Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

کیوسک بین الملل تابناک: هشدار سفارت ایران در اوکراین به شهروندان ایرانی ساکن این کشور، دستور خروج به کارکنان سفارت آمریکا در اوکراین، واکنش مسکو به خبر خروج دیپلمات‌هایش از اوکراین، واکنش عفو بین‌الملل به بلوکه‌کردن دارایی‌های مردم افغانستان در آمریکا و طرح علی‌اف برای اتصال کریدور زنگزور به ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشدار سفارت ایران در اوکراین به شهروندان ایرانی ساکن این کشور

در پی تحولات اخیر در اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف امروز (شنبه) ۲۳ بهمن ماه اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به هموطنان گرامی مقیم اوکراین و آرزوی سلامتی برای آنان و سرافرازی ایران عزیز، به آگاهی می‌رساند، در پاسخ به پرسشهای مکرر آنان در خصوص احتمال تنش و درگیری در مرزهای شرقی اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف، ضمن دعوت هموطنان به حفظ آرامش، از آنان درخواست می‌کند با ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراری احتمالی، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ کنند.

در این اطلاعیه آمده است: بدیهی است سفارت جمهوری اسلامی، تامین سلامتی و امنیت اتباع ایرانی را حائز اهمیت اساسی دانسته و این امر مهم را در اولویت وظایف خود قرار داده است. بر این اساس توصیه‌های لازم در اطلاعیه‌های بعدی به آگاهی هموطنان عزیز خواهد رسید.

در هفته‌های اخیر مقام‌های ارشد آمریکا و برخی متحدان بارها ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین را مطرح و همزمان اقدامات تحریک آمیزی از قبیل ارسال سلاح به اوکراین و همچنین اعزام نیروهای نظامی ناتو به لهستان و برخی دیگر از کشورهای شرق اروپا را انجام داده‌اند. ‌

گفتنی است، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه چهارم بهمن ماه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره تحولات اوکراین و تنش پیش آمده بین روسیه و غرب گفته بود: جمهوری اسلامی ایران با دقت و از نزدیک تحولات اوکراین را پیگیری می‌کند، تلاش کردیم با طرف‌هایی که در موضوع هستند رایزنی‌های خودمان را داشته باشیم راه حلی که ما برای همه تنش ها و بحران‌های منطقه‌ای در نظر می‌گیریم گفت‌وگو و راه حل سیاسی و دیپلماتیک است و امیدواریم با کاهش تنش با چنین گفت‌وگوهایی نزدیک شویم.

دستور خروج به کارکنان سفارت آمریکا در اوکراین

در پی تنش‌های غرب و مسکو بر سر اوکراین، وزارت امور خارجه آمریکا به پرسنل غیر اضطراری سفارت خود در اوکراین گفت این کشور را ترک کنند.

سفارت آمریکا در توییتر اعلام کرد: امروز وزارت خارجه به کارکنان غیر اضطراری ایالات متحده در سفارت دستور داد به دلیل گزارش‌های مستمر در مورد استقرار نظامی روسیه در مرز با اوکراین که نشان‌دهنده احتمال اقدام نظامی قابل توجه است، سفارت را ترک کنند.

سفارت واشنگتن در کی‌یف افزود: علیرغم کاهش کارکنان دیپلماتیک، تیم اصلی سفارت، همکاران فداکار اوکراینی ما، و کارکنان وزارت امور خارجه و ایالات متحده در سراسر جهان به تلاش‌های دیپلماتیک و کمک‌های بی‌وقفه در حمایت از امنیت، دموکراسی و رفاه اوکراین ادامه خواهند داد.

به گزارش «اسپوتنیک»، در تحولی دیگر، «ملیندا سیمونز» سفیر انگلیس در اوکراین نیز گفت که علیرغم افزایش تنش‌ها و خروج خانواده‌های دیپلمات‌ها، به اداره سفارت این کشور در کی‌یف همراه با پرسنل اصلی ادامه می‌دهد. سیمونز در توییتر نوشت: من در کی‌یف می‌مانم و با یک تیم اصلی در آنجا به کار ادامه می‌دهم. سفارت همچنان فعال است.

روز دوشنبه، وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که ایالات متحده، انگلیس، آلمان و استرالیا قصد دارند خانواده‌های دیپلمات‌ها را تخلیه کنند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه قصد ندارند کارکنان دیپلماتیک خود را از اوکراین خارج کنند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا شامگاه جمعه به تمامی شهروندان آمریکایی هشدار داد که ظرف ۲۴-۴۸ ساعت آینده خاک اوکراین را ترک کنند. وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: اکنون خطر به اندازه کافی زیاد بوده و تهدید به اندازی کافی فوری است و این همان چیزی است که احتیاط می‌خواهد. در شرایطی هستیم که اگر ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) هر زمانی که دستور دهد،‌ ممکن است تهاجم (علیه اوکراین) آغاز شود. این تهاجم ممکن است در جریان برگزاری المپیک (زمستانی چین) باشد.

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده امروز (شنبه) در گفت‌وگو با هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک، ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین در جریان یا پس از المپیک پکن را کاملاً بی‌اساس توصیف کرد. وی در این خصوص گفت: «اظهارنظرات سیاستمداران مبنی بر اینکه روسیه در جریان بازی‌های المپیک پکن یا پس از آن به اوکراین حمله خواهد کرد، بدون دلیل و مدرک است و هیچ پشتوانه‌ای ندارد».

آنتونوف در ادامه گفت که حتی ناظران آمریکایی تصریح کرده‌اند که «شهروندان آمریکایی نیز نسبت به این ادعاهای بی‌اساس به طرز فزاینده‌ای بی‌اعتماد شده‌اند. این در حالی است که رهبری روسیه به نوبه خود به طور مکرر اعلام کرده است که کشور ما قصد حمله به کسی را ندارد».

واکنش مسکو به خبر خروج دیپلمات‌هایش از اوکراین

بعد از انتشار خبر آغاز خروج دیپلمات‌های روس از اوکراین در میانه تنش‌های مسکو و غرب، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) گفت که مسکو تصمیم گرفته تا تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در اوکراین را تعدیل کند، زیرا از اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف یا طرف‌های دیگر می‌ترسد.

به گزارش رویترز، این دیپلمات روس نگفت که آیا این به معنای کاهش تعداد کارکنان است یا خیر، اما گفت که سفارت و کنسولگری‌ها در اوکراین به انجام وظایف کلیدی خود ادامه می‌دهند.

پیش‌تر سفارت روسیه در کی‌یف در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت آن ادامه دارد. ساعاتی قبل‌تر، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه کارمندان نمایندگی دیپلماتیک روسیه در اوکراین در حال ترک این کشور هستند. طبق گزارش‌ها، شهروندان اوکراینی گفتند که دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری روسیه شروع به عزیمت به این کشور کرده‌اند و به همین دلیل، مشکلاتی در ثبت نام برای پذیرش در سفارت و کنسولگری روسیه مشاهده شده است.

واکنش عفو بین‌الملل به بلوکه‌کردن دارایی‌های مردم افغانستان در آمریکا

«اگنس کالامار» دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در قتل‌های فراقانونی در رشته توییتی از اقدام آمریکا در مسدود کردن دارایی‌ها مردم افغانستان و اختصاص بخشی از آن به خانواده‌های قربانیان حوادث ۱۱ سپتامبر انتقاد کرد.

وی در این خصوص نوشت: خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر محق حقیقت، عدالت و جبران هستند، اما این امر از طریق دادن گرسنگی تا حد مرگ به افغان‌ها محقق نمی‌شود. این کاملاً منزجرکننده است. آنچه لازم است این است که شکایت خانواده‌های ۱۱ سپتامبر علیه عربستان بدون مانع ادامه یابد.

کالامار در ادامه نوشت: آیا مردم افغانستان باید بارها و بارها تاوان جنایات سران خود و دیگر (کشورها) را بپردازند؟ کی (این روند) متوقف می‌شود؟ وجوه بانک مرکزی افغانستان باید برای حفاظت از نیازهای بشردوستانه افغان‌ها استفاده شود. نه تسویه مسئولیت طالبان در مورد (حملات) ۱۱ سپتامبر.

دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در توییتی دیگر با هشدار درباره شرایط بحرانی مردم افغانستان افزود: ایالات متحده باید انتقال وجوه به افغانستان را برای مقاصد بشردوستانه، از جمله از طریق نمایندگی در دادگاه‌های ایالات متحده در صورت نیاز، تسریع بخشد. به سرعت. ۵۵ درصد مردم افغانستان در سال ۲۰۲۲ به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

طرح علی‌اف برای اتصال کریدور زنگزور به ایران

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در اظهاراتی بر اهمیت کریدرو زنگزور و ارتباط آن با کشورهای همسایه از جمله ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دروز جمعه مصاحبه با خبرگزاری «آذرتک»، از قصد خود برای ساخت خط انتقال انرژی از طریق ارمنستان خبر داد.

علی اف گفت: «ما با هر چهار کشور همسایه ارتباط انرژی داریم و اکنون روی پروژه جدیدی کار می‌کنیم. اکنون در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک خط جدید از طریق کریدور زنگزور از آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان و از آنجا به ترکیه و ایران هستیم.»

الهام علی اف گفت: «همانطور که قبلاً گفته‌ام کریدور زنگزور فقط مختص راه آهن، جاده و حمل و نقل هوایی نیست.»

وی افزود: «کریدور زنگزور در صادرات منابع انرژی نقش خواهد داشت. ما یک خط جدید برای تامین برق جمهوری خودمختار نخجوان که بخشی جدایی ناپذیر از آذربایجان است و از آنجا به بازارهای خارجی و بعد از ترکیه به اروپا خواهیم داشت. یک خط نیز از گرجستان و ترکیه می‌گذرد. افزایش صادرات اهمیت راهبردی ما را افزایش می‌دهد و ارز بیشتری برای ما به ارمغان می آورد.

این در حالی است که ارمنستان مخالفت خود را با توسعه مسیر زنگزور و عبور آن از خاک ارمنستان بیان کرده است. «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را به ممانعت از گشایش خطوط حمل و نقل بین دو کشور متهم کرد .

نخست وزیر ارمنستان در این باره گفت ،تلاش رئیس جمهور آذربایجان برای وجه تشابه بین افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای و کریدور لاچین هیچ ارتباطی با مذاکرات انجام شده و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

وی اخیرا نیز در جریان یک نشست خبری برخط «ادعاهای ارضی» جمهوری آذربایجان درباره «دالان زنگه‌زور» را به شدت محکوم کرد و گفت که باکو سیاست تجاوز مستمر به قلمرو ارمنستان را در پیش گرفته است و این مسئله باید در جامعه بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد.

پاشینیان درباره ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان گفت: «(جمهوری) آذربایجان ظاهراً ادعاهای ارضی درباره قلمرو ارمنستان مطرح می‌کند. "دالان زنگه‌زور» یعنی چی؟ "زنگه‌زور شرقی" یعنی چی؟ چه کسی این اصطلاحات را ابداع کرده است و معنی آن چیست؟»

از سویی دیگر سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان چهارشنبه گذشته در گفت‌وگویی اظهار داشت، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند برای ایران و ارمنستان و سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند ، فرصت‌های فراوانی ایجاد می‌کند.

«عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان چهارشنبه گذشته به خبرنگاران گفت که ایران برای جاده‌های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی قائل است.

به گفته سفیر ایران در ایروان، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند نه تنها برای ایران و ارمنستان بلکه برای سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند ، فرصت‌های بزرگی ایجاد کند. وی گفت: «جنبه حقوقی این موضوع در حال بررسی است و به زودی جلسه مربوطه تشکیل خواهد شد.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین راهپیمایی 22 بهمن چهلمین جشنواره فیلم فجر آمریکا روسیه تحولات اوکراین ایران اروپا خاورمیانه مذاکرات وین راهپیمایی 22 بهمن چهلمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۹۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

به گزارش جام جم آنلاین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار با امیرسرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت که روسیه آماده گسترش همکاری‌ نظامی با ایران است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شویگو، امروز(جمعه) در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در آستانه، گفت: ما آمادگی خود برای پیشرفت و گسترش بیشتر همکاری سودمند دوجانبه نظامی و همکاری نظامی-فنی را اعلام می‌کنیم.

تاکید شویگو بر آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران با وجود پابرجا بودن ادعای غرب درباره حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین انجام شده است.

ایران ادعای عرضه پهپادهای جنگی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و همکاری‌های نظامی با مسکو را در چارجوب روابط دفاعی دوجانبه با این کشور دانسته است.

مسکو نیز گفته بر خلاف اوکراین که برای پیش بردن جنگ به تسلیحات و مهمات متحدان غربی خود متکی است، در این جنگ از تولیدات صنایع نظامی داخلی استفاده می‌کند.

دیگر خبرها

  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • روسیه به کانادا هشدار داد
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا