Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بورس تابناک، این روزها مذاکرات نقطه حساس خود رسیده است و خبرها حکایت از آن دارد که طرفین احتمالا بتوانند به توافقاتی دست پیدا کنند. پرسش بسیاری از سهامداران این است که احیای برجام و توافقات چه تاثیری بر روی بورس خواهد گذاشت؟

رضا صفی خانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص تاثیر پذیرش قرار داد برجام بر نرخ ارز، اظهار کرد: از آنجایی که بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ بر افزایش ۷۰ درصدی درآمد مالیاتی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و میانگین نرخ رشد ۱۰ درصدی حقوق و دستمزد کارکنان بسته شده  اگر نرخ ارز با ریزش مواجه شود دولت بزرگ‌ترین متضرر این مسئله خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: پس بنابراین ازاین‌جهت نیز نمی‌توان انتظار داشت نرخ ارز کاهش چشمگیری داشته باشد چراکه در بهترین حالت با افزایش حجم صادرات نفتی کشور، دولت صرفاً می‌تواند بخشی از فشار‌های تورمی بر مردم را کاهش دهد و برخی از کالا‌ها همچنان با ارز ترجیحی حمایت کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طی سال‌های گذشته دولت از منابع صندوق توسعه ملی نیز بهره گرفته به گونه‌ای که اکنون شنیده‌ها حکایت از آن دارد که منابع صندوق توسعه ملی به کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش پیداکرده، به همین خاطر مسئولان مربوط باید برای شرایط پیش‌بینی‌نشده آتی در آینده منابع قابل توجهی را ذخیره کنند

  صفی خانی بیان کرد: همان‌طور که  نمودار فوق نشان می‌دهد بین نرخ ارز نیما و قابل معامله در بازار آزاد  شکاف وجود دارد و تا زمانی که نرخ نیمایی کاهش پیدا نکند درآمد شرکت‌های بازار سرمایه تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت، شنیده‌ها از ستاد اقتصادی دولت، حذف نرخ‌های متفاوت و ایجاد نظام تک‌نرخی است.

او تاکید کرد: کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تا به سطح نرخ نیما نرسد تأثیری بر  سود آوری شرکت‌ها  نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها بر میزان تولید و فروش صنایع، گفت: کاهش تحریم‌ها به سبب ورود بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در راستای سرمایه گذاری در صنایع تولیدی به تبع بر میزان صادرات کالا‌ها و افزایش درآمد‌های ارزی تاثیر خواهد داشت

 

صفی خانی گفت: همانطور که نمودار روند تولید دو شرکت خودروساز مطرح کشور نشان می‌دهد، آن‌ها در دوران تحریم با افت چشمگیری در میزان تولید خودرو مواجه شدند در حالی که  بعد از توافق برجام تا سال ۹۶ میزان تولیداتشان به مقدار قابل توجهی افزایش یافت.

او در مورد تاثیر رفع تحریم‌ها بر روند نقل و انتقالات منابع مالی، بیان کرد: رفع تحریم‌ها و مبادلات بین‌المللی سبب حضور سرمایه گذاران خارجی در راستای توسعه طرح‌های عمرانی و تولیدی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: رفع تحریم‌ها  برایجاد ثبات در اقتصاد کلان کشور تاثیر می‌گذارد  یکی از دلایل اصلی تورم در ایران کاهش منابع دولت و استقراض از بانک مرکزی است، در صورتی‌که اگرتوافقات صورت گیرد دولت منابع لازم  را برای پرداخت هزینه‌های جاری خواهد داشت.

صفی خانی تاکید کرد همانطور که در نمودار گزارش شده،  استقراض دولت از منابع بانک مرکزی خود را در قالب رشد پایه پولی نشان می‌دهد. به  عبارت ساده‌تر چاپ پول منجر به افزایش تورم خواهد شد.

 

صفی خانی بیان کرد: همان‌طور که در نمودار زیر مشخص است بعد از توافق سال ۱۳۹۴ نرخ جمعیت زیر خط فقر کاهش داشته و مجدداً از سال ۱۳۹۷ با تشدید تحریم‌ها این نرخ با سرعت بیشتری افزایش داشته است. ایجاد توافق سبب کاهش مجدد این آمار خواهد شد.

او اظهار کرد: با رفع تحریم‌ها به طور قطع به سبب افزیش سطح تقاضا خانوار روند سرمایه‌گذاری در بحث تولید بیش از پیش خواهد شد.

 

او بیان کرد: کسری بودجه دولت در این سال‌ها باعث شده  دولت منابع لازم برای پرداخت تعهدات خود به شرکت‌های تولیدی  را نداشته باشد و تعهداتش به شرکت‌ها افزایش پیدا کند که این مسئله اکنون توانسته سودآوری بسیاری از شرکت‌ها را تحت الشعاع خود قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه  در پایان اظهار کرد: تورم موجب بروز مشکلات اقتصادی  می‌شود به همین خاطر دولت برای کنترل این مسئله اقدام ایجاد قیمت‌گذاری دستوری می‌کند، در حالی که اگر تحریم‌ها برداشته شود شاهد بازگشت ثبات و رفع این موضوع خواهیم بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین راهپیمایی 22 بهمن چهلمین جشنواره فیلم فجر بورس برجام دلار مذاکرات وین راهپیمایی 22 بهمن چهلمین جشنواره فیلم فجر کارشناس بازار سرمایه رفع تحریم ها خواهد شد صفی خانی شرکت ها نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۲۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۴.۳۶ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۵.۵۴ درصدی در پله ۷۶۳ هزار و ۶۵۰ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۴.۰۲ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۱۸.۶۹ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت محصولات چرمی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت انتشار و چاپ هم با افت ۲.۶۶ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۱ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و ۷۲۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۴ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۴ هزار و ۹۷ میلیارد تومان، سه شنبه ۴ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۴ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

ورود  هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به ازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۲۵۷  میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار سهام تزریق  شد.

فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها

در ادامه وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از کاهش فضای التهاب در منطقه، خریدار نسبتا خوبی برای کلیت بازار در تابلوی معاملات مشاهده و هفته با خوشی و آرامش سپری شد البته نه به شدتی که برخی‌ها منتظر بودند، اما در مجموع قابل توجه بود. بازار برای استمرار رشد منتظر تحولات و اخبار بنیادی، گزارش‌های سالیانه، تغییر دلار نیما و.. است.

او افزود: سهم‌های شاخص ساز شروع هفته پیشرو بودند، فروش خوب در بورس کالا، امید به رشد نرخ دلار نیما نقد شوندگی بالا و.. جذابیت آنها برای پول‌های بزرگ دو چندان می‌کند. در میانه‌ هفته سهامداران این سهم‌ها بخشی، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و شناسایی سود زدند. تا فرصتی برای توجه به سهام کوچک و متوسط و جبران جاماندگی نسبت به شاخص کل ایجاد شود که برآيند تعادل در بازار را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به بازار سرمایه بودیم. ریسک اخیر که مطرح است، مساله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود که برای آن یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید (قانون سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی). شنیده‌ها حاکی از آن است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد!

وفایی گفت: ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران که با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی ۵% بهتر می‌شود. این هفته دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد ۶۰۰ تومانی همراه و بالای ۴۱ هزار رسید، نشانگر فضای ذهنی بازارساز به سمت رشد نرخ است.

او گفت: اخیرا بخشی از بدهی صنعت برق پرداخت شدکه در کنار اصلاح نرخ خرید برق می‌تواند صنعت برق را متحول کند با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • بهای نفت در بازار جهانی کاهش‌ یافت
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است