Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، رضا ماحوزی روز شنبه در نشست خبری برگزاری این همایش که به صورت ترکیبی حضوری و آنلاین برگزار شد؛ اظهار داشت: موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به عنوان مرکز تخصصی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری در کشور در راستای برنامه‌های مدون و در حال اجرای موسسه، این همایش را با هدف توانمندسازی دانشگاه‌های کشور در حوزه فرهنگ دانشگاهی؛ توسعه بینش عمومی و تخصصی درباره حضور معنادار و اثربخش فرهنگ در متن دانشگاه‌های کشور و شناسایی و تحلیل مسائل جاری و مستحدثه فرهنگی در دانشگاه‌های کشور برگزار می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اهداف دیگر این همایش را بررسی نقش دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید و پالایش فرهنگ در فضای سایبر؛ تقویت فضای علمی و اجتماعات علمی درون دانشگاهی- پژوهشگاهی و ترسیم و تنظیم مناسبات دانشگاه و جامعه از زاویه دید تحولات فرهنگی و اجتماعی در دو سطح بین‌المللی و ملی نام برد.

معاون آموزشی و پژوهشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در نخستین دوره همایش «فرهنگ و دانشگاه در ایران» که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود، ابعاد و مسایل مختلف این حوزه در ۱۱ محور و طی سه روز بررسی می‌شود. در این راستا، علاوه بر متخصصان و محققان حوزه آموزش عالی از جمعی از شخصیت‌های برجسته علمی و سیاست گذاران فرهنگی کشور نیز برای سخنرانی در این همایش دعوت شده است.

محورهای همایش

وی به برنامه موسسه برای تداوم همایش «فرهنگ و دانشگاه در ایران» در سال آینده و تدوین محورهای متنوع‌تر برای بررسی در همایش‌های آتی اشاره و تصریح کرد: در نخستین دوره همایش حسب محدودیت زمان ۱۱ محور شامل «مناسبات فرهنگ و دانشگاه»، «فرهنگ در دانشگاه اسلامی و دانشگاه سکولار؛ رویکردها و تفاوت‌ها»، «شاخص‌های کلان در ترسیم مناسبات فرهنگ و دانشگاه»، «بازیگران فرهنگ دانشگاهی»، «گروه‌ها و عناصر مرجع در اتمسفر فرهنگی دانشگاه‌ها»، «توصیف و تحلیلی از تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ها»، «جهانی شدن، فرهنگ و دانشگاه»، «مسایل اساسی و ابتکارات فرهنگی در دانشگاه‌های ایران»، «فرهنگ و دانشگاه در دوره پساکرونا»، «بازخوانی تجربه فرهنگ دانشگاهی در دهه‌های اخیر»، و «فضای سایبر، فرهنگ و دانشگاه» توسط حدود شصت متخصص این حوزه بررسی می‌شود.

دبیر علمی نخستین همایش «فرهنگ و دانشگاه در ایران» تصریح کرد: این همایش که به ابتکار دکتر غلامی رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تعریف و طراحی شده است، به‌لحاظ گستره موضوعات و تعداد سخنران‌ها در نوع خود کم‌سابقه است و امیدواریم در ادوار بعدی این همایش، از دانش دیگر متخصصان برای بررسی محورهای دیگر این حوزه استفاده ببریم.

ماحوزی یادآور شد: هدف در این مجموعه همایش‌ها، برکشیدن دانشگاه به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید و پالایش فرهنگ است که البته با توجه به تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران و دانشگاه‌های کشور در فضای سایبر، مقتضی است علاوه‌بر محور اختصاص داده شده به این موضوع در نخستین دوره این همایش، در ادوار بعد به تنوعات و موضوعات فرهنگ دانشگاهی در فضای سایبر و بازیگران داخلی و بیرونی آن توجهاتی ویژه شود.

به گفته وی، آموزش عالی در تمام جهان و در ایران، ابعاد و زوایای متعددی دارد که متناسب با ابعاد و زوایای یادشده، کنشگران و بازیگران متعدد تولید و مصرف فرهنگی خاصی را دنبال می‌کنند. شناسایی این ابعاد و تحلیل دقیق و آکادمیک آن‌ها به خصوص در فضای سایبر با تمامی شئون رو به تغییر و تحول آن در نتیجه انقلاب صنعتی چهارم و توسعه هوش مصنوعی یکی از اهدافی است که امیدواریم به کمک متخصصان این حوزه به شایستگی حاصل آید.

افتتاحیه همایش

به گفته دبیر علمی همایش، مراسم افتتاحیه این همایش صبح دوشنبه دوم اسفندماه با قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همایش و سخنرانی سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آغاز می‌شود.

ماحوزی ادامه داد: علاوه‌براین رییس سازمان سمت، رییس دانشگاه سوره، رییس دانشگاه صنعتی شریف، رییس مرکز نشر دانشگاهی،   معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام فاطمی پور معاون فرهنگی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رییس قطب آموزش عالی و بسیاری از صاحبنظران حوزه آموزش عالی و فضای مجازی دیدگاه‌های خود را در ۱۱کارگروه به بحث و بررسی تخصصی می‌گذارند.

وی با بیان اینکه برگزاری این همایش یکی از گام‌های موسسه برای راه‌اندازی قطب فرهنگ‌پژوهی در این مرکز علمی است، ادامه داد: موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به پشتوانه اعضای هیات علمی خود و اعضای هیات علمی دیگر دانشگاه‌ها و محققان همکار داخلی و بین‌المللی و همچنین به پشتوانه انتشارات قدرتمند خود و شبکه علمی‌ای که در این سال‌ها شکل گرفته و تقویت شده است، با برنامه‌ای روشن و با استعانت از خداوند متعال تلاش دارد با برجسته کردن نقش و سازوکار فرهنگ در اعتلای دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور، راه را برای ایفای نقش تاریخی دانشگاه در سرنوشت کشور روشن و هموار کند.

وی گفت: در این راستا، موسسه تلاش دارد به عنوان قطب فرهنگ‌پژوهی، فرهنگ دانشگاهی و ارتباط آن با سایر حوزه‌های فرهنگ از جمله فرهنگ علمی و فرهنگ دینی و فرهنگ اجتماعی و دیگر خرده فرهنگ‌های اقتصادی و محیط زیستی و سیاسی و ورزشی و غیره را بررسی و بر این اساس تعامل و ارتباط دانشگاه دارای منطق مستقل با این حوزه‌ها را تقویت کند. برای ما استقلال و اقتدار دانشگاه برای گفتگو با زیست بوم‌های پیرامونی در مبحث فرهنگ دانشگاهی بسیار مهم است و موسسه و همکاران آن در راستای نیل به این هدف تلاش خواهیم کرد.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی از تمامی متخصصان، صاحب نظران، محققان و علاقمندان مباحث فرهنگی و اجتماعی حوزه آموزش عالی و دانشگاه برای شرکت در نخستین همایش «فرهنگ و دانشگاه در ایران» دعوت کرد.

نشانی آنلاین همایش "فرهنگ و دانشگاه در ایران"

عموم علاقمندان می‌توانند با مراجعه به فضای اسکای روم موسسه به نشانی b۲n.ir/iscs و اینستاگرام موسسه به نشانی iscs.ac.ir در افتتاحیه و نشست‌های تخصصی همایش شرکت کنند.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سازمان سمت دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه سوره شورای عالی انقلاب فرهنگی همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سازمان سمت وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سازمان سمت دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه سوره شورای عالی انقلاب فرهنگی همایش موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی فرهنگ و دانشگاه در ایران دانشگاه های کشور فرهنگ دانشگاهی دانشگاه ها فضای سایبر آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۷۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر

نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» با حضور جمعی از هنرمندان خوشنویس استان کرمان به همت سازمان بسیج هنرمندان استان و اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» روز گذشته به همت سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با حضور جمعی از هنرمندان خوشنویس استان کرمان، دانش آموزان و معلمان بسیجی برگزار شد. در این همایش عباسپور رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان، حمیدرضا صابری رئیس انجمن خوشنویسان سازمان بسیج هنرمندان و بهمنی مسئول امور هنری اداره کل آموزش و پرورش استان نیز حضور داشتند.

در حاشیه برگزاری این همایش حمیدرضا صابری رئیس انجمن خوشنویسان سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: نخستین همایش خوشنویسی کاتبان وحی توسط انجمن خوشنویسان سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه خوشنویسی هنری مقدس و ماندگار در خدمت حق و حقیقت است، ادامه داد: قرآن و آیات کلام الله مجید برکات و ثمرات بی‌بدیل در رشد و شکوفایی اندیشه والای انسانی دارد و بی تردید وقتی هنر خوشنویسی به خدمت کتاب قرآن در می‌آید اعتلا پیدا می‌کند.

رئیس انجمن خوشنویسان سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان با اهداف برگزاری این همایش نیز اشاره کرد و گفت: کشور ما در عرصه هنر خوشنویسی، پیشتاز بوده و به دنبال ترویج فرهنگ و معارف قرآنی با استفاده از ابزار هنر هستیم.

وی با بیان اینکه نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» در کرمان با حضور جمعی از هنرمندان خوشنویس، دانش آموزان و معلمان بسیجی برگزار شد، افزود: در این همایش هر کدام از هنرمندان خوشنویس یک یا چند آیه از قرآن را کتابت کردند.

صابری با اشاره به برگزاری این همایش در سال‌های بعد خبر داد و گفت: آثار کتابت شده به صورت نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده می‌شود و به دنبال چاپ این آثار نیز هستیم.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • «ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • همایش «قدس از چشمان آقای نادر» برگزار می‌شود
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود