Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@12:57:23 GMT

دگرگونی زندگی با رادیو

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۳۰۸۲

دگرگونی زندگی با رادیو

رادیو زندگی تهیدستان به ویژه زنان خانه‌نشین را به گونه‌ای بی‌سابقه دگرگون کرد. رادیو، جهان را به خانه آورد و پس از آن تنهاترین انسان‌ها نیز هرگز تنها نبودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۳ فوریه توسط کشورهای عضو یونسکو و در سال ۲۰۱۲ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی رادیو تصویب شد. بستری برای گفتمان دموکراتیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رادیو همچنان پرمصرف‌ترین رسانه در سطح جهانی است. این توانایی منحصر به فرد به این معنی است که رادیو با این تنوع مخاطب می‌تواند به عنوان عرصه‌ای برای شنیدن و شنیده شدن همه‌ی صداها باشد. شبکه‌های رادیویی با این طیف وسیع از مخاطبان خود، باید بتواند محتوا و برنامه‌های متنوعی ارائه دهد.

تاریخچه پیدایش رادیو

روز جهانی رادیو مناسبت قدیمی نیست ثبت چنین روزی در تقویم جهانی توسط آکادمی رادیو اسپانیا اواخر دسامبر ۲۰۱۰ مطرح شد. یونیسف برای تصویب آن نظر سازمان‌ها و مجموعه‌های معتبر رادیویی در سراسر جهان را خواست. اغلب با این پیشنهاد همراه شدند و یونیسف سوم نوامبر ۲۰۱۱ آن را رسماً تصویب کرد. سیزدهم فوریه به عنوان روز جهانی رادیو انتخاب شد؛ رادیو تا اوایل دهه ۱۹۳۰ کالایی لوکس بود و عمده خریداران آن به اقشار مرفه چند کشور خاص محدود می‌شد. در ایتالیا سال ۱۹۳۱ تعداد رادیوها از تعداد خودروهای سواری کمتر بود.

با گذشت سال‌ها تعداد بیشتری از این دستگاه تولید شد و طبقات متوسط با صرفه‌جویی به هر زحمتی آن را می‌خریدند. به نوشته اریک هابسبام در کتاب عصر نهایت‌ها، رادیو زندگی تهی‌دستان به ویژه زنان خانه‌نشین را به گونه‌ای بی‌سابقه دگرگون کرد. رادیو، جهان را به اتاق آورد و از این پس تنهاترین آدم‌ها هرگز تنها نبودند و کل گستره آن چیزی که می‌توانست گفته، خوانده، نواخته و صوت شود اکنون در دسترس‌شان بود.

رادیو در ایران

در سال ۱۳۰۳ وزارت جنگ مقدمات استفاده از بی‌سیم را فراهم کرد. در سال ۱۳۰۵ بی‌سیم به ایران وارد شد و از سال ۱۳۱۱ موسسات بی‌سیم توسعه‌پیدا کردند که نهایتاً به ایجاد رادیو منتهی شد. هیئت وزیران دوم مهر ۱۳۱۳ استفاده از رادیو را تصویب کرد و مقرراتی وضع شد که برای نصب آنتن و استفاده از رادیو اجازه وزارت پست و تلگراف و تلفن لازم بود. در سال ۱۳۱۶ مقدمات ایجاد مرکز رادیو به‌وسیله وزرات پست و تلگراف و تلفن فراهم و به‌دنبال این اقدام در سال ۱۳۱۷ سازمان پرورش‌افکار تأسیس شد. این سازمان دارای‌کمیسیون‌های مطبوعات، کیت کلاسیک، سخنرانی، نمایش‌های رادیویی و موسیقی بود. در چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ اولین فرستنده‌رادیویی در ایران در محل بی‌سیم در جاده قدیم شمیران افتتاح گردید. از سال ۱۳۱۹ رادیو تهران در ۲۴ ساعت فقط هشت ساعت برنامه اجرا می‌کرد که شامل اخبار، موسیقی ایرانی، گفتار مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی بود. در سال ۱۳۲۲ رادیو تهران بخش دیگری به‌تعداد بخش‌های قبلی خود افزود و صبح‌ها نیز برنامه آن سه ساعت افزایش یافت‌. در سال ۱۳۲۴ برای روزهای تعطیل نیز برنامه‌هایی‌مدون پخش می‌شد.

کد خبر 555263

منبع: ایمنا

کلیدواژه: رادیو رسانه رادیو ایران برنامه رادیویی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بی سیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود

حسین حیدری در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکرد‌ها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضا‌ها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضا‌ها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

حیدری بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • روز جهانی سلامتی زنان + تاریخچه و پوستر World Women’s Wellness Day
  • ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها
  • همکاری های دوجانبه کانونهای خدمت رضوی استان و سازمان جهادکشاورزی استان یزد
  • روزی به نام تلفن!
  • آغاز یک صبح با نشاط همراه با برنامه «صبح صبا»