Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:39:35 GMT

نامهربانی اومیکرون با کودکان

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۳۹۵۴

نامهربانی اومیکرون با کودکان

به گزارش ایرنا ، در ۲ سال اخیر با شیوع بیماری کرونا در جهان چندین سویه را پشت سر گذاشتیم که بنا به توصیه های بهداشت جهانی و متخصصان راهکارهای مختلفی برای مقابله با آن به مردم توصیه شد که از زدن ماسک گرفته تا رعایت فاصله اجتماعی و تزریق واکسن را شامل می شود .

آنچه که در ابتدای همه گیری این بیماری مطرح بود عدم ابتلا کودکان بود و طرح این موضوع باعث شد تا در همان زمان و اوج گیری بیماری و برای در امان ماندن صورت بزرگسالان زیر ماسک پنهان شود و پس از آن با تزریق واکسن و افزایش سطح ایمنی افراد جامعه این دل نگرانی ها تا حدودی کاسته شد ، اما در سویه غالب فعلی علاوه بر ویژگی سرایت پذیری بالای آن غالب مبتلایان را کودکان تشکیل می دهند که کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و بهداشت عدم واکسیناسیون آنها یکی از جمله دلایل بروز چنین مساله ای می دانند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر بنا به نظر کارشناسان حوزه سلامت کودکان بی اطلاعی و عدم آگاهی خانواده ها در خصوص این بیماری کودکان باعث شده تا شاهد بروز افزایش آمار کودکان مبتلا به اومیکرون در جامعه باشیم که خود زمینه ساز نگرانی هایی شده است .

 وضعیت این روزهایِ مراکز درمانی و بهداشتی حوزه سلامت کودکان در مازندران نشان می دهد که حضور پرشمار و پرتعداد والدین به همراه کودکانشان در این مراکز علامتی از  افزایش تعداد کودکان مبتلا به اومیکرون است و پای آنها را در این روزهای اوج گیری بیماری به این مراکز باز کرده است .

تعدادی از والدین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کردند که بازگشایی مدارس و مهدهای کودک باعث شده که فرزندانشان به این بیماری دچار شوند و از سوی دیگر همچنین آنها اظهار داشتند که اطلاعاتی در زمینه علائم این بیماری در فرزندان خود ندارند و آنچه باعث شده تا به مرکز درمانی کودک مراجعه کنند تنها براساس برخی علائم همچون تب مداوم بود که احساس کردند فرزندانشان به سرماخوردگی مبتلا شده اند .

علاوه بر این عدم آگاهی در زمینه علائم اومیکرون در کودکان ، عدم باور و دامن زدن به شایعات در زمینه تزریق واکسن باعث شده تا برخی از والدین حتی براب تزریق دُزهای واکسن خود اقدام نکنند و این مساله باعث شده تا با توجه به حضورشان در جامعه و ابتلا به بیماری آن را به کودکان خود منتقل کنند . موضوعی که پزشکان متخصص بیماری کودکان از آن به عنوان چتر مصونیت در مقابل اومیکرون نام می برند که نباید از آن غافل باشند .

گلاره ، مادر ساروی که به مرکز تخصصی درمان کودک در ساری مراجعه کرد و بی تابی از نوع رفتارش مشخص است . او  بر روی صندلی سالن انتظار درمانگاه نشسته است و درحالی که چشم به درب اتاق پزشک دوخته تا نوبت او شود هر از گاهی دستی به پیشانی فرزندش می کشد تا دمای بدن او را چک کند . هر چند می دانم حوصله آنچنانی برای گفت وگو درباره وضعیت بیماری فرزند خود را ندارد ، اما سووالم را با  این جمله شروع می کنم که تبش بالاست ؟ او نیز همچنان که به صورت فرزندش نگاهی می اندازد می گوید بله دو ، سه روز اخیر دمای بدنش بالاست و فکر می کردم با چند قرص تب بُر این مساله حل می شود اما از عصر دیروز متوجه کم تحرکی او شدم یعنی در بازی کردن رمقی نداشت .

او بیشترین دلیل خود را برای این که باعث شد برای پیگیری وضعیت فرزندش به این مرکز درمانی مراجعه کند ، بی حالی و ضعف او اعلام کرد و گفت : تا قبل از این شرایط با این تصور که یک سرماخوردگی است سعی کردم با قرص های تب بُر این موضوع را مدیریت کنم اما با شرایطی که پیش آمده و ترس از ابتلا به اومیکرون به این مرکز مراجعه کرده ام .

نازنین ، مادر حدود ۳۰ ساله ای که دستان کودک خردسالش را گرفته و از اتاق پزشک خارج می شود و با پرس و جو از منشی پزشک به دنبال داروخانه ای برای تهیه داروهای فرزندش است و نگران از اینکه فرزندش به اومیکرون مبتلا شده است . همراه او که پله های درمانگاه را طی می کرد خواستم تا چند جمله ای درباره شرایط فرزندش از او بپرسم و اولین سووالی که از او پرسیدم این بود که دلیل حضور فرزندش به این مرکز چیست ؟  او در پاسخ همچون مورد مادر قبلی مشخص شدن برخی علائم سرماخوردگی را دلیل این اقدام خود عنوان کرد و گفت : غالبا نسبت به وضعیت فرزندم تا بدین حد حساس نبودم اما با توجه به ورود سویه جدید کرونا و شباهت علائم اومیکرون با سرماخوردگی ترجیح دادم که فرزندم معاینه شود که پزشک برای او اومیکرون را تشخیص داد.

وی افزود : برغم اینکه در محیط خانه تمام تلاش من و دیگر اعضای خانواده این هست که نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت بکنیم اما باز هم فرزندم به این بیماری مبتلا شد .

این مادر ساوری که خود کارمند بانک است حضور فرزندش در مهد کودک را دلیل ابتلای فرزندش دانست و گفت : چرا که طی روزهای اخیر چندین مورد ابتلا کودکان این مهد از سوی برخی خانواده ها مطرح شد و با توجه به قدرت سرایت بیماری پیش بینی می کردیم که دیگر کودکان نیز مبتلا شوند .

صالحه ، مادری که برغم ابتلای فرزندش به اومیکرون و درگیری خودش و خانواده اش با مراحل درمان بیماری فرزندش نسبت به تزریق دُزهای واکسن بی رغبت است . او در پاسخ به این سووال که آیا واکسن های خود را تزریق کرده است ؟ می گوید : تنها یک دُز را تزریق کرده ام و با توجه به اینکه نکات بهداشتی را رعایت می کنیم نیازی به این ندارم که واکسن ها را تزریق کنیم .

وی ادامه داد : خوشبختانه در این مدت ۲ سال برغم اینکه واکسن را تزریق نکردیم و فقط یک دُز از این واکسن را زدیم اما بیمار نشدیم و این مساله ناشی از آن است که نکات بهداشتی را رعایت کردیم . 

او توضیح داد : ابتلای فرزندم به بیماری هم ناشی از حضورش در مدرسه است که در آنجا آنچنان باید وشاید نمی شود پروتکل های بهداشتی رعایت شود و برای همین فرزندم از دوستانش این بیماری را گرفته است و احتمالا پس از او نیز دیگر اعضای خانواده به این بیماری مبتلا می شوند . 

این مادر ساروی معتقد است اومیکرون نگرانی خاصی ندارد و همچون یک سرماخوردگی است و عدم تزریق دُزهای واکسن مشکلی برای ما ایجاد نمی کند . 

مهدهای کودک و مدرسه همچنان پاشنه آشیل مقابله با کرونا

متخصص بیماری های نوزادان و کودکان با اشاره به تاثیر واکسیناسیون برای ایمن نگه داشتن کودکان گفت :  با این کار به نوعی برای کودکان شیوه ای را پیاده می کنیم که آنها از طرف اطرافیان ایمن می شوند .

سیده فاطمه عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با واکسیناسیون بزرگسالان  سرعت سرایت ویروس کم می شود و با کم شدن سرعت سرایت ابتلاها در افراد بویژه کودکان که در سن تزریق واکسن قرار ندارند کاهش می یابد .

وی از جمله دلایل عدم اقبال خانواده ها در تزریق واکسن را عدم آگاهی ، تفکرات غلط و پرداختن به شایعات در خصوص تاثیرگذار نبودن آن اعلام کرد و ادامه داد : این مساله باعث شده تا برخی از کودکان به  خاطر همین مساله مبتلا به کرونا شوند .

این متخصص بیماری های کودکان که در درمانگاه تخصصی کودکان مازندران فعالیت می کند گفت : با توجه به چنین مسائلی در حال حاضر افزایش تعداد کودکان مبتلا به امیکرون را شاهد هستیم به طوری   که از حدود یک ماه قبل تاکنون تعداد کودکان مبتلا به این بیماری که به این مرکز مراجعه کردند سه برابر قبل شده است .

وی ادامه داد : کودکان مبتلا به این بیماری شامل گروه های سنی نوزادی تا ۱۳ سال می باشند که بیشتر آنها کودکانی هستند که به مهدهای کودک و مدارس می روند و کانون شیوع این بیماری در این مراکز می باشد .

دکتر عابدی گفت :  علاوه بر علائم رایج گوارشی و تنفسی که شبیه علائم سرماخوردگی است اخیرا در کودکان مبتلا به اومیکرون علائم خروسک را شاهدیم که ویروس در حنجره این کودکان قرار گرفته است و با التهاب آن صدای خش دار را در آنها می شنویم که این موضوع نیز باید از سوی خانواده ها مورد نظر قرار بگیرد .

وی تاکید کرد : خانواده ها علاوه بر جدی گرفتن تزریق واکسن به خود که موجب افزایش ایمنی کودکان نیز می شود ، رعایت فاصله اجتماعی در مقابل با کودکان را نیز باید مورد نظر قرار دهند .

انکار بیماری ، باور والدین در مواجهه   اومیکرون کودکان

مدیر درمانگاه تخصصی کودک مازندران که خود یکی از متخصصان کودک و نوزاد است ضمن تایید افزایش تعداد کودکان بیمار در چند هفته اخیر گفت : به نسبت ماه گذشته و با توجه به افزایش تعداد کودکان دارای علائم مربوط به اومیکرون که غالبا مبتلایان به این بیماری نیز هستند تعداد مراجعان به این مرکز افزایش یافته و کشیک پزشکان در این مرکز تخصصی کودکان از یک پزشک ۲ پزشک در هر شیفت کاری اضافه شده است .

دکتر رضا شمشیر بند افزود : با توجه به اینکه اومیکرون بیشتر کودکان را درگیر می کند کودکانی که با علائم مشابه سرماخوردگی مراجعه می کنند غالبا مبتلا به اومیکرون شده اند و کارهای درمانی مورد نیاز برای آنها انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه شباهت میان علائم سرماخوردگی و اومیکرون باعث شده تا بسیاری از والدین این بیماری را در فرزندان خود انکار کنند ، گفت : علاوه بر علائم تنفسی همچون گلودرد ، آبریزش بینی و سرفه علائم گوارشی همچون اسهال و استفراغ از جمله علائمی است که کودکان مبتلا به اومیکرون به آن دچار می شوند .

این متخصص کودکان اضافه کرد : برغم اطلاع رسانی های صورت گرفته مبنی بر اینکه علائم ا ومیکرون و سرماخوردگی شباهت دارند و هر علائم مربوط به سرماخوردگی از جمله سرفه  ، تب ، ابریزش بینی را باید اومیکرون در نظر گرفت اما مشاهده می شود که والدین این علائم را به دیگر موارد در خصوص کودکان خود نسبت می دهند .

وی به تجربه خود درباره والدین کودک اشاره کرد که برغم مثبت بودن تست کرونای آنها تب دار بودن فرزند خود را به رویش دندان نسبت دادند و گفت : وقتی کودکی بدین صورت اطرافیانش مبتلا به کرونا هستند و بدینگونه کودک دچار تب می شود نباید بدین صورت سهل انگار و ساده انگارانه با قضیه برخورد شود .

دکتر شمشیربند گفت : از نظر طب کودکان در شرایط معمولی تب کودکان زیر سه سال را باید جدی گرفت و در صورت مصرف یک بار داروهای مُسکن همچون استامینوفن و تداوم تب حتما باید کودک را به پزشک برد تا کارهای درمانی مورد نیاز آن صورت بگیرد .

وی گفت: در طب کودکان ماندگاری تب در کودکان بالای سه سال به مدت سه روز نیز باید حتما پیگیری شود تا بیماری های احتمالی ویروسی فصلی و عفونت های ناشی از آن درمان شود اما در شرایط فعلی کرونایی که شرایط خاص است می بایست نسبت به هر نوع علائم در کودکان دقت نظر داشت. 

 این متخصص کودکان افزود : طی هفته های اخیر که سویه اومیکرون شدت گرفته است اکثر کودکانی که به این مرکز تخصصی آورده شدند علائمی در حد سرماخوردگی همچون تب ، سرفه ، آبریزش بینی و علائم گوارشی داشته اند و با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم این علائم را به عنوان اومیکرون در نظر گرفتیم و مداخلات دارویی و درمانی را در قبال آن انجام دادیم .

همچین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن تاکید بر جدی بودن شیوع اومیکرون در گروه های سنی مختلف استان اظهار داشت :  شهروندان اومیکرون را با سرماخوردگی اشتباه نگیرند و اگر دارای علایم بدن درد، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه هستند حتما خود را قرنطینه و از تردد در اماکن و معابر عمومی به جد خودداری کنند.

قاسم اویس از افزایش تعداد کودکان مبتلا به اومیکرون در مازندران خبر داد و گفت : طی دو هفته اخیر میزان بستری کودکان زیر ۱۲ سال بر اثر ابتلا به اومیکرون به‌شدت افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: در زمان حاضر در خانه‌های بهداشت، مراکز تجمیعی و پایگاه‌های سلامت استان نسبت به تزریق دز اول واکسن کودکان ۹ تا ۱۲ سال اقدام می‌شود و واکسیناسیون ۱۴۳ هزار و ۴۵۲ کودک پنج تا ۹ ساله مازندرانی علیه کرونا از امروز دوشنبه ۲۴ بهمن با تامین واکسن مورد نیاز آغاز شده است.

وی همچنین از کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروه جمعیتی در برابر اومیکرون یاد کرد و توضیح داد: سویه اومیکرون بیشتر کودکان زیر ۱۲ سال را مورد هدف قرار داده است و در حال حاضر بستری کودکان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های مازندران بشدت روند صعودی دارد.

برچسب‌ها اومیکرون متخصص کودکان و اطفال مازندران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اومیکرون متخصص کودکان و اطفال مازندران اومیکرون متخصص کودکان و اطفال مازندران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کودکان مبتلا به اومیکرون تعداد کودکان مبتلا افزایش تعداد کودکان داد کودکان مبتلا تزریق واکسن باعث شده خانواده ها باعث شد تزریق د

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • آلومینیومی‌ها در کنار کودکان مبتلا به سرطان
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است