Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحران اوکراین پس از شکست مذاکرات برلین و تاکید واشنگتن و چند کشور دیگر بر خروج فوری اتباع خود از این کشور شکننده‌تر از پیش شده است و آمریکا می‌گوید روسیه هر آن ممکن است به اوکراین حمله کند، ادعایی که مسکو آن را رد می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، همزمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تلفنی گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته یک مقام کاخ سفید آقای پوتین خواسته بود تا این گفتگو در روز دوشنبه صورت گیرد اما جو بایدن اصرار داشته تا این مکالمه در اسرع وقت و امروز انجام شود.

آمریکا می‌گوید «حمله روسیه به اوکراین هر آن ممکن است صورت گیرد»، حتی همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی.

بجز آمریکا برخی کشورهای اروپایی و غیراروپایی نیز از شهروندان خود خواسته‌اند هرچه سریعتر خاک اوکراین را ترک کنند.

سفارت ایران در کی‌یف از اتباع ایرانی مقیم در اوکراین خواست برای شرایط اضطراری آماده باشند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز جمعه اعلام کرد ناتو بر تقویت جناح شرقی خود خواهد افزود و حضور بلند مدت در دریای سیاه را مد نظر دارد.

آمریکا یک اسکادران از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را از آلمان به رومانی منتقل می‌کند.  دست کم ۱۵ کشور اروپایی و غیراروپایی از اتباع خود خواسته‌اند تا اوکراین را ترک کنند.

قیمت نفت و طلا در سایه بحران اوکراین افزایش یافت و ارزش یورو اندکی افت کرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان

نخست وزیر مجارستان درباره هجوم پناهجویان در صورت حمله روسیه به اوکراین هشدار داد

نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان روز شنبه هشدار داد که تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است سبب فرار صدها هزار آواره جنگی از مرز اوکراین به سمت کشورش شود.

ویکتور اوربان، رهبر عوام‌گرا از جناح راست افراطی روز شنبه در سخنرانی سالانه خود که امسال در جریان کارزار سیاسی برای انتخابات پارلمانی مجارستان در ۳ آوریل ایراد می‌کرد، خواستار یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای تنش‌های فزاینده و بیم تهاجم قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین شد.

اوربان، مخالف سرسخت هر نوع مهاجرت، گفت «پرهیز از جنگ» به نفع کشورش است زیرا چنین جنگی به گفته او باعث سرازیر شدن موجی از پناهندگان اوکراینی و اختلال در اقتصاد مجارستان می‌شود.

اوربان در حالی که خواستار حل تنش‌ها از طریق گفتگو شد، این را هم گفت که با طرح‌های اتحادیه اروپا برای به کارگیری تحریم‌ها علیه روسیه به مثابه اهرم بازدارنده مخالف است. اوربان گفت: «تحریم، سیاست‌های تنبیهی، سخنان تند یا هر نوع سختگیری دیگری از سوی قدرت‌های بزرگ قابل طرح نیست.»

اوربان که از سال ۲۰۱۰ رهبری مجارستان را بر عهده دارد، در میان رهبران اروپایی همواره بیش از همه به دنبال روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بوده است. او در دیدار هفته گذشته با پوتین در کرملین، برای افزایش واردات گاز از روسیه گفتگو کرد و از بالا رفتن همکاری کشورش با مسکو در زمینه‌های انرژی، بازرگانی و امنیت ابراز خرسندی نمود.

از زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، مجارستان تحت رهبری اوربان به طور مداوم با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو مخالفت کرده است، اگرچه همیشه در نهایت به آنها رای داده است.

مجارستان همچنین نشست‌های وزیران بین اوکراین و ناتو را به دلیل قانون زبان اوکراینی که بوداپست معتقد است حقوق اقلیت قومی مجارستانی در غرب اوکراین را نقض می‌کند، تحریم کرده است.

رزمایش ارتش اوکراین با سلاح‌های آمریکایی

با این حال، اوربان روز شنبه گفت که اوکراین به عنوان یک منطقه حائل حیاتی بین مجارستان و روسیه عمل می‌کند و «استقلال و دوام آن به‌طور مستقیم مورد علاقه مجارستان است».

اوربان با اعلام این که «قدرت نظامی اروپا حداقل باید با روسیه قابل مقایسه باشد» گفت که مجارستان از توسعه قابلیت‌های نظامی اروپا و نیروی دفاعی مشترک اروپایی حمایت می‌کند.

مجارستان از پذیرش نیروهای کمکی نظامی ناتو و ایالات متحده خودداری کرده است.‌ این نیروها در واکنش به تجمع نیروهای روسیه در امتداد مرزهای اوکراین، در چندین کشور اروپای شرقی مستقر شده‌اند. او می‌گوید که ارتش ملی مجارستان برای محافظت از کشور کافی است.

برچسب هاحمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو (NATO) مجارستان ویکتور اوربان ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو NATO مجارستان ویکتور اوربان ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو روسیه به اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، نیجر در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده و خروج نظامیان آمریکایی، در حال تقویت همکاری با روسیه است و قصد دارد از مسکو برای آموزش نظامی سربازانش و خرید سلاح کمک بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فایننشال تایمز" در تحلیلی نوشته است، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از کشور نیجر یک پیروزی استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود. یک هواپیمای روسی حوالی نیمه شب بدون سر و صدا در فرودگاه بین المللی نیامی، پایتخت نیجر فرود آمده و سامانه‌های پدافند هوایی و نیروهایی را برای کمک به متحد جدید خود رساند.

این نشریه نوشت: حضور 100 سرباز در این ماه آخرین ناقوس مرگ برای حضور نیروهای آمریکایی بود که از سال 2013 در این کشور در غرب قاره آفریقا مستقر بودند. تغییر خط مشی در بحبوحه موجی از وحشت و بی‌ثباتی در منطقه رخ می‌دهد که ارتش قدرت را در نیجر، بورکینافاسو و مالی به دست گرفته است «در حالی که نارضایتی مردم از شکست دولت‌های دموکراتیک و غرب در متوقف کردن خشونت‌ها از سوی داعش، القاعده و سایرین افزایش یافته است. 

ابراهیم یحیی ابراهیم، ​​تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران ساحل، به این روزنامه گفت که دلیل اصلی نزدیک شدن روابط بین روسیه و نیجر این است که مسکو در حال "حفاظت از رژیم حاکم بر نیامی" است. تنها چیزی که آنها از آن می ترسند حملات هوایی است و کشوری که به آنها سیستم دفاع هوایی می‌کند روسیه است و نقش مسکو اینجاست که پر رنگ می شود.

نیجر قصد دارد از روسیه تسلیحات نظامی خریداری کند

علاوه بر این، محمد تومبا، وزیر امور داخلی نیجر روز چهارشنبه در جریان دوازدهم اجلاس بین المللی نمایندگان عالی رتبه در امور امنیتی که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، اعلام کرد که کشورش علاقه مند به آموزش متخصصان نظامی روسی به نیروهای امنیتی محلی است و همچنین مایل است از روسیه تسلیحات نظامی بخرد.

او با اشاره به اینکه همکاری با روسیه در زمینه آموزش نظامی برای مبارزه با تروریسم ضروری است، گفت: رهبری نیجر از ارتش روسیه می‌خواهد تا نیروهای محلی را در جنگ و استفاده از سلاح آموزش دهد.

نیجر در حال تقویت همکاری خود با روسیه در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده است. در این رابطه روز یکشنبه در شمال نیجر در شهر آگادس، صدها نفر از مردم  علیه حضور آمریکایی‌ها که پایگاه نظامی آنها در این شهر قرار دارد، تجمع کردند. ده‌ها پرچم مالی، نیجریه، بورکینافاسو و روسیه در این تظاهرات به اهتزاز درآمد. این راهپیمایی دو روز پس از تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیانش از نیجر برگزار شد. 

قرار است طی روزهای آینده یک هیئت آمریکایی برای هماهنگی جزئیات خروج خود وارد کشور شود. توافقنامه نظامی با ایالات متحده توسط شورشیانی که در اواسط ماه مارس قدرت را در نیجر به دست گرفتند، پاره شد. به نظر آنها، هیئت واشنگتن "پروتکل دیپلماتیک را رعایت نکرده است". این توافق به پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی اجازه می‌داد در خاک این کشور آفریقایی حضور داشته باشند.

خروج نظامیان آمریکایی از نیجرگسترش روابط نظامی روسیه و نیجر25 کشته در حمله افراد مسلح به جنوب نیجریه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل