Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت دفار بسیج دانشجویی در دانشگا‌های بزرگ تهران نشست بررسی روند مذاکرات وین و مسئله مذاکره مستقیم با آمریکا با حضور مهدی کوچک‌زاده، محمدصادق کوشکی، حمیدرضا ترقی، مسعود براتی و مهدی خرسند برگزار شد.

* آمریکا استاد دور زدن‌های بین المللی است

محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این نشست گفت: ایران برای فروش نفت و سایر اقلام از تحریم عبور کرده است و امتیاز هایی که ایران از مذاکره می خواهد عملا سوخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کسی نمی گوید بنده به تیم مذاکره کننده اعتماد ندارم. خیر، من به آمریکا  اعتمادی ندارم. آمریکا استاد دور زدن های بین المللی است. مگر سال گذشته ۱ میلیارد دلار با روسیه تبادلات داشتیم در حالی که آمریکا معافیت تحریمی نداده بود. جهان به سمتی می رود که ایران از تحریم ها عبور کند.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا باید بیرون از برجام بماند تا یاد بگیرد که دیگر هیچ تعهدی را پاره نکند. بهترین تنبیه برای آمریکا این است که هیچ مذاکره مستقیمی به هیچ قیمت و به هیچ دلیل و وعده‌ای اتفاق نیفتد. معتقدم مگر کسی دیوانه باشد که دلخوش به وعده‌های آمریکا بخواهد مذاکره کند.

 

 

وی ادامه داد: کار دولت روحانی این بود که بازار و اقتصاد را به مذاکرات ربط می‌داد و با یک عطسه دلار پایین یا بالا می‌رفت، اما دولت کنونی کاری کرده که بازار ربطی به مذاکرات نداشته باشد و به ثبات نسبی برسد و دچار شوک نشود.

کوشکی تاکید کرد: اکنون با افزایش قیمت نفت بدون بحث مذاکرات و برجام بازار ارزان را میتوانیم کنترل کنیم. اگر دوباره رسانه به مذاکرات توجه ویژه کند دوباره به بی‌ثباتی بازار می‌رسیم. عقل حکم می‌کند که راه غلط طی شده را دوباره طی نکنیم.

وی گفت: برخی موافق توافق موقت هستند، امتیازاتی بدهیم یا امتیازاتی بگیریم. برخی ها می گویند اورانیوم ۶۰ درصد را صادر کنیم یا تا ۲۰ درصد رقیق کنیم. یعنی اهرم فشار را حذف کنیم در قبال آن  چه دریافت کنیم؟ تعلیق تحریم ها؟ با کدام ضمانت؟ چه تضمین اجرایی وجود دارد که تحریم ها تعلیق شود‌؟

این استاد دانشگاه افزود: درست آن است که اول آمریکایی ها تحریم ها را بردارند و وقتی قطعی به این نتیجه رسیدیم که تحریم ها لغو شده و بازار را به کنترل در آوردیم سپس به تعهداتمان  برگردیم. این شروط سه گانه رهبری است. اما کنگره آمریکا شفاف می گوید زیر بار این تعهدات نمی روم و بایدن اگر با اختیارات خود تحریم ها را لغو کند به وضوح گفته اند دولت بعدی به این تعهدات رد و بدل شده پایبند نیست. چرا می خواهیم آمریکا را به برجام برگردانیم تا دنیا  فراموش کند که آمریکا یک جانبه از تعهدات خارج شد نه ایران!

کوشکی ادامه داد: دوستان مذاکره کننده‌ ما سابقه انقلابی خوبی دارند، اما دشمن ما حیله گر و به تعبیر امام گرگ است. دشمن ما انسان نیست، شرافت ندارد و قدار است با این وجود چرا باید دوباره به گرگی که به گله‌ ما حمله کرده اعتماد کنیم؟ ما حق نداریم فکر کنیم تنها هستیم. یمن به پشتوانه‌ انقلاب اسلامی مقاومت می‌کند.

وی گفت: دولت روحانی دولت غربگرا بود، اما الان چه؟ اگر مذاکره کنیم در مورد ما چه خواهند گفت؟ دولت سوریه، حشد الشعبی، یمن و حزب الله چه خواهند گفت؟ وقتی ما الگوی آن‌ها شدیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مردم یمن دارند مقاومت می‌کنند، چون منطق انقلاب اسلامی مقاومت است. از این رو خدایی نکرده اگر مردم و رزمندگان یمنی ببینند که جمهوری اسلامی با آمریکا برای چندمین بار سر میز مذاکره نشسته آن‌ها چه خواهند گفت و چگونه خود را توجیه خواهند کرد که منطق انقلاب اسلامی نه به مستکبرین بوده است. ناامیدی مردم یمن را چه کسی می‌خواهد پاسخ بدهد.

وی گفت: توافق با آمریکایی‌ها در این شرایط بهترین کادو به دولت بایدن است. دولت بایدن تاکنون تمام فشار‌های حداکثری دولت ترامپ را حفظ و حتی اضافه کرده است. با این وجود توافق کادویی است که بایدن به شدت به آن نیازمند است. توافق بهترین بهره حیاتی و تنفس به دولت بایدن در این شرایط است چرا که او از حالت شکست به یک حالت برنده تبدیل می‌شود.

کوشکی تاکید کرد: این استدلال که، چون اسرائیل مخالف برجام و مذاکرات است پس مذاکره خوب است استدلال درستی نیست. برهان خلف همیشه در ریاضی جواب می‌دهد، ولی الزاما در حوزه سیاست مثل ریاضیات نیست که همیشه جواب بدهد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: خیلی وقت‌ها ممکن است دو گروه به دلایل متفاوت با یک نکته مخالف باشند، اما این بدان معنا نیست که این دو گروه با هم هم جهت و همسان هستند؛ مثلا ما با اشغال افغانستان توسط شوروی مخالف بودیم و آمریکایی‌ها هم مخالف بودند و این مخالفت هم به این دلیل نبوده که ما با آمریکا دوست هستیم و مواضع ما با آن‌ها یکی است.

وی تاکید کرد: ما به دلایل دیگری مخالف سرسخت اشغال افغانستان بودیم و آمریکایی‌ها هم به دلایل کاملا متفاوتی مخالف این حرکت بودند؛ پس اینکه امرور رژیم صهیونیستی با یک مسئله مخالف است این دلیل نمی‌شود که این مسئله، مسئله درستی است. نکته سر این است که اسرائیل از ابتدای مذاکرات برجامی تاکنون دنبال یک نکته بوده و آن هم این بود که از آمریکا مطالبه حداکثری کند تا به ایران حمله نظامی کند، اما چون آمریکایی‌ها این کار را نکردند از آن‌ها گلایه دارند.

کوشکی اضافه کرد: اصلاح طلب‌ها می‌گفتند که مخالفین برجام مثل اسرائیل هستند و این مغالطه کودکانه را انجام می‌دادند. امروز صهیونیست‌ها می‌گویند برجام ۲۰۱۵ بسیار به نفع ما بود، اما خروج آمریکا از برجام باعث شد تا موضع ایرانی‌ها تقویت شود. امروز اسرائیلی‌ها می‌گویند که ما آن روز می‌گفتیم که با برجام مخالفیم و می‌گفتیم که آمریکا باید به ایران حمله کند، اما آن برجام، برجام درستی بود و ایران را زیر منگنه و زیر سخت‌ترین بازرسی‌ها گذاشته بود و ایران نمی‌توانست در فضای هسته‌ای خود تنفس کند و نوآوری داشته باشد و ترامپ اشتباه کرد و از آن برجام بیرون آمد و ایران به سمت غنی سازی ۶۰ درصد رفت.

* هر مذاکره‌ای با آمریکا اشتباه است 

مهدی کوچک زاده نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: کیست که نداند مردم ما در سختی هستند. ریشه مصیبت آن جاست که می‌گویند با همه دنیا باید تعامل کنیم. حرفی که علما باید بزنند این است که می دانیم در سختی هستید اما بدانید سازش خسرانش بیشتر از مقاومت است. البته کاری کردند که این مسیر مستقیم گم شده است. کسی نیست برای مردم حرف رهبر انقلاب را تببین کند. یک نهضت حاصل شده که استقامت لازم دارد. باید نگهش داریم.

 

 

وی ادامه داد:‌ به فرموده امام خمینی جنگ ما جنگ پابرهنگى علیه خوشگذرانیهـاى مـرفهین و حاکمـان بـی درد کشورهاى اسلامى است. این جنگ محصور در مرز و بوم نیست، این جنگ، خانه و کاشانه و شکسـت و تلخـى کمبود و فقر و گرسنگى نمى داند. این جنگ، جنگ اعتقاد است، جنگ ارزشهاى اعتقـادى-انقلابى علیه دنیاى کثیف زور و پول وخوشگذرانى است.

کوچک زاده ادامه داد:  فرقی بین ظریف و باقری کنی در مذاکره با آمریکا وجود ندارد و ما مخالف این رویکردیم. از نظر بنده هر مذاکره‌ای با آمریکا به عنوان قاتل شهید سلیمانی اشتباه است.

* تحریم باید کم اثر شود 

مسعود براتی کارشناس مسائل تحریم اظهار داشت: تا تشنگی برای رفع تحریم باشد، تحریم رفع نخواهد شد؛ توافق خوب به این زودی‌ها برای ما ایجاد نخواهد شد؛ چرا که مذاکرات در دور جنگ اقتصادی تله است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مذاکره در چارچوب جنگ اقتصادی صرفا پذیرش خواسته‌های طرف مقابل است. شرطی شدن جامعه در قبال مذاکره یک پروژه برنامه ریزی شده است. این ماییم که راهکار نداریم. به هر روی، تنها راهکار ما در این تله جهاد تبیین است. رهبر معظم انقلاب مسیر را روشن کرده است؛ لغو تمام تحریم‌ها و راستی آزمایی و بازگشت به برجام‌...

 

 

براتی تاکید کرد: تحریم باید کم اثر شود و تا تشنگی برای رفع تحریم‌ها در ایران وجود داشته باشد تحریم‌ها رفع نخواهد شد. تحریم‌ها تنوعشان زیاد، اما اثرشان یکی است؛ یعنی برداشتن برخی تاثیر گذار نیست.

وی گفت: مهم‌ترین ابزار برای حفظ شرطی بودن جامعه توافق است. دولتی که ساختارش نفتی است، دنبال کار سخت نیست و می‌خواهد زودتر به توافق برسد.

* هنر دیپلماسی این است که ما منافع کشورمان را به دست بیاوریم

مهدی خورسند کارشناس بین الملل هم گفت: ما باید نگاه منطقی‌تری ایجاد کنیم. رهبر انقلاب هم وقتی گفتند شاید گفتگویی صورت بگیرد، برای رفع فشار بر روی تیم مذاکره کننده بود. نفس مذاکره یک تله نیست. هنر دیپلماسی این است که شما بتوانید منافع کشورتان را به دست آورید.

وی ادامه داد: ما به مذاکرات مذاکره کننده قبلی نقد داریم و حساسیت داریم که برجام ۲۰۱۵ را برای ما به ارمغان آورده است و از آن به عنوان خسارت محض یاد می شود.

 

 

خورسند گفت: از موضوعی که روی میز مذاکره گذاشته شده باید برداشت های یکسانی وجود داشته باشد. آمریکایی ها از برجام انتظار محدودیت منطقه ای داشتند و ما انتظار گشایش اقتصادی داشتیم. ما به این نقد داریم. دقیقا قبل از امضا در لوزان بیانیه ای را از طرف ایران صادر کردند که دقیقا ۱۸۰ درجه با بیانیه آمریکا مخالف بود. ما به این نقد داریم.

وی گفت: نفس مذاکره یک تله نیست و در واقع هنر دیپلماسی این است که ما منافع کشورمان را به دست بیاوریم، از موضوعی که روی میز مذاکره گذاشته شده باید برداشت‌های یکسانی وجود داشته باشد. آمریکایی‌ها از برجام انتظار محدودیت منطقه‌ای داشتند و ما انتظار گشایش اقتصادی. ما به این نقد داریم.

خورسند یادآور شد: دولت سیزدهم ثابت کرد بدون آمریکا و اروپا و با ارتباط با منطقه هم می‌توان نه گرسنه بود و نه در شعب ابی طالب قرار داشت.

*  اقدامات ایران در جهت پیشرفت هسته‌ای غرب را در برابر یک شرایط سخت قرار داده است

حمیدرضا ترقی قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم در این نشست گفت: به نظر می‌رسد که اقدامات ایران در جهت پیشرفت هسته‌ای غرب را در برابر یک شرایط سخت قرار داده به این صورت که یا باید از مواضع خود عقب نشینی کند و یا پیشرفت هسته‌ای ایران را بپذیرد و عبور از خط قرمز‌های مدنظر خود را قبول کنند.

ترقی ادامه داد: شور‌های اروپایی تاکنون تلاش می‌کردند تا ایران را برای کوتاه آمدن از مواضع خود قانع کنند، اما تلاش‌های آن‌ها نتیجه‌ای نداشته است و ایران همچنان معتقد است تا تحریم‌ها لغو نشود و راستی آزمایی صورت نگیرد و از طرفی تا آمریکا و غربی‌ها تضمین‌های لازم را ندهند که دیگر زیر این توافق نزنند طبیعتا کشورمان نمی‌تواند این توافق را بپذیرد.

وی افزود: ایران در مذاکرات هیچ عجله‌ای ندارد و اگر آن‌ها اصرار دارند که برای مذاکرات زمان تعیین کنند به این دلیل است که بتوانند کشورمان را تحت فشار روانی قرار بدهند تا یک اصطکاک بین مردم و نظام ایجاد شود و از این طریق بتوانند مردم را به سمت خواسته‌های خود سوق بدهند در نهایت نظام مجبور شود شرایط آن‌ها را بپذیرد.

 

ترقی تصریح کرد: امروز دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب محکم ایستاده اند و حاضر نیستند که منافع ملی کشور را فدا کنند. از طرفی وضعیت امروز برجام هم برای ما هیچ نفعی ندارد، چون دولت و مجموعه نظام توانسته اند با توافق‌های جدید و کاهش وابستگی‌های اقتصاد به برجام آثار و تبعات تحریم را به حداقل برسانند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نشست مذاکره آمریکا استاد دانشگاه مذاکره کننده آمریکایی ها نقد داریم تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۷۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)



منبع:همشهری

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کشته شدن یک سیاه پوست دیگر به دست پلیس آمریکا (فیلم) سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه «تگزاس» (فیلم) حمله به ماشین خودران گوگل در آمریکا (فیلم)

دیگر خبرها

  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد