Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ایسنا، در سی‌وهفتمین دوره از جشنواره موسیقی فجر، از سه هنرمند موسیقی از جمله مرتضی اعیان (نوازنده تمبک)، آذرنوش صدر سالک (مدرس هارپ) و فرج علیپور ـ نوازنده کمانچه، خواننده و از هنرمندان سرشناس موسیقی لرستان ـ تقدیر می‌شود.

به همین جهت تصمیم گرفتیم با فرج علیپور، هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی لرستان که تا به حال بارها در جشنواره‌ها و فستیوال‌های جهانی حضور داشته است، درباره جشنواره موسیقی فجر گفت وگویی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیپور در ادامه صحبت‌هایش درباره جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: در گذشته گروه‌های زیادی از شهرستان‌ها در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کردند که در همان جا با یکدیگر آشنا و دوست شده و هر زمان که گروهی اجرا داشت، همه به تماشای آن می‌نشستند و بدین ترتیب با موسیقی هم آشنا می‌شدند. ولی امروز می‌بینیم که جشنواره موسیقی فجر دیگر از کیفیت سابق برخوردار نیست؛ زیرا هر آنچه را که هزینه‌بردار بود مانعش شدند و اکنون در جشنواره تنها سر و صدا است که زیاد است.

این هنرمند ادامه می‌دهد: در گذشته زمانی که گروه‌های موسیقی در جشنواره حضور پیدا می‌کردند، دستمزد مشخص و قابل قبول‌تری نسبت به اکنون داشتند. ولی در دوره‌های اخیر شرایط به گونه‌ای دیگر شده است. مثلا چندی پیش با خود من برای برگزاری کنسرت در جشنواره تماس گرفتند و بنا بود در یک سالنِ ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره که با ظریفت کامل هم پر نمی‌شود، به اجرا بپردازم و در نهایت درصدی از فروش بلیط را هم به جشنواره بدهم.

این نوازنده کمانچه با بیان اینکه دعوت اجرا در جشنواره را نپذیرفته است، توضیح می‌دهد: زمانی که شرایط حضور در جشنواره را به این صورت دیدم، نپذیرفتم؛ زیرا ترجیح می‌دهم اگر بنا بر برگزاری کنسرت است خودم این کار را با یک شرایط مناسب انجام دهم؛ چون می‌توانم سالنی با ظرفیت بالا کرایه کرده و قیمت روز را روی بلیط‌ها بگذارم نه اینکه برای یک مبلغ پایین به برگزاری کنسرت بنشینم. اگر قرار باشد با سیاست‌های جشنواره کنسرت برگزار کنم در نهایت چگونه می‌خواهم دستمزد اعضای گروهم را بدهم؟ از طرفی آن گروه‌هایی که شناخته شده نیستند چگونه می‌خواهند بلیط فروشی و کسب درآمد داشته باشند؟

او درباره حمایت جشنواره از هنرمندان موسیقی می‌گوید: برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر هزینه زیادی برای پخش بنرها و تبلیغات آن کرده‌اند ولی در آخر باز هم تماشاگر کافی ندارد، پس بهتر نیست در شرایطی که دو سال است کرونا همه ما را خانه نشین کرده است، هزینه‌های اضافی را به عنوان دستمزد به اجرای هنرمندانی بدهند که واقعا احتیاج دارند؟ جشنواره بودجه‌ دارد. این بودجه کجا می‌رود؟ همان را به هنرمندان بدهند تا بیایند اجرا کنند.

از این هنرمند درباره پیشنهاد او برای ارتقای کیفیت برگزاری جشنواره سوال می‌کنیم. پاسخ می‌دهد: حرف ما را گوش نمی‌دهند. خیلی سال‌ها گفته‌ایم و پیشنهاد داده‌ایم ولی هیچ کدام عملی نشد و تکرار دوباره آن حرف‌ها فایده‌ای ندارد. چه بگویم؟ نگویم بهتر است.

در پایان از این خواننده پیشکسوت موسیقی لرستان درباره لزوم برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌پرسیم. می‌گوید: نمی‌دانم، شاید برگزاری آن برای سر و صدا کردن لزومی داشته باشد وگرنه که خیلی سوت و کور است، شور و حال قبل را ندارد و اصلا معلوم نیست جشنواره‌ای هست یا نیست. به خصوص از زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، مردم دیگر دل و دماغی ندارند، ناراحت هستند و می‌ترسند در سالن‌ها به تماشای اجرای کنسرت بنشینند.

کد خبر 656841 برچسب‌ها موسیقی ایرانی موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: موسیقی ایرانی جشنواره موسیقی فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۹۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • وزارت ارشاد: بوشهر قلب تپنده موسیقی است / کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • زمان برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه برتر حقوقی
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!