Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا پرسه زدن سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر  آبادان و خرمشهر بخصوص در خیابان‌های مرکزی شهر و مراکز تفریحی و پارک ها  این روزها در حالی به رویدادی عادی در این شهرها تبدیل شده که مطالبه مردم برای ساماندهی آنها با تصویب طرح‌های مختلف از سوی دستگاه‌های متولی تاکنون محقق نشده است.

از سویی انتقال بیماری‌هایی چون هاری، کیست، سالک و توکسوکارا از مهم‌ترین دلایلی است که مجموعه سلامت را نگران افزایش بی‌رویه جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در خرمشهر و آبادان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی اهالی مناطق مختلف آبادان و خرمشهر با ابراز نگرانی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در معابر اظهار داشتند: جمعیت سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف این ۲ شهر به حدی زیاد شده که به صورت گله‌ای به افراد حمله می‌کنند.

یک شهروند آبادانی ساکن منطقه بهار در این باره گفت:این روزها افزایش جمعیت سگهای ولگرد در کوچه و خیابان‌های منطقه بهار اهالی این منطقه را نگران کرده و باعث ناامنی و ترس کودکان و زنان شده است.

سیدمکی موسوی افزود: با توجه به اینکه منطقه بهار در مجاورت رودخانه بهمنشیر قرار دارد لذا زاد و ولد سگهای ولگرد در این منطقه افزایش یافته و سگ ها برای جست و جوی غذا به صورت گله‌ای در این منطقه پرسه می‌زنند.

وی بیان کرد: اکثر خانواده‌هایی که نزدیک حاشیه رودخانه بهمنشیر زندگی می‌کنند نگران حمله سگ‌ها به فرزندان خود که در کوچه و خیابان بازی می‌کنند هستند.

یکی دیگر از شهروندان آبادانی پرسه سگ‌های ولگرد به صورت گله‌ای در این شهر را مشکل اساسی و نگران کننده توصیف کرد و گفت: متاسفانه در این فصل شاهد افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد هستیم و در خیابان‌های امیرکبیر و لین یک احمدآباد که مرکز خرید و بازار شهر است سگ ها به صورت گله‌ای پرسه می زنند.

مهدی علیپور با ابراز نگرانی‌ از جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و محله‌های شهری از مسوولان به ویژه شهرداری، مرکز بهداشت و منطقه آزاد اروند خواست تا نسبت به ساماندهی و جمع آوری این حیوانات از سطح معابر و خیابان‌های شهر همت کنند.

یک شهروند خرمشهری نیز ضمن گلایه از پرسه زدن سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در معابر مختلف خرمشهر گفت: پرسه زدن سگهای ولگرد به صورت گله‌ای علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان باعث انتقال بیماری به شهروندان می شود لذا جمع‌آوری این حیوانات لازم و ضروری است.

محمد سلیمی افزود: هیچ کس موافق کشتن حیوانات از جمله سگ‌ها نیست اما با توجه به زیاد شدن تعداد سگ‌های ولگرد که احتمال بیمار بودن آنها وجود دارد و بعضا به مردم نیز حمله‌ور می‌شوند از مسوولان انتظار می رود نسبت به ساماندهی سگ های ولگرد اهتمام ویژه ای داشته باشند.

جواد عامری دیگر شهروند خرمشهری گفت: افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در خرمشهر موجب شده تا خانواده ها همواره نگران حمله آنها به فرزندان و کودکان خود باشند.

وی  افزود: بارها ویدیوهایی در فضای مجازی از جولان سگ‌های ولگرد و حمله‌ور شدن آنها به کودکان در خرمشهر منتشر می‌شود این تاسف آور است که در محیط شهری شاهد چنین حوادث باشیم.

امام جمعه خرمشهر نیز که بارها درخطبه های نماز جمعه از افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب در این شهر انتقاد کرده از دادستان خرمشهر خواست با قاطعیت با مسوولان و متولیان امر ساماندهی سگ های ولگرد که نسبت به انجام وظفه خود کوتاهی می کنند برخورد کند.

حجت الاسلام محمدجواد عادل‌پور با بیان اینکه سگ‌ها به صورت گله‌ای در مناطق مختلف خرمشهر  پرسه می زنند افزود: حقوق انسان‌ها به‌مراتب از حقوق حیوانات بالاتر است و اتلاف سگ‌های ولگرد اولویت اول برای حل این معضل است لذا از دادستان و مسئولان استان و شهرستان خرمشهر تقاضا دارم به این موضوع ورود کرده و نتیجه را به طور شفاف به مردم گزارش دهند.

شهردار خرمشهر نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب محلی با هزینه شهرداری در نقطه‌ای بیرون از شهر جانمایی و در حال تجهیز و آماده سازی است که در این محل عقیم‌سازی و جداسازی آنها از سایر حیوانات انجام خواهد شد.

عبدالامیر کمایی با بیان اینکه انجمن‌های حمایت از حیوانات در خرمشهر برای مشارکت جهت جمع آوری سگ‌های بلاصاحب و زنده‌گیری آنها اعلام حمایت کرده اند افزود: هزینه نگهداری هر قلاده سگ در هر ماه هشت میلیون ریال است.

مدیر محیط ‌زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: در رابطه با سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر ۲ مشکل عمده وجود دارد ، نخست اینکه هیچ دستگاهی مسئولیت ساماندهی و جمع آوری سگهای ولگرد را نپذیرفته است.

 سیدمهدی موسوی مهمترین مشکل افزایش جمعیت سگهای ولگرد را وجود مخروبه‌های باقی مانده از جنگ تحمیلی در این ۲ شهر بیان کرد و گفت:وجود مخروبه‌های باقی مانده از جنگ در شهرهای آبادان و خرمشهر پناهگاهی برای سگ‌های ولگرد شده و با توجه به اینکه هر قلاده سگ ۲ بار در طول سال زاد و ولد می‌کند این امر موجب افزایش جمعیت سگ‌ها در این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه فضاهای مخروبه در شهرهای آبادان و خرمشهر باید ساماندهی شود گفت: طبق قانون شهرداری‌ متولی جمع آوری و پیشگیری از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد است و اگر فردی بر اثر حیوان گزیدگی سگ هار بیمار شود مسئولیت آن به عهده شهرداری است.

موسوی بیان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته با شهرداری‌های منطقه آزاد اروند مقرر شد پنج هکتار زمین در اختیار شهرداری‌های آبادان و خرمشهر قرار گیرد و شهرداری آبادان به نمایندگی از شهرداری‌های خرمشهر و جزیره مینو این زمین را تحویل و آن را برای نگهداری سگ های ولگرد حصارکشی کند.

وی ادامه داد: برای تامین هزینه زنده‌گیری و نگهداری سگ‌های ولگرد علاوه بر مشارکت بخش‌ خصوصی ، برخی ادارات و شرکت‌های بزرگ همچون پالایشگاه، پتروشیمی  اعلام آمادگی کردند ولی تاکنون هزینه‌ها از سوی شهرداری‌ها برآورد و اعلام نشده است.

رئیس مرکز بهداشت آبادان نیز گفت:شهرداری‌ مسوول جمع‌آوری، زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد است اما تاکنون این طرح به طور کامل اجرا نشده است.

توفیق عفافچه مهمترین معضل ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد را شیوع بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان بیان کرد و گفت: سگ‌های ولگرد آسایش عمومی در شهرها و روستاها را مختل کرده و سلامت مردم را به خطر انداخته اند.

 وی با بیان اینکه طرح زنده گیری به عنوان اولویت کاری اتفاق خوبی است افزود: اگر طرح زنده گیری و نگهداری سگ‌های ولگرد برای شهرداری امکان‌پذیر نباشد باید از روش‌های دیگری برای کاهش جمعیت سگ‌ها استفاده کنند.

عنافچه آخرین آمار حیوان گزیدگی ناشی از سگ های ولگرد در شهرستان آبادان را ۵۶۴ مورد عنوان کرد و گفت: هزینه درمان هر فرد حیوان گزیده ۱۰۰ میلیون ریال است ضمن اینکه تمام واکسن‌های حیوان گزیدگی وارداتی است و بار مالی سنگینی به حوزه سلامت وارد می‌کند.

شهردار آبادان نیز در این رابطه گفت: برای ساماندهی سگ‌های ولگرد طبق دستورالعمل ابلاغ شده از سوی وزارت کشور باید یک کارگروه در فرمانداری تشکیل شده و در آن کارگروه بر اساس دستورالعمل تعریف شده اقدام شود.

حسین حمیدپور افزود: درخواست تشکیل این کارگروه به فرمانداری آبادان ارائه شده و امید است با تشکیل جلسه تصمیم لازم برای ساماندهی سگ های بلاصاحب اتخاذ شود.

وی هزینه عقیم سازی هر قلاده سگ را بین هشت تا ۱۰ میلیون ریال بیان کرد و گفت:فرمانداری آبادان برای تشکیل نشست و اتخاذ تصمیم لازم برای ساماندهی و عقیم سازی سگ‌های ولگرد اعلام آمادگی کرده است.

حیوان گزیدگی به علت خطر ابتلا به هاری، یکی از مشکلات اساسی بهداشت عمومی است، هاری از کشنده ترین بیماری های مشترک انسان و حیوان در جهان است و در ایران به شکل بومی یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می‌رود.

یکشنبه دهم بهمن‌ماه هجوم سگ‌های بلا صاحب به یک استاد دانشگاه در نزدیکی دانشگاه آزاد اهواز منجر به تصادف و مرگ وی شد.

برچسب‌ها خرمشهر مراکز جمع آوری سگ های ولگرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بیماری هاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خرمشهر سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خرمشهر سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بیماری هاری افزایش جمعیت سگ های ولگرد آبادان و خرمشهر افزایش جمعیت سگ ها افزایش جمعیت سگ منطقه آزاد اروند ساماندهی سگ سگ های ولگرد نگهداری سگ برای ساماندهی سگ های ولگرد صورت گله ای حیوان گزیدگی خیابان ها سگهای ولگرد شهرداری ها عقیم سازی زنده گیری جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم سیر افزایش دما در آبادان و خرمشهر

محمد سبزه زاری مدیر سازمان هواشناسی خوزستان گفت: آسمان امروز آبادان و خرمشهر صاف و آفتابی است و دمای هوا در این شهر‌ها روی نقشه هواشناسی ۳۰ درجه را نشان می‌دهد که سه درجه بیشتر از دیروز است.

به گفته مدیر سازمان هواشناسی خوزستان در حال حاضر نم نسبی هوا ۳۵ درصد و دید افقی بیش از ۱۰ کیلومتر است.

او گفت: بیشترین دمای ثبت شده در آبادان و خرمشهر طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۶ درجه و کمترین میزان دمای ثبت شده در این مدت زمانی ۲۲ درجه گزارش شده است.

این مسئول گفت: سرعت وزش باد در آبادان و خرمشهر یک متر بر ثانیه و چهار کیلومتر بر ساعت است.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • تداوم پایداری جوی در آبادان و خرمشهر
  • اوقات شرعی نهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • هوای خرمشهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس
  • اوقات شرعی هشتم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • پیش بینی افزایش دما و وزش باد در آبادان و خرمشهر
  • لزوم همکاری تمامی نهادها با پلیس در اجرای طزح نور
  • کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر
  • تداوم سیر افزایش دما در آبادان و خرمشهر
  • فردا میز خدمت در خرمشهر برگزار می شود