Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-05@03:17:03 GMT

اتهام زنی تازه وزیر سعودی علیه ایران

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۰۹۴۳

اتهام زنی تازه وزیر سعودی علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز :

سرایت انقلاب اسلامی ایران به دیگر کشور‌ها همچنان مایه نگرانی برخی سیاسیون منطقه است. «عبداللطیف بن عبدالعزیز آل الشیخ» وزیر امور اسلامی عربستان سعودی امروز (شنبه) در سخنانی در مصر، از صدور انقلاب اسلامی به دست گروه‌های همسو با ایران در منطقه ابراز نگرانی شدید کرد.

به نوشته وبگاه روزنامه الیوم السابع، آل الشیخ که در مراسم افتتاحیه شورای عالی امور اسلامی که در قاهره با حضور عبدالفتاح السیسی برپا شد، گفت: شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به دنبال صدور انقلاب خمینی به برخی کشور‌ها هستند و لازم است تا با این مسأله مقابله شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سابق هیأت امر به معروف عربستان، بدون ابراز نگرانی از عادی‌سازی کشور‌هایی مثل امارات با رژیم صهیونیستی، افزود: «در خصوص آن‌چه در برخی کشور‌های عربی رخ می‌دهد، مانند یمن که شبه‌نظامیان همسو با ایران هویت آن را دزدیده‌اند لازم است تا مقامات کشور‌های اسلامی و عربی همچون کاری که در این گونه نشست‌ها صورت می‌گیرد، با آن مقابله کنند».

این مقام سعودی همچنین مدعی شد: «واجب شرعی است که با سخنانی ارشادی و تبلیغی مقابل این گروه‌های تندرو ایستادگی کرد. تاریخ شاهد ماست و ما باید با گروه‌ها و سازمان‌های تندرویی که از سیاست برای رسیدن به اهداف مخرب خود استفاده می‌کنند مقابله کنیم.»

آل الشیخ با اشاره غیر مستقیم به سرکوب شدن اخوان‌المسلمین در مصر، خطاب به عبدالفتاح السیسی گفت: «مجاهد بزرگی که مصر را از فاجعه‌ای که می‌رفت در آن گرفتار شود، نجات داد و به فضل خدا و مردانی که زندگیشان را برای مصر فدا کردند، رئیس‌جمهور السیسی نبرد آگاهی‌بخش جامعه را آغاز کرد».

وزیر امور دینی سعودی در ادامه شاه و، ولی عهد سعودی را نمونه «اعتدال‌گری» و همزیستی معرفی کرد. او در ادامه به زندانی شدن ده‌ها روحانی دینی و تلاش ریاض برای اسلام‌زدایی از جامعه عربستان اشاره‌ای نکرد.

عبداللطیف آل الشیخ در شرایطی از نفوذ انقلاب اسلامی ایران ابراز نگرانی شدید کرده و مقابله با آن را «واجب شرعی» می‌نامد که تاکنون در قبال نفوذ رژیم صهیونیستی در کشور‌های اسلامی و عربی واکنشی نداشته است، بلکه در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ ویدئویی از «عبداللطیف آل الشیخ» وزیر اوقاف سعودی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او در آن، هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از حضور مسلمانان فلسطین اشغالی در عربستان برای ادای مناسک حج را رد کرده و مدعی شد: «اسراییلی‌ها هرگز مانع حضور مسلمانان برای ادای مناسک حج نشده‌اند بلکه این قطر است که حج را سیاسی کرده و مانع ورود شهروندانش به عربستان می‌شود.» پس از آن وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در صفحه توئیتر خود از این اظهارات وزیر اوقاف سعودی تمجید کرد.

همچنین سخنان این مقام سعودی علیه انقلاب اسلامی ایران در شرایطی است که سعودی‌ها پالس‌های متناقضی در خصوص از سرگیری روابط ریاض با تهران می‌دهند و دولت سعودی ادعای تلاش برای کاهش اختلافات با ایران را دارد، به طوریکه «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در ۲۳ آذرماه پس از نشست سران شورای همکاری خلیج فارس گفت که کشورش خواهان روابط حسنه با ایران است.

تاکنون چهار دور مذاکره میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری بغداد انجام گرفته و وزرای خارجه عربستان سعودی و عراق نیز در ۱۷ بهمن ماه درباره مسائل منطقه‌ای از جمله عوامل به تأخیر افتادن برگزاری دور پنجم گفتگو‌های بین تهران و ریاض بحث و گفتگو کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عربستان سعودی رژیم صهیونیستی انقلاب اسلامی اسلامی ایران آل الشیخ کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۰۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود در گامبیا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت این کشور ، با « فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و رایزنی کرد .

در این دیدار  طرفین با تاکید بر این که مناسبات دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری را مهم ارزیابی کردند. 

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تشریح مواضع اصولی ایران در تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی بعد از اقدام تروریستی این رژیم در هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق و پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح ایران علیه پایگاه های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که در حمله موشکی به سفارت ایران در دمشق مورد استفاده قرار گرفت، بر حمایت کشورمان از هرگونه توافقی که ضامن حقوق مردم فلسطین باشد تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما معتقدیم فلسطینیان خود باید در مورد سرنوشت فلسطین تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحرک اخیر آمریکا در منطقه گفت: سوابق تاریخی و تجربه ما نشانگر تکرار بدعهدی آمریکا است و آنها به هیچ پیمان و وعده ای وفادار نیستند. 

امیرعبداللهیان با اشاره به ضرورت تلاش های مشترک برای توقف جنگ در غزه در راستای منافع مردم فلسطین و کشورهای منطقه افزود: معتقدیم بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و توقف جنگ به نفع همه کشورهای منطقه است.

امیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و مشورت و تعامل مستمر بین وزرای خارجه دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی خاطر نشان کرد: مهم این است که اراده لازم نزد رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: فعال سازی روابط اقتصادی و فرهنگی و مردمی از جمله مسائل اساسی است که موجب تقویت بیش از پیش روابط در راستای منافع دو کشور می شود.

وی ازسرگیری حج عمره و آثار مثبت آن در میان مردم دوکشور را از آن جمله توصیف کرد.

فیصل بن فرحان دیدگاه‌های کشورش را در مورد تحولات منطقه تشریح کرد و بر اهتمام ویژه این کشور به احقاق حقوق مردم فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین، تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد که توقف جنگ در این مرحله در غزه محقق شود و افزود: توقف جنگ را به نفع مردم فلسطین و شروع ارسال کمک های انسانی به غزه می دانیم. 

فیصل بن فرحان استمرار تعامل بین دو کشور ایران و عربستان را برای مقابله با طرح های جنگ طلبانه نتانیاهو در منطقه ضروری دانست.

وزیر خارجه عربستان همچنین به موضع کشورش در محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق بعنوان مکانی دیپلماتیک اشاره و خاطر نشان کرد: چنین حمله ای به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار امیرعبداللهیان و فیصل‌بن‌فرحان در گامبیا
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد