Web Analytics Made Easy - Statcounter

«فرزاد مخلص الائمه» روز شنبه در نشست کارگروه آرد و نان و استان مرکزی افزود: با توجه به اختصاص یارانه به آرد نانوایی‌ها، نیاز است با افزایش نظارت‌ها به منظور خروج این محصول از شبکه تولید و مصرف آن در دیگر واحدها همچون فتیرپزی و شیرینی پزی‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: اکنون بخشی از گندم تولیدی استان مرکزی وارد حوزه خوراک دام می شود که این مهم ضمن اختلال در بازار این محصول، بهای گوشت را نیز کاهش نداده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار مرکزی گفت: با توجه به وجود برخی تنش‌ها در زمینه خوراک دام، این مهم افزایش خروج محصول گندم و اختصاص این محصول به خوراک دام را به همراه داشته و باید در زمینه راهکار مناسب اندیشیده شده تا از ورود گندم به زنجیره خوراک دام کاهش یابد.

مخلص الائمه افزود: کیفیت آرد و نان در استان مرکزی پایین بوده و این مهم مورد اعتراض شهروندان است و باید با افزایش آموزش‌ها زمینه ارتقای کیفیت این محصول و رضایتمندی مردم فراهم شود.

وی ادامه داد: نیاز است در زمینه اختصاص آدر به مناطق حاشیه شهرها ملاحظات خاص صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان در سال زراعی جاری به کشت گندم اختصاص یافته و پیش بینی می‌شود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن گندم در این اراضی تولید شود.

«علی صفری» افزود: افزایش تولید گندم در استان مرکزی، افزایش خرید تضمینی این محصول را نیز سال آینده به همراه دارد.

وی، میزان سن زدگی گندم استان مرکزی در سال زراعی گذشته را یک و ۳۱ صدم درصد عنوان کرد و ادامه داد: مبارزه با سن گندم از یک ماه آینده در این استان آغاز و پیش بینی می شود مبارزه با سن در ۱۵۸ هزار هکتار از اراضی استان انجام شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۳۴۵ هزار تن گندم سال گذشته به صورت تضمینی از کشاورزان این استان خریداری شد که این میزان در سال جاری به ۸۸ هزار تن کاهش یافته‌ است.

«غلامرضا ملکی» افزود: ۲۷ هزار کشاورز گندمکار در استان مرکزی وجود دارد و خرید این محصول در استان طی ۱۲۰ روز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۴۰ نفر به عنوان عامل خرید در استان مرکزی وظیفه تحویل و خرید محصول گندمکاران را بر عهده دارند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ۲۱۶ هزار تن گندم برای مصارف آرد و نان و صنوف این استان سالانه اختصاص می‌یابد که بخشی از آن در داخل استان تولید و بخشی از سایر استان‌ها وارد می شود.

ملکی افزود: گندم به سه روش شامل گندم برای آرد و نان با قیمت ۶ هزار و ۶۰۰ ریال، ۹ هزار ریالی برای نانوایی‌های بربری و ۲۷ هزار ریالی به صورت آزاد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی یادآورشد: ۲۵ سیلو با ظرفیت ذخیره سازی ۷۶۲ هزار تن غلات در استان مرکزی وجود دارد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: از مجموع این سیلوها سه سیلو زیر نظر بخش دولتی و ۲۲ سیلو توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

ملکی گفت: ۱۱ کارخانه تولید آرد با ظرفیت ۴۱۰ هزار تن در استان مرکزی وجود دارد که سه کارخانه از مجموع این کارخانه‌ها غیر فعال بوده و این کارخانه‌ها با ظرفیت ۳۵ تا ۴۰ درصد در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: شهرستان اراک با ۳۳ درصد بیشترین و آشتیان کمترین سهمیه را آرد را در استان مرکزی دریافت می‌کنند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۹۱۳ واحد نانوایی و شبه نانوایی از آرد تولیدی این استان استفاده می‌کنند.

ملکی افزود: مصرف سرانه نان در کشور ۱۱۷ کیلوگرم بوده و ایران اسلامی از جمله کشورهایی است که سرانه بالایی در این زمینه داشته و سرانه نان در کشور ۲ تا سه برابر کشورهای اروپایی است.

وی ادامه داد: نانوایی‌های استان مرکزی آرد نوع ۲ را از داخل و خارج از استان تهیه می‌کردند و از دی ماه امسال در راستای حمایت از تولید، مقررشد آرد مورد نیاز این واحدها از داخل استان مرکزی تامین شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ۳۰۰ واحد فتیرپزی در اراک وجود دارد که به ۱۲۰ واحد از مجموع این واحدها سهمیه آرد نوع ۲ اختصاص یافته و بقیه با آرد آزاد اقدام به تولید کرده و محصول آنها با یک قیمت در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

ملکی افزود: نیاز است آرد اختصاص یافته به این واحدها از نوع ۲ به آرد آزاد تغییر یابد.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد. استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی اراک استان مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اراک استان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی اراک استان مرکزی استان مرکزی وجود خوراک دام آرد و نان هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۸۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی

لیلا مودت کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال سهمیه ابلاغی استان برای کشت دانه روغنی کلزا ۵ هزار هکتار بوده که تاکنون حدود ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار آن در سطح این استان محقق شده است.

وی اضافه کرد: میزان کشت محصول کلزا امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشتر است.

کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت قابل توجهی دارد.

مودت با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

کلزا معمولا اواخر خرداد یا اوایل تیر در آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود.

کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسئولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • توقیف ۲۸ تن گندم خارج از شبکه توزیع 
  • توقیف خودرو‌های حامل گندم خارج از شبکه توزیع در جویبار
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم