Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی گفت: پیشنهاد می‌شود که در کارگروهی نظرات کارشناسی و نظرات هیئت‌های کارشناسی ارزیابی شود و کارشناسان استان در کارگروه سطح‌بندی شوند. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اراک ، حجت‌الاسلام‌ سیدعبدالمهدی موسوی ظهر امروز در جلسه دوره مجازی توجیهی کارآموزان مرکز کارشناسان قوه قضاییه استان مرکزی با اشاره به اهمیت میزان کیفیت دوره کارآموزی کارشناسان حوزه دادگستری، اظهار داشت: با توجه به پیشرفت‌های بشری در حوزه‌های مختلف زندگانی انسان و اختراعات و ابزارهای پیشرفته‌ای که در اختیار بشریت قرار گرفته، اختلافات و دعاوی جدیدی هم به وجود آورده است که اگر به محکمه کشیده شود خروجی آن با نظریه حقوقی امکان‌پذیر نیست و باید دیدگاه فنی و تخصصی و دارای تجربه به دادرس و قاضی محکمه کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نظریه کارشناسی عالمانه بازوی دادرسی عادلانه بوده و بسیار ارزشمند است که انسان‌های باتجربه و متخصص پروانه رسمی کارشناسی کسب کنند و بازوی دادرسی عالمانه شوند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: هر دادرسی که بخواهد عادلانه باشد باید قاضی سه مرحله مهم را در آن مد نظر قرار دهد. در گام نخست باید موضوع را به درستی تشخیص و در مرحله بعدی باید موضوع را به خوبی با حقوق و قوانین موجود تطبیق دهد و در گام آخر که همان صدور حکم است اقدام به استخراج حکم عادلانه از قوانین و اجرای عدالت کند.

موسوی تصریح کرد: در کارشناسی هم این سه مرحله مهم باید رعایت شود و کسی که بخواهد کارشناسی موفقی داشته باشد باید موضوع را به درستی تشخیص دهد که کار بسیار مهمی است زیرا در غیر این صورت نمی‌توان یافته‌های علمی را بر موضوع تطبیق داد و به درستی از آن استفاده کرد.

وی بیان کرد: برای تشخیص درست موضوع باید پرونده به درستی مطالعه شود و کارشناسان باید در جست‌وجوی نکته مبهم پرونده باشند و از طریق مداقه در پرونده و یا معاینه محل اولا موضوع را به درستی تشخیص دهند و پس از تطبیق موضوع با داده‌ها و یافته‌های علمی خویش، در گام آخر اظهار نظر عالمانه، جامع و کاملی داشته باشند، بنابراین باید دوره کارآموزی را مغتنم بشمارند.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: در گام آخر کارشناسان اظهارنظر کارشناسی دارند که باید توجه داشته باشند به راحتی اظهارنظر نکنند و به مقدمات توجه کنند زیرا پاسداری از مقام کارشناسی و رعایت شخصیت او برعهده کارشناسان است.

موسوی با اشاره به اینکه کارشناسان باید به امضا و مهر خود ارزش قائل شوند، گفت: کارشناسان باید تحلیف وجدانی داشته باشند و در انجام وظایف خود تنها خدا را ببینند زیرا توکل بر خدا، انسان را از خطاها بازمی‌دارد.

وی افزود: کارشناس نباید خطای سهوی داشته باشد زیرا نشان‌دهنده این است که یافته‌های علمی و دقت او پایین است همچنین مطالعه، تحقیق، پژوهش و به روزرسانی اطلاعات باید مورد توجه کارشناسان باشد و در دوره کارآموزی از تجریبات گران‌بهای اساتید بهره‌مند شوند.

مصوبه مجلس درباره نحوه جذب کارشناسان دادگستریکارشناسان دادگستری استان کردستان از اطاله دادرسی جلوگیری کنندمحسنی‌اژه‌ای: بخش قابل‌توجه مشکلات پرونده‌های بانکی ناشی از نظر کارشناسان دادگستری است/ کارشناسان در تبعات نظرشان سهیم هستند

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه کارشناسان باید از پیشکسوتان حوزه خود مشاوره بگیرند، گفت: تقویت اعتماد به نفس و خودباوری و رعایت بی‌طرفی و جانبداری از حق باید مورد توجه باشد زیرا جانبداری از طرفین به دور از عدالت است.

موسوی افزود: رصد و نظارت بر امور کارشناسی باید انجام شود و اینکه در هیئت کارشناسان یک نفر معاینه محل و بررسی داشته باشد و بقیه امضا کنند کار درستی نیست و باید همگی مباشرت به انجام کارشناسی داشته باشند، همچنین نظم و انضباط در کارشناسی موضوع بسیار مهمی است که باید در دوره کارآموزی مورد توجه باشد.

وی عنوان کرد: رعایت زمانی که دادگاه برای اظهار نظر اعلام می‌کند، دقت تام و سرعت در اظهارنظر، ارائه نظریه شفاف و گویا برای طرفین بدون اصطلاحات تخصصی کارشناسی باید مورد توجه کارشناسان باشد چراکه برخی از نارضایتی‌ها در دادگاه‌ها به سبب تاخیر در اعلام اظهارنظر است.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: با توجه به اینکه گاها نظریه کارشناسی به دلیل نوع موضوع دعوی که یک موضوع فنی و تخصصی هست جان‌مایه، روح و مبنای یک رای دادگاه قرار می‌گیرد، بنابراین کارشناسان باید این امر مهم را به دقت در نظر داشته باشند.

موسوی ادامه داد: آموزش برای کارشناسان نباید تنها مختص به دوره کارآموزی باشد و باید آموزش‌ها کاربردی باشد و آسیب‌شناسی‌ها انجام شود و پیشنهاد می‌شود که در کارگروهی نظرات کارشناسی و نظرات هیئت‌های کارشناسی ارزیابی شود و کارشناسان استان در کارگروه سطح‌بندی شوند.

وی افزود: باید مبانی نظرات متضاد کارشناسان و هیئت‌های کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و موضوعات و نظرات اختلافی به وحدت رویه برسد، در موضوعات مشابه نباید نظرات متضاد داشته باشیم.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: در زمینه رانت و فساد و رابطه در بین کارشناسان باید پیشگیری و نظارت کامل شود و در دوره کارآموزی فردی که در مسیر درست حرکت نمی‌کند نباید پروانه کسب کند.

انتهای پیام/712/س

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس کل دادگستری استان مرکزی هیئت های کارشناسی دوره کارآموزی داشته باشند مورد توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز زندگی در حرکت خودرو امداد

   

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان مرکزی از دنیا آمدن نوزاد عجول در آمبولانس اورژانس ۱۱۵ گیلی خبر داد.

ایران نژاد گفت: در ساعت ۸:۳۰ جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طی تماس تلفنی با واحد ارتباطات اورژانس ۱۱۵ استان مبنی بر شروع درد‌های زایمانی خانمی ۲۶ ساله در روستای امان آباد، بلافاصله همکاران پایگاه اورژانس گیلی به محل مأموریت اعزام شدند.

او افزود: هنگام رسیدن کارشناسان اورژانس بر بالین مادر باردار، بلافاصله مادر به داخل آمبولانس انتقال و اقدامات اولیه انجام و در حین اعزام ایشان به مرکز درمانی با توجه به آغاز فرآیند زایمان و با تلاش و تخصص کارشناسان اورژانس۱۱۵، نوزاد در آمبولانس متولد شده و به همراه مادر خود در سلامت کامل به مرکز درمانی آیت اله طالقانی منتقل شدند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • مختومه شدن ۲۹۰ هزار پرونده در دادگستری چهارمحال و بختیاری
  • تشکیل کارگروه دانش‌آموزان نخبه‌پرور در مدارس سما ضروری است
  • تشکیل کارگروه دانش‌آموزان نخبه پرور در مدارس سما ضروری است
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود
  • آغاز زندگی در حرکت خودرو امداد
  • آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در اردبیل
  • بازدید اژه‌ای از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن
  • استقرار تیم‌های دائمی اعضای مرکز وکلا در شهرک‌های صنعتی
  • ایجاد تحول در آموزش و پرورش، پایه ایجاد تحول در کشور است/ نظرات مختلف کارشناسی باید منجر به گشایش شود