Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، نرگس جلیلی دبیر کمیسیون ماده ۱۶ روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: کمیسیون ماده ۱۶ از جایگاهی قانونی و شبه قضایی برخوردار است که بر این اساس به اعلام رأی می‌پردازد و آرای آن لازم‌الاجراست و آرا براساس اجماع نظرات اعضای کمیسیون صادر می‌شود.

وی افزود: دبیر این کمیسیون توسط رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تعیین می‌شود، اما اعضای کمیسیون خارج از حوزه اداری بنیاد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیسیون ماده ۱۶ براساس ۲ قانون اصلی فعالیت می‌کند که قانون تسهیلات استخدامی جانبازان و قانون جامع خدمات‌رسانی‌ به ایثارگران هستند.

تشکیل بیش از ۷۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۶

جلیلی با اشاره به تشکیل بیش از ۷۰ هزار پرونده در این کمیسیون گفت: متأسفانه به دلیل تکثر قوانین، عدم کارشناسی در تدوین برخی از قوانین و برداشت‌های متفاوت دستگاه‌های مختلف از این قوانین باعث شده بخشی از حقوق ایثارگران توسط دستگاه‌های اجرایی تأمین نشود و به همین دلیل آمار شکایات ایثارگران افزایش یافته است.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۱۶ با حضور ۶ عضو شامل نماینده سازمان اداری و استخدامی کشور، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ۲ نماینده از بنیاد شهید و امور ایثارگران و یک نماینده هم از دستگاه طرف شکایت جهت ارائه مدارک و مستندات تشکیل می‌شود.

دبیر کمیسیون ماده ۱۶ خاطرنشان کرد: فرایند تشکیل پرونده شکایات در کمیسیون ماده ۱۶ از ۲ درگاه انجام می‌شود، اولین درگاهی که می‌تواند شکایت را به کمیسیون ارجاع دهد، دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی هستند. همچنین نمایندگان استانی کمیسیون ماده ۱۶ نیز پس از تشکیل پرونده شکایات ایثارگران را به کمیسیون ماده ۱۶ ارجاع می‌دهند.

وی درباره فرایند رسیدگی به پرونده در جلسات کمیسیون گفت: در زمان رسیدگی به پرونده با حضور نماینده سازمان طرف شکایت، از حقوق ایثارگر در چهارچوب قانون دفاع می‌شود و در نهایت منجر به صدور رأی می‌شود که شامل ۲ حکم تأیید یا رد شکایت است. این رأی به دستگاه اجرایی مربوطه اعلام می‌شود و اگر تا سه ماه رأی صادره اجرایی نشد، اخطاریه‌ای از سوی کمیسیون صادر می‌شود و پس از آن نیز بعد از یک ماه در صورت استنکاف دستگاه، حکم صادره جهت اجرا به دادگستری استان ارجاع می‌شود.

 سالانه حدود ۳۵۰۰ شکایت از سوی ایثارگران ثبت می‌شود

جلیلی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۶ دارای تعداد زیادی مراجع حضوری و تلفنی جهت پیگیری پرونده است، ابراز داشت: آمار ورودی کمیسیون ماده ۱۶ به‌ طور متوسط روزانه ۱۰ پرونده شکایت است که شامل سالانه حدود ۳۵۰۰ شکایت می‌شود. هر پرونده برای رسیدن به نتیجه نیازمند زمان زیادی است و حجم بالای پرونده‌ها منجر به انباشته شدن پرونده‌ها می‌شود. بنابراین جلسات کمیسیون در بسیاری از موارد و علیرغم مسؤولیت‌های اجرایی اعضای کمیسیون در سازمان‌های خود، از هفته‌ای یک جلسه به هفته‌ای ۲ جلسه افزایش یافت.

وی افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از حدود ۲۳۰۰ پرونده انباشته شده از قبل، حدود ۱۳۰۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و امیدواریم با این برنامه‌ها به زودی شاهد اتمام پرونده‌های انباشته‌شده و به روز شدن رسیدگی به پرونده‌ها باشیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۶ ساماندهی نیروهای دبیرخانه، جذب نیروهای پروژه‌ای، تبدیل آراء از شیوه دست‌نویس به الکترونیک و کاهش زمان رسیدگی به شکایات در کمیسیون را بخشی از اقدامات صورت گرفته در کمیسیون دانست و اظهار داشت: برنامه‌های دراز مدتی نیز در کمیسیون در نظر گرفته شده که از جمله آنان می‌توان به رایزنی با قوه قضاییه درباره کسب ضمانت اجرایی آرای صادره از سوی کمیسیون، امضای تفاهم‌نامه با شورای مشاورین وزرا در امور ایثارگران به منظور فعال شدن مشاور امور ایثارگران وزیر در زمینه احقاق حقوق ایثارگر در کمیسیون ماده ۱۶ و پیگیری اصلاح برخی قوانین مربوط به ایثارگران اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کمیسیون ماده ۱۶ بنیاد شهید و امور ایثارگران کمیسیون ماده ۱۶ امور ایثارگران پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۴۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، امید رضاوند مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضائی وزارت آموزش و پرورش از شکایت و اعلام جرم رسمی دفتر حقوقی و قضائی وزارت آموزش و پرورش علیه دست اندرکاران اصلی یکی از سریال‌های نمایش خانگی خبر داد.

رضاوند با اشاره به شأن و جایگاه رفیع و والای معلم در جامعه، اظهار کرد: علیرغم این مهم که معلّم به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه منحصر به فردی در جامعه برخوردار بوده و نقش وی در هدایت آینده‌سازان این جامعه غیرقابل انکار است، چندی پیش در یکی از سریال‌های نمایش خانگی نسبت به این قشر فرهیخته، توهین و اهانت و هتک حرمتی صورت گرفته که این رفتار ناشایست موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه به ویژه فرهنگیان شده است.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضائی با تاکید بر اینکه وزارت‌آموزش و پرورش اولین مدافع حقوق معلمان است و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحدهای حقوقی تابعه در سراسر کشور نیز معاضدت قضائی از جامعه یک میلیونی فرهنگیان است اعلام کرد: در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیر اخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یاد شده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.

کد خبر 6098033

دیگر خبرها

  • پرونده شکایت پرسپولیس از لوکادیا در چه مرحله‌ای است؟
  • پرونده‌های قضایی انتخابات مربوط به نماینده‌ها نیست
  • لزوم حفظ حریم مادی‌ها و انهار در ناژوان
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال‌ نمایش خانگی
  • آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • تشریح فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۱ طبقه بلوار بوعلی قم
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است