Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی شد، ارزش برگه‌های سهام عدالت چقدر شد؟ افت صادرات برنج باسماتی هند با کاهش خرید ایران، زمزمه حذف ارز ترجیحی باعث احتکار برنج شد، نرخ دلار در صرافی‌ها چقدر شد؟ و مالیات سنگین بر خانه‌های خالی در ژاپن را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بورس منفی شد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳۸ واحدی، به یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۱۲۱ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۴۷۰۰ واحدی مواجه شده است.

ارزش برگه های سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۶۶۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۶ درصد معادل ۶ هزار و ۲۲۴ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۱۹۹ تومان رسیده است.

قیمت سرخابی‌ها مشخص شد؛ تقریبا ۶هزار میلیارد!

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان روز شنبه در مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که در وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد، حضور یافت. جلسه‌ای که برای واگذاری دو باشگاه پایتخت به بخش خصوصی و تصمیم‌گیری درخصوص نماد استقلال و پرسپولیس در بورس تشکیل شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی بعد از پایان نشست خبر داد ارزش‌گذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در این جلسه به تصویب رسید؛ بنابراین، ارزش نهایی باشگاه پرسپولیس ۳هزار و ۲۱۰میلیارد تومان و ارزش نهایی باشگاه استقلال ۲هزارو۷۸۰میلیارد تومان اعلام شد. این ارزش‌گذاری رسمی کارشناسان دادگستری از دارایی‌های این دو باشگاه و به ویژه دارایی نامشروط که لوگوی این دو باشگاه است، مورد تصویب اعضای هیأت واگذاری قرار گرفت.

واکنش مقام مسئول به منوی دلاری در رستوران‌های لاکچری تهران بررسی‌ منوی یکی از این رستوران‌ها که در برج‌های آ.اس.پ تهران قرار دارد، نشان می‌دهد ارزان‌ترین خوراکی حداقل هفت دلار قیمت دارد. گران‌ترین غذا که در منوی اصبلی آن است با قیمت ۵۰ دلار فروخته می‌شود. (با احتساب نرخ آزاد دلار، این غذا معادل یک میلیون و ۳۲۲ هزار تومان قیمت می‌خورد) در همین مورد رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‌داران و سلف سرویس به فروش غذا با نرخ دلار واکنش نشان داد. سید علی‌اصغر میرابراهیمی به تجارت‌نیوز گفت: ما در ایران زندگی می‌کنیم و واحد پول ایران هم ریال است. بنابراین غذای رستوران‌ها در تمام نقاط کشور باید براساس ریال باشد و نه دلار! او اظهار کرد: رستوران‌هایی که در برابر فروش غذا و خدمات‌شان دلار دریافت می‌کنند واحدهای صنفی فاقد پروانه هستند. چنانچه در این زمینه گزارشی به دست ما برسد با سودجویان برخورد می‌شود.     نوروز ۱۴۰۱ واردکننده بنزین نمی‌شویم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تکذیب واردات بنزین از نوروز سال ۱۴۰۱، گفت: برای تامین بنزین مورد نیاز در نوروز امسال برآوردهای خوبی داشتیم و اکنون ذخایر بنزین مطلوب بوده و این در شرایطی است که دغدغه تامین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاه‌ها نیز وجود داشت. سالاری با اشاره به میانگین مصرف روزانه ۸۶ میلیون لیتر بنزین در کشور، اظهار کرد: اکنون ذخایر بنزین در شرایط مطلوبی است و نوروز سال ۱۴۰۱ واردکننده بنزین نمی‌شویم. وی در با بیان اینکه میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: اکنون تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی انجام شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه مدت‌ها بود نفتای این پالایشگاه را با قیمت‌های پایین صادر می‌کردند و این در حالی بود که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود، گفت: مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات نفتا متوقف شود، اکنون در پالایشگاه لاوان، نفتا تبدیل به بنزین می‌شود. سالاری دلیل تمایل شرکت‌های پالایشی برای صادرات نفتا را درج قیمت‌های بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورت‌های مالی سال گذشته عنوان و اظهار کرد: این در حالی است که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است.

افت صادرات برنج باسماتی هند با کاهش خرید ایران

رویترز: صادرات برنج باسماتی هند در سال ۲۰۲۱ به کمترین میزان در چهار سال گذشته رسید، زیرا ایران به بزرگ‌ترین خریدار این برنج از هند، میزان واردات را کاهش داده است. بر اساس آمار‌های دولتی، صادرات این محصول هند در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال پیش از آن، ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۴ میلیون تن رسیده که کمترین میزان از سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود. بر اساس این آمار، محموله‌های ارسالی به ایران که بزرگ‌ترین خریدار بزرگ باسماتی هند بود، نیز نسبت به سال قبل، ۲۶ درصد کاهش داشته و به ۸۳۴ هزار و ۴۵۸ تن رسیده است.

یک تاجر اهل بمبئی گفت: «ایران پس از اتمام ذخایر روپیه‌اش در بانک‌های هندی، پارسال چند ماهی در بازار فعال نبود.» ایران قبلا قراردادی برای فروش نفت به هند در قبال دریافت روپیه داشت و از آن روپیه‌ها برای واردات کالا‌های مهم نظیر محصولات کشاورزی استفاده می‌کرد، اما دهلی نو، خرید نفت از ایران را در ماه می ۲۰۱۹ با منقضی شدن معافیت تحریم‌های آمریکا متوقف کرد. تهران به خرید کالا از هند ادامه داد، اما بدون فروش نفت که همین امر سبب شد تا ذخایر روپیه این کشور در هند به پایان برسد.

ویجای ستیا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت: در نیمه سال ۲۰۲۱، صادرات کاهش یافت، اما در دو، سه ماه پایانی سال با خرید از سوی ایران، عربستان و سایر خریداران اصلی، صادرات افرایش یافت. هند، بزرگ‌ترین صادرکننده برنج در جهان است و بیشتر برنج‌های غیر معطر (غیر باسماتی) به کشور‌های آفریقایی و باسماتی درجه یک به غرب آسیا صادر می‌کند. ستیا گفت: تولید برنج باسماتی در سال ۲۰۲۱ به علت کاهش سطح زیر کشت این محصول و بارندگی نابهنگام در فصل برداشت، حدود ۱۵ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته است. وی افزود: «به دلیل کاهش تولید، قیمت این محصول ۲۰ درصد افزایش یافت و هنوز تقاضا برای آن در ماه‌های فوریه و مارس بالاست.»


زمزمه حذف ارز ترجیحی باعث احتکار برنج شد

اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شائبه احتکار برنج ایرانی را تأیید کرد و گفت: با توجه به آمار تولید برنج در سال گذشته، قاعدتا نباید این مشکل را می‌داشتیم. زمزمه حذف ارز ترجیحی که شروع شد، بعضی‌ها دست به احتکار روغن، برنج، و گندم زدند که دولت باید نظارت بر بازار را افزایش دهد. 

نرخ دلار در صرافی ها چقدر شد؟ جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور نشان می‌دهد هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی‌ها به قیمت ۲۴۹۸۳ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۵۲۳۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. نبض بازار انرژی در دست روسهاست؛ سود ۶۵ میلیارد دلاری با افزایش قیمت نفت

تحلیلگران معتقدند قیمت نفت خام برنت دریای شمال در بدترین حالت تا پایان سال از ۹۰ دلار در هر بشکه پایین نخواهد آمد. بلومبرگ این هفته با استناد به تخمین‌های انجام شده توسط اقتصاددانان بزرگ گزارش داد، روسیه امسال درآمدی ۶۵ میلیارد دلاری را از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نصیب خود خواهد کرد که این درآمد مازاد فروش پیش بینی شده خود طبق برنامه‌ریزی های این کشور است. بر اساس برآوردها، برای تحقق این میزان سود سالانه روسیه از بازار نفت قیمت‌ها باید در حدود ۹۰ دلار در هر بشکه برنت برای بقیه سال بماند.

با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از پیش‌بینی‌کنندگان انتظار دارند قیمت‌های نفتی حتی در اواخر سال به بیش از ۱۰۰ دلار برسد ممکن است سود روسیه از بالا رفتن قیمت‌های نفت به بیش از ۷۳ میلیارد دلار نیز برسد. با بالا بودن قیمت گاز نیز، درآمدهای سوخت فسیلی روسیه در مجموع حتی بالاتر خواهد رفت. در همین خصوص تحلیلگران بازار انرژی به بلومبرگ گفته‌اند که «وضعیت مالی روسیه آنقدر خوب، فوق‌العاده و باثبات است که حتی با قیمت‌های متوسط نفت نیز در شرایط کنونی به سختی می‌توان آن را به خطر انداخت.»

آنها می گویند: «به نظر می‌رسد که درآمدهای بادآورده صادرات انرژی در سال جاری به طرز شگفت انگیزی زیاد باشد. این افزایش سوددهی بازار انرژی در روسیه درست در زمانی برای کرملین صورت می‌گیرد که این کشور شاید با تحریم‌های بی سابقه آمریکا و اروپا به خاطر حمله به اوکراین روبه رو شود.»

پیش‌بینی‌ها درباره رسیدن قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار و افزایش هر روز قیمت این محصول نظر مشترک بیشتر تحلیلگران بازار انرژی است به طوری که آنها معتقدند تقاضای جهانی در بازار انرژی با توجه به شیوع بیماری کرونا به شدت افزایش یافته است. با وجود پیش‌بینی‌های اخیر درباره عرضه بیشتر نفت تولید شده در آمریکا در سال جاری، عرضه محدود و کلی نفت در بازارهای جهانی همچنان در کانون توجه قرار دارد. به نظر می‌رسد، در حال حاضر همه به جای ایالات متحده، اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) را نظاره می‌کند که آیا این سازمان به حجم تولیدات و عرضه نفت در بازارهای جهانی اضافه خواهد کرد یا خیر؟ عوامل ژئوپلیتیکی زیادی بازار نفت را تحت تأثیر قرار داده است: از یک سو حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین و تحریم‌های احتمالی علیه این کشور وجود دارد و از طرف دیگر، مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا ممکن است عرضه نفت در بازارهای جهانی را افزایش دهد.

قیمت نفت از ۱۰۰ دلار عبور می کند؟ رویترز: تحلیلگران معتقدند قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید که این امر می‌تواند تورم را در سراسر جهان بیشتر می‌کند.
  طلا قله قیمت جدیدی را خواهد شکست؟ طلا هفته گذشته که سرمایه گذاران بیشتری در بحبوحه ریسک گریزی گسترده متقاضی خرید این فلز ارزشمند شدند، حدود دو درصد صعود کرد. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا با چهار دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۸۴۲ دلار و ۱۰ سنت بسته شد. اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوینز به کیتکونیوز گفت: نمودار قیمت طلا مثبت به نظر می رسد و دلیل اصلی آن نرخ بالای تورم است. بانک مرکزی اکنون تا حدودی اعتماد سرمایه گذاران را از دست داده است و به نظر می رسد، تلاش می کند اشتباه سیاست پولی خود را تصحیح کند و طلا از این وحشت سود می برد. سطحی که طلا به دنبال شکستن آن در هفته جاری خواهد بود، سطح ۱۸۵۰ دلار است. این فلز ارزشمند در هفته های گذشته چندین بار تلاش کرد از این سطح عبور کند اما ناموفق بود. به گفته چالی، طلا سطح ۱۸۵۰ دلار را به چالش خواهد کشید و ممکن است شاهد شکسته شدن این سطح در تلاش بعدی این فلز ارزشمند باشیم. قیمت طلا پس از انتشار آمار تورم صعود چشمگیری داشت. طلا کم کم پذیرای این حقیقت می شود که نرخ های بهره با ادامه دار شدن تورم، بالاتر می روند. این تورم واقعی است و طلا سرانجام با آن کنار می آید.   مالیات سنگین بر خانه‌های خالی در ژاپن به نقل از راشاتودی، رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که مقامات شهر باستانی کیوتوی ژاپن قصد دارند برای خانه‌های خالی مالیات وضع کنند. مسئولین این شهر خود را برای مقابله با ۱۵ هزار خانه متروکه که به سرعت فرسوده شدن هستند و در این شهر به نام اکیا شناخته شده اند، آماده می‌شوند. عمده این خانه‌ها در ژاپن پس از مرگ مالکان و امتناع وارثان از اجاره دادن یا فروش آنان فرسوده شده اند. به همین دلیل، بسیاری فروش چنین خانه‌های را عمداً به تأخیر می اندازه و یا آنها را برای استفاده فرزندان و یا نوه‌ها نگه داشتند، این در حالی است که سال‌ها این خانه‌ها بدون سکنه بوده و کسی در آنها زندگی نمی‌کند.   هدف طرح مالیاتی دولت ژاپن نجات چنین سازه‌هایی قبل از غیرقابل سکونت شدن در بلند مدت است. اقدام پیشنهادی مسئولین شهری کیوتو به گونه‌ای است که از صاحبان فعلی خانه‌های خالی می‌خواهد که هزینه‌ای را به شهرداری بپردازند تا این هزینه‌ها صرف بازسازی بافت فرسوده شهری کیوتو شود.   به گفته مبتکران این طرح، مشوق‌های مالیاتی می‌تواند به اجاره یا فروش خانه‌های خالی در ژاپن منجر شود. مشکل محله اکیا در ژاپن گسترده است؛ جایی که جمعیت آن در روز به ۱۵۰۰ نفر کاهش می‌یابد و بر اساس داده‌های دولت، در سال ۲۰۲۱ جمعیت ژاپن ۶۳۰ هزار تن کمتر شده است.   آمارهای وزارت امور داخله ژاپن نشان می‌دهد در مورد خانه‌ها، حدود ۱۴ درصد از موجودی مسکن کشور یا حدود ۸.۵ میلیون خانه تا سال ۲۰۱۸ خالی از سکنه بوده است. بر اساس پیش بینی‌های مؤسسه تحقیقاتی نومارو این تعداد خانه خالی ممکن است تا سال ۲۰۳۸ از ۳۱٪ یا ۲۲ میلیون خانه خالی فراتر رود. در صورت ارائه طرح مالیاتی کیوتو، این اولین اقدامی است که برای مبارزه با خانه‌های خالی در ژاپن صورت می‌گیرد به طوری که کارشناسان معتقدند این امر می‌تواند به الگویی برای سایر دولت‌های محلی تبدیل شود. هیرویوکی ناکاگامی، که مسئول سیستم مالیاتی خانه‌های خالی در ژاپن است انتظار دارد این امر در سراسر ژاپن گسترش یابد به طوری که این خانه‌های خالی برای دیگر افراد قابل سکونت باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین راهپیمایی 22 بهمن چهلمین جشنواره فیلم فجر پیمانه اقتصادی بورس دلار مذاکرات وین راهپیمایی 22 بهمن چهلمین جشنواره فیلم فجر نفت در بازارهای جهانی خانه های خالی در ژاپن نظر می رسد برنج باسماتی میلیارد دلار باسماتی هند بازار انرژی سال ۲۰۲۱ رستوران ها سهام عدالت دو باشگاه صرافی ها قیمت نفت ۱۰۰ دلار پیش بینی قیمت ها بر اساس چقدر شد خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تولید ناخالص داخلی ضعیف ایالات متحده و افزایش تورم در این کشور به نفع فلز در بحبوحه کاهش تقاضای دلار است؛ به طور کلی، طلا در یک محیط ریسک گریز در برابر دلار آمریکا در حال سود بردن است.

قیمت هر اونس طلای جهانی براساس دلار آمریکا پس از انتشار داده‌های اقتصاد کلان ایالات متحده آمریکا نوساناتی را تجربه کرد. این کشور تخمین اولیه تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول را منتشر کرد که نشان می‌دهد اقتصاد با سرعت سالانه ۱.۶ درصد در سه ماه منتهی به مارس رشد کرده است، که ۲.۵ درصد مورد انتظار را از دست داده و بسیار ضعیف‌تر از ۳.۴ درصد ثبت شده در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ است.

علاوه بر این، دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) گزارش داد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه ماهه رشد کرد که بسیار بالاتر از ۱.۸ درصد قبلی و بزرگترین افزایش در یک سال بود. در چند کلمه، رشد کاهش یافت، اما در حالی که تورم افزایش یافت، اقتصاد به رشد خود ادامه داد. چنین سناریویی کاهش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را بیشتر به تاخیر می‌اندازد. در ابتدای هفته گذشته دلار آمریکا افزایش یافت. با این حال، دلار نتوانست حرکت خود را حفظ کند زیرا داده‌های اقتصادی ایالات متحده در طول هفته ناامیدکننده بود.

در حال حاضر هر اونس طلای جهانی ۸ دلار و ۶۲ سنت افزایش قیمت را تجربه کرده‌است و به قیمت ۲ هزار و ۳۳۹ دلار در هر اونس رسیده‌است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899714

دیگر خبرها

  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی