Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:23:12 GMT

طراحی و نقاشی بر روی سنگ مرمر، هنرصنعت نوپا در ایران

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۲۴۵۲

طراحی و نقاشی بر روی سنگ مرمر، هنرصنعت نوپا در ایران

به گزارش ایرنا، یکی از هنرمندان فعال در رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با طراحی و نقاشی بر روی سنگ‌های مرمز سه میلی‌متری آثار هنری بی‌نظیر را تولید می‌کند.

بهزاد باباربیع توانسته با قدرت هنری منحصربه‌فرد خود، تولیدات و محصولاتش در رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمرهای سه میلی‌متری را به کشورهای مختلف دنیا صادر و عرضه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمند فعال صنایع‌دستی و هنرهای سنتی که در بازارچه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهرکرد فعالیت دارد، گفت: از سال ۱۳۷۱ به‌صورت حرفه‌ای فعالیت خوشنویسی را آغاز کردم که این فعالیت هم‌اکنون ادامه دارد.

بهزاد باباربیع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: ثبت ملی خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری به‌عنوان یک رشته انحصاری در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ۲ سال به طول انجامید.

باباربیع تصریح کرد: ثبت این رشته به‌عنوان یک اختراع و محصول جدید در مجموعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و استفاده از دستگاه سی. ان. سی. (CNC) ساخته شده از سوی اعضای همین گروه برای اجرایی طرح از مزیت‌های  خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: اعضای گروه ۹۰ نفری "اسلیم نقش جهان" هم‌اینک ۲۴۰ نوع محصول مرتبط با خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.

این هنرمند خوشنویس اظهار داشت: تابلوهای خط نقاشی، جعبه‌های جواهر، جعبه‌های مخروطی با کاربری گلدان، انواع جعبه‌های دستمال کاغذی با نقاشی و خطاطی و سایر محصولات با طراحی‌ها و نقاشی‌هایی به سبک‌های مینیاتور، اسلیمی، گل و بوته و گل و مرغ از مهم‌ترین تولیدات فعالان خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری است.

وی گفت: بسیاری از هنرمندان فعال در این رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تحصیلات دانشگاهی دارند و در رشته هنری خود جزو برترین‌های کشوری هستند.

باباربیع تاکید کرد: ابزار مورد نیاز این هنرصنعت شامل انواع قلم‌موها، رنگ‌های گواش، پنتل، آب‌رنگ، قلم خطاطی و مرکب است.

وی افزود: سنگ مرمر به‌عنوان ماده اولیه این رشته هنری مستقیم از میبد یزد تامین و به‌صورت معدنی و خام وارد کارگاه می‌شود.

این هنرمند تصریح کرد: سنگ‌ها پس از سفارش مشتری، از طریق دستگاه سی. ان. سی. (CNC) به قطرهای ۲ و سه میلی‌متری بُرش داده می‌شود و پس از آن به تعداد سفارش مشتری بسته‌بندی، به کارگاه منتقل و از سوی هنرمندان نقاش و خطاط تهیه و فرایند تولید نهایی محصول انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: قیمت سنگ مرمر در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته به‌شدت رشد داشته است و قیمت محصول نهایی، با تورم و گرانی مواد اولیه هم‌خوانی ندارد.

باباربیع اظهار داشت: البته قیمت فروش محصولات رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری در خارج از کشور مطلوب است و با قیمت آن در داخل کشور اختلاف بسیار دارد.

وی گفت: صادرات محصولات مرتبط با خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، شرق آسیا مانند مالزی، ژاپن، کره، کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا انجام می‌شود که سفارش‌های مربوط به هر کشور دارای سبک و نوع خاص است.

هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: تولیدات خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری در ایران به استان‌های مختلف عرضه می‌شود و بیشتر مشتریان اهل اصفهان، تهران، شیراز، تبریز و مشهد هستند.

هنرمند فعال در رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری تاکید کرد: اعمال تحریم‌ها و هزینه‌های بالای حمل و نقل بین‌المللی از مهم‌ترین مشکلات مربوط به صادرات این محصولات به کشورهای دیگر است.

وی افزود: به‌همین منظور تلاش می‌شود تا حضور هنرمندان این رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در نمایشگاه‌های خارجی فراهم و حمل و نقل محصولات از طریق شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه جابه‌جایی کالا انجام شود.

باباربیع به شیوع ویروس کرونا در ۲ سال اخیر اشاره و تصریح کرد: به‌همین علت تولیدات مرتبط با رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری امکان ارائه و عرضه در نمایشگاه‌ها را نداشته و حتی سفارش‌های مشتریان نصف شده است.

وی یاداور شد: تولیدات این هنرصنعت تاکنون در افزون‌بر ۵۰ نمایشگاه‌ داخلی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و نقاط دیگر کشور و همچنین در نمایشگاه‌های کشورهای ترکیه، الجزایر، قطر، فرانسه، ایتالیا و کانادا به نمایش درآمده است.

هنرمند رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری تامین سرمایه در گردش را از مهم‌ترین نیازهای رونق در رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری دانست و اظهار داشت: حمایت از تولیدکنندگان و فعالان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از مهم‌ترین خواسته‌های فعالان این عرصه به‌شمار می‌رود.

وی تقویت بازاریابی و تبلیغات به‌منظور معرفی فروش بیشتر تولیدات رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مانند رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری را ضروری دانست و گفت: تبدیل بازارچه صنایع‌دستی شهرکرد به محلی برای فروش و کسب درآمد هنرمندان می‌تواند در حمایت از این قشر تاثیرگذار باشد.

باباربیع تبلیغات مرتبط با بازارچه صنایع‌دستی شهرکرد را بسیار کم اعلام و تاکید کرد: شاید هم‌اکنون برخی مردم ساکن در شهرکرد از محل و فعالیت این بازارچه بی‌اطلاع باشند و به‌همین علت باید نسبت به تقویت اطلاع‌رسانی در خصوص معرفی این بازارچه اقدام تا برخی مشکلات هنرمندان رفع شود.

وی افزود: بی‌توجهی نسبت به حمایت از فعالان و هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهای سنتی باعث رکود در تولیدات و حتی مهاجرت هنرمندان به نقاط دیگر کشور و دنیا خواهد شد.

هنرمند رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری تصریح کرد: حمایت از هنرمندان برای برپایی نمایشگاه یا شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بسیار مهم و مسیری برای شناخت هنر، هنرمند، بازاریابی و فروش تولیدات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است.

وی یادآور شد: در حمل و نقل هوایی و زمینی محصولات و تولیدات این هنرصنعت مشکلاتی مانند شکستگی سنگ‌ها وجود دارد که به‌دنبال طراحی راهکاری برای کاهش این مشکل هستیم.

باباربیع ایران را سرآمد کشورهای جهان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش هنر دانست و اظهار داشت: امکانات برای فعالیت هنرمندان ایران ناچیز و این مهم از عوامل اصلی مهاجرت هنرمندان به کشورهای دیگر است اما زیبنده نیست هنرمندان ایرانی به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

وی با اشاره به قدرت رقابت و بی‌نظیری کیفیت تولیدات هنری و تولیدات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران در نقاط مختلف دنیا گفت: محصولات هنری در کشورهای دیگر از طریق ماشینی اما هنرصنعت‌های ایرانی با تلاش دستان هنرمندان و با ذوق هنری تولید می‌شود.

باباربیع تاکید کرد: امیدوارم هنرمندان ایرانی به جایگاهی برسند که هیچ دغدغه‌ای جز تحویل به‌موقع سفارشات مشتریان نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مختلف سال فعالیت می‌کنند که اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، میناکاری، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

برچسب‌ها صنایع دستی شهرکرد چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی شهرکرد چهارمحال وبختیاری صنایع دستی شهرکرد چهارمحال وبختیاری صنایع دستی و هنرهای سنتی رشته صنایع دستی نمایشگاه ها کشورهای دیگر مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۲۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اطلاعات بارشی سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا پایان روز گذشته (۷ اردیبهشت) بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۰.۸ درصد مربوط به استان قزوین است. همچنین بارش‌ها در استان سمنان ۴۰.۵ درصد و در تهران ۳۸ درصد کاهش یافته است. در ۲۵ استان کشور بارش‌ها نیز با کاهش بوده که می‌توان به هرمزگان با کاهش ۲۵.۵ درصدی، گیلان با رشد منفی ۲۶.۳ درصد، فارس کاهش ۲۸.۳ درصد، بوشهر با ۲۷.۲ درصد و البرز با کاهش ۲۵.۲ درصد اشاره کرد.

در ۶ استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد بارش‌ها مثبت شده است. میزان کاهش بارندگی‌ها در استان تهران ۸۶.۴ میلیمتر در مقایسه با دوره بلندمدت است. در استان قزوین کاهش بارش‌ها ۱۰۲.۵ میلیمتر بوده است. در مجموع براساس اطلاعات سازمان هواشناسی، از ابتدای سال جاری تا (۷ اردیبهشت) بارندگی در کشور ۱۲.۷ درصد یا به عبارت دیگر ۲۵.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

کد خبر 5999568 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • ثبت بارش ۱۰۴ میلی متری باران در شیرآباد