Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@11:21:35 GMT

فلق؛ نوید پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه‌های مختلف

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۱۳۴۰

فلق؛ نوید پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه‌های مختلف

‍‍‍‍‍‍

باشگاه خبرنگاران جوان – یکی از روش‌های موثر در پشتیبانی از نیروهای پیاده داشتن واحدهای راکتی و توپخانه است. وظیفه اصلی این واحدها، ایجاد آتش گسترده برای پشتیبانی از نیروهای پیاده و انهدام مواضع دشمن عنوان شده است.

سامانه‌های راکتی سطح به سطح یکی از تجهیزات موثر در نبردهای زمینی هستند. با وجود این سامانه‌ها نیروهای پیاده قادر به پیروزی در جبهه‌های مختلف هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توپخانه‌های راکتی، نخستین بار در دوران قرون وسطی در چین مورد استفاده قرار گرفتند. اما توپخانه‌های راکتی نوین نخستین بار در جنگ جهانی دوم استفاده شدند.

صنایع دفاعی کشورمان توانسته‌اند با استفاده از علم روز دنیا به یکی از کشورهای روز دنیا در حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های راکتی تبدیل شوند. خانواده راکت‌های فجر معروف‌‎ترین نوع این راکت‌ها هستند. فرآیند ساخت نخستین عضو این خانواده با نام فجر - ۱ از سال ۶۶ در ایران آغاز شد. اما روند خودکفایی در این حوزه نیز همچون سایر بخش‌ها متوقف نشد و ادامه پیداکرد.

راکت‌های فلق دیگر عضو خانواده راکت‌های ایرانی به شمار می‌روند.

خانواده راکت‌های فلق

این خانواده راکتی ۱۰ مهر ۱۳۹۳ با حضور سردار دهقان وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. فلق یک سامانه راکتی کوتاه‌بُرد است که بر روی خودروی تاکتیکی ۸×۸ با نام ظفر نصب شده است.

سردار دهقان درباره راکت‌های فلق گفت: سامانه راکتی فلق یکی از تسلیحات کارآمد رزم زمینی است که نقش مؤثری در تأمین اجرای آتش سنگین با حجم بالا را دارد. این سامانه از قدرت مانور بالا، زمان استقرار و روانه سازی کوتاه، انجام عملیات ضربتی و توانایی جابجایی در مناطق صعب العبور برخوردار است.»

راکت‌های فلق باید توسط راکت‌انداز ظفر پرتاب شوند که بر روی خودرویی با این نام قرار می‌گیرند. با استفاده از این سامانه دو منظوره، یگان‌های رزمی می‌توانند دو نوع راکت فلق ۱ و ۲ از نوع ۲۴۰ و ۳۳۳ میلی‌متری  را علیه اهداف دشمن بکار گیرند.

امکان بارگزاری راکت در سریع‌ترین زمان ممکن و با سهولت کافی توسط جرثقیل خودبارگذار، موجب افزایش سرعت عمل در هنگام رزم و عملیات می‌شود و قابلیت حمل مهمات مورد نیاز توسط این سامانه نیز باعث کاهش نفرات خودرو‌های همراه می‌شود.

وجود جعبه‌های یکبار مصرف کامپوزیتی برای انبارداری، حمل و نقل و شلیک راکت‌ها را از دیگر مزایای این سامانه ذکر کرد. این ویژگی ضمن ایجاد چالاکی و چابکی باعث کاهش شدید وزن و زمان بکارگیری سامانه مذکور است.

قدرت انفجار سرجنگی و شعاع مناسب ترکش راکت‌های فلق در کنار قابلیت تاکتیکی راکت انداز، امکان قدرتمندی برای رزم زمینی منطبق با تهدیدات روز از دیگر ویژگی‌های این سامانه به شمار می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی مشخصات راکت‌های فلق

 

  فلق ۱ فلق ۲ کالیبر ۲۴۰ ۳۳۳ طول ۱۳۲۰ ۱۸۲۰ جرم کل ۱۱۳ ۲۵۶ جرم سرجنگی ۵۰ ۱۱۷ برد ۱۰ ۱۰.۸ بیشینه سرعت ۴۴۵ ۳۷۶

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نیروهای مسلح خودکفایی دفاعی سامانه دفاع موشکی راکت انداز خانواده راکت راکت های فلق راکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۱۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران اعلام شد

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اسامی نامزدهای لیست نهایی جبهه انقلاب که مورد حمایت مشترک جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، مجید متقی‌فر با تاکید بر اهمیت حضور مردم در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: حضور غرور انگیز ملت حماسه ساز ایران اسلامی در انتخابات یازدهم اسفندماه سال گذشته، با وجود مشکلات اقتصادی و کمبودها، برگ زرین دیگری از دفتر رشادت و وفاداری به انقلاب اسلامی بود که ان‌شاءالله در ۲۱ اردیبهشت ماه و در مرحله دوم انتخابات با حضور پرشور مردم تکمیل خواهد شد.

وی افزود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی بر مبنای ادای تکلیف و انجام وظیفه، تلاش کرد با در نظر گرفتن شاخص‌های گفتمان انقلاب اسلامی در زمینه انتخابات و ویژگی‌های یک نماینده اصلح در مجلس شورای اسلامی نسبت به معرفی نامزدهای اصلح به مردم اقدام کند.

متقی‌فر افزود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی مفتخر است با درک صحیح از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب که در خطبه نماز عید سعید فطر در فروردین ماه سال جاری نیز به صورت علنی بر آن تأکید کردند و توفیق ملت ایران را در توحید کلمه دانستند و همه فعالان سیاسی_اجتماعی را توصیه به عدم ایجاد دودستگی‌های جعلی کردند، در مسیر حفظ وحدت میان نیروهای انقلاب با اعتقاد کامل گام بردارد و در همین راستا در مرحله دوم از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز لیست نهایی جبهه انقلاب از سوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس جمع بندی و مورد توافق قرار گرفت.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، یادآور شد: آنچه از منظومه فکری امامین انقلاب بر می‌آید، این است که در انتخاب و گزینش نامزدهای انتخابات برای معرفی به مردم، ملاک‌ها و شاخص‌ها مهم است و صرف وابستگی به حزب و گروه و یا قبیله سیاسی نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اسامی نامزدهای لیست نهایی جبهه انقلاب که مورد حمایت مشترک جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند را به ترتیب زیر اعلام کرد:

 ۱- علیرضا سلیمی
۲- غلامحسین رضوانی
۳- محمد سراج
۴- زهره سادات لاجوردی
۵- زهره طبیب‌زاده
۶- فاطمه قاسم پور
۷- مجتبی زارعی
۸- حسین صمصامی
۹- حسین نجابت
۱۰- محمدحسین حسین‌زاده بحرینی
۱۱- علی اصغر پورمحمدی
۱۲- حسن خجسته باقرزاده
۱۳- مهدی شریفیان
۱۴- مهدی عسگری
۱۵- عبدالحسین روح الامینی
۱۶- سعید آجرلو

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد
  • جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند
  • اعلام لیست انتخاباتی دور دوم شورای ائتلاف و جبهه پایداری
  • لیست نهایی جبهه انقلاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • لیست ۱۶ نفره جبهه پایداری و شورای ائتلاف منتشر شد
  • اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات
  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران اعلام شد