Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان – مسدود کردن اموال کشور‌ها از سوی خزانه داری و روسای جمهور آمریکا مسبوق به سابقه است؛ دولت بایدن در تازه‌ترین اقدام خود هفت میلیارد دلار از دارایی مردم افغانستان را به بهانه پرداخت غرامت به قربانیان ۱۱ سپتامبر بلوکه کرده است. این اقدام دولت بایدن با موجی از واکنش‌های منفی روبرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبان ضمن محکوم کردن این اقدام، دزدی پول‌های افغانستان را پایین‌ترین سطح اخلاقی آمریکا عنوان کرد. دیده بان حقوق بشر نیز به اختصاص دارایی‌های افغانستان به قربانیان ۱۱ سپتامبر اعتراض کرد. دست درازی آمریکا به دارایی کشور‌ها اتفاق تازه‌ای نیست؛ اقدامات مشابه در کارنامه آمریکا به چشم می‌خورد. به بهانه تصاحب دارایی ملت افغانستان از سوی آمریکا، سابقه واشنگتن در این زمینه بررسی شده است.

چشم طمع آمریکا به اموال مردم افغانستان

جو بایدن صبح روز گذشته فرمان اجرایی صادر کرد که طی آن، از اختیارات اضطراری برای تجمیع و مسدود کردن تمام ۷ میلیارد دلار از کل دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در نیویورک استفاده شود. دولت آمریکا مدعی شده که ۳.۵ میلیارد دلار از این مبلغ را به صندوق امانی که برای حمایت از نیاز‌های مردم افغانستان ایجاد شده، انتقال دهد. بایدن همچنین با تصمیم دادگاه مبنی بر اختصاص نیمی از این مبلغ به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر مخالفت نکرده است. این در حالی است که تمامی این مبلغ متعلق به ملت افغانستان است و باید برای این کشور هزینه شود.

با انحلال دولت افغانستان و فرار مقامات ارشد -از جمله رئیس جمهور و سرپرست بانک مرکزی- از این کشور، ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به عنوان سپرده در بانک فدرال رزرو نیویورک باقی ماند. از آنجایی که مشخص نبود چه کسی دارای اختیار قانونی برای دسترسی به این حساب باشد، فدرال رزرو این وجوه را برای برداشت، از دسترس خارج کرد. با روی کار آمدن طالبان، حق دریافت این پول دوباره قوت گرفت. طالبان یک مقام را برای ریاست بانک مرکزی منصوب کردند و خواستار آزادی فوری پول‌های نگهداری شده در نیویورک شدند. اما تحریم‌های طولانی مدت آمریکا، انجام معاملات مالی با طالبان را غیرممکن می‌کرد. در کنار این مشکلات، مانع جدیدی نیز به چشم می‌خورد؛ گروهی از بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر، درصدد توقیف این دارایی و تخصیص آن برای پرداخت غرامت به بازماندگان برآمدند.

تاثیر مسدود شدن دارایی‌های افغانستان بر مردم این کشور

بر اساس گزارش بانک جهانی، ۴۳ درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان و حدود ۷۵ درصد از هزینه‌های عمومی نیز از طریق کمک‌های بلاعوض خارجی تأمین می‌شود. ۹۰ درصد افغان‌ها با درآمدی کمتر از ۲ دلار در روز زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود که ۱۸.۴ میلیون نفر – تقریباً نیمی از جمعیت کشور – به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

بر اساس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، ۱۴ میلیون نفر در افغانستان غذای کافی ندارند. به گفته‌ی مدیر اجرایی یونیسف بیش از یک میلیون کودک افغان از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند و بدون درمان می‌میرند. برنامه جهانی غذا بررسی‌هایی را انجام داده که نشان می‌داد تنها ۵ درصد از خانواده‌های افغان هر روز غذای کافی می‌خورند. برای نخستین بار، مردم مناطق شهری به اندازه مناطق روستایی با ناامنی غذایی مواجه شده اند.

این وضعیت فقط به طبقات محروم محدود نمی‌شود و طبقات متوسط را نیز در برمی گیرد. کمبود نقدینگی بر کار سازمان‌های بشردوستانه، مانند کمیته بین المللی نجات که در افغانستان فعال است نیز تأثیر گذاشته است. یکی از مدیران اجرایی این کمیته بین المللی می‌گوید از زمانی که آمریکا ذخایر افغانستان را مسدود کرد، حدود یک ماه طول کشید تا بفهمد چگونه می‌تواند پول نقد برای حقوق کارمندان خود تامین کند. به گفته‌ی این مدیر اجرایی، کارکنان این کمیته که از وضعیت مالی مناسب برخودارند نیز برای خرید غذا با مشکل مواجه بودند چه برسد به ۹۰ درصد جمعیتی که با کمتر از ۲ دلار در روز زندگی می‌کنند!

اقتصاد افغانستان در اوضاع نابسامانی به سر می‌برد. این اوضاع منجر به قحطی گسترده در کشور شده و نیاز به صرف هزینه‌های گسترده برای کمک‌های بشردوستانه را گوشزد می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشتر از جامعه جهانی خواسته بود تا نقدینگی را به اقتصاد افغانستان تزریق کند در غیر اینصورت این کشور رو به فروپاشی خواهد رفت.

پول‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان – معروف به دِ افغانستان بانک – شامل دارایی‌هایی مانند ارز، اوراق قرضه و طلا است. الکس زردن، یکی از مقامات ارشد سابق وزارت خزانه داری آمریکا در افغانستان، ذخایر بانک مرکزی را به عنوان صندوقی برای روز‌های بارانی افغانستان توصیف کرد. علاوه بر این، حدود نیم میلیارد دلار از دارایی‌های این بانک مربوط به ذخایر بانک‌های تجاری در افغانستان است که طبق قانون باید مقدار مشخصی از سپرده‌های خود - از جمله پس انداز مردم عادی افغانستان - را در بانک مرکزی نگهداری کنند. این دارایی‌ها متعلق به د افغانستان بانک و ملت افغانستان است.

ردپای آمریکا در پرونده‌های انسداد دارایی ملت‌ها

اقدام اخیر آمریکا در مسدود سازی دارایی‌های افغانستان اتفاق تازه‌ای نیست. ردپای واشنگتن در انسداد دارایی سایر کشور‌ها نیز به چشم می‌خورد. یکی از این کشورها، جمهوری اسلامی ایران است. طبق گزارش ها، اموال بلوکه‌شده ایران در حساب‌های بین‌المللی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار برآورد شده‌است. تقریباً یک میلیارد و ۹۷۳ میلیون دلار دارایی ایران در آمریکا بلوکه شده‌است. براساس سرویس تحقیقات کنگره، علاوه بر پول‌های تحریم شده در حساب‌های بانکی خارجی، دارایی بلوکه شده ایران شامل املاک و مستغلات نیز می‌شود. غیر از دارایی‌های بلوکه شده در آمریکا، برخی از دارایی‌های ایران از سوی سازمان ملل متحد در سراسر جهان بلوکه شده‌اند.

طی سال‌های گذشته، آمریکا در تلاش بوده تا با اعمال تحریم علیه کره شمالی دارایی‌های کیم جونگ اون، رهبر این کشور را مسدود کند. واشنگتن با ارائه پیش‌نویس قطعنامه ای سعی کرد محصولات مختلف کره شمالی از نفت تا محصولات نساجی را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد. در این پیش‌نویس همچنین مسدود شدن دارایی‌های کیم جونگ اون و سایر دولتمردان کره شمالی و همچنین ممنوعیت مسافرتی مقام‌های ارشد این کشور گنجانده شده بود.

ونزوئلا کشور دیگری است که قربانی این بی عدالتی قرار گرفته است. خورخه آریاسا، وزیر سابق امور خارجه ونزوئلا طی سخنرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ونزوئلا و مسدود کردن دارایی‌های خارجی این کشور به مبلغ ۳۰ میلیارد دلار را یورش آمریکا به کشورش توصیف و آن را محکوم کرد. ونزوئلا این پول را متعلق به ملت این کشور دانسته و این اقدام واشنگتن را اقدامی مخرب عنوان کرد که مردم را از داشتن غذا و دارو محروم می‌کند.

با جستجوی بیشتر در منابع، به کشور‌های بیشتری برمی خوریم که آمریکا دارایی شان را مسدود کرده است. لیست کشور‌هایی که مورد بی‌عدالتی قرار گرفته اند به اینجا ختم نمی‌شود. سودان نیز طعم این بی‌عدالتی را چشیده است. به گزارش بانک مرکزی سودان، از سال ۱۹۹۷ میلیون‌ها دلار از دارایی‌های بلوکه شده این کشور آفریقایی به دلیل تحریم‌های آمریکا در چنگ واشنگتن بوده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جو بایدن دولت آمریکا دارایی های بلوکه شده دولت افغانستان سازمان ملل متحد میلیارد دلار دلار از دارایی ۱۱ سپتامبر بانک مرکزی بلوکه شده تحریم ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۸۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند

یک منبع آگاه اعلام کرد نظامیان روسیه و آمریکا در نیجر در یک پایگاه واحد مستقر شده‌اند، اما به یکدیگر دسترسی ندارند.

به گزارش ایسنا یک مقام آمریکایی گفت نیروهای روسیه در نیجر در پایگاه نظامیان آمریکا مستقر شده‌اند؛ اما تقسیم نیروها به نحوی است که آنها به سربازان آمریکا دسترسی ندارند.

این مقام آمریکایی گفت: «روس‌ها در مجموعه‌ای مجزا مستقر هستند و به نیروها و تجهیزات آمریکایی دسترسی ندارند. ما به نظارت بر این وضعیت ادامه داده و تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای تضمین امنیت نیروها، تجهیزات و تاسیسات آمریکایی به کار می‌گیریم.»

این مقام آمریکایی گفت که نیروهای روس چند هفته قبل به پایگاه هوایی ۱۰۱ آمده‌اند، پایگاه نیروی هوایی نیجر که در کنار فرودگاه بین‌المللی پایتخت این کشور واقع شده است.

در دوازدهم آوریل اعلام شد متخصصین نظامی روسیه به نیجر رفتند تا در مبارزه با تروریسم به نیروهای نظامی این کشور تعلیم دهند.  

پس از کودتای نیجر، حاکمان جدید این کشور به‌سرعت گام‌هایی برای قطع روابط نظامی با کشورهای غربی، به‌ویژه فرانسه و آمریکا برداشته و به روسیه نزدیک‌تر شده‌اند.

شورای نظامی حاکم بر نیجر حضور آمریکا را «غیرقانونی» اعلام کرد و عملیات‌های پنتاگون در این کشور را مورد انتقاد قرار داد. فصل حضور نظامی آمریکا در نیجر به پایان رسیده است و نیروهای نظامی روسیه وارد نیجر شده‌اند. آنها وظیفه آموزش نیروهای این کشور را بر عهده گرفته‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه اندازی کارخانه تولید پهپاد در چین | تولید MQ-۹ آمریکایی ۳۰ برابر ارزانتر ! | تصاویر
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان افغانستان
  • راستی آزمایی کمک ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • آستین: نیرو‌های روسیه در نیجر به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند