Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین، فاطمه عباسی: سیمرغ بلورین چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با تصویری از سردار شهید سلیمانی زینت یافته است. این ابتکار در کنار اطلاعات مربوط به تندیس‌های جشنواره‌های فیلم‌، لطف خصی پیدا کرد چراکه سه‌چهارم (حدود هفتاد درصد) جشنواره‌های فیلم جهان در آمریکای شمالی برگزار می‌شود و بی راه نیست اگر برخی صنعت فیلم‌سازی را یک هنر آمریکایی قلمداد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالیست که آسیای غربی (خاورمیانه) میزبان تنها دو جشنواره فیلم بین‌المللی، فجر در ایران و آنتالیا در ترکیه، است. بر اساس گزارشی از استفن فالوز، از میان حدود ده هزار جشنواره فیلمی که حداقل یکبار در ۱۵ سال گذشته برگزار شده‌اند، تنها حدود سه هزار جشنواره در سه سال اخیر برگزار شده‌اند؛ البته برخی از معروف‌ترین آنها شهرتی جهانی دارند:

اسکار

شاید بتوان گفت شناخته‌شده‌ترین جشنواره فیلم، جایزه آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا یا همان اسکار است که تا کنون ۹۳ بار برگزار شده. نمونه اولیه جایزه «اسکار شایستگی» که بیشتر با عنوان تندیس اسکار شناخته می‌شود از برنز ساخته شد و با روکشی از طلای ۲۴ عیار بر روی پایه فلزی سیاه رنگی قرار گرفت.

این تندیس یک شوالیه به سبک آرت دکو را به نمایش می‌گذارد که با شمشیر روی یک حلقه فیلم با پنج پره ایستاده است. این پنج پره، نماینده رشته‌های اصلی آکادمی هستند: بازیگران، نویسندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان و تکنسین‌ها. در طول جنگ جهانی دوم و به دلیل کمبود فلز این جایزه به مدت سه سال از گچ ساخته شد؛ سال‌ها بعد، آکادمی برای جمع‌آوری و جایگزین کردن این جوایز با تندیس فلزی اقدام کرد.

تا کنون ۳۱۴۰ تندیس اسکار ساخته و به برندگان اهدا شده است.

نقاب بفتا بفتا 

جوایز آکادمی فیلم بریتانیا که از سال۲۰۲۰ قبل از اسکار برگزار شد تا کنون ۷۴ بار به برگزیدگان این جشنواره اهدا شده است. این جشنواره را نوعی اسکار انگلیسی تلقی می‌کنند. نقاب نمادین بفتا که رنگ خاصی دارد و از نوعی برنز ساخته می‌شود. این تندیس به سمبلی شناخته شده برای فرم‌های هنری تصویر متحرک تبدیل شده است. معمولا ۲۵ نقاب برای برندگان نهایی تهیه می‌شود.

گلدن گلاب گلدن گلاب

برندگان جوایز این جشنواره توسط اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود انتخاب می‌شوند و گفته می‌شود به علت توالی مراسم اسکار با این جشنواره، میتوان پیش‌بینی قابل قبولی از برگزیدگان مراسم اسکار داشت. مراسم اهدای کره طلایی این جشنواره که تا کنون ۷۸ بار برگزار شده است.

این تندیس که پیش از این از فلز روی ساخته می‌شد یک کره با روکش طلا بر روی پایه‌ای با مقطع مربع از مرمر بود. اخیرا از پایه‌ای استوانه‌ای شکل استفاده می‌شود و کل تندیس آلیاژی از فلزهای برنج، روی و برنز دارد. در این مراسم معمولا ۲۷ جایزه اهدا می‌شود و بیشتر به صورت یک مهمانی شام پرخرج است.

جشنواره‌های فیلم سه‌گانه

سه جشنواره فیلم کن (فرانسه)، ونیز (ایتالیا) و برلین (آلمان) به عنوان جشنواره‌های سه‌گانه بزرگ و اروپایی شناخته می‌شوند. هر سه این جشنواره‌ها به مدت ده روز برگزار می‌شوند و جوایز متعددی را به برگزیدگان بخش‌های گوناگون اهدا می‌کنند اما هر کدام یک جایزه اصلی و نمادین نیز دارند.

نخل طلای کن

۱-جایزه اصلی جشنواره کن نخل طلایی این جشنواره است که برخی از آن با عنوان معتبرترین جایزه سینمایی یاد می‌کنند. تندیس نخل طلایی کن در طول ۷۴ سال برگزاری این جشنواره، توسط شرکت جواهرات شوپارد تهیه می‌شود و تغییرات گوناگونی داشته است. نسخه اخیر آن به صورتی طراحی شده است که حالتی خیال‌انگیز از ریزش شبنم روی برگ‌ها و ساقه نخل طلایی داشته باشد و برای این کار از ۱۶۷ قطعه الماس استفاده شده است.

شیر طلایی ونیز

۲-جشنواره ونیز جایزه نخست خود را به شکل یک شیر طلایی در آورده است. این شیر نمادی از شهر ونیز است و روی پرچم این شهر در زمان استقلال حکومت آن نمایان بود. در طول ۷۸ جشنواره گذشته علاوه بر شیر طلایی، شیر نقره ای و جوایز دیگری نیز به منتخبین بخش‌های مختلف اهدا می‌شود.

خرس طلای جشنواره فیلم برلین

۳-جشنواره برلین یا برلیناله با تندیسی به شکل خرس که نمادی از شهر برلین است از برندگان خود تقدیر می‌کند. در طول ۷۱ جشنواره گذشته ریخته‌گری نوآک عهده‌دار تولید خرس‌های این جشنواره بوده است. برلیناله نخستین بار در سال ۱۹۵۱ با نمایش فیلم ربکا، ساخته آلفرد هیچکاک گشایش یافت.  

تندیس جایزه فیلم فیر جایزه فیلم‌فیر

در میان جشنواره‌های مطرح جهانی که عمدتا آمریکایی و اروپایی هستند از جشنواره فیلم هند نباید صرف‌نظر کرد. این جشنواره بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۸، پیش از شیوع کرونا، با فروش ۱,۹۸۷ میلیون بلیط در صدر رتبه‌بندی بیشترین فروش بلیط‌های سینما قرار داشت.چین و آمریکا به ترتیب رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

این جشنواره به بهترین‌های صنعت فیلم هندی‌زبان و عمدتا هندوستان اختصاص دارد و البته از شهرتی جهانی هم برخوردار است. جایزه برتر این جشنواره ۶۷ ساله، تندیس یک بانو است که از برنز ساخته شده و با عنوان بانوی سیاه شناخته می‌شود. این تندیس در بیست‌وپنجمین سالگرد جشنواره از جنس نقره و در پنجاهمین سال از جنس طلا ساخته شد.  

فیلم فجر

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر یکی از دو جشنواره فیلم بین‌المللی در خاورمیانه است و تا کنون چهل بار برگزار شده. تندیس این جشنواره سیمرغی ایرانی است و چند سالی است که به دست صنعت‌گران ایرانی و از جنس کریستال سربی تهیه می‌شود. پیش از این، سیمرغ بلورین روی یک پایه برنزی استوار بود که روکشی از طلا داشت؛ در سال ۱۳۹۱ این تندیس به شکلی تمام بلورین در کشور چک تولید شد و امسال این تندیس بلورین به تصویر سردار سلیمانی مزین شد.

کد خبر 656728 برچسب‌ها جشنواره‌های بین‌المللی جایزه اسکار خبر مهم جشنواره فيلم فجر سینما جشنواره برلین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: جشنواره های بین المللی جایزه اسکار خبر مهم جشنواره فيلم فجر سینما جشنواره برلین جشنواره فیلم برگزار شده بین المللی جشنواره ها برگزار شد ساخته شد تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند

فهرست آثار شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی با حضور ۲ انیمیشن کوتاه ایرانی اعلام شد.

به گزارش ایسنا، انیمیشن‌های «در سایه سرو» ساخته مشترک شیرین سوهانی و حسین ملایمی و «آبزی» به کارگردانی شیوا صادق اسدی به نمایندگی از ایران در بخش آثار کوتاه شصت و چهارمین جشنواره انیمیشن انسی در کشور فرانسه انتخاب شدند.

در بخش مسابقه انیمیشن‌های بلند جشنواره انسی ۲۰۲۴ نیز آثاری چون «در جنگل عجایب»، «جریان»، «روح کت آنزو»، «رنگ‌های درون»، «با ارزش‌ترین محموله»، «خاطرات یک خرچنگ»، «وحشی‌ها»، «قایقی در باغ»، «خیالی»، «طوفان» و «منظره» پذیرفته شده‌اند.

سال گذشته انیمیشن کوتاه «یونیفورم ما» ساخته یگانه مقدم در شصت و سومین دوره جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی فرانسه موفق به کسب جایزه بهترین انیمیشن کوتاه اول شد. 

جشنواره انیمیشن انسی سال ۲۰۲۴ از تاریخ ۹ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۰ تا ۲۶ خرداد) در فرانسه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • جشنواره مسکو به «آه سرد» ۲ جایزه داد
  • «آه سرد» ۲ جایزه از جشنواره مسکو گرفت
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد