Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، جشن روپوش سفید دانشجویان پزشکی ورودی ۹۷ در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خطاب به دانشجویان پزشکی با بیان اینکه مسیری که طی کردید طولانی و ارزشمند است گفت: شفا از آن خداست و خداوند گوشه ای از توانایی خود را به پزشکان داده که باید قدر آن را بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قناعتی با اشاره به سرنوشت هم دوره ای های خود که گروهی راه طبابت و خدمت به وطن را پیش گرفتند و برخی شهید شدند و شماری مهاجرت کردند و عده ای هم راه تجارت غیر اخلاقی را در پیش گرفتند گفت: همه انسان ها در انتخاب مسیر زندگی خود ازادند و اما هر راهی را که انتخاب کردند باید عواقب و مصائب آن را نیز بپذیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خوب بودن و خوب ماندن سخت است افزود: شما باید تصمیم بگیرید که در آینده می خواهید چه راهی را ادامه دهید و پای تصمیم خود بمانید؛ با این تصمیم زمانی که به سن ۶۰ سالگی من رسیدید از کارهای خوب نکرده خود تاسف می خورید و از انجام کارهای موثری که کردید خوشحال می شوید.

قناعتی با تاکید براینکه ازادگی، پاکی و انسانیت خود را به هیچ بهایی نفروشید افزود: شما مانند فرزندان من هستید. درب اتاقم همیشه بروی شما باز است و هر زمان که نیاز به راهنمایی و مشورت داشتید می توانید وقت بگیرید و مراجعه کنید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به خاطرات دوران دانشجویی خود که در جنگ گذشت گفت: در آن زمان ما هم درس می خواندیم و هم در جبهه های جنگ خدمت رسانی می کردیم.

وی با بیان دیگر تحولات دوران دانشجویی خود گفت: در مورد شیوه درس خواندن تمرکز صرف بروی حفظیات را تاب نیاوردیم و ایده راه اندازی مرکز تحقیقاتی را در انجمن اسلامی مطرح کردیم و این اقدام، پایه ای برای توسعه فعالیت های علمی گروه های زیادی شد.

قناعتی افزود: زمانی هم که رزیدنت بودم پیشنهاد ارتباط دانشگاه با صنعت را به مرحوم دکتر کابلی رئیس وقت دانشگاه مطرح کردم و آرام آرام رشد دانشگاه در تولید تجهیزات پزشکی پیشرفته و تولید ۹۷ درصد از داروها آغاز شد.

وی با اشاره به دستاوردهای گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در زمینه اینترونشن حدود ۲۸ نوآوری داریم. به عنوان نمونه برای نخستین بار چسبی را تولید کردیم که در درمان آنوریسمال مورد استفاده قرار گرفت و موفق شدیم جایزه cum lude رشته رادیولوژی را از امریکا دریافت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه شما هم می توانید پیشگام باشید افزود: اگر نگاه متفاوتی داشته باشید می توانید تحول افرین و در زمینه های فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و در ارتباط با همکاران و بیماران پیشگام باشید.

وی گفت: همانطور که می دانید دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت ۲۰ تا ۳۰ درصد سلامت جامعه را تامین می کنند و مابقی آن مربوط به تعاملات اجتماعی است که نظام سلامت و شما به عنوان پزشکان آینده با جامعه برقرار می کنید.

قناعتی هدف نظام سلامت را افزایش طول عمر و کیفیت حیات دانست و گفت: پیش از انقلاب با کمبود پزشک در کشور مواجه بودیم و اکنون در زمینه درمان های پیشرفته پزشکی مانند پیوند کبد و کلیه در دنیا و خاورمیانه سرآمدیم و شاخص امید به زندگی را از ۵۴ سال به ۷۴ رسانده ایم که همه اینها با تلاش بسیار به دست امده است.

وی با طرح این پرسش که ایا همه این اقدامات انجام شده کافی است؟ افزود: در زمینه پیشرفت پزشکی و نوآوری هایی که انجام شده در دنیا جایگاه خوبی داریم اما در زمینه شاخص عدالت در سلامت هنوز جای کار بسیاری داریم و باید در زمینه اجتماعی سازی علم برنامه ریزی و تلاش بیشتری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر تحول برنامه های آموزشی دانشگاه گفت: روش های تدریس باید متناسب با تکنولوژی های روز متحول شود. براین اساس از گروه های علوم پایه خواستیم برنامه های تحولی خود را در این زمینه ارایه دهند.

وی از دانشجویان خواست از همین حالا معلمی را تمرین کنند و افزود: بزرگ باشید و بزرگ بیاندیشید. سعی کنید معلم باشید و دست سال های پایینی خود را بگیرید و مطالب علمی را با هم به اشتراک بگذارید. امیدوارم در آینده بربلندای علم، اخلاقیت و انسانیت بدرخشید و مانند لویی پاستور بگویید انچه را می توانستم انجام دادم.

در ادامه دکتر علیرضا استقامتی رئیس بخش غدد بیمارستان امام خمینی، درمورد اصول رفتار حرفه‌ای در پزشکان نکاتی را یادآور شد و گفت: پزشکان علاوه بر طبابت نقش‌های دیگری همچون مدیریت و لیدرشیپ و...را برعهده دارند باید در این راستا اصول پروفشنالیسم را رعایت کنند.

استقامتی تقدس حرفه پزشکی را به دلیل ارتباط آن با سلامت مردم دانست و گفت: سلامت گوهر ارزشمندی است که خداوند به انسان‌ها عنایت کرده و جشن روپوش سفید نمادی است که یادآوری می‌کند باید تقدس این حرفه حفظ شود.

این استاد دانشگاه، برقراری مهارت‌های ارتباطی با بیماران و همراهان، پاسخگو بودن، وظیفه‌شناسی، شرافتمندی، احترام به دیگران، همدردی و مهربانی، رازداری و... را از اصول رفتار حرفه‌ای دانست که پزشکان باید در درمان بیماران خود به آن توجه کنند افزود: بیماران ولی‌نعمت پزشکان هستند و باید در هر شرایطی احترام آنان حفظ شود.

در ادامه مراسم روپوش سفید به‌صورت نمادین بر قامت دانشجویان پزشکی پوشانده شد و دکتر محمدتقی بیگ محمدی رئیس دانشکده پزشکی عهدنامه پزشکی را قرائت کرد.

کد خبر 5424049

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران حسین قناعتی دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری کنکور 1401 دانشگاه آزاد اسلامی آموزش پزشکی سازمان سنجش ستاد عمره و عتبات دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها حکم انتصاب جهاد تبیین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه تهران عتبات عالیات رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمود تارا مسئول پنل پیش نیازهای شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در روزهای ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع‌تر بهبود بخشند. اهمیت آنها در دنیای امروزی این است که این تکنولوژی‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده‌ای از تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده‌های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما، در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه‌های اندکی وجود دارند که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته اند.

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیازهای اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، تکنولوژی‌های پردازش داده قدرتمند، استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی‌های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم‌های مشترک با کادر بالینی شروع کننده اولین فعالیت‌ها است.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیازها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیازهای ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آنها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزارهای پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکارهای هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

کد خبر 6089499 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان آمریکا و مردم غزه
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • افتتاح خوابگاه برای زوج‌های علوم پزشکی