Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@11:49:42 GMT

آب و تاب مجازی کالاهای بی نام و نشان

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۳۴۱۲

آب و تاب مجازی کالاهای بی نام و نشان

 البته گاهی مبلغان حتی سایت و نام و نشانی هم نداشته و فقط با ایجاد یک کانال در شبکه های اجتماعی مشتری های پروپاقرصی برای خود دست و پا می کنند.مشتری هایی که با دیدن قیمت های ارزان و تبلیغات متنوع،جذب شده و قید خریدهای حضوری حتی سرکوچه شان هم می زنند،«غافل از این که از گوشت ارزان، شوربا درست نمی شود.»

آن ها در آخر وقتی متوجه کرده خود می شوند که کار از کار گذشته و عاقبتشان این می شود که هر کی «خربزه می خوره، پای لرزش هم باید بشینه».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..جدا از ارزان فروشی ها بعضی هم  «کاسه داغ تر از آش شده» و قیمت خوراکی ها و اجناس خود را حتی از فروشگاه ها و مغازه های لوکس هم بالاتر می برند.

کاربران فضای مجازی با دیدن عکس های پرزرق و برق از روغن های خوراکی و رب انارهای سنتی گرفته تا صابون و شامپوهای محلی و دست ساز به وجد آمده و اجناس بی نام و نشان را( که هر چه به دور و اطراف آن نگاه می کنی دریغ از یک نام،علامت استانداردیا تاریخ انقضا..‌.) در سبد خرید خود می گذارند.در برخی مغازه ها و فروشگاه ها نیز محصولات لبنیاتی که معلوم نیست از کجا و به چه شکل تهیه شده خودنمایی می کند.

جای خالی استانداردها
این ها در حالی اتفاق می افتد که انواع روغن، رب انار،ارده، شیره،پنیر،ماست و دیگر محصولات مشمول مقررات استاندارد بوده و می بایست دارای علامت سیب سلامت، تاریخ انقضا و ... باشد.

سیب سلامت، در حقیقت نشان و علامت سازمان غذا و دارو می باشد. سازمان غذا و دارو این علامت را بر روی محصولاتی که از فاکتورهای سلامتی برخوردار باشند،نصب می کند.

گرفتن سیب سلامت برای مشاغل خانگی نیز مطابق نظام نامه مجوز مشاغل خانگی بوده و متقاضیان و واجدین شرایط می توانند تقاضای خود را جهت گرفتن آن به ادارات مربوطه ارسال نمایند. 

گفتنی است،چاپ علامت استاندارد بدون دریافت مستندات قانونی، به حبس تعزیری یا جزای نقدی می انجامد. البته ابتدا در این خصوص به آن ها تذکر و اخطار داده می شود که در صورت عدم رعایت پروتکل ها تبعاتی مانند: تعطیل کردن واحد تولیدی یا خدماتی، جمع‌آوری محصول از سطح بازار، الزام به بهسازی و اصلاح، فروش و امحای کالا به دنبال خواهد داشت.

با این همه وقتی پایتان به دفاتر قضایی باز شود می بینید که با وجود کرونا و سرمای زمستانی،هستند افرادی که بابت مسمومیت و غیربهداشتی بودن برخی از این محصولات،خونشان به جوش آمده و 
از همین شرکت های غیرمجاز شکایت دارند.

جالب این است که بارها در اخبار شنیده اند که کالاهای بدون علامت استاندارد بهداشتی نبوده و مورد اعتماد نیست. چه بسا خوراکی های غیر مجاز و غیر استانداردی که بلایای زیادی را برای مصرف کننده به بار آورده و سلامت آن ها را تهدید کرده است.

فراز از بار تولید محصول باکیفیت
برکسی پوشیده نیست که استفاده از کالای با کیفیت از حقوق طبیعی هر فردی در جامعه است؛ به عبارت دیگر تمام عوامل موثر در تولید کالای مورد نیاز مردم،به رعایت قوانین ملزم هستند و در صورت بروز تخلف یا اقدامی مغایر با آن، متحمل ضرر و زیانی می‌شوند که دادگاه برای آن ها تعیین می‌کند. با این همه برخی تولیدکننده ها از هر راهی برای فرار از بار تولید محصول با کیفیت و مطابق قانون، شانه خالی می‌کنند.

پملپ و تعطیلی کارخانه های غیر مجاز حرف امروز و دیروز نبوده و همیشه پای ثابت تعزیرات حکومتی در  رسانه هاست.چراکه همواره عده‌ای سودجو با هدف کسب حداکثری سود اقدام به تولید کالاهایی می‌کنند که نه تنها استانداردهای لازم را ندارد بلکه در مواردی تقلبی هم است. وجود کالاهای تقلبی، تاریخ گذشته و کالای غیراستاندارد،یکی از دغدغه‌های دولت‌ها و مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی این کالاها بوده و هر کدام به نوعی با این مشکل مواجه هستند.

مشکلاتی که برای رفع آن راهکارهایی مثل جریمه و مجازات، کنترل بیشتر مرزها، انهدام کالاهای قاچاق و غیره اتخاذ می شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد

محمد محمدنژاد معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان کرمانشاه گفت : طی بازرسی کارشناسان این اداره کل از واحد تولیدی در استان کرمانشاه ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد به دلیل عدم رعایت الزامات استاندارد کشف و توقیف شد.

وی ضمن تأکید بر نظارت جدی و بازرسی‌های مداوم کارشناسان استاندارد کرمانشاه از کلیه مراکز تولید، عرضه و فروش کالا افزود: در راستای اهداف سازمانی خویش کارشناسان این اداره کل تمام سعی و تلاش خود را برای انجام بهینه مسئولیت‌های محوله به کار بسته و همواره نظارت دقیق خود را بر تولید و عرضه کالا‌های مشمول مقررات استاندارد اجباری انجام می‌دهد.

معاونت ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان کرمانشاه ضمن تصریح اینکه دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد و درج کد ده‌رقمی در زیر نشان ملی استاندارد، برای تولید فرآورده‌های مشمول مقررات استاندارد، اجباری است، گفت: چنانچه واحد‌های تولیدی محصولات بدون کیفیت و فاقد استاندارد‌های لازم تولید کنند بنا بر مقررات مصرحه در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، با برخورد قضایی اعم از جریمه نقدی و حبس مواجه می‌شوند.

محمد نژاد ضمن تأکید بر لزوم استانداردسازی واحد‌های تولیدی مشمول مقررات استاندارد خاطرنشان کرد: شهروندان برای آگاهی از اصالت و اعتبار پروانه کاربرد نشان استاندارد، کد ده‌رقمی درج‌شده زیر نشان استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمایند و در صورت مشاهده محصولات فاقد نشان استاندارد یا فاقد کد ده‌رقمی درج‌شده زیر نشان استاندارد، موضوع را به اداره کل استاندارد اعلام نمایند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • قاچاق کالا عملاً روند تولید را مختل می‌سازد
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • این ادویه عمرتان را زیاد می‌کند
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • پربیننده‌ترین مسابقات ورزشی تاریخ در اینترنت