Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حوزه گردشگری و مباحث مربوط به آن مطالبه‌گری و تسهیلگری از طرف شورای اسلامی شهر اصفهان انجام خواهد شد و قرار بر این شده است که در برخی از تهاترها مدیریت شهری و اوقاف به یکدیگر کمک کنند که آثار تاریخی و مذهبی از جمله امامزاده اسماعیل حفظ و مرمت شود.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت پرداختن به حوزه گردشگری و تخصیص اعتبارات به این حوزه در بودجه ۱۴۰۱، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلان شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره اهتمام به رویکردهای حوزه گردشگری از جهات مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بعد کالبدی یکی از ابعادی است که باید در حوزه گردشگری به آن توجه شود، ادامه می‌دهد: در حوزه گردشگری از بعد کالبدی تلاش خواهیم کرد که احیای محورهای گردشگری را داشته باشیم، چرا که وقتی محورهای مورد نظر احیا شود؛ به مرور بافت تاریخی نیز توسط بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی و خود مالکان احیا و مرمت خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: توجه به حوزه گردشگری به تدریج سبب ایجاد رغبت برای بخش خصوصی می‌شود و قطعاً در حوزه گردشگری بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، افرادی که مالک هستند، نیز به احیای خانه‌ها، آثار و ابنیه تاریخی می‌پردازند.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار برای مرمت آثار تاریخی که تحت تملک شهرداری اصفهان است، تصریح کرد: بخشی از مرمت آثار تاریخی تحت تملک شهرداری نیز در حوزه گردشگری جز اعتبارات است، زیرا جز میراث و دارایی است که در حال حاضر مالک آن شهرداری و تعداد این آثار تاریخی نیز قابل توجه است.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه یکی یا دو تا ملک ارزشمند نیز در دارایی‌های شهرداری وجود دارد که تاریخی و مذهبی و به آن بی‌توجهی شده است، اضافه کرد: هر روز اتفاقاتی برای این املاک تاریخی و مذهبی شهرداری رقم می‌خورد و بی‌توجهی به این آثار ارزشمند زمینه‌ساز از دست رفتن این املاک تاریخی و مذهبی خواهد شد.

وی در خصوص لزوم توجه مدیریت شهری به حفظ و نگهداری آثار تاریخی در راستای توجه به حوزه گردشگری، تاکید می‌کند: مسؤلیت حفظ، نگهداری و احیای برخی آثار تاریخی که تحت تملک شهرداری است، به عهده مدیریت شهری نیز گذاشته شده است؛ یعنی مدیران شهری با تعریف مسئولیت تاریخی و اجتماعی برای خود در تلاش هستند تا به طور ویژه‌ای به حوزه گردشگری بپردازند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در حوزه گردشگری و مباحث مربوط به آن مطالبه‌گری، پیگیری و تسهیلگری از طرف شورای اسلامی شهر اصفهان انجام خواهد شد و قرار بر این شده است که در برخی از تهاترها مدیریت شهری و اوقاف به یکدیگر کمک کنند که این آثار تاریخی و مذهبی از جمله امامزاده اسماعیل و درب امام مرمت و حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه در بعد گردشگری مرجع اصلی نظارت و مجوز برای مالکان بخش خصوصی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، تصریح کرد: بودجه خوبی برای ایجاد مراکز جذاب و سرگرمی و توسعه آن در نظر گرفته شده است، البته تسهیلاتی نیز برای حضور بخش خصوصی در آن در نظر گرفته شده است، در این زمینه موقعیت‌هایی در حوزه شرق اصفهان و در بخش ناژوان و پارک قائمیه مورد توجه قرار دارد و ارزش افزوده‌ای نیز در حوزه مراکز جذاب خواهیم داشت.

نباتی‌نژاد با اشاره به بعد نرم افزاری در حوزه گردشگری، اضافه کرد: در ابعاد نرم افزاری نیز بودجه‌های رویدادی وجود دارد و پیشنهاد این است که فضا بیشتر به سمت برگزاری رویدادها، اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندان در حوزه فرهنگ مهمان‌پذیری و برگزاری رویدادهایی که برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب باشد، برود تا شاهد نتایج کارآمدی در این زمینه باشیم.

کد خبر 555247

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مرکز پژوهش های شورای شهر اصفهان مرکز پژوهش های شورا شورای اسلامی شهر اصفهان آثار تاریخی خانه تاریخی مرمت آثار تاریخی احیا بافت تاریخی گردشگری شهری گردشگری بودجه 1401 مدیریت شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شورای اسلامی شهر اصفهان حوزه گردشگری حوزه گردشگری تاریخی و مذهبی آثار تاریخی مدیریت شهری بخش خصوصی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۱۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است

ایسنا/اصفهان فرماندار نایین گفت: گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار ‌کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نایین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان به‌عنوان اولین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور برای رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار نایین افزود: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چند سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نایین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نایین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نایین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نایین است که نیاز به بررسی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • شواهدی از آثار تاریخی در خیابان باباطاهر همدان مشاهده شد
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد