Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سینا کلهر در نشست خبری درباره اولین دوره مسابقات مینی فوتبال روستایی و عشایری، اظهار داشت: ورزش روستایی آنطور که باید از امکانات آن استفاده نمی‌شود و با وجود سرمایه‌گذاری چند موضوع وجود دارد که نتوانستیم از ظرفیت آن استفاده کنیم. امیدواریم جام پرچم آغازی برای این باشد که ورزش روستایی به ورزش قهرمانی متصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* توسعه ورزش در روستاها

معاون فرهنگی و توسعه همگانی وزارت ورزش، ادامه داد: ۳۷ هزار روستا دارای دهیار هستند که ۷ هزار خانه روستایی افتتاح شده و از این بین ۱۵۰۰ خانه ورزش روستایی ما فعال هستند. ما اولین جام خوشه‌چین را چند سال پیش داشتیم اما تفاوت جام پرچم با خوشه‌چین این است که روی یک رشته تمرکز دارد. هدف ما این است ورزش در روستا و بخش فعال شود. برای اولین بار هر روستا صاحب یک تیم می‌شود و هم اینکه امکان تجمیع استعدادهای روستا فراهم می‌شود بنابراین در روستاها رویدادهای ورزشی هم برگزار می‌شود.

* ۲ ویژگی مهم جام پرچم چیست؟

وی با بیان اینکه جام پرچم ۲ ویژگی دارد، خاطرنشان کرد: اول مسئله استعدادیابی است تا استعدادهای مختلف شناسایی شوند. دوم اینکه قهرمان مسابقات به عنوان نماینده کشورمان به مسابقات بین‌المللی مینی فوتبال معرفی می‌شود. ما باید ورزش روستایی را به ورزش قهرمانی متصل کنیم که این تلاش صورت گرفته است، در این صورت می‌توانیم این حرکت را در رشته‌های دیگر هم انجام دهیم. انتخاب فوتبال هم از این جهت بوده که در پیمایش صورت گرفته، فوتبال انتخاب اول روستاها بوده است. اعتبارات ما هم برای فوتبال کفایت می‌کرد و اعتبارات روستاها واقعا کم بوده است.

کلهر با بیان اینکه جام پرچم به عدالت اجتماعی و رفع تبعیض کمک می‌کند، گفت: کسی که در روستا به دنیا آمده نباید فکر کند محروم است. چالش جدی ما در روستا مشکلات زیرساخت‌های فرهنگی است و اوقات فراغت کمی دارند به همین دلیل به سمت آسیب‌های اجتماعی می‌روند. از رسانه‌ها هم خواهش می‌کنم به ورزش روستایی توجه کنند و همه برای عدالت اجتماعی کمک کنیم.

* عدم اعتبار لازم برای جشنواره بومی و ورزشی

معاون وزیر ورزش در پاسخ به این سوال که در بحث فرهنگی چه اقداماتی قرار است در روستاها انجام شود، گفت: برنامه ما قرار نبود فقط محدود به مسابقه ورزشی شود بلکه قرار بود شبیه به یک جشنواره فرهنگی - ورزشی شود و ورزش بومی را هم داشته باشیم اما نشد چون اعتبارات لازم را نداشتیم.

* خواسته‌های سرخابی‌ها تمامی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که شما از کمبود اعتبارات صحبت کردید آیا برای برگزاری جام پرچم حامی مالی دارید و اینکه از زمان حضورتان چقدر به ورزش همگانی بودجه اختصاص داده شده، خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ به خاطر اینکه ورزش قهرمانی دچار مشکل بود، اگر بودجه‌ای بوده صرف ورزش قهرمانی مخصوصا فوتبال و دردانه‌ها یعنی استقلال و پرسپولیس شده است که نیازهایشان تمام نمی‌شود.

* بودجه ۲.۵ میلیاردی برای جام پرچم

معاون فرهنگی وزارت ورزش، یادآور شد: کل اعتبار ما برای این جام ۲.۵ میلیارد است و با این اعتبار کم بدون اینکه هزینه‌ای دریافت کنیم مسابقه را برگزار می‌کنیم. یعنی اگر قرار بود برای هر روستا یک میلیون هزینه کنیم بیش از ۳۰ میلیارد نیاز داشتیم. برای فدراسیون همگانی از ۱۰ میلیارد اعتبار تقریبا ۳ میلیارد پرداخت شده و مشکل اصلی در بخش تخصیص است. از ردیف ۲۷ صدم درصد آنچه خزانه پرداخت کرده از ۸۵۰ میلیارد ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. صدای ورزش قهرمانی شنیده می‌شود و حتی اگر کار به دعوا بکشد فدراسیون‌ها حرف خود را می‌زنند اما در بخش همگانی اینطور نبوده است.

* فدراسیون‌ها معترض آزادسازی ورزشگاه آزادی

کلهر درباره خبرنگاری که پرسید شما فیلمی را از استادیوم آزادی منتشر کردید و از عدالت صحبت کردید، تصریح کرد: ما ۲۷ مهر با حضور وزیر مراسمی در آزادی داشتیم و گفتیم درهای آزادی به روی مردم باز شده اما نشده است. بخشی از مشکلات به زیرساخت‌ها برمی‌گردد و اولین معترضان فدراسیون‌ها هستند و می‌گویند باز شدن در به روی مردم باعث می‌شود ورزش قهرمانی فدراسیون‌ها آسیب ببیند.

وی افزود: متاسفانه سرویس بهداشتی، آب خوری و بوفه نداشتیم، اینها آماده شد اما باز هم در باز نشد. اشکالی است که نهادهای امنیتی وارد کردند مبنی بر اینکه ورود و خروج باید با سازو کار باشد. بخشی از زمین‌ها بلااستفاده است اما اینکه فدراسیون‌ها را راضی کند امکان‌پذیر نیست. ما ناگزیر هستیم مسائل امنیتی را رعایت کنیم به خاطر همین پروژه آزادی با مشکل روبه‌رو شده است. ما می‌خواستیم آزادسازی اماکن ورزشی هم صورت بگیرد. ۶ هزار مجموعه ورزشی برای وزارت است و ۳۰ هزار برای ارگان‌های دیگر. از این ۳۶ هزار مجموعه مردم نمی‌توانند استفاده کنند. لازم نیست محیط لاکچری برای افراد ویژه داشته باشیم. قرار است در همه محیط‌ها این کارها را انجام دهیم اما این مشکلات هست.

محمدتقی خراسانی رئیس فدراسیون روستایی و عشایری هم در این نشست خبری، عنوان کرد: فدراسیون ورزش روستایی در ۲ بعد کلاسیک و احیای ورزش سنتی گام برمی دارد. این فدراسیون نمی‌تواند مانند دیگر فدراسیون‌ها در بخش قهرمانی کار کند. اسپانسرها به این حوزه ورود نمی‌کنند و این باعث شده تا کار برای ما سخت شده است. بنابراین همتی لازم است و فدراسیون‌های دیگر هم باید گام‌های مثبتی بردارند.

وی افزود: فدراسیون هندبال به عنوان مثال یک جام روستایی را در سطح کشور برگزار کرد. از فدراسیون همگانی هم تشکر می‌کنم که به ما برای جام مینی فوتبال کمک کرده است. همین الان که برخی از قهرمانان را می‌بینیم روستازاده و عشایرزاده هستند که مسیرشان به شهر خورده و یا یک مربی آنها را دیده است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سینا کلهر معاون وزیر ورزش استادیوم آزادی فوتبال استقلال پرسپولیس ورزش قهرمانی ورزش روستایی فدراسیون ها جام پرچم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟

برخی اظهارنظر‌های مدیران سابق ورزشگاه آزادی حاکی از آن بود که اگر در این برهه ورزشگاه آزادی بازسازی نشود، فقط مدت دو سال قابل استفاده خواهد بود و عملیات عمرانی برای بازسازی آغاز شد، اما وعده‌هایی که داده شد در حد حرف باقی ماند و پروژه بازسازی طبق حرف‌ها پیش نرفت.

مجموعه آزادی دچار فرسودگی محض است

به گزارش ایسنا، احمد مددی مدیر پیشین ورزشگاه آزادی زمانی که در سال ۱۴۰۱ مسوولیت مجموعه را برعهده گرفت در همان زمان اعلام کرد که با یک مجموعه فرسوده، پیر و کاملاً سالخورده مواجه هستیم.

وی بر این باور بود که این مجموعه ورزشی با بنا‌ها و تأسیساتش دچار فرسودگی محض است و معتقد بود که در آن برهه چندین نامه از وضعیت بغرنج مجموعه به‌ویژه تأسیسات و سیستم برق به عاصم یوسفی مدیر وقت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نوشته است.

مددی در آن برهه تاکید کرده بود که در ورزشگاه آزادی با پدیده‌ای به‌نام شکست و ریزش سکو‌ها مواجه هستیم به دلیل اینکه ورزشگاه نیم قرن سن دارد. در آن زمان در جلسه‌ای که به منظور استحکام و ایمنی ورزشگاه در محل مجموعه آزادی با حضور مسوولانی از استانداری، فرمانداری، دادستانی، مرکز تحقیقات مسکن، شهرداری و… برگزار شد، عاصم یوسفی لب به انتقاد و گلایه از نمایندگان برخی سازمان‌های حاضر در جلسه گشود و ناایمن بودن ورزشگاه را رد و این موضوع را شیطنت برخی اعلام کرد، این در حالی است که نهاد‌های متعددی نسبت به ایمنی ورزشگاه به‌ویژه در سکو‌ها هشدار داده بودند.

مددی در آن زمان در مصاحبه‌ای با انتقاد از وضعیت تامین بودجه بازسازی آزادی اعلام کرد: یک سال فریاد زدم که به دادِ مجموعه و ورزشگاه برسند همین فریاد‌ها سبب شد تا به بدترین آدم نزد این آقایان تبدیل شوم، عاصم یوسفی یک‌بار با من تماس گرفت و گفت که «چرا این‌قدر به من نامه می‌زنی؟ چرا توپ را در زمین من می‌اندازی؟» من هم در پاسخ گفتم بودجه مجموعه آزادی دست من نیست و تمام حساب‌های مجموعه متعلق به شرکت توسعه است، شما باید تخصیص اعتبار و منابع کنید، وظیفه من هشدار دادن است و باید این کار را انجام بدهم.

وعده‌های بازسازی که به سرانجام نرسید

همچنین ۱۸ مرداد سال ۱۴۰۲ مهیار عسگریان، رییس بعدی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی بر این باور بود که اگر بودجه برسد، در آذر ماه ۱۴۰۲ سکو‌ها به طور کامل آماده می‌شود و هزینه بازسازی را ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد برآورد کرد تا ورزشگاه به شرایط ایده‌آل برسد.

مهیار عسگریان که ۲۶ آذر ۱۴۰۱ مسوولیت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی را برعهده گرفت معتقد بود: از بهمن ۱۴۰۱ طرح مرمت و مقاوم‌سازی استادیوم آزادی کلید خورد و از همان زمان که مسئولیت شرکت را برعهده گرفتم صحبت از ریزش سکو‌های آزادی مطرح بود که با کمک راه و شهرسازی کار را شروع کردیم و تحقیقات لازم را روی سکو‌هایی که به لحاظ مقاومت و ایمنی مشکل داشت آغاز کردیم.

وی معتقد بود که ماهانه چیزی حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه نگهداری آزادی است، اگر بخواهیم چمن استادیوم را بازسازی کنیم چیزی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است، اگر بخواهیم استادیوم را به روزرسانی کنیم ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد بودجه نیاز است که البته با این رقم‌ها استادیوم آزادی جمع نمی‌شود و نیاز به حمایت دولتمردان، نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه دارد تا با تخصیص اعتبار مناسب کار بازسازی استادیوم آزادی زودتر تسریع و اجرایی شود.

وی در آن برهه بر این باور بود که اگر آزادی را به ما تحویل بدهند و اعتبار لازم را داشته باشیم بازسازی کامل ۱۸ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد، در غیر این صورت همزمان با برگزاری بازی‌ها ۳ روز در هفته را از دست می‌دهیم و تنها ۴ روز زمان برای بازسازی باقی می‌ماند و در این صورت پروژه طی ۳ سال انجام می‌شود.

در هر متر مربع ۱۸۰ کیلوگرم سبک‌سازی انجام شد

اواخر اسفند ۱۴۰۱ سکو‌های غربی ورزشگاه آزادی تخریب شد تا سکو‌های سبک سازی شده جدید مجدد نصب شوند. به گفته مشاور پروژه آزادی در هر متر مربع، ۱۸۰ کیلوگرم سبک‌سازی انجام شده است.

سال گذشته مشاور پروژه ورزشگاه آزادی طی گفت‌وگویی با ایسنا تاکید داشت از سال ۱۳۵۰ که ورزشگاه آزادی به بهره برداری رسیده، در طی این سال‌ها بیشتر از آن چه که از آن نگهداری کنند، بهره برداری شده است. چنین سازه بزرگی نیاز به مراقبت داشته، اما متاسفانه از لحاظ شرایط ساخت و نوع نگهداری دچار آسیب‌های جدی شده و در اثر گرما و سرما عایق‌های این سازه آسیب دیده است. مشاور پروژه بر این باور بود که اگر ورزشگاه آزادی بازسازی نشود، فقط ۲ سال دیگر قابل استفاده خواهد بود.

فرصت طلایی بازسازی که از دست رفت

جام ملت‌های آسیا و تعطیلی یکماهه مسابقات لیگ برتر فرصت بسیار خوبی برای تسریع در بازسازی ورزشگاه آزادی بود و این امکان وجود داشت که سکو‌های ورزشگاه آزادی کامل شود، اما شرکت توسعه این فرصت طلایی برای بازسازی را از دست داد.

در شرایطی که طبق وعده قبلی مسئولان، قرار بود سکو‌های ورزشگاه آزادی تا آذرماه ۱۴۰۲ بازسازی شود، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه از فرصت جام ملت‌های آسیا که با تعطیلی لیگ‌برتر فوتبال ایران همراه بود نیز هیچ استفاده‌ای نشد.

دیگر خبرها

  • برگزاری گردهمایی روسای هیئت‌های ورزش‌های همگانی سراسر کشور در مشهد
  • شکل گیری ۱۴ شبکه تخصصی در حوزه سمن‌های جوانان
  • گزارش المیادین از توافق حماس و اسرائیل برای آزادی اسرا
  • جابجایی هواداران خانم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی؛ علت چه بود؟ | ویدئو
  • ژوزه مورایس: هواداران جو خیلی خوبی در ورزشگاه آزادی به وجود آوردند / فیلم
  • پرچم های بزرگ پرسپولیس روی سکوهای ورزشگاه آزادی / فیلم
  • حال و هوای خاص ورزشگاه آزادی پیش از بازی سرنوشت‌ساز پرسپولیس و سپاهان + ویدئو
  • تمامی نیروهای امدادی خدماتی گروه های جهادی و مردمی در مناطق سیل زده پای کار بودند
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟