذشته تصویب شده بود که رئیس جمهور دستور آن را صادر کردند، البته این منابع مربوط به یک سال نیست بلکه مربوط به کل طرح است.   وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم ما انسداد مرزهاست و با توجه به حساسیتی که رئیس جمهور بر این موضوع دارند، دستور آن را صادر کرده و کار‌های آن در حال انجام است. این اتفاق قرار است در تمام مرز‌های کشور بیفتد، اما با توجه به حساسیت، مرز‌های شرق و غرب به ویژه مرز‌های شرقی اولویت دارد.   وحیدی هم در پاسخ به سوال که تکلیف حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات با تصویب لایحه دولت برای تشکیل استان تهران شرقی و غربی چه می‌شود، گفت: بحث طرح استان تهران شرقی و تهران غربی مورد بررسی است، هرچند باید مراحل بررسی و قانونی شدن این لایحه انجام شود، در صورت به نتیجه رسیدن هم ری و شمیرانات همچنان در حوزه تهران باقی خواهند ماند.     باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مخلان امنیت
  • لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان
  • ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان به قصاص در کردستان
  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • اجرای طرح تعیین تکلیف پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی کشور
  • طرح تعیین تکلیف پرونده‌های مراجع انتظامی کشور اجرا می‌شود
  • هوشمندسازی حداکثری و عدم ارجاع پرونده‌های ناقص